Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"

Gestart door rscosworth vrijdag 22 augustus 2014, 18:02:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - TP6 Benelux met NMBS 2803 en I6
Mooie aanwinsten, misschien moet ik mijn Tijdperk maar eens aanpassen.

groet
Harald
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - TP6 Benelux met NMBS 2803 en I6
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - TP6 Benelux met NMBS 2803 en I6
Ik heb er zelf nog geen moment spijt van gehad.

Na jaren lang tegen dezelfde treinen aangekeken te hebben kan ik eindelijk weer eens wat nieuws kopen  :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - TP6 Benelux met NMBS 2803 en I6
Die i6 rijtuigen, zijn die van LS Models? Ik vind ze erg mooi en sinds ik de Fyra stam van LS heb, ben ik wel overtuigd dat deze fabrikant in de hoofdklasse van de modelbouw speelt.
Ze rijden beter door krappere bochten dan mijn Artitec Plan E's die ik verder ook schitterend vind.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - TP6 Benelux met NMBS 2803 en I6
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - TP6 Benelux met NMBS 2803 en I6
De I6 rijtuigen zijn ook van marklin. Deze zijn een paar jaar geleden uit gekomen.

Ik ben het met je eens dat LS zeer mooi spul maakt. Helaas is het geen gezicht in combinatie met 1:100 wat ik rond heb rijden.

Daarom hoop ik dat marklin meer 1:93 uit gaat brengen,  want dat is nog enigszins te combineren met 1:87.

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Goede morgen allemaal,

Degene die dit volgen zullen wel gemerkt hebben dat het vrij 'stil' is rondom de bouw van de baan.
Enerzijds komt dit doordat mn budget op gaat aan een grootschalige vernieuwing van het rijdend materieel,
Anderzijds omdat ik niet tevreden ben met het baanplan.

Altijd dacht ik 'less is more'.. Hoewel ik dat nog steeds het mooist vind.... Het gaat toch vervelen.
De opzet van een station en schaduwstation in 1 vind ik ook nog steeds leuk, maar het traject wat de treinen zo afleggen is simpelweg te kort en weinig afwisseling.

Het schaduwstation blijft onveranderd, maar de bovenbaan gaat weer op de schop.
Maar dan..... Wat ik absoluut niet wil is een zogenaamde spaghetti-baan met sporen kriskras door elkaar.

Of te wel, terug naar de tekentafel!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Dat is een heel herkenbaar probleem. Ook ik ben hiermee aan het worstelen. Het is heel lastig een juiste balans te vinden tussen afwisseling en topdrukte. Succes met het vinden van dit evenwicht.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Hoi Richard,

Wijs besluit, als je niet tevreden bent kun je het niets anders doen dan aan te passen.
Anders ga je je eraan irriteren en dat is nu juist niet de insteek van onze hobby, succes met puzzelen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel

Hoi Richard,

Al heb ik al een poosje niet gereageerd, ik volg nog steeds hoor  :P

Ter overdenking; je zou ook een M-vorm kunnen maken  ( en eventueel de tafels langs de schuine dakkanten wat smaller ).
De middenpoot zou dan stationsgebied kunnen zijn, net zoiets al bij Arie (Dolphin)

Ik denk en schets maar wat mee  ;)

Grtz Tony
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Wel beter dat je je schaduwstation niet hoeft aan te passen en 'slechts' de bovenbouw. Succes met ideeën krijgen!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Bedankt voor de reacties. Voorlopig begin ik nog niet met scenery, dus kan nog alle kanten op puzzelen.

Aan de constructie/tafels ga ik het liefst niets veranderen.
De breedte is afgestemd op armlengte en in het midden lekker veel loopruimte.

Een M-vorm gaat helaas niet, omdat er een raam zit waar ik dan niet meer bij kan.
Meer tafels zie ik voorlopig ook nog niet zitten.. Want ik heb nu al een behoorlijke ruimte die ik moet afwerken met scenery :)

Ik ga van de week weer even achter wintrack kruipen, en wat schematische tekeningen maken.
Het liefst alleen R9 bogen in het zicht en geen treinen die scherpe bochten van 180 graden maken.

