Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"

Gestart door rscosworth vrijdag 22 augustus 2014, 18:02:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Van de week eerst even inventariseren wat ik nog aan c-rail voorraad heb en wat ik tekort kom.. En dan inderdaad snel bestellen voor ik mij bedenk ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Beste Richard,
Een van de redenen dat ik mij registreerde op het 3railforum is jouw topic. :thumbup:
Sinds lange tijd volg ik jou op dit forum. Momenteel ben jij druk bezig met het ontwerpen van een station voor jouw fantastische baan.
Denk dat ik hierin misschien eens een nuttige bijdrage kan leveren.

Misschein kan je inspiratie putten uit enkele ideën over de nederlandse grens, o.a. het station Verviers-centraal in de provincie Liège (België). Dit station kenmerkt zich door tunnels langs beide zijden van het station en slechts 5 zichtbare wissels (talloze internationale treinen hielden hier halte).

Zoiets zou perfect te creëren zijn op jouw baan, vertaald naar Nederlands voorbeeld weliswaar. Zo doe je geen afbreuk aan het geheel en kan je korte bogen in het zicht vermijden.

Grt
Benjamin
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Hoi Benjamin,

Wat een eer  :D

Dank je wel voor het mee denken. Ben gelijk even gaan zoeken naar het sporenplan.

Ziet er interessant uit! Precies datgene waar ik eerder naar op zoek was. Leuk om te zien dat het dus in werkelijkheid bestaat.

Ik moet wel zeggen dat ik er inmiddels wel over uit ben dat ik een echt doorgaand station maak ipv een station en schaduwstation in 1.

Die keuze heb ik voornamelijk gemaakt omdat het toch wat leuker rijd.. Treinen rijden echt ergens heen en komen weer terug.

Ik heb nog een paar kleine aanpassingen in mijn hoofd zitten die ik nog in wintrack moet passen/meten, maar dit weekend ga ik dan eindelijk rails bestellen.

Hopelijk volgende week dus weer een echte update!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
 :D :D Zo zie je maar. In modelspoorland denken we vaak dat een idee zo gek niet heeft bestaan. Bij nader onderzoek blijkt het tegendeel meestal waar  :) .

Ben in ieder geval benieuwd naar je ideeën. Het ziet er allemaal alvast veelbelovend uit.

Mocht je toch nog extra info willen, stuur gerust een berichtje ;)

Veel succes en plezier nog bij het bouwen. Jouw draadje blijf ik in ieder geval volgen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
En zo is het maar net :D Je ziet wel vaker dingen bij modelspoor waarbij je denkt, hoe verzin je het... En niet veel later zie je het ergens anders in het echt ;)

Maar het zal jullie ongetwijfeld niet verbazen dat ik nog geen rails besteld heb. Ben met tekenen ongeveer bij versie 8.3 :)
Spoor 5 is inmiddels al weer verdwenen en heeft plaats moeten maken voor een extra perron. Om een of andere reden vind ik dit toch mooier staan.

In beide richtingen heb ik een spoor van ruim 330cm en in beide richtingen een wat korter spoor, maar nog steeds lang genoeg voor een lok+7 rijtuigen.


:edit: Versie v8.4 toegevoegd (Let niet op de keerlus)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Die 24912's blijven fijne dingen hè :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Zeker weten! Ik werk er graag mee..
Ook de baan van mijn vader heb ik er mee vol gelegd:
Zie foto en/of topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9203.msg742510#msg742510

Met de juiste passtukjes kun je hele mooie bogen leggen, je word er vanzelf handig in :)
Uiteraard is het nog niet te vergelijken met flexrail.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
De baan van je vader, vond ik ook de moeite  :D :thumbup:

Heb baanplan ziet er zeer veel belovend uit. Ik meen mij te herinneren uit vorige posts (in het draadje van de baan van jouw vader) dat jij veel Nederlands materiaal hebt uit tijdperk V. Idee kan dan zijn om jouw station uit te werken met inspiratie van het oude Amsterdam-Blaak station. Een waaier aan treinverkeer is dan nog realistisch ook, daar komt trouwens ook een pak goederenvervoer langs (geen idee of dit in het verleden ook zo was)

Veel succes nog en doe zo voort. :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Ik lees mee maar gooi 'm er toch maar weer eens in, op het gevaar af dat ik dat al een keer geroepen heb: kun je niets met de grote open ruimte op de zolder? Kan zijn dat deze nog een functie heeft. Val ik in herhaling negeer je deze post. :D

* Neem eens in overweging een deel van de baan schuin te leggen. Je krijgt dat een wat krappere boog rechtsonder maar da's een binnenboog en je verdient ruimte voor een beoogd station.

