Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"

Gestart door rscosworth vrijdag 22 augustus 2014, 18:02:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitbreiding met draaischijf!
Citaat van: rscosworth op dinsdag 11 oktober 2022, 12:20:53

@Ben, volgens mij word de curve wel degelijk weggeschreven in de snelheidstabel van de decoder. Althans, bij de marklin MFX decoders... De Piko lijkt het niet op te slaan.


Ah zo.
Marklin MFX decoders missen een CV van de gemiddelde snelheid en wel nummertje 6. De curve daar wordt bepaald door CV67 tot CV94. De Piko MFX decoder staat standaard op een 3-punts instelling bepaald door CV2, 5 en 6 en luistert dus niet naar veranderingen in de tabel van CV67 - 94. Je kunt dat oplossen (als je dat wilt) door in CV29 bit 4 actief te maken, dan is de tabel actief.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitbreiding met draaischijf!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitbreiding met draaischijf!
Top! Ik ga vanavond puzzelen en laat het weten wanneer het is gelukt.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitbreiding met draaischijf!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitbreiding met draaischijf!
Goede middag allemaal,

Helaas ben ik er met CV 29 niet uit gekomen. k Heb hem eerst uitgelezen. Vervolgens 16 bij op geteld en die waarde (30) terug geschreven, maar daarop kreeg ik een foutmelding.

Vervolgens ben ik met cv6 aan de slag gegaan en daar mee lukte het wel. De lok rijdt inmiddels netjes zijn rondjes. Er is nog wel iets heel vreemds. Zodra de lok vanuit stilstand weg rijdt, schakelt hij de verlichting 2x om. Hier kan ik geen logische verklaring voor vinden.

De draaischijf draait helaas nog steeds analoog. Ben bang dat de decoder is overleden.


Ook heb ik weer een nieuwe mijlpaal.. Samen met mijn oudste dochter (van bijna 8 jaar oud) ben ik aan de eerste scenery begonnen.
Voor vaderdag had ik een bouwpakket van de Lidl gekregen en die zijn we met heel veel geduld en gepiel in elkaar aan het zetten. De eerste muren staan overeind  :thumbup:

Ondanks dat het (nog niet) mijn ding is, is het wel erg leuk om samen te hobbyen :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
'k Mocht weer even de kidizoom camera lenen voor een nieuw filmpje. Dit keer rijden we mee met de Strukton Carin:



Je kan gelijk goed zien dat de rails nog los ligt, want het ligt niet meer zo strak als een paar jaar geleden  :D
Maar goed.. Des te meer redenen om een keer te beginnen met alles fixeren en ballasten.

Gelijk een vraagje.. Ooit wil ik de baan voorzien van bovenleiding, maar die XPS platen houden echt helemaal niks. Ben bang dat alle masten na verloop van tijd schots en scheef staan. 'k Zit er daarom sterk aan te twijfelen om een laagje MDF onder en rond het spoor te leggen. Dan heb ik gelijk een mooie verhoging en een goeie body waar ik de bovenleidingsmasten in kan schroeven.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
"Ben bang dat alle masten na verloop van tijd schots en scheef staat."

Daar hoef je niet bang voor te zijn, dat gaat gebeuren.

N oplossing zou kunnen zijn om onder het sein de xps te vervangen door n blokje multiplex bv.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Dat laagje MDF onder en rond het spoor wordt dan een prachtig klankbord wat nog versterkt wordt door de onderliggende XPS. Het MDF heeft alle gelegenheid om lekker te gaan liggen vibreren.
Het idee van Cees is veel beter. Onder de masten een blokje MDF of multiplex van 2 a 3 cm vierkant. XPS netjes uitsnijden en blokje erin lijmen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitbreiding met draaischijf!
Citaat van: rscosworth op maandag 17 oktober 2022, 17:32:40

Vervolgens ben ik met cv6 aan de slag gegaan en daar mee lukte het wel. De lok rijdt inmiddels netjes zijn rondjes. Er is nog wel iets heel vreemds. Zodra de lok vanuit stilstand weg rijdt, schakelt hij de verlichting 2x om.


Over dat laatste: zie je het licht aan en uit gaan bij het wegrijden, is dat wat je bedoelt?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Voor de draaischijf zou ik zeggen druk eens op "ïnput" en kijk waar je brug dan heen draait.

Dat is als het goed is spoor1, en dan moet je telkens bij elk (aangesloten) spoor de brug laten stoppen, deze decoder werkt op stappentellen en die moet je dus stap voor stap erin zetten.

Dus Input dan spoor 1input als ie daar al is. dan spoor 2 en heeft ie die bereikt dan opnieuw input.
En zo ga je door tot je de laatste sporen bereikt hebt.
Kom je bij het laatste spoor aan en heeft ie dat bereikt, dan druk je End in en daarmee sluit je de programmering mee af.

