Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"

Gestart door rscosworth vrijdag 22 augustus 2014, 18:02:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Als je ze nieuw moet kopen ben je inderdaad aardig wat kwijt! Daar kun je een leuke lok voor kopen.
Voor ik ze ga verzagen eerst maar wat topics doorlezen over flexrail leggen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Kan het kloppen dat ze maar aan 1 kant in elkaar 'klikken' met de bielzen?
Electrisch zijn ze aan beide kanten met elkaar verbonden, maar de rail zelf kan maar aan 1 kant vast geklikt worden.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Hier wat duidelijker te zien dat de ene kant nokjes heeft, en dat de andere biels dat niet heeft
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Die nokjes, die zijn vast, door gebruik, afgebroken.
Op zich niet zo erg.

groet
Harald
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Het vreemde is dat het er niet afgebroken uit ziet. Er zit ook nieuwe rails tussen.
Alle 18 hebben ze de nokjes maar aan 1 kant.

Uiteraard zijn ze prima te gebruiken, maar toch vreemd dat marklin ze niet aan beide kanten heeft gemaakt.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Als je flex in een boog gaat leggen zaag je eerst aan één kant 3 bielsen weg, beide spoorstaven kunnen dan buigen. Voorts ga je de boog leggen, zet je deze goed vast en maak je de boel op het eind op maat met de dremel. Ter hoogte van de raillas naar de volgende flex snij je de railstoelen weg met een hobbymes zodat de lasjes mooi vlak liggen. De puko verbindingstukjes niet gebruiken want die geven een lelijke bobbel. Elke flex krijgt een eigen puko draadje.

Als je de spoorstaaf gaat verzagen voor secties gebruik dan isolatie lasjes. Ook daar weer de railstoelen wegsnijden. Aan de spoorstaaf kun je een draadje solderen met behulp S3 RVS.

Gr, Ben.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg! Daar gaan we we uit komen denk ik  ;)

k Begrijp alleen nog niet waarom je elke flexrail aan 1 kant in zou willen korten.
Als ik de rail buig en een beetje in elkaar duw, dan is de buitenste railstaaf niet te kort en hoef ik alleen de binnenste railstaaf in te korten.



Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
De spoorstaven zitten aan één kant vast aan de bielsenmat, de ene links de ander rechts. Ga maar eens buigen en zie wat er gebeurt.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Ik ben even aan het buigen geweest...

Als ik hem de ene kant op buig dan is de buitenste spoorstaaf te kort. (En houd je bielzen over)
Buig ik hem de andere kant op dan is de binnenste spoorstaaf te lang.

Of te wel, als je hem maar de goede kant op buigt,  hoef je alleen de binnenste spoorstaaf in te korten en je bent klaar.
Alleen de laatste rail moet op maat gemaakt worden
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Vandaag eindelijk een lekker regenachtig dagje om op zolder aan de slag te gaan, en wat denk je.. CS1 kapot :|

Weer een oude CS1 kopen doe ik niet. Een CS2, CS3 of ECOS hoef ik niet, aangezien ik geen enkele functie van dat ding gebruik.
Alles gebeurt hier namelijk via koploper en de terugmelding gaat via RoSoft s88-n decoders die (nu nog) via een verloopje op mijn CS1 zitten.

Aan MFX ben ik niet gehecht, sterker nog, ben blij als mijn volgende centrale het niet heeft.
Ik heb geen enkele trein die DCC verstaat...
Dus de voorkeur gaat uit naar een simpele centrale die gewoon Motorola kan aansturen op 14 stappen.

Ik heb wel ruim 20 treinen op de baan staan, maar er rijden er hooguit 3 of 4 tegelijkertijd.

Eigenlijk heb ik vrijwel geen eisen, maar het zou wel mooi zijn als ik mijn huidige bezetmelders kan blijven gebruiken, en de centrale moet natuurlijk met koploper overweg kunnen.
Is een z21 centrale dan iets? (met de kleine 'z'). Die levert al meer vermogen dan mijn oude CS1 (3A tov 2.8A)?

