Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"

Gestart door rscosworth vrijdag 22 augustus 2014, 18:02:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
Goede middag allemaal,

De constructie met houtjes onder de xps platen is stevig genoeg, maar het werkt wel als een klankkast.
Helaas zit het al verlijmd, dus moet het weer los zagen.

Al doende leert men.. Dus de andere ingang naar het schaduwstation heb ik alvast anders aangepakt  :D

Zie hier:

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
kurk 4 mm gebruiken onder de rails.Heb ik hier ook gedaan in een overdekt gedeelte en muisstil geworden.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
Citaat van: bellejt op woensdag 06 november 2019, 17:02:20
kurk 4 mm gebruiken
Tenzij je een Spoorman Ben
Ik gebruik zelf 3 mm kurk en ben content.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
Kurk of geen kurk is niet zozeer het probleem. Overal liggen die blauwe platen en/of XPS platen direct op MDF en dat werkt prima.

Echter bij de helling ligt de XPS op houtjes ipv direct op het MDF. Er zit dus ruimte tussen de XPS en het MDF en dat werkt als klankkast.

De oplossing is simpel: Helling maken van MDF en daar het XPS op verlijmen. k Moet er alleen wel weer ff tijd voor hebben  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
Citaat van: rscosworth op woensdag 06 november 2019, 19:54:12
Echter bij de helling ligt de XPS op houtjes ipv direct op het MDF.
Dat was me nog niet opgevallen, maar inderdaad, andere oorzaak, andere oplossing.  :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen
Citaat van: bellejt op woensdag 06 november 2019, 17:02:20
kurk 4 mm gebruiken onder de rails.Heb ik hier ook gedaan in een overdekt gedeelte en muisstil geworden.
Doe dit nu ook en werkt perfect, tx 2 U
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Goede morgen allemaal,

Van alle jaren was 2019 wel het minst productieve jaar. Toch hebben we niet helemaal stil gezeten. De meeste veranderingen vonden plaats onder de baan. O.a. de stroomvoorziening (230v) aangepakt, bezetmelding in het maaiveld, netwerkaansluitingen gemaakt voor de ECoS. (Hierdoor kan ik de ECoS nu ook draadloos bedienen met telefoon en tablet), laptop vervangen door touchscreen pc en nog veel meer..

En het baanplan is (op het stukje industrie na) nu eindelijk definitief. Dit ligt al sinds mei en ben nog steeds tevreden. Lekker simpel zoals ik wou  :P Lekker lange perrons, ruim bemeten rangeersporen, ruime R9 bochten.

Afgelopen week nog wat XPS platen op maat gezaagd en vast gezet. De platen zijn nu op, dus kan even niet verder.

De niet al te ambitieuze plannen voor 2020:
- Laatste paar XPS platen leggen voor onder het industrieterrein
- Sporenplan ontwerpen en neerleggen voor het industrieterrein
- Kleine schaduwstation achter station bedekken
- Ruwbouw (tunnelingangen) maken

Dat moet zelfs in mijn tempo wel haalbaar zijn :)

Tot slot nog even een overzicht van de stand van zaken eind 2019.

Iedereen alvast de beste wensen en een goed 2020 toegewenst.

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
 :) Het geheel oogt lekker ruimtelijk, dat ziet er goed uit. :thumbup:
En goed dat je het kalm aan doet, de wereld is al zo gehaast. O:-D :D
En jij ook alle goeds voor 2020!

Dirk-Jan
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Gaat toch lekker zo. En mooie lange tafel. Houd ik ook van zo een sporenplan. Is mooi om al die super lange treinen elkaar te zien passeren op die lange traject delen. Top!