Word vervolgt,  ideeën zijn welkom :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Ik ben benieuwd! Van je uitspraak over R9 bochten word ik in ieder geval heel blij. Geen gezicht die krappe bochten, hoewel heel veel mensen dat niet met mij eens zijn.

Succes met (her)plannen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Nu heb ik nog een soort van overgangsboog van R9 naar R5 en weer naar R9. Het rijd al mooier als enkel R4 en R5, maar echt helemaal tevreden ben ik er nog niet mee. Alles in het zicht moet dus R9 worden.

Alle bochten komen nu ook exact op 90 graden uit, waardoor het er allemaal veel te strak uit ziet.. dat mag wel wat speelser.

Nadeel van ruime bogen is natuurlijk wel dat de rechte stukken korter worden, dus ook kortere perronsporen. Uiteraard kan ik de perrons al in een bocht laten beginnen, maar daar is die R9 dan weer net te krap voor.

Al met al zal het wel 2018 worden voor ik echt met een nieuw plan kom... Voorlopig lekker een paar avonden per week rijden, dat blijft toch altijd erg leuk!

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Ik kan me voorstellen dat je eerst gaat rijden, ik ben benieuwd naar je R9 bocht.
Op mijn eigenbaan zit er ook een R9 bocht, dit moet alleen nog gebouwd worden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Bij deze mijn laatste aanwinst... ruim 10 jaar oud en toch spiksplinternieuw ..

Toen vond ik hem al mooi, maar vanwege het ontbreken van een sounddecoder (en geen mogelijkheid tot inbouw van..) heb ik hem nooit aangeschaft.

Maar na het lezen van dit topic toch besloten om er 1 aan te schaffen.

Hij komt te staan voor mijn railpro trein. Tot op de dag van vandaag is hij nog te zien op de Nederlandse spoorwegen, dus ondanks dat het een tp5 model is, past hij prima tussen alle tp6 treinen.

Ben er weer erg blij mee.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Mooie aanwinst Richard. :thumbup:
Veel rijplezier toegewenst met deze prachtige loc. :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Terug naar de tekentafel
Dank je wel!
Hopelijk gaat de bouw van de modelbaan wat sneller met de hulp van strukton :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Nieuwe aanwinst
Citaat van: degeluidsman op donderdag 09 november 2017, 20:25:51
Op mijn eigenbaan zit er ook een R9 bocht, dit moet alleen nog gebouwd worden  :)

Ben benieuwd! Inmiddels heb ik al aardig wat geprobeerd met parallel lopende R9 bochten en wisselstraten in R9, dus mocht je er tzt niet uit komen dan heb ik nog wel wat voorbeelden.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Nieuwe aanwinst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Nieuwe aanwinst
 @citaat

Helemaal  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Nieuwe aanwinst
Mooi hoor
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Fly-over
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Fly-over
Om het bouwtopic niet verder te vervuilen zal ik een nieuw topic openen voor het baanontwerp
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Fly-over
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Fly-over
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
Het is alweer een jaar geleden dat ik iets aan de baan heb gedaan. Afgelopen jaar wel met veel plezier wekelijks gereden!

Nu is het wel tijd om een definitief plan neer te leggen voor het zichtbare deel. Om te beginnen moest de lange helling weg. Aan deze kan komt namelijk het station.

Daarom alles los geschroefd en een nieuwe basis gemaakt voor een klimspiraal.
Hopelijk volgt de volgende update snel  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
Weer een stapje verder!

Nog even een plaat zagen om de klimspiraal op de baan aan te laten sluiten en dan kan ik gaan testrijden.

Als het goed rijdt, dan komen er nog blauwe isolatieplaten op en natuurlijk de benodigde stroomtoevoer en terugmelding.