Zag dat in het bewerken (screenshot) van de draaischijf wel input stond en End maar bij het normale scherm zag ik hem even niet staan, dus vermoedelijk moet je dit onder "bewerken" doen.
Hoop dat je hiermee iets kan doen voor jouw draaischijf ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Heel mooi filmpje, dank je. Wat voor een camera heb je gebruikt (en past die binnen het profiel)?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
@ceess, dan was mijn vermoeden niet geheel ongegrond :)

@Lobomotion69, ik weet dat ik eigenwijs ben, maar is dat echt zo? Ook als ik het MDF verlijm met de XPS platen? Je krijgt dan een soort sandwich paneel

@Spoors, nee hij wisselt de front en sluitverlichting om en rijdt daarna met de verlichting in de juiste stand weg.

@Hans, bedankt voor de tip. Ga ik proberen!

@marc-lin, dank je! Het is een kidizoom van Vtech. Hij past niet binnen het profiel, maar steekt niet zo ver uit dat hij ergens tegenaan komt.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Helaas wel ja. Heb het zelf kort geleden ervaren. Een stuk triplex op het foamboard gelegd om een iets hoger niveau te creëeren. Toen ik daar voor het eerst met een treintje overheen reed schrok ik me rot, watskebeurt? Wat een herrie en dan ben ik nog slechthorend ook.

Wanneer je het geheel vlak dekkend verlijmd zou het mee kunnen vallen. Dat is te proberen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Die platen dempen ook geen geluid.......ze veroorzaken het juist.
Isoleren voor de warmte OK!
Maar voor geluiddemping?
Dat is een NO GO, want daarvoor is dit materiaal niet geschikt :-(

Je kan er wel snel een landschap mee maken of een berg, het geeft dan ook wel veel rommel als je er wat vanaf wil halen :D
Ook de bovenleiding zal er niet in aarden zonder een aanpassing, en seinen daar geld hetzelfde voor.
Hout is dan beter en zoals Cees al aanhaalde een blokje hout kan maar voor elk mastje.......dat wordt heel wat uurtjes zagen steken en plaatsen.
Dan moet je er wel aan denken dat het meteen goed staat anders heb je weer iets te doen :O

Nee dergelijke platen zou ik niet onder het tracé willen hebben ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Dat is nou weer jammer.. ik was nog wel zo trots op mijn mooie winterse XPS landschap 😉

Het rijgeluid vind ik nu nog redelijk mee vallen. Het scheelt misschien dat ze niet met 140 km/h over de baan racen..

In dat geval ga ik voor de blokjesmethode. Deze kan ik dan beter iets groter maken voor meer stabiliteit.
De baan is in 2 lagen van 2 cm opgebouwd, dus ik kan makkelijk iets uit de bovenste laag weg steken, zodat hier een blokje met een dikte van bijv 18 mm in past.

Bedankt voor de tips!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Het is ook niet bedoeld om af te kraken hoor.

Alleen het is soms wel de goede keuze.....maar soms ook niet.

Bij de club waar ik vrijwilliger ben hebben we ook veel van dit soort platen in gebruik, en dan als je wat plaatsen wil....die onstabiele XPS weer om de hoek kijken.
Zeker voor de bovenleiding maar zeker ook voor straatverlichting, en andere aanverwante zaken.
Wat ik ook deed was een buisje van messing nemen en daar het buisje van de lantaarnpaal in lijmen, zodat de paal nog enige body had om recht te blijven staan.

Bomen plaatsen is weer een makkie, evenals gras of stuiken.
Elk nadeel heeft een voordeel ;)

Landschappen kan je er zeker mee maken, daar zal je ook geen moeite mee hebben :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Citaat van: rscosworth op woensdag 19 oktober 2022, 14:02:04
In dat geval ga ik voor de blokjesmethode. Deze kan ik dan beter iets groter maken voor meer stabiliteit.
De baan is in 2 lagen van 2 cm opgebouwd, dus ik kan makkelijk iets uit de bovenste laag weg steken, zodat hier een blokje met een dikte van bijv 18 mm in past.
Ook dat gaat helaes niet werken.
Je zult het blokje zo hoog moeten maken als je XPS schuim dik is, 4 cm dus.
Het blokje moet op de "harde" ondergrond rusten voor de stabiliteit.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Ik heb nog een oude trapleuning liggen (diameter rond de 40mm). Die kan ik ook opzagen zodat ik cilindervormige blokjes krijg van 4cmx4cm.
Met een gatenzaag kan ik van bovenaf ronde gaten in het xps boren waar het hout precies in valt. Dat lijkt mij wel een goede basis voor een portaalmast en/of sein.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
 :thumbup:
Klinkt als een goed plan.
Ik begrijp uit je verhaal dat je overal goed bij komt.
Dat is heel prettig. Sucxes  :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Nu de uitvoering nog :) Gelukkig kan ik overal goed bij.
Binnenkort maar eens verdiepen in welke masten er allemaal te koop zijn.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Op een Nederlandse treinbaan horen dan Nederlandse masten. Sommerfeldt heeft een mooi assortiment.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Een Sommefeldt portaal heeft draadeindjes. Die kun je door een blokje hout van 30x30x9 mm met een gaatje er in steken en met een ringetje en moertje fixeren. Dat geheel plaats je IN je XPS, beetje ruimte maken dus, en verlijm je met bruislijm (PU constructielijm): https://www.pattex.nl/nl/producten/houtlijm/wood-pu.html