De reden waarom mijn voorkeur uit gaat naar de z21 is omdat ik dan mijn tablet kan gebruiken voor de besturing van mij rangeerloks, zodat ik niet 'vast' zit aan 1 plek.
Eigenlijk is mijn keuze dus al een beetje gemaakt, maar het is meer de vraag of voor mij baan geschikt is en wat heb ik allemaal nodig om het werkend te krijgen?


Na wat zoekwerk blijk je de z21 via XPressNet aan te kunnen sluiten op de PC/Koploper.
Hier heeft RoSoft een adapter voor: http://rosoft.info/s88XPressNetLI.html
Deze adapter heeft ook een s88 aansluiting, maar werkt dit met mijn RoSoft s88-n decoders?
Er staat nadrukkelijk bij "PC interface standaard 9-polig RS232 interface ( dus geen USB !)"", maar kan dit via een verloopkabel wel?

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Richard,

Je kunt ook DDW op de PC installeren, helemaal geen extra's meer nodig.

De S88 en wisseldecoders zijn via zelf te maken kabels aan te sluiten.

S88 gaat via aangepaste LPT poort met aangepaste kabel. PC stuurt via een DELTA unit de baan aan, dit circuit zitten ook de wisseldecoders.

PC moet wel een com en LPT poort hebben.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Dank je wel! Ik ben bekend met ddw of/of mrdirect, maar een mogelijkheid om met de hand een rangeerlok te besturen heeft wel de voorkeur.
Voor koploper gebruik ik een laptop zonder seriële of parallele poort.

USB/UTP/WIFI kan allemaal wel.

Ik ben er achter dat al mijn mfx loks niets doen, maar al mijn oudere Motorola loks prima rijden.
Ook de terugmelding en interface werken naar behoren.

Ik was toch al geen fan van mfx, dus als er een mogelijkheid is om mfx te omzeilen (via een externe booster?) Dan ben ik ook geholpen.

Mijn mfx loks laten zich nu niet via Motorola aansturen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Richard,

Zoek van de MFX locs het z.g.n. sniffer adres op, = het Motorola adres, heb je een centrale voor nodig.

Als je dat weet kun je je MFX locs via het MM protocol besturen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Is het snifferadres niet hetzelfde als het adres wat je in koploper op geeft?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Heb even wat rond gezocht... Maar als ik het goed heb begrepen is een snifferadres geen CV instelling. Het is iets wat je in je CS1 kan instellen bij mfx loks.

Echter omdat ik mijn CS1 heb gereset zijn al mijn loks verwijderd en de mfx loks melden zich niet opnieuw aan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Hallo Richard,

Citaat van: rscosworth op zaterdag 14 mei 2016, 19:47:13
Echter omdat ik mijn CS1 heb gereset zijn al mijn loks verwijderd en de mfx loks melden zich niet opnieuw aan.
En:
Citaat van: rscosworth op zaterdag 14 mei 2016, 14:04:44
Vandaag eindelijk een lekker regenachtig dagje om op zolder aan de slag te gaan, en wat denk je.. CS1 kapot :
Wat is er dan defect of wat doet ie niet ?.

En is bij Instellingen > Protocol > M4 aangevinkt ?.


Mvg,
Peter
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Eigenlijk werkt alles perfect, alleen mijn mfx loks reageren nergens op. Andere treinen rijden prima.
Evennals de communicatie met koploper en de bezetmelding werken naar behoren.

M4 opties heb ik niet, want mijn CS1 heeft geen ESU update.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Doe wat Fred zegt: elke MFX lok heeft ook een Motorola adres. En ga lekker Motorola rijden, MFX sucks, M4 trouwens ook. ;)

Gr, Ben.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Dat zou ik graag willen, maar als ik in de CS1 een nieuwe lok aan maak met het Motorola adres uit CV1, dan reageert mijn mfx lok er niet op.

MFX decoders hebben een automatische herkenning van Analoog/Motorola/MFX en op de een of andere manier denken de loks dat ze nog een mfx signaal krijgen en reageren niet op Motorola.