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
een kleine, maar wel een nette spiraal. mooi gemaakt richard. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
je bent weer lekker bezig geweest :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
Mooi spiraal(tje). :thumbup:
Blijf je vorderingen volgen.

Groet Michel
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
Klein maar fijn ;)
Voor die anderhalve winding ga ik niet lopen klooien met draadeinden e.d. Daarom gebouwd met de materialen die ik had liggen.

Hopelijk vanavond weer een update... nu wil ik even doorbouwen omdat ik anders niet kan rijden.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Weer begonnen met bouwen
Vanmiddag de boel dicht gebouwd en weer aangesloten.
En zojuist heb ik er 3 uur testrijden opzitten zonder enige problemen!

Alles kan dus weer worden los geschroefd, zodat ik de bezetmelding e.d. aan kan sluiten... Blauwe platen er weer op en gaan!

Aan deze zijde komt dus ook het nieuwe station te liggen.. Dat zal de volgende update worden.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Het zichtbare deel van de baan komt in zicht (lekker dubbelzinnig!) en daar hoort natuurlijk een rangeerterrein bij.

Ik had nog geen rangeerlok in mijn bezit, dus daar moest verandering in komen. Mijn oog is gevallen op een mooie DB 363 met alle toeters en bellen er op die je kan bedenken.

Dergelijke loks zie/zag je hier geregeld in Nederland. (weliswaar met een ander loknummer, maar dat vind ik niet zo belangrijk)

Na een uurtje rangeren ging de zon onder en stond hij er uitgerangeerd bij, zodat ik er een paar mooie foto's van heb kunnen maken  :D

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Prachtige rangeerlok Richard. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst. :)

Groet Michel
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
mooie aanwinst. vind het ook een leuk locje, vooral met die stang-aandrijving. veel plezier ermee :thumbup: :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Het is en blijft een fantastische loc die V60. Een van mijn favorieten
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
V60 is een leuk locomotiefje.


Edit nobody: Tinypic link vervangen door myalbum link.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Hoi Richard,

Leuk dat je een rangeerterrein gaat bouwen, kom maar op met de foto,s dan heb ik weer inspiratie voor mijn eigen baan  :)

Je hebt in ieder geval al een prachtige loc voor dit terrein in huis, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Zeker een leuk lokje, ben er zelf nu ook al fan van :)
Het zal de eerste en enige lok zijn die ik buiten koploper om volledig met de hand wil gaan bedienen.

@Peter, een sporenplan heb ik nog niet, maar heb wel ideeën over hoe het moet gaan werken.

Er komen aankomst-sporen en in het verlengde ervan vertrek-sporen. (éénrichtingsverkeer)
Deze worden opgenomen in koploper en dus geautomatiseerd.

De rangeerlok krijgt een eigen standplaats met bezetmelder.
Wanneer de lok zijn standplaats verlaat komt de bezetmelder 'vrij' en dat zorgt er voor dat er geen treinen van en naar het rangeerterrein mogen rijden.

Zo kan ik er dus op los rangeren zonder dat koploper een trein het rangeerterrein op stuurt.

Wanneer ik klaar ben met rangeren rij ik de lok naar zijn standplaats met bezetmelder. Dat zorgt er weer voor dat alle routes van en naar het rangeerterrein worden vrij gegeven.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Dat is een slimme methode om een deel van de baan vrij te kunnen gebruiken. Heb me nog niet verdiept hoe ik dat aan zou willen pakken, maar ben er wel naar op zoek. Heb je er al ervaring mee, of is het nog een plan? Maar mogelijk zijn er ook nog andere methoden. Vraag me bijvoorbeeld af hoe Koos (KdB) dit doet.

gr. Gertjan
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Slim idee om zo je rangeerterrein wel of niet door koploper aan te laten sturen.
Ik vind het leuk om dit soort dingen te bedenken, succes met het leggen van rails.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Op dit moment bestaat de 'tijdelijke' bovenbaan uit een doorgaand station met daarnaast 1 uithaalspoor.