* Het zou helemaal mooi zijn als je spiraal de andere kant op zou draaien, je komt dan veel beter uit boven en dat is de plek waar het tafereel zich afspeelt.

* En/of: kun je geen station maken onderaan? Je hebt dan een mooi traject voor een dubbel paradespoor. En daarachter maak je een schotje waarachter de treinen terug rijden naar beneden.

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Langzaam aan ben ik al mijn tp5 materieel aan het verkopen en ga geheel over naar tp6. Mocht ik toe komen aan scenery dan zal het geheel een moderne uitstraling moeten krijgen :)

Het zal wel geïnspireerd worden op een station rondom de regio Rotterdam, inderdaad vanwege de waaier aan treinverkeer ;)


@Ben, gelukkig lezen er nog mensen mee. Er gebeurt zo weinig in dit topic dat ik me goed kan voorstellen dat mensen afhaken  :P

Maar; heerlijk die open ruimte :D
Behalve de kinders die er rond rennen heeft het geen functie.

*Dat is ook gelijk de reden waarom de treintafel recht langs de wanden en niet schuin. Misschien dat de plaat nog breder wordt voor scenery, maar niet voor sporen.

*Helemaal waar! Helaas door eerder gemaakte keuzes kan de spiraal niet andersom. Alhoewel, alles kan, maar liever laat ik dat voor wat het is.

*Dat was inderdaad mijn eerdere keuze, maar het wordt dan te rustig in het station. Door het station hier heen te verhuizen rijden de treinen zowel op de terugweg als op de heenweg door het station.

Het lijkt bij mij vaak alsof ik alle aangegeven commentaar in de wind sla, maar ik ben wat dat betreft eigenwijs en volg graag mijn eigen kop ;)

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Citaat van: rscosworth op maandag 24 september 2018, 10:51:19

Het lijkt bij mij vaak alsof ik alle aangegeven commentaar in de wind sla, maar ik ben wat dat betreft eigenwijs en volg graag mijn eigen kop ;)


Geen zorg, zo ervaar ik het niet.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
T kost een pagina,maar dat extra spoortje is toch verdwenen.  >:-D
Dus je luistert soms toch wel.  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Haha het verschil zit 'm er in dat ik eerst zelf tot die ontdekking moet komen  >:-D

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Citaat van: b-rail op maandag 24 september 2018, 08:48:40
oude Amsterdam-Blaak station
Amsterdam-Blaak ken ik niet. Moet het niet Rotterdam zijn?

Google komt met vertrektijden tussen Amsterdam en Rotterdam Blaak :-)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
 @citaat Rotterdam-Blaak nabouwen is snel klaar, zit hieronder.......

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Het huidige station wel ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
En dan vanuit daar een aftakking maken naar rangeerterrein feijenoord anno 2018? Dan ben ik wel snel klaar :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan hoofdstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Sporenplan hoofdstation
Goede middag,

Het heeft even geduurd, maar de rails is besteld. Het is uiteindelijk onderstaand ontwerp geworden.
Zo simpel, dat je je af vraagt waarom je daar zo lang over na hebt moeten denken  :D

En van hier uit zal ik verder gaan ontwerpen. Er komt nog een fly-over, 2e schaduwstation en een rangeerterrein.

Nu wachten tot de rails binnen is en dan kunnen we weer verder.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Gisteren is de bestelde rails binnen gekomen en vanmiddag had ik de tijd om het neer te leggen.

Aan de andere kant van de zolder ligt nog even een tijdelijke keerlus zodat ik kan rijden.

Uiteraard even een filmpje gemaakt waarop je de zeer mooie R9 bogen kan zien. In het echt oogt het nog mooier/vloeiender dan in wintrack.


En ja, mijn cameralens is kapot, ik weet het :)

De sporen zijn lang genoeg voor 8-delige treinstellen of een lok+7 wagons.

Morgen ga ik verder met rails knippen voor de bezetmelding en ook de blauwe platen moeten er nog onder.

Wat vinden jullie er van?

