Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"

Gestart door rscosworth vrijdag 22 augustus 2014, 18:02:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
 :thumbup:

Op die manier gaat het ook lukken inderdaad.

Groet, Patrick
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Citaat van: rscosworth op woensdag 06 mei 2020, 06:56:03
Dank je wel! De boog als uithaalspoor gebruiken kan inderdaad ook, maar een recht spoortje vond ik mooier  :D
Uithalen op een recht stuk is zeker mooier maar bij rangeren hoeft niet altijd alles mooi te zijn
Paar voorbeeldjes:






Uiteraard moet je wel doen wat je zelf mooi leuk vind ;)

Balen dat de platen dikker zijn. Maar misschien kan je de sporen neerleggen, aftekenen en dan in de dikkere platen het spoor laten verzinken, als je straks dan betonplaten wil leggen zoals op je voorbeeldfoto, hoef je minder tussen de rails te leggen om het ballastbed buiten beeld te leggen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Je zou het kunnen proberen met een bandschuurmachine met een hele fijne korrel erop. Zelf had ik trouwens met een bovenfrees sleuven gemaakt waar de C-rails exact in past en dan styreen plaat over de rest van het xps lijmen om de stelcon platen/bestrating na te bootsen.
Heb zelf ook de dubbel tractie set van DBC maar ga deze uit elkaar halen en voorzien van de printjes van John heb ook al een donor lok gekocht voor de aandrijvinglijn en motor en verlichting.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
HI, Leuk om te kijken naar de bouw van jouw spoorbaan. Ik had net hetzelfde probleem met verschillende diktes van platen, en dit is uiteraard heel vervelend als je perfect vlak wil werken zoals jij aan het doen bent.

Wat je ook zou kunnen doen met jouw 4 sporen is een de rangeersporen en het rangeerterrein enkele cm hoger leggen dan het hoofdspoor ernaast. Je hebt voldoende ruimte in de bocht om een daar enkele cm omhoog te gaan. Als je de scenery bouwt ligt jouw rangeerterrein dan iets hoger dan de hoofdbaan. Als er overal treinen aan het rijden zijn dan zullen de treinen op jouw hoofdbaan het zicht minder wegnemen van het rangeerterrein. Tussen het deel rangeerterrein en het deel hoofdbaan kan je het landschap licht glooiend maken, of je kan jouw rangeerterrein afbakenen met een keermuur die het hoogteverschil wegwerkt.

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik voor de laatste tip ga, en dat is het industrieterrein ietsjes op hogen. (Het zal wel echt minimaal zijn)

Inmiddels is ook de voorkant van de plaat voorzien van XPS. Het begint al op een tunnelingang te lijken :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Wel leuk om je baan eens in een baanplan te zien. Dat geeft overzicht.
Die te dikke platen is natuurlijk vervelend, maar niet onoverkomelijk. Kun je ze niet iets verdiept aanleggen? Een stukje van de onderbouw afschuren thv de platen die te dik zijn?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Leuk filmpje dit!
Citaat van: marklintim op woensdag 06 mei 2020, 11:50:33

Dat heeft mij weer wat inspiratie gegeven  :D

@1200Blauw, dank je!
Helaas is aan de onderbouw niet veel te doen.
Zodra ik de rails binnen heb, ga ik wel een poging wagen om de XPS plaat wat af te schuren. Wie weet is dat toch goed te doen.

Morgen ga ik eerst verder met de tunnelingangen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Goede avond allemaal,

Binnenkort ga ik beginnen met het rangeerterrein. Om de wagons op de verschillende sporen weg te zetten, wil ik gebruik gaan maken van 'voorontkoppelen'.
Voor degene die niet weten wat dit is heb ik een korte video gemaakt:



De bedoeling is straks dat ik met 1 enkele ontkoppelrail alle wagons kan ontkoppelen en op elk spoor op elke plek kan weg zetten.

En ook ben ik weer iets verder met de ruwbouw van de tunnelingang. Alles zit nog los, omdat ik er later nog bij moet kunnen voor de afwerking.. Maar het idee is al wel duidelijk  :)



Hopelijk komt er snel weer een nieuwe update!