In mijn CS1 kan ik mfx niet uitzetten.

Ik pruts nog even verder :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Richard, controleer de baanspanning van de CS1 eens.
Als deze te laag staat werkt het aanmelden niet, of niet goed.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Heb helaas geen meetapparatuur bij de hand. De CS1 was ook nooit overbelast.
Het gekke is dat alles al ruim een jaar probleemloos heeft gereden en alles netjes was aangemeld.
En zo van de een op de andere dag reageert geen enkele mfx lok ergens op.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Ik zie iets gelijkwaardigs met dit draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=60419.0

Richard, ik weet niet of AJ al gepoogd heeft de laatste update er opnieuw op te zetten en of dat succesvol was, maar misschien kan je proberen of het het probleem oplost.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Die van mij heeft de laatste update 2.0.4
De baanspanning is netjes 19.7 volt en het verbruik nog geen 750 mA.

Mijn mfx thalys heeft adres 41.
Het handmatig aanmaken van een lok met adres 41 in de CS1 op onderstaande manier werkt helaas niet.

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Klinkt mij een beetje in de oren als: het CS zendt een MFX signaal uit, de lok zal wel antwoorden maar het CS kan dat antwoord niet meer ontvangen (ontvanger kapot), dus geen aanmelding, dus niet rijden.

Omdat de decoder een MFX signaal ontvangen heeft staat hij in de MFX mode en luistert niet naar Motorola.

Indien mogelijk, maar daar zijn CS deskundigen voor, het CS op puur Motorola zetten of, maar daar zijn MFX deskundigen voor, bij elke lok MFX uitschakelen.

Ik weet dat de grote baan in Werkendam op puur Motorola rijdt, weliswaar met een Ecos, maar ik weet niet of M4 (=MFX) in de centrale is uitgeschakeld of in de lokdecoders.

Groet, Anne W
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Bij het handmatig toevoegen van een lok kun je geen mfx kiezen.  Het hele idee is om de mfx treinen aan te sturen via motorola.
De loks hoeven niet geprogrammeerd te worden lijkt mij?
Elke mfx lok van mij heeft in cv1 al een adres gekregen die zich ook zou moeten laten aansturen dmv Motorola
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
@Anne, in mijn centrale kan mfx helaas niet uit gezet worden. Mfx op de decoder uitzetten kan (volgens mij) niet
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Als de decoder een algemeen MFX signaal binnenkrijgt komt hij de in de MFX stand en daar blijft hij in en luistert dan stomweg niet naar Motorola signalen.

Ik ben een eenvoudige Motorola (en DCC) rijder met MFX/M4 loks, maar heb afgezien van instellen van de decoder (optrekken/afremmen/max. snelheid en sound) met een MS1, verder niets van doen met MFX/M4, maar anderen zouden je moeten kunnen helpen.

Groet, Anne W
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Hoi Richard.
Het lijkt er op dat jouw CS1 hetzelfde probleem heeft als die van mij! 8o
Tot dusverre leek dit de enige te zijn maar blijkbaar komt dit meer voor.

Is op jouw scherm ook het blokje MFX verdwenen?

@John.
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 14 mei 2016, 20:56:26
Ik zie iets gelijkwaardigs met dit draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=60419.0

Richard, ik weet niet of AJ al gepoogd heeft de laatste update er opnieuw op te zetten en of dat succesvol was, maar misschien kan je proberen of het het probleem oplost.

Nee, nog geen gelegenheid voor gehad en omdat ik ook nog een CS1R heb, kan ik gewoon met MFX verder.
Ga ik nog wel proberen maar misschien is Richard mij voor! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Het probleem doet zich voor met alle mfx lokomotieven.
Met welk Motorola protocol zou het wel moeten werken? Kan kiezen uit 14/27/28/ex

@AlbertJan, inderdaad geen mfx balkje te bekennen. Kun jij met jou centrale mfx lokomotieven nog wel aansturen met Motorola?