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Dat ziet er super uit Richard, het moet leuk geweest zijn om weer treinen te zien rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Dat ziet er goed uit! Die flauwe bochten met R9 zijn erg mooi. Mooie lengte ook, zo kun je nog eens wat laten rijden.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Dank jullie! Ben er zelf ook tevrede mee  :D
Lengte genoeg! Zelfs een lok met 18 kolenwagens past (niet dat ze ooit langs een perron gaan stoppen)

Nog een paar foto's van eveneens een belabberde kwaliteit  :O
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Gelukkig zijn alleen de foto's van belabberde kwaliteit ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Ik vind het nogal saai als het mag, geen duimpje dus. ;)

Suggestie:

Met een kleine moeite leg je overloopwissels in twee perronsporen, daarmee creëer je A en B sporen. Korte treinen kunnen achter elkaar langs het perron stoppen en de achterste kan de voorste inhalen. Een lange trein bezet twee blokken.
Maak daartoe een extra middenspoor tussen twee perrons, lange goederentreinen kunnen hier passeren of stoppen.

Laat een treinstel via een overloper vertrekken in de richting waar het vandaan komt, zo kun je pendelen op de bovenbaan.

Oftewel: maak het wat spannender, je hebt t.h.v. het station ruimte genoeg in de breedte.

Gr, Ben.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Misschien ben ik wel een beetje doorgeslagen in het less is more :)

Ben bang dat de wisselstraat voor het middenspoor in de lengterichting te veel ruimte in beslag gaat nemen, maar ik kan het proberen.

Dat van die a en b sporen vind ik een goeie, de benodigde overloopwissels heb ik zo liggen.

Verder had ik al bedacht om er 1 of 2 korte kopsporen bij te leggen. De overloopwissel die ik daar voor nodig heb ligt er al in.

Vanavond maak ik er wel even provisorisch bezetmelding in zodat ik in ieder geval kan testrijden.

Al met al ben ik al lang blij dat er wat sporen liggen, want met eindeloos tekenen in wintrack kom je geen steek verder  :)


Wordt vervolgd!

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Als je in de lengte niet weg komt kun je van het spoor waar plan V op staat een middenspoor maken. Het perron maak je dan tussen de twee sporen aan de voorzijde.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
@Ben,
Wat versta je precies onder een middenspoor. Een extra doorlopend spoor of een doodlopend spoor voor pendeltreinen?

gr. Gertjan
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
 @citaat Een doorlopend spoor wat niet aan een perron ligt. Zie Den Bosch, Roosendaal etc..
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 08 oktober 2018, 13:59:17
Als je in de lengte niet weg komt kun je van het spoor waar plan V op staat een middenspoor maken. Het perron maak je dan tussen de twee sporen aan de voorzijde.

Dan moet je spoor 2 vanaf vooraf gezien wel opachuiven. Anders wordt het perron we smal.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Ik zou het nog meer vanuit het beginswl benaderen. Maak een baanplaan op basis van wat je wil rijden. Dit is een halte aan de vrije baan. Er voegt namelijk geen spoor voor of na het station in.

Om meer lengte te creeëren zou je de boog rechts in plaats van 135 graden, 45 graden moeten maken, zodat je linksboven uitkomt op de plattegrond. Vervolgens laat je daar je spiraal starten.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Vanuit het beginsel wil ik het vrij simpel houden. Als het aan mij ligt komt er alleen een halte,  maar dat is wel erg minimaal :)

Verderop komt er een aftakking met fly-over. Vandaar dat ik toch een station wil met minimaal 4 sporen zodat de preisers kunnen overstappen. Niet alle treinen zullen hier dus stoppen, maar treinen zoals de plan v, dd-ar, virm wel.

Ook wat scenery betreft blijft het simpel.
Er komen een paar landelijk gelegen boerderijen, en een afgelegen industrieterrein. Een heel groot station met talloze sporen 'past' dan niet echt.

Het geheel mag dus wel iets spannender dan wat het nu is, maar veel meer moet het niet worden.


Ook wil ik echt een tp6 baan, dus fly-overs ipv ingewikkelde wisselstraten. Doorstroming vind ik belangrijk, ben ook meer een rijder dan een bouwer :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Citaat van: rscosworth op maandag 08 oktober 2018, 17:23:47
Verderop komt er een aftakking met fly-over. Vandaar dat ik toch een station wil met minimaal 4 sporen zodat de preisers kunnen overstappen. Niet alle treinen zullen hier dus stoppen, maar treinen zoals de plan v, dd-ar, virm wel.