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Ik ben wel benieuwd hoe dat voorontkoppelen werkt, zitten hier andere koppelingen in de wagons?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Nee dit kan met standaard kortkoppelingen. Het zit hem in die kleine lipjes die bovenop de haak liggen.

Wanneer je koppelt, dan schuift de beugel onder het lipje door, over de haak. Dan zit hij vast.
Wanneer je ontkoppelt, dan gaan de beugels omhoog, maar blijven op het lipje liggen. Hierdoor kun je de wagons weg duwen, terwijl ze ontkoppelt blijven.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Ik heb een filmpje voor je gemaakt:

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Het kan al - sinds de jaren 60 - ook met de RELEX koppelingen.

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
 @citaat Tja, een van de andere voordelen van de robuuste Märklin techniek van weleer. En het principe ervan is volgehouden tot en met het heden.
Het werkt veelal perfect zolang de ontkoppelde koppelingen tegen elkaar gedrukt blijven. IkNadeel van deze koppelingen is dat ze soms niet soepel vasthaken wanneer je dat wel wilt, dan zit het lipje in de weg. Gewone beugelkoppelingen hebben dat niet, maar ja, die kun je weer niet voorontkoppelen. En zo is er 'altijd wat'. ;)

Groeten,

Peter


Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Lid sinds: 2020

Eine Kuh macht muh, Kühe machen mühe :D

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Mooie leo's heb je daar! waren me eigenlijk net pas opgevallen...  Zijn die van Roco?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Dank je! Nee deze komen uit de 4mfor serie:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorontkoppelen en tunnel is open!
Goede morgen allemaal,

De afgelopen tijd ben ik bezig met het afwerken van het vooraanzicht. Dit zag er namelijk nogal rommelig uit met een balkenframe, MDF plaat en een paar lagen XPS.

Hier zit nu een mooie 'plint' voor langs. De hoeken worden ook mooi in een ronding gebogen. De hoek rechtsboven is af, bij de andere hoeken moet er nog 1 laatste laag buig-MDF overheen.

Uiteindelijk komt er een hele strakke houtfineerlaag overheen.
In eerste instantie wou ik alleen een plint langs de bovenbaan, maar eenmaal bezig was het mooier om ook het schaduwstation van dezelfde plint te voorzien. Nu is de ophanging van de gordijntjes ook mooier afgewerkt.

Als het helemaal af is zal ik goede en mooie foto's maken.
Voor nu moeten jullie het hier mee doen  :D

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Hi Richard,

Prachtige ruimte is het zo, om jaloers op te worden hoe lang en breed is die ?

groet
Harald
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Dank je wel!

Op de foto's lijkt het altijd net wat groter dan dat het werkelijk is.. De bruikbare afmetingen van de zolder zijn volgens mij 6,30 lang en bijna 5 meter breed. (Vloeroppervlakte is 6,30 bij 7,40, maar daar heb je niet zo veel aan)

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Inderdaad erg mooi zo'n afwerking met ronde kanten.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Mooie ruimte hoor & prachtige afwerking 👏🏻
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Prachtig, heel mooi afgewerkt en een dito resultaat. Tof dat je het rond hebt gemaakt en ook het schaduwstation meenam. Buig-mdf ken ik niet, wat is dat voor spul?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Bij buig-MDF zitten er sleuven aan de achterkant gefreesd.
Maar je kunt ook meerdere lagen dun 3 mm MDF buigen en verlijmen. De laatste optie is veel meer werk maar wel goedkoper.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Super netjes Richard  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Helaas geen vorderingen aan de baan te vermelden.. Wel op de valreep het wagenpark uitgebreid met 2 mooie sets.

Beide sets zocht ik al langere tijd en nu werden ze toevallig  samen door 1 verkoper (op loopafstand) aangeboden.

Ze zullen mee gaan rijden in lange Unit Cargo treinen. Tzt volgen er meer foto's of een filmpje ;)

Nu nog op zoek naar een setje GATX wagons en dan kan ik weer wat van mijn lijstje afstrepen.