MvG,

Timaximus
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Zie ik het goed ? Wasmachine en droogkast in de treinenkamer ? Oei oei. Dat kunnen vochtigheidsproblemen opleveren.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Ideaal voor lange slepen hoor
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Ik heb je voortgang altijd met veel belangstelling gevolgd en ga dit in 2020 ook doen. Voor mij stond deze hobby sinds een paar jaar op een zeer lag pitje door een deeltijdstudie. Deze zal in 2020 en 2021 ook nog impact houden. Daarnaast ben ik begonnen met het afbreken van mijn baan omdat ik ga verhuizen. Daarom is het fijn om een zeer leerzaam project als dat van jou te volgen.  :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Citaat van: guyremgabdel op zondag 29 december 2019, 10:23:10
Zie ik het goed ? Wasmachine en droogkast in de treinenkamer ? Oei oei. Dat kunnen vochtigheidsproblemen opleveren.
Als je een condensdroger gebruikt en goed ventileert, valt het wel mee.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Inderdaad, lekker rustig aan. Dat houd het ook leuk :)
Hoe vaak lees je wel niet dat iemand al z'n vrije tijd in de hobby steekt, om vervolgens in een enorme dip te belanden en stopt met de mooie hobby?

Wat die wasmachine en droger betreft, dat valt wel mee. Geen was ophangen om te drogen ivm vocht en de was opvouwen doen we niet op zolder ivm stof.

En volgend jaar gaan we weer rustig verder :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Ik zie ook een mooie HP  'All In One' pc volgens mij. Hoe bevalt de Touch Screen als ik vragen mag?

MvG,

Timaximus
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Citaat van: rscosworth op zondag 29 december 2019, 14:24:11

En volgend jaar gaan we weer rustig verder :)

En zal het winterse landschap verdwijnen als sneeuw voor de zon  :o)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Ik zag een grote monitor hoe groot is die?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Die HP gaat al heel wat jaartjes mee. Hij heeft al eens eerder op zolder gestaan, toen weer in de woonkamer en nu weer op zolder.
Als touchscreen zou ik hem niet direct aanraden. Hij is niet zo nauwkeurig als de gemiddelde tablet of smartphone van nu.
De pc bedien ik dan ook vaak met de tablet (via teamviewer).

@Johnnytrein, deze is 60cm

@Wimdouwe, misschien komt er wel een jaarlijks terugkerend winterlandschap. k Vind het wel wat hebben :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Dank u voor de info
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Winters (XPS) landschap
Afgelopen week heb ik mijn ICE en Strukton lok weg gebracht. Deze worden door John omgebouwde naar LED en Fullsound.

Ondertussen ben ik zelf bezig met het voorbereiden van de stroomvoorziening van het toekomstige industrie-/rangeerterrein.

Dit keer niet op zolder, maar gewoon gezellig in de woonkamer met de kids. Zij zijn bezig met het weatheren/verouderen van a4'tjes  :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aandelen in DB
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aandelen in DB
Het aandeel in DB loks wordt langzaamaan groter op mijn Nederlandse modelbaan. Na een 363 rangeerlok en een 1615 van de DB, zijn hier nu ook 2 stuks 6400'en en een Vectron aan toe gevoegd.

De Vectron is net vers uitgebracht door Marklin. Deze versie met 4 panto's zie je hier op de Nederlandse sporen regelmatig  rond rijden... En nu dus ook bij mij op de modelbaan ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aandelen in DB
Citaat van: rscosworth op dinsdag 10 maart 2020, 20:02:35
Het aandeel in DB loks wordt langzaamaan groter op mijn Nederlandse modelbaan. Na een 363 rangeerlok en een 1615 van de DB, zijn hier nu ook 2 stuks 6400'en en een Vectron aan toe gevoegd.

De Vectron is net vers uitgebracht door Marklin. Deze versie met 4 panto's zie je hier op de Nederlandse sporen regelmatig  rond rijden... En nu dus ook bij mij op de modelbaan ;)
hele mooie locs die staan ook op mijn verlanglijstje
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aandelen in DB (Vectron & 6400'en)
Dat zijn weer leuke aanwinsten. Vooral die dubbelset 6400 vind ik wel mooi ;)
Voor de echte 1600'en van DB cargo (DBC) is het eind deze maand helaas einde oefening en daarmee dus ook voor de grote broer van je 1615.
Je tijdperk omschakeling is een leuke zet geweest. Veel oude modellen in een nieuw jasje en hier en daar een nieuw model trein.
veel plezier met je aanwinsten.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aandelen in DB (Vectron & 6400'en)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aandelen in DB (Vectron & 6400'en)
Dank jullie wel. Gaan de 1600'en er nu al uit? Dat is sneller dan verwacht...