Hoe ik dat weet.....?  :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Over dat licht dat wissel in die lok: geen idee.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
We gaan proefondervindelijk een mooie oplossing vinden ;)

Bij deze de knipperende verlichting van de piko:


Het is onregelmatig .. en alleen kort voor vertrek.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Citaat van: rscosworth op donderdag 20 oktober 2022, 20:31:32
We gaan proefondervindelijk een mooie oplossing vinden ;)

@citaat
Iig met n Brand biertje erbij.  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Staat MFX aan in deze Piko lok?
Zet dat eens uit, want dit gaat niet altijd goed.

Bovendien ben ik benieuwd of je de draaischijf nog aan de praat krijgt ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Citaat van: rscosworth op donderdag 20 oktober 2022, 20:31:32

Bij deze de knipperende verlichting van de piko:

Het is onregelmatig .. en alleen kort voor vertrek.


Ah, dat herken ik, de Piko decoder reageert op het muliprotocol bedrijf vanuit je centrale. Een vriendje van me met een Ecos heeft er ook last van.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
MFX staat aan. k Zal hem eens op DCC zetten en kijken wat er gebeurt.

Helaas heb ik weer een druk weekend en een drukke week voor de boeg. Volgend weekend ga ik er mee aan de slag (geld ook voor de draaischijf :) )

k Houd jullie op de hoogte!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Citaat van: rscosworth op dinsdag 18 oktober 2022, 15:25:36
..... een vraagje.. Ooit wil ik de baan voorzien van bovenleiding, maar die XPS platen houden echt helemaal niks.

Zelf gebruik ik de kurk (van wijn flessen) methode.
Je kan overal een rond gat in maken (hout, XPS enz) daar lijm ik de kurk in (evt. op maat maken) gat erin voor evt. draden daarin of daarop monteer ik de masten of seinen.

groet
Harald
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Da's pas 'kreatief met kurk', Harald.
Wel altijd van je af snijden! :P

Peter
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit
Al tijden was ik op zoek naar een Märklin 36198, oftewel een BLS 475 Vectron "Alpinisten". Deze lok is zeer regelmatig in Nederland te zien met containers, ketels enz. Helaas was de zoektocht zonder succes....

Totdat ik op de camping in het noorden van het land zat, en zocht naar een treinenwinkel in de buurt van de camping. (Dit is toch altijd het eerste waar je naar zoekt wanneer je in een vreemde omgeving bent)...

En daar bleek een Trix 22095 te staan, splinternieuw. Dit is, op de sleper na, dezelfde lok. Direct gevraagd of ze hem konden ombouwen naar 3rail en na een korte mailwisseling kon ik hem omgebouwd en wel ophalen in de winkel.

Topservice.. en ik ben weer blij!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"
Fijn dat je deze loc hebt kunnen afstrepen van je verlanglijstje, en een mooie service dat de leverancier hem al voor je omgebouwd heeft  :thumbup: :thumbup:
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"
Dank je!
Het verlanglijstje wordt steeds korter en korter  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"
Citaat van: rscosworth op dinsdag 04 oktober 2022, 21:48:24ook nog een andere varianten getekend met 24912 afgezaagd op 7,5 graden.. Die zal ik morgen posten
Ik zal er wel overheen gekeken hebben, en voor mij belangrijk is het niet (want zelf geen C-rails).
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"
Nee je hebt er niet overheen gekeken  ;) Bij deze!

Modelbaan met museumlijntje v11.jpg

Project staat nog even on hold..


Eerst moet het rangeerterrein verplaatst worden, maar daar heb ik de nieuwe 24720 wissel voor nodig.
Het rangeerterrein moet overigens ook nog in detail uitgewerkt worden.

'k Heb nog wel meer aanpassingen aan de hoofdbaan die ik wil doorvoeren nadat de 24720 uit is gekomen.

Wordt vast wel weer vervolgd :)

Gr Richard