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
 @citaat Veel plezier van/met de aanwinsten :exclaim:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Naast flexible MDF heb je ook flexible multiplex is wel lastig om aan te komen omdat de meeste bouwmarkten dit niet verkopen.
Kun je nu nog wel goed bij je schaduwstation komen ivm de afwerking van de rand?
Verder 2 mooie setjes.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Dank jullie wel :)
De laatste bochten die ik moet buigen doe ik met 3mm MDF. Kost wat werk, maar is goed te doen.

Gelukkig kan ik overal nog goed bij. Voordeel van dit ontwerp is dat in het schaduwstation bijna geen wissels liggen. Ontsporingen heb ik daarom nooit in het schaduwstation.
Hooguit blijft er een trein staan door een beetje stof op de rails, maar dat is prima te verhelpen door een trein een duwtje te geven.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Dat zijn mooie setjes Richard.
Je baan is prachtig afgewerkt zo.
Het ziet er proffesioneel uit. 👍
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Interessant draadje, ga het zeker volgen  :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Hi Richerd,

Dat zijn mooie setjes.

groet
Harald
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Richard, mooie aanwinsten voor jouw baan. Have fun

Luc
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Goede middag allen,

Er zijn weer 2 mooie wagons bij gekomen. Beide gekocht via het mooie forum :) De bedoeling is dat er meerdere van deze wagons gaan volgen.

Daarnaast is er een pakket met rails onderweg zodat ik eindelijk aan het rangeerterrein kan beginnen.

Het enige wat ik niet besteld heb dat zijn de 24001's. Die kun je schijnbaar niet los kopen?

Verder is er vanwege het aanhoudende mooie weer maar weinig gebouwd. Enige wat ik heb veranderd is een deel van de blokindeling. De blokken van het hoofdtraject zijn iets korter geworden, waardoor ik het in meer blokken heb kunnen opdelen. Hierdoor kunnen ze iets korter op elkaar rijden wat beter is voor de doorstroming.

De zomer is bijna voorbij, dus dan gaan we weer wat meer tijd op zolder doorbrengen. 'k Heb er zin in  :D

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
24001's koop je per 10 uit mijn hoofd, maar de beter gesorteerde modelspoorwinkel verkoopt ze ook los. Mja, voor die 8-9 euro, waarom moeilijk doen?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Voor het geld hoef je het inderdaad niet te laten. 'k Zal ze toevoegen aan mijn volgende bestelling ;)
Dan heb ik er gelijk een paar voor mijn programmeerspoor :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Is hier nog voortgang geboekt of ligt het al ruim een jaar volledig stil?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Hoi Dibbes, bedankt voor de belangstelling  :)
Gelukkig ben ik nog wekelijks op zolder te vinden.. het verveelt nooit 😉

Afgelopen jaar heb ik het volledige rangeergedeelte geautomatiseerd. (Aankomen, afkoppelen, omlopen, rangeerlok aankoppelen, naar rangeerterrein rijden en weer terug. (afkoppelen, omlopen, aankoppelen en weer de hoofdbaan op)

Het sporenplan was alleen nog steeds niet helemaal naar wens en daarom heb ik toevallig afgelopen week alvast het station aangepakt.

Dit bestond uit 2 stationssporen (personen) en 3 rangeersporen (goederen)

Dat is nu veranderd naar 4 doorgaande stationssporen en 1 kopspoor. Alle sporen komen langs een perron te liggen.

Goederentreinen rijden allemaal door naar de andere kant van de zolder. Het rangeerterrein wat daar ligt wordt iets verhoogd en kan daardoor worden verlengd over de volle lengte van de zolder. Hierdoor ontstaat er ruimte voor omloopsporen e.d.

Het nieuwe rangeerterrein zit nog in de plan-fase. Ook hier wil ik weer een zo realistisch rijbedrijf gaan nabootsen.

Tijdens de kerstvakantie heb ik genoeg tijd om alles uit te denken en uit te tekenen. In 2022 gaan we weer verder bouwen :)

Vanavond zal ik wat foto's maken en daarbij ook het huidige baanplan laten zien.