Dus alleen goederentreinen rijden door?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Nee internationale treinen zoals de Thalys, Benelux, ICE rijden ook door.

In het echt komt het wel geregeld voor dat intercity's stoppen op kleinere stations. Soms stoppen ze er alleen tijdens of juist na de spits.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Bijvoorbeeld Amersfoort Schothorst heeft slechts 3 sporen maar is wel het beginpunt van 2 intercity's:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station_Amersfoort_Schothorst
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Kortom je hebt de volgende eisen:

1. 2 halteersporen per richting. Zo kunnen treinen altijd binnenkomen en hoeven ze niet te wachten omdat het perronspoor bezet is.
2. 1 doorgaand spoor per richting voor goederentreinen, Thalyssen en ICE's. Hierdoor is het ook makkelijk fasering aan te brengen op de halteersporen.
3. 2 kopsporen zodat trein 1 kan binnenkomen, vervolgens trein 2, trein 1 weer wegkan, trein kan binnenkomen, trein 2 kan wegrijden enz.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Ongeveer wel ja, al hoeven die doorgaande sporen van mij niet perse aparte sporen te zijn. Aan 2 sporen per richting heb ik dus in principe genoeg.

Kopsporen zijn niet perse noodzakelijk omdat ik ook kan keren op een doorgaand spoor. Als ik ze aan leg, dan is dat alleen maar omdat het er optisch minder saai uit ziet.

Alhoewel... kopmaken kost in het echt redelijk wat tijd, waardoor ik een doorgaand spoor langere tijd bezet houd. Een apart kopspoor heeft misschien dus wel toegevoegde waarde.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 08 oktober 2018, 13:59:17
Als je in de lengte niet weg komt kun je van het spoor waar plan V op staat een middenspoor maken. Het perron maak je dan tussen de twee sporen aan de voorzijde.

Is een optie, maar dan heb ik in de richting naar het schaduwstation maar 1 spoor langs het perron. Dan zou ik het 2e spoor van vooraf gezien in 2 richtingen moeten kunnen bereiden.
Ik puzzel nog wel even verder in wintrack. Tot die tijd houd ik het nog even op de 4 sporen die er nu liggen  :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Citaat van: rscosworth op maandag 08 oktober 2018, 19:56:06
Ongeveer wel ja, al hoeven die doorgaande sporen van mij niet perse aparte sporen te zijn. Aan 2 sporen per richting heb ik dus in principe genoeg.

Zonder te oordelen, maar waar baseer je dat op? Ik weet niet hoe frequent je wil gaan rijden uiteraard, want de hoeveel capaciteit in je station is daar onder andere wel bepalend voor. Stel er rijden drie goederentreinen achter elkaar: twee stoppende treinen en één doorgaande trein. De combinatie halteertijd en tijd tussen opeenvolgende treinen hangt daar vanaf. Ik zou voor mezelf die variabelen invullen en vanuit daar gaan oriënteren.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Dat baseer ik op ruim een jaar eigen rij-ervaring ;) Hiervoor had ik ook een 'tijdelijk' teststation aan de andere kant van de zolder. Als je een paar pagina's terug kijkt dan kun je het sporenplan daarvan nog wel terug vinden.
Dit bestond ook uit 4 doorgaande sporen (2 per richting) en dat ging prima.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Citaat van: rscosworth op maandag 08 oktober 2018, 17:23:47
Ook wil ik echt een tp6 baan, dus fly-overs ipv ingewikkelde wisselstraten. Doorstroming vind ik belangrijk, ben ook meer een rijder dan een bouwer :)
Volgens mij zijn flyovers niet specifiek TP6, Hammburg Altona had in 1967 al fly-overs. Misschien een n=1 voorbeeld :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Klopt, maar het verwijderen van complexe wisselstraten rondom de NS stations doen ze nu wel volop.

Gisteravond ben ik bezig geweest om het sporenplan in koploper in te geven en alle bezetmelders/wissels zijn aangesloten.

Ik had nog wat tijd over om met een paar treinen een rondje te rijden om te controleren of alles goed was ingegeven. Alles werkt naar behoren, dus vanavond hou ik een rij-avond om
te kijken hoe het bevalt :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Het ging ineens snel vooruit met de uitwerking van je baanplan. Het is idd een eerder eenvoudig baanplan, maar denk wel dat ik de bedoeling begrijp. Een eenvoudig maar druk treinbedrijf! Bekijk het geheel eens als het afgewerkt is, enkele mooie stukjes groen doen wonderen (en dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, denk maar aan de bekende grasmatten van HEKI die je uit elkaar trekt). Dit soort baanplan zorgt ook dat alles nog iets of wat betaalbaar blijft ( talloze wissels zorgen niet alleen voor een hoog oplopend kostenplaatje maar ook voor een ingewikkeldere digitale schakeling bij automatisch treinbedrijft).