Volgens mij gaat het met de hele cargo divisie van de DB niet zo goed, dus we gaan zien hoe lang het duurt ...

Zelf vind ik de omschakeling naar tp6 ook erg leuk. Zo kan je af en toe nog eens iets 'echt' nieuws kopen :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aandelen in DB (Vectron & 6400'en)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aandelen in DB (Vectron & 6400'en)
Het is niet erg zo af en toe iets nieuws te kopen  >:-D prachtige set  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Kijk en geniet mee van een rondje over mijn modelbaan:


We rijden met de TXL 189 en een lange sleep VTG kolenwagens. Voorop een containerdraagwagen met daarop de vtech kidizoom action cam van mijn dochter :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Hoi Richard,

Net je filmpje helemaal uitgekeken, wat een lengtes liggen er op jou baan  :thumbup: :thumbup:

Ik zag in je schaduwstation twee gekoppelde koplopers, ik ben wel erg benieuwd hoe dat rijd.
Zelf heb ik een gewone en een olympische koploper en die zou ik ook kunnen koppelen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Indrukwekkende lengtes op de opstelsporen  :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Richard,
Fraai filmpje van jouw baan.
Ik zie ook mooie lange treinen staan in je schaduwstation.

Dirk Jan
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Gaaf filmpje  :thumbup: :thumbup: en een mooie baan Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Indrukwekkend , mooie lange rechte sporen; bijna steriel-recht
👏🏻👏🏻👏🏻
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
@Degeluidsman, deze koplopers hebben identieke decoders. k Heb 1 koploper goed geijkt, en vervolgens de andere koploper hetzelfde ingesteld. Daarna nog wat finetunen met de trim-functie. Ze rijden nu 100% gelijk.

De uiteinden van de koppelboom heb ik met een punttang samen geknepen zodat ze strak vast zitten.
Het gebeurt nog maar zelden dat ze los schieten.

@Wimdouwe, Didero, pitsar, dank je wel!

@Wimpietje, de sporen liggen nog los, ze komen dus nóg rechter te liggen :) Als je naar het Nederlandse sporennetwerk kijkt zie je dat de meeste sporen kaarsrecht liggen, zonder onnodige bochten. Mooi of niet, ik probeer zo veel mogelijk het 'echte werk' na te maken  :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Mooi hoor Richard, de lengtes spreken tot verbeelding. En inderdaad in het echt heb je dat ook.

Luc
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
leuk filmpje, daar ligt flink wat rails op de baan. van het tweede schaduw station een mooi echt schaduwstation gemaakt door een muur van locomtief doosjes te bouwen, ben je daar ook gelijk vanaf :P
succes met de verdere bouw van je baan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
@lucdiels, dank je wel  :)

@marklintim, ja je moet toch wat he ;)
Ik twijfel nog tussen een voorzetwandje of een lange klep van 610 bij 40 cm.

Ik denk dat ik er een klep boven maak, want dan kan ik het deel boven dit schaduwstation bij de scenery betrekken.

Let overigens niet op al die losse draden daar... Da's allemaal tijdelijk
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Hoi Richard,

Leuk filmpje. Toch mooi om zo de lange slepen tot hun recht te laten komen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Dank je! Binnenkort ook bij jou op zolder?  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Hoop het. Weet alleen niet of ik aan 16 meter ga komen. Het dak begint in het plafond van de de etage eronder, dus de vloer is al zo'n 50 cm korter dan de binnenmaat 1 vloer lager. Plan is in ieder geval om inet meteen te beginnen met een grote baan, maar eerst eens een proefbaantje met automatisering en dergelijke.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Citaat van: rscosworth op zondag 05 april 2020, 07:50:43
@Degeluidsman, deze koplopers hebben identieke decoders. k Heb 1 koploper goed geijkt, en vervolgens de andere koploper hetzelfde ingesteld. Daarna nog wat finetunen met de trim-functie. Ze rijden nu 100% gelijk.