Scenery staat nog steeds op een laag pitje 😞

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Bij deze alvast het aangepaste stationsgebied.
Aan de voorkant op de witte platen ligt het zichtbare deel.
Daarachter iets verdiept op de blauwe platen ligt het 2e kleine schaduwstation. Hier bovenop komt het stationsplein, bushalte, of misschien een kleine winkelstraat?
Dat deel moet afneembaar worden, zodat ik altijd bij de sporen daaronder kan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
En hier aan de andere kant de uitbreiding van het rangeerterrein.
De sporen konden voorheen niet langer, ivm het klimspiraal.

Door het rangeerterrein iets te verhogen komen de sporen over het klimspiraal heen te lopen. Omdat ik nu ook de ruimte boven het trappengat kan gebruiken, is de beschikbare ruimte voor het rangeerterrein bijna verdubbeld.

(De platen liggen nog los)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Hoi Richard,

Gelukkig ben je nog steeds bezig met je baan! Ik was al bang dat het enthousiasme was weggeëbd, of dat je dochters teveel van je tijd in beslag namen  :).
Goed idee om je rangeerterrein boven de spiraal door te trekken en zelfs nog boven het trapgat. Zul je toch een beetje moeten bukken om op de zolder te komen of om er weer af te geraken.
Ik hoop dat je ons het komende jaar niet meer zo lang laat wachten op een update!

Ik wens je fijne feestdagen en een goed begin van 2022!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Nee het enthousiasme is nooit weg :) Gelukkig niet! Ik probeer mijn dochters enthousiast te maken voor de scenery. Ze zijn beiden gek op knutselen, dus ik heb goede hoop :)

Het deel boven het trappengat hoeft niet heel breed te worden. Desnoods maak ik iets wat je kan opklappen. Daar vinden we wel wat op ..

'k Ben overigens nog vergeten te vermelden dat ik afgelopen jaar voornamelijk met de baan van mijn vader bezig ben geweest.
Hij heeft thuis ook zijn zolder vol liggen. Daar zijn ook de nodige klimspiralen aangepast, depot aangelegd en ook een rangeerterrein aangelegd. (handbediend)
En ik zit daar met enige regelmaat aanpassingen te doen in koploper. Als ik langs kom heeft hij vaak al een wensenlijstje klaar liggen met gewenste vertrektijden, routes enz :)

Onderstaand nog even het huidige baanplan. Het deel in het rood wordt bij het rangeerterrein aan getrokken. Ik zal proberen om hier wat vaker een update van te geven  :D

Jij (en alle anderen) ook fijne feestdagen en een gezond en en gelukkig 2022!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Je bent lekker bezig Richard, mooi hoor al die slanke wissels dat geeft een veel natuurlijker treinenverloop.

Leuk dat je vader ook met dezelfde hobby bezig is en jij hem kunt ondersteunen met koploper, ik ben zelf ook weer met het programma bezig op dit moment  :)

Fijne dagen en een goed maar vooral gezond 2022

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Dank je! Het is zeker leuk om de hobby te delen met je vader. We houden dan ook vaak rijavonden bij hem of bij mij. Altijd met een speciaalbiertje en wat lekkers 😀

Er zweft hier ergens nog een oud topic over zijn baan:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=9203.msg902701#msg902701
Ook daar zal ik eens een update plaatsen, want ook die baan is al zo veel aangepast dat hij niet eens meer lijkt op de baan uit dat topic. Een baanplan heb ik niet, want die baan is echt volledig uit de losse pols gelegd. Hij zit in iedergeval erg knap in elkaar.. Mensen die komen kijken weten na afloop nog steeds hoe het sporenverloop is :D


Koploper blijft echt een geweldig programma.. met logische acties kun je bijna alles aan elkaar programmeren.

1 van de volgende zaken die ik in wil programmeren is een stationsomroeper die meld dat een trein vertraging heeft.
'k Rij met vaste rijtijden, waardoor een trein op vaste tijden op het station aan zou moeten komen. Door te controleren of een trein op een bepaald tijdstip in een bepaald blok is, dus je dus nagaan of er vertraging is. Zo ja, dan moet het geluid van de stationsomroeper gaan klinken door de speakers.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Citaat van: rscosworth op donderdag 23 december 2021, 13:38:09
En hier aan de andere kant de uitbreiding van het rangeerterrein.
De sporen konden voorheen niet langer, ivm het klimspiraal.