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Hoi Richard.
Lijkt inderdaad hetzelfde probleem, nog niet geprobeerd om dit met Motorola te doen omdat ik nog een CS1 heb en daar werkt de MFX mog uitstekend! O:-D
Momenteel ben ik ook erg druk op de boerderij en mijn verkopen en heb weinig tijd om iets nieuws uit te proberen.

Maar ik volg jouw bevindingen en hopelijk kan ik jou dan naäpen! :o)

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Net geprobeerd om loks aan te maken met alle mogelijke protocollen (14/27/28/Fx), maar het zijn weer mijn oude vertrouwde treinen die zich prima laten besturen en alle loks met mfx decoders die stil blijven staan.

Het ziet er echt naar uit dat het hele mfx gebeuren kapot is.

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Hallo Richard,

Zie eerder bericht van Anne.
Citaat van: Anne W op zondag 15 mei 2016, 00:04:17
Als de decoder een algemeen MFX signaal binnenkrijgt komt hij de in de MFX stand en daar blijft hij in en luistert dan stomweg niet naar Motorola signalen.

Een niet-MFX booster tussen centrale en baan plaatsen heeft ook geen zin omdat een niet-MFX booster wel het MFX-signaal doorgeeft maar niet de terugmelding van het signaal van decoder naar centrale.
Ook het gebruikmaken b.v. de TAMS boosterlink bij niet MFX-boosters heeft geen zin indien het ontvanggedeelte van je centrale defect is.


Mvg,
Peter
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Beste Peter,

Ik krijg het idee dat wij het wel eens zijn, is het inderdaad zo dat je in het CS1 de diverse uitgezonden protocollen niet uit kunt zetten, hij zendt altijd MFX, DCC, Motororla enz "tegelijk" uit?

Groet, Anne W
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Hallo Anne W,

Bij de oude CS1 kun je dat niet, bij de andere wel.


Mvg,
Peter
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Allen bedankt voor het mee denken!
Ik ben bang dat ik een vervanger moet gaan zoeken voor mijn CS1.

Misschien dat er mensen zijn die hun ecos2 voor een schappelijke prijs van de hand doen als de CS3 uit komt.
Zelf een CS2/3 aanschaffen zie ik nog niet zitten omdat dit niet met koploper gaat werken.

Ben ondertussen al een beetje aan het kijken naar itrain icm een CS2/3, maar itrain kan nog niet wat ik wil.
Dilemma's...
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Of een CS1R zoeken, werk ik ook mee, gaat prima tot nog toe.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Héé Richard.
Voordat je deze CS1 "weggooit" kun je toch ook nog proberen de update er opnieuw op te zetten als laatste redmiddel!?
(En dan weet ik ook gelijk of dat zin heeft of verspilde moeite is! O:-D)

Succes.
AlbertJan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Richard,

Het voorstel van AlbertJan zou ik zeker proberen, op Ebay NL geen CS1R te bekennen en de software "bijwerken" kan zeker geen kwaad.

Gr. Fred.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> z21 als opvolger?
Ik moet zeggen dat ik niet graag weer geld stop in een apparaat van 12 jaar oud zoals een cs1r of ecos1.

Als ik toch geld uit moet geven, dan zou ik denk ik voor een ecos2 gaan.
Voor mij wel wat overkill, maar de eenvoudigere centrales zoals z21 zullen me toch tegen gaan staan vanwege de beperkte programmeermogelijkheden en het niet uit kunnen lezen van decoders.

En mijn telefoon of tablet gebruiken als handregelaar is dan gelijk een leuk extraatje.

Ik ga zeker nog even proberen om de update er opnieuw op te zetten.

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Ik had ruim een week niet meer gereden,  maar de laatste keer werkte alles perfect.
Gisteren starte ik alles op zoals altijd, koploper verbond netjes met de cs1.
Ik klik op automatisch rijden,  en toen gebeurde er niets. Eerst dat ik nog even een vuiltje op de baan, maar dat was het niet.