Ze rijden identiek, dus dat betekent dat ze elkaar niet duwen of trekken? Ik vroeg me altijd al af hoe dat moet met dubbeltractie waarbij allebei de loks aangedreven zijn (niet één motorwagen en één dummy). Mooi dat dit kan.

Zijn de Koplopers als model ook identiek of zijn het twee verschillende?

Groet, Patrick
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Richard,

Leuk filmpje van je baan in wording. Lekkere lange lengtes voor zowel opstelsporen als hoofdspoor. En daar kunnen dan weer fraaie lange treinen op rijden. Ik zie de nodige parallellen met mijn eigen baan in aanbouw. Ik ben inmiddels twee jaar geleden begonnen op de zolder van ons nieuwe huis. Ook mijn bouwtopic begint met een foto van de kale zolder :D. Op een werkbare oppervlakte van 12 x 4 meter kan ik me uitleven op het bouwen van een grote modelbaan. Omdat ik een Zwitserse baan bouw heb ik weliswaar meerdere niveaus waarop ik rij, maar zeker het maaiveld (niveau 0) kent dezelfde opzet van lange rechte stukken. Zo komen mijn lange goederentreinen (deels in dubbeltractie) ook het beste tot hun recht vind ik. Veel plezier en succes met de verdere bouw. 

Groeten,
Wico   
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Cabinerit over de hele baan
@Pitsar, klopt inderdaad. Het zijn 2 dezelfde koplopers. Je kan treinen met instellingen wel even hard laten rijden, maar sommige treinen rijden vooruit sneller/langzamer dan achteruit. Met de trim functie kun je dat bijstellen. De koppelboom tussen de koplopers is best zwak, dus perfect afstellen is noodzakelijk.

@Wico, dat is nog een slag groter dan mijn zolder.. Om dat te vullen daar ben je wel even mee bezig :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Heel toevallig, maar het is inmiddels exact een jaar geleden dat ik het huidige sporenplan heb laten zien. Nu (na een jaar) is ook het laatste stukje ontworpen.

Het is uiteindelijk nog simpeler geworden dan ik van te voren had bedacht....

De reden dat het ontwerpen zo lang duurde was uiteraard omdat ik er niet uit kwam. Ik rij regelmatig met lange treinen, dus dan heb je lange sporen nodig. Maar daarbij heb je ook nog een omloopspoor met een wissel nodig en aan de andere kant nog een uithaalspoor. Hierdoor kwam ik er met de lengte nooit uit.

Totdat ik een ingeving kreeg.. ik kan natuurlijk ook alvast omlopen op het rangeerterrein bij het station. De goederenwagons duw ik vervolgens naar het industrieterrein. Daar hoef ik dus nooit meer om te lopen.

Op het industrieterrein heb ik 4 sporen:
1 aankomst/-vertrekspoor,
1 voor ketelwagons,
1 voor gesloten goederenwagons,
1 voor open goederenwagons (en containerdraagwagens)

Zo.. een heel verhaal voor 4 simpeler spoortjes  :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Citaat van: rscosworth op dinsdag 05 mei 2020, 09:51:42
Zo.. een heel verhaal voor 4 simpeler spoortjes  :D

Maar wel 4 spoortjes die een hoop plezier gaan opleveren.
Eventueel containerkraan erbij en wat petrochemie, dat zal de boel heerlijk opleuken.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Een mooi sporenplan, in secties maar ook alles bij elkaar.  :thumbup:
Hoe ga je het spoor linksonderin op je foto gebruiken? Als je een trein binnenduwt, dan kan je daar geen wagons opstellen toch (tenzij met de binnenrijdende lok ervoor)? Tenzij je met een apart rangeerlokje zou werken, dan weer wel.

Wat is een uithaalspoor?