Door het rangeerterrein iets te verhogen komen de sporen over het klimspiraal heen te lopen. Omdat ik nu ook de ruimte boven het trappengat kan gebruiken, is de beschikbare ruimte voor het rangeerterrein bijna verdubbeld.

(De platen liggen nog los)

Mooie update van je baan! Mijn hart gaat meteen sneller kloppen bij het zien van de militaire ambulances die horen bij Marklin 46968. Ik heb vorige maand urenlang op Eurospoor gezocht, een zoekopdracht ingesteld op Ebay, Catawiki en MP. Hopelijk komt die snel een keer voorbij en kan ik deze straks ook op mijn baan plaatsen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lekker als je zoveel ruimte beschikbaar hebt :) :thumbup:
Ook prettig dat je het niet helemaal volgekieperd hebt met rails waardoor treinen zich als een soort termieten door elkaar heen bewegen, maar het mooi strak hebt gehouden.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Ha die Richard.
Geweldig om te zien dat je niet alleen met de baan van je vader bezig bent maar ook druk met je eigen baan! 8o
Het zal niet meevallen om je vrije tijd te verdelen voor gezin en beide banen.
Je baan maakt prachtige vorderingen en de lengte van de sporen is prachtig! 8o

Heel veel plezier en succes met al je bezigheden en alvast een goed uiteinde en een nog beter 2022.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Citaat van: LibertyCity op maandag 27 december 2021, 09:26:39Mijn hart gaat meteen sneller kloppen bij het zien van de militaire ambulances die horen bij Marklin 46968.
Klopt, die zijn echt zeer moeilijk te vinden! Zelf heb ik ooit het geluk gehad dat ik een winkel had gevonden die het nog nieuw op voorraad had. Nu is het echt zoeken naar een speld in een hooiberg!

Citaat van: 1200Blauw op maandag 27 december 2021, 10:24:04
Ook prettig dat je het niet helemaal volgekieperd hebt met rails waardoor treinen zich als een soort termieten door elkaar heen bewegen, maar het mooi strak hebt gehouden.
Less is more zeg ik altijd :) Al moet ik wel toegeven dat het niet echt een hele uitdagende baan is. Niet dat ik het nu ineens wel vol wil kieperen met rails.. maar iets meer verschillende routes zou wel leuk zijn.

Citaat van: AlbertJan op maandag 27 december 2021, 11:34:13
Geweldig om te zien dat je niet alleen met de baan van je vader bezig bent maar ook druk met je eigen baan! 8o
Het zal niet meevallen om je vrije tijd te verdelen voor gezin en beide banen.
Heel veel plezier en succes met al je bezigheden en alvast een goed uiteinde en een nog beter 2022.
Makkelijk is het zeker niet, maar gelukkig kan ik elke week wel een avondje vrij maken om wat te hobby'en. Echt snel gaat het daardoor helaas niet!

'k Zal zo even een update doen van al mijn nieuwe aanwinsten uit heel 2021. Dat is namelijk ook nog helemaal niet up2date :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Als eerste een paar containerdraagwagens. o.a:
2x de 47801 (Met containers van capital)
1x de 47809 (Met containers van China Shipping)
en 1x de 47132 (Max Bogl, maar dan met containers van APL en K-Line)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Dan 8 stuks drukgasketelwagens met o.a:
3x Wascosa uit set 48488
5x GATX 48487

En nog een paar ketelwagens voor mijn andere sleep:
1x Ermewa 46557
2x GATX Lotos van trix 24213
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
En de 186 van Lineas
Marklin 36644

Die rijdt rond met o.a. 2 nieuwe wagons van ERR (48655)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Vooraanzicht afwerken
En mijn sleep met schuifwandwagens is gegroeid met nog meer transwaggon en sbb cargo wagons
(48055 en 48056)

En mijn graantrein heeft een tijdperk 6 upgrade gekregen met o.a. graanwagens van set 46343