Daar had ik al in verwerkt dat het verkeer platgelegd werd op het moment dat het uithaalspoor vrij was. Dat werkte prima, met behulp van een bezetmelder, logische actie en een variabele route.

Mijn vorig jaar aangeschafte struktonlok gebruikte ik als rangeerlok, maar omdat ik die nodig had voor mijn railpro trein heb ik die logische acties en variabele routes er weer uit gehaald.

Met die testfase ben ik nu wel klaar, dus tijd voor het echte werk :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Goede avond,

Het gaat echt met ministapjes vooruit...
'k Heb weer veel moeten (ver)zagen en dat kan niet 's avonds als de kinderen op bed liggen... Dus ieder spaarzaam uurtje wat ik overdag beschikbaar had werd gebruikt  ;)

Er lijkt weinig veranderd, maar ik heb het steigingspercentage verlaagd, dus veel meet- en zaagwerk. Blauwe platen zijn aangebracht, bezetmelding er in gemaakt, de bovenste platen in de vorm van het toekomstige sporenplan gezaagd (12,1 graden) en de zolder weer netjes opgeruimd.

Nu kan ik eindelijk beginnen met het definitieve sporenplan!
Tot de volgende update ;)

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Hoi Richard

Soms gaat het vlug soms gaat het traag, ik zeg soms beter traag en goed dan snel en fout.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Mooi en nauwkeurig , wat mijopvalt is d beperkte ruimte tussen de nivo,s
Had ik ook en bij elke storing realiseerde ik mij dat het fijner is een hoge tussenruimte te hebben waar tenminste een M schroevendraaier tussen past. Dus maar veranderd
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
 @citaat Lijkt me inderdaad te krap ...

Groeten Freddy

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Uitgerangeerd....
Traag maar goed is ook wel een beetje mijn motto, al had ik gehoopt dat ik wel een stuk verder zou zijn.
Maar we klagen niet (echt) en gaan langzaamaan verder ;)

De tussenruimte valt reuze mee, volgens mij ruim 20cm. Het geheel is niet zo diep dus ik kan bij de achterste sporen.
De rails ligt niet vastgeschroefd. In geval van storing zal het wel wat moeite kosten, maar zeker niet onmogelijk. Tot nu toe mag ik in mijn handjes klappen want ik heb nog nooit een storing gehad die te wijten was aan mijn onkunde :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Gisteren de eerste sporen neergelegd op de nieuwe platen van het maaiveld. Dit keer zonder wintrack..  Gewoon neerleggen en kijken wat mooi staat. Uiteindelijk alle rails weer weggehaald omdat het er te opgepropt uit zag  :D

Deze zijde van de zolder is sowieso al een meter korter vanwege de trapopgang, maar ook de rangeersporen worden veel korter omdat ik ze niet over de klimspiraal heen kan leggen. 'k Ben 's avonds laat dus weer geëindigd met een simpel dubbelspoors traject zodat ik in ieder geval weer kon rijden  ;)

De volgende keer ga ik puzzelen om hier een fly-over te maken, want daar leent deze kant van de zolder zich wel voor!
Met de fly-over hoop ik een lange wisselstraat aan de andere kant van de zolder uit te sparen waardoor er meer ruimte over blijft voor lange perrons en een royaal rangeerterrein.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Je kunt rechts boven het spiraal, toch gewoon 2 a 3 rangeersporen maken en rechts een verhoging in maken ??
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Zou een optie kunnen zijn, maar ik hou het rangeerterrein liever geheel vlak ivm het blijven staan van afgekoppelde wagons.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - De zomerstop voorbij
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - De zomerstop voorbij
Even wat stof afblazen hier! Afgelopen maanden hooguit even een nieuwe aanwinst uitgeprobeerd, maar veel meer dan dat is er niet gebeurd.
Ook de motivatie was er even niet, aangezien ik niet wist wat ik met het baanplan aan moest.