Groet, Patrick
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
@Wimdouwe, zeker weten! Alles wat nodig is om te kunnen laden/lossen dat komt er te staan. Alleen geen grote containerterminal. Dat vind ik niet echt passen op zo'n kleinschalig industrieterrein. Voor het afhandelen van containertreinen wil ik een reachstacker in zetten. (Zie foto). Dat is ook gelijk een sfeerimpressie van wat ik na wil maken.

Dit wordt overigens ook het enige stukje van de baan wat handbediend wordt.

@pitsar, Dat spoortje linksonder is het uithaalspoor. Dat gebruik ik om goederenwagons van het ene naar het andere spoor te rijden.
Zonder uithaalspoor zou je telkens de hoofdbaan op moeten met je rangeerlok.

Naast dit spoortje wil ik ook gelijk een 'tankstation' maken om de rangeerlok van diesel te voorzien.

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Ondanks de eenvoud heb je het industrie terrein wel leuk ontworpen. Vooral de wissel constructie naar het diagonale spoortje heb je mooi bedacht, en ook het omloop probleem heb je prima opgelost.
Je zegt dat je het spoortje linksonder wilt gebruiken als uithaalspoor, maar heb je dan eigenlijk niet praktisch 2 uithaal sporen. Het spoor dat loopt tussen het station en het industrie terrein heeft in het midden nog een wissel, na dat wissel kan je geen andere richting uit dan het industrie terrein. Vanaf een opstelspoor zou je dus ook een trein kunnen uithalen tot aan dat wissel.
Je kan hierdoor dan ook kijken naar nog meer rangeerplezier met een 2e rangeerloc die je dan opstelt op het korte uithaalspoor. De eerste rangeerder haalt de trein op in het station en gaat met loc voor naar het industrie terrein, dan staat de eerste loc klem tussen stootblok en trein. De tweede loc koppelt dan aan de achterkant, haalt de trein uit, door de boog totaan het wissel met de hoofdbaan, de eerste rangeerloc gaat dan naar het korte uithaalspoor, de tweede rangeerder duwt de trein rustig terug tot het stootblok en komt eveneens terug naar het korte uithaalspoor, wat je dan kan gebruiken als opstelspoor voor de rangeerders en tevens kan voorzien van je tankplaat, het zijn enkele ideetjes ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Dank je wel! De boog als uithaalspoor gebruiken kan inderdaad ook, maar een recht spoortje vond ik mooier  :D

Jouw idee om met 2 loks te rangeren dat heb je mooi gevonden, daar had ik nog niet zo snel aan gedacht.

Ik heb nog geen 2e rangeerlok, maar ik heb bijv wel een 6400 diesellok die ik vanaf de hoofdbaan in 1x door kan laten rijden (met een sleep wagons) naar het industrieterrein. Met jouw trucje kan ik de lok weer 'vrij' krijgen.

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Zojuist ben ik aan een nieuw pak XPS van de Gamma begonnen. Helaas zit er een verschil in van dikte... :(

Dat word dus een hoop weg veilen of opvullen. Beetje jammer, want uitgerekend dit stuk moest 100% vlak liggen ivm het weg zetten van afgekoppelde goederenwagons.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
 @citaat tjedem dat is vervelend. Je verlijmde je andere platen al, klopt? Anders staat er mogelijk een batchnummer op waar je bij Gamma wat mee kan. Is het Gamma-artikelnr in te tussentijd gewijzigd of bleef het gelijk maar veranderde hun inhoud?

Misschien hebben ze ergens in NL nog een voorraadje liggen met precies de goede dikte (of bij hun toeleverancier wellicht). Zou je wat gedoe kunnen schelen.

Succes, leuk dat je weer updates post, ik volg de ontwikkeling van je baan  :thumbup:.

Groet, Patrick
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan industrieterrein
Helaas hebben ze niks op voorraad. Ik twijfel ook wat meer werk is... Of alles opnieuw bestellen met week levertijd en vervolgens opnieuw alles uitmeten en zagen... Of dit proberen uit te vlakken.

Vandaag heb ik een dagje vrij en wou net lekker door pakken.
Ik denk dat ik maar gewoon door ga met dit pak.. ik zie wel hoe ik het later op los.