Later kwam ik er achter dat de loks met oude decoders prima reden (zowel via de cs1 als ook via koploper)
Al mijn mfx loks stonden ook nog in de cs1, maar lieten zich op geen enkele manier bedienen (niet via de cs1 en niet via koploper)

Later had ik mijn cs1 terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar niets meldde zich aan.
Ik heb daarna koploper en de cs1 met elkaar gesynchroniseerd.  Nu staan mijn Motorola loks weer in de cs1, maar alle mfx loks vanzelfsprekend niet.
In koploper heb ik vervolgens het decodertype op Motorola gezet en daarna opnieuw gesynchroniseerd.
Mijn mfx loks staan nu wel met het juiste Motorola adres in de cs1, maar ze reageren niet op Motorola commando's.

Ik zal even kijken of de cs1 update nog ergens te downloaden is.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
 @citaat

Op de Duitse M* site staat de update nog, zie draadje van AJ voor de exacte link.

Edit, of Klik hier
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
'k Heb hem geupdate en de batterijen vervangen. Helaas hebben beide niet geholpen.
De rest van de dag laat ik hem gewoon aan staan. Wie weet gebeurd er wat?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Beste Richard,

Het lijkt er op dat het CS geen MFX terugmeldingen meer kan ontvangen of verwerken, nog één opmerking: een tijdje heb ik met een CS van mijn nieuwe Märklin MFX loks de "snelheidsverloop" karateristiek aangepast.

Daarbij kwam het nogal eens voordat de lok zich op het CS niet aanmeldde, dan "zette" ik hem even op mijn MS1 en liet hem zich daar aanmelden, daarna weer terug "op" het CS en dan meldde de lok zich wel aan, eerlijk gezegd denk ik dat dat iets was met de decoder, maar je weet maar nooit, MS1 of 2 in de buurt?

Groet, Anne W
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Helaas niet. Ik zal van de week een lok mee nemen naar mijn vader en daarna weer op mijn eigen baan zetten.
Wie weet gebeurt er wat, al heb ik weinig hoop  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Citaat van: RobVille op zondag 15 mei 2016, 15:35:44
Vaag kan ik me herinneren dat, wanneer de update is gelukt, het beginscherm vraagt om de display opnieuw te kalligraferen.
kalligraferen, of bedoel je kalibreren ?.

Citaat van: rscosworth op zaterdag 14 mei 2016, 21:06:27
Die van mij heeft de laatste update 2.0.4
Voor de duidelijkheid, we hebben het hier over de oude CS1, niet de CS1R of ECoS.


Mvg,
Peter
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Ja klopt, ik heb er geen esu update op zitten.

Hij heeft wel de hardware update van marklin. Deze update bestond uit het toevoegen van een s88 bus.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Citaat van: rscosworth op zondag 15 mei 2016, 15:55:43
Ja klopt, ik heb er geen esu update op zitten.
En vanaf dat moment tot heden zijn er  voor de CS1R en ECoSsen al zoveel updates (toevoegingen / veranderingen / bugfixes) geweest dat je eigenlijk niet meer van enige compatibiliteit kunt spreken.


Mvg,
Peter
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Nee klopt. Helaas voert esu de update niet meer uit.
Tijd voor wat anders ben ik bang. Ben al druk bezig met oriënteren  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
@Peter, Het is alleen jammer dat ESU de upgrade naar CS1R niet meer verkoopt, en je dus geen gebruik meer kan maken van de updates die voor deze uitgebracht worden. (ik zelf heb, sinds kort, ook een CS1 (met een deels defect scherm), die ik dus niet meer kan upgraden)

@Richard, jammer dat het opnieuw erop zetten van 2.0.4 geen oplossing geboden heeft. Het lijkt me persoonlijk toch een firmware matig probleem, daar het ervoor altijd gewerkt heeft, en bij een hardwarematig probleem MM waarschijnlijk ook niet meer zal werken.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - CS1 kapot -> welke opvolger?
Ik zou de tip van Anne toch een uit proberen