Succes !!!
Ik blijf dit draadje volgen :thumbup:

Ps: Ik ben alvast fan van de foto met beneluxtrein erop
     Zelf ben ik ook regelmatige gebruiker van de Beneluxtrein, die heeft zelfs al halt gehouden op Lage Zwaluwe. Niet echt een halte die je zou associëren met een int. trein.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Het werd ook wel eens tijd dat er weer wat uit mijn handen kwam :) Al ben ik bang dat ook dit geen blijvertje is.

Al rijdend kom ik namelijk een probleem tegen waar ik eigenlijk niet aan gedacht had.. Voorheen lag het station aan de andere kant van de zolder, waardoor treinen mooi op snelheid boven kwamen en ook even op snelheid bleven rijden. Pas na +/- 10 meter rijden remde ze langzaam af. Op de terugweg net zo, daar reed het ook gewoon lekker door.

Maar nu.. treinen remmen al voordat ze in het zicht komen om vervolgens gelijk langs een perron te stoppen.
Daarna trekt het heel mooi langzaam op, maar voor het op snelheid is moeten ze weer in de ankers ivm de 'tijdelijke' keerlus waar ik het 2e schaduwstation heb geplant.
Na een korte stop mogen ze verder, maar voor het weer op snelheid is moeten ze opnieuw in de ankers omdat ze weer op het station aan komen.
Tot slot vertrekken ze langzaam uit het station, maar komen ze niet op snelheid omdat ik (bewust) een snelheidsbeperking heb op de inrij-wisselstraat van het hoofd-schaduwstation.

Dus.... ben bang dat het station weer naar de andere kant van de zolder gaat verhuizen.

:(

Ps; Zeker mooi die beneluxtrein. Het heeft me veel moeite gekost om die bij elkaar te sprokkelen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
De vorderingen zien er goed uit. Omdat ik naast mijn werk een hbo-opleiding volg heb ik helaas geen tijd voor de hobby. Gelukkig kan ik anderen volgen, waaronder jouw project.  :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Dank je! Zelf heb ik helaas ook zeer weinig tijd dus ik herken het probleem ;) Vaak 1.. soms 2 avondjes per week wat ik er aan kan besteden.
Voordeel is wel dat je de hobby niet snel zat word!

Ik ga van de week weer even lekker verder puzzelen op zolder zonder wintrack en zonder baanplan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Dubbel zakspoor
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Dubbel zakspoor
Ik ben er uit hoor  ;)

Sowieso gaat het station terug naar de andere kant van de zolder... Maar jullie commentaar heeft mij ook aan het denken gezet en heb iets moois bedacht wat je niet vaak ziet op een modelbaan. Namelijk een dubbel zakspoor.

Voor degenen die niet weten wat ik bedoel:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zakspoor

Er komen 2 doorgaande sporen in elke richting en in het midden komen 2 korte kopsporen (de zaksporen). Totaal dus 6 sporen. Het idee heb ik een beetje afgekeken van station Haarlem.
Zie onderstaande foto van https://plattegrondstation.nl/haarlem/

Door de kopsporen in het midden te plaatsen hoef je geen sporen te kruisen en is er geen flyover nodig. Ook houden de pendeltreinen geen doorgaande A/B sporen bezet.

Bijkomend voordeel is dat je een heel royaal eilandperron krijgt.

Wat vinden jullie van dit idee?

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Dubbel zakspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Dubbel zakspoor
Fijn dat je eruit bent Richard, een dubbel zak spoor heeft wel wat  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Dubbel zakspoor
Citaat van: rscosworth op dinsdag 16 oktober 2018, 21:51:35

Ik ben er uit hoor  ;)


Mooi. Er kan weer worden ingezet: is dit ja/nee een blijvertje. :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Dubbel zakspoor
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Dubbel zakspoor
Weet iemand hoe je een poll kan toevoegen aan een bestaand topic?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Dubbel zakspoor
Volgens mij kan alleen moderator dat. Of je maakt ergens een poll op internet...