Na een hele zomer lang andere dingen doen dan trein rijden, begint het toch langzaam aan weer te kriebelen :)
Meestal is dat zo rond september, na het Terug naar Toen weekend van de VSM. Gisteren kwam mijn vrouw thuis met dagkaarten van de NS en ineens denk je aan niets anders dan treinen ;)

Toch eerst weer terug naar de tekentafel!

'k Had altijd een grote wens om een mooi station aan de kant van de trapopgang te maken, maar die kant van de zolder is een meter korter waardoor dit niet lukte.
Na veel passen en meten heb ik dan eindelijk een mooi sporenplan voor het station weten te tekenen.

Hier heb ik een voor mij behoorlijke concessie moeten maken, namelijk een licht gebogen perron.
Voorheen moest het altijd 100% recht zijn, maar daardoor kreeg ik niets passend.

Het is een 5-sporig doorgaand station geworden, waarvan 3 sporen langs een perron komen te liggen. De overige 2 (onderste sporen) zijn voor goederentreinen die van daar uit door kunnen rijden naar het nog te ontwerpen rangeerterrein.
Aan de andere kant van de zolder (het stuk van 6 meter) komt naast het rangeerterrein nog een paradebaan naar een 2e schaduwstation.

Wat vinden jullie van dit sporenplan?

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Altijd gevaarlijk naar mijn mening vragen. >:-D Kort en hopelijk niet te krachtig.
Na een snelle blik,kwam het volgende naar boven:

Het 2e spoor van boven.
Zit net na de spiraal een s knikje wat op je plaatje niet mooi oogt.
Zet je de laatste wissel een railstuk later ben je dat kwijt.(kost je wel iets aan perron ben ik bang)

Ik zie het nut niet in van het 2e goederen spoor.
Zo vlak voor je rangeer terrein hoeven ze elkaar toch niet meer in te halen?
Een vrij passeer / wachtspoor begrijp ik volkomen ,maar een 2e in dezelfde richting vind ik een beetje zonde van de ruimte.
Oogt ook een beetje er tussen gepropt omdat het een vrij kort spoortje is.
Als stoptrein perron zou ik het nog begrijpen,maar nu snap ik hem niet.
Dus wellicht kun je dat nog even verduidelijken en denk ik opeens verdomt das handig.

De andere richting op mis ik een vrij goederenspoor dan weer in je station.
Maar zo veel mensen zo veel ideeen.
Dus ik ben wel benieuwd naar de reden van je keuzes.

Tot zover de verse blik vanaf mijn kant.
Hopelijk heb je er iets aan om het nog perfecter te krijgen.

Mvg Robin
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Bedankt voor je commentaar. Wordt altijd gewaardeerd ;)
Die slinger daar ga ik nog even naar kijken. De sporen zijn allemaal 330 cm of langer. Dat is ook het minimum.

Spoor 2 en 3 komen langs het hoofdperron
Spoor 1 en 4 zijn doorgaande sporen
Spoor 5 is echt een wachtspoor

Langs spoor 1 komt ook een perron, maar daar stoppen alleen de pendeltreinen die terug gaan naar het schaduwstation
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Dit is denk ik wat je bedoelde? Het wissel ligt nu 1 railstuk verder. Het ziet er inderdaad iets mooier uit, maar de sporen worden zo te kort.
'k Heb ook nog een 3D beeld van de originele baan, maar dan vanuit een andere invalshoek. Vanuit deze positie valt de S-bocht veel minder op.

Verder heb ik nog een paar keer naar de originele tekening zitten kijken en volgens mij ben ik er wel behoorlijk tevreden over :)

Heb al talloze keren zitten tekenen, maar op een gegeven moment moet je toch een keer een knoop doorhakken, anders blijf je rijden over kale planken ;)


Gr, Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het maaiveld
Dat is inderdaad wat me opviel.

En op deze 3d view is het veel acceptabeler inderdaad.

Je zou het nog eens uit kunnen leggen,maar als je lengte tekort gaat komen is dat zonde van de tijd.
Snel de bouw starten voor je je weer bedenkt.

Mvg Robin