Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"

Gestart door rscosworth vrijdag 22 augustus 2014, 18:02:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw bovenbaan gestart
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw bovenbaan gestart
Haha daar ben ik zelf ook erg benieuwd naar. k Heb nog nooit een huisje in elkaar geplakt  :D

Het bouwen werkt wel erg verslavend, want ik ben toch nog maar even door gegaan.
Nu is het onderstel voor de helling ook zo goed als af. Nu nog platen zagen en dan kan de rails er weer op.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw bovenbaan gestart
Ziet er goed uit, Richard.
Hoeveel procent stijging is dat?
Een helling is eenvoudiger en betrouwbaarder dan een helix.
En je hebt er de ruimte voor.

   Gr. Leo

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw bovenbaan gestart
goed werk,
wat is deze hobby toch verslafend, dat je het zelfs niet kan laten om niet bezig te gaan met de ruwbouw :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw bovenbaan gestart
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw bovenbaan gestart
Nu stijg ik 44mm (dikte van de balk) per 122cm, oftewel 3,6%.
Totaal moet ik 22cm overbruggen en daar heb ik zo'n 6 meter voor.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Goede middag allemaal,

Omdat de ruwbouw van de bovenbaan vorm begint te krijgen, moet ik nu toch echt een definitief ontwerp gaan maken voor het maaiveld.
Het vorige ontwerp stamt uit de zomer van 2015. Helaas kan dat niet meer gebruikt worden, omdat de helling is verplaatst, en omdat de wasmachine/droger een plek krijgen naast de baan ipv er onder.

Dit laatste zorgt er voor dat ik geen dubbelsporige keerlus kan maken links onder op de tekening. Maximaal haalbare is hier R2.


Het ontwerp is nogal minimalistisch... Geen druk intercity station met talloze sporen, maar gewoon een simpele halte met kopspoor.
Bovenin is plek voor een nog te ontwerpen rangeerterrein. Ook dit zal een kleinschalig industrie terrein worden met slechts enkele rangeersporen.


Nu de vraag, wat vinden jullie hier van? Of anders de vraag, wat zouden jullie doen met deze ruimte?

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
hoi richard,
het is wel een leuk ontwerp maar een paar dingen,
Citaat van: rscosworth op zaterdag 05 maart 2016, 13:12:23
Het ontwerp is nogal minimalistisch... Geen druk intercity station met talloze sporen, maar gewoon een simpele halte met kopspoor.
Bovenin is plek voor een nog te ontwerpen rangeerterrein. Ook dit zal een kleinschalig industrie terrein worden met slechts enkele rangeersporen.
je hebt ik weet niet hoeveel reizigersmaterieel en goederentreinen en je hebt het over een klein station en een kleinschalig industrie terrein. waarom allemaal zo klein? je hebt verschillend materiaal, stoptreinen, sneltreinen en intercity's. ik zou een wat groter station doen met minstens 4 doorloopsporen en 1 kopspoor als ik jouw was ( daar heb je zo te zien wel de ruimte voor dus waarom niet?)
ik zie dat het industrie terrein nog getekend moet worden. ik ben wel benieuwd naar je plannen daarvoor maar daarvoor zou ik toch ook wel wat lange opstelsporen doen en een paar rangeersporen met bijvoorbeeld een goederenloods.
ik hoop dat je er wat mee kan en succes met de verdere bouw.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
De meeste mensen willen van alles heel veel, en dan wordt het zo'n volgepropte plaat hout.
Ik denk, als ik minimalistisch begin, dan kan ik er nog altijd iets bij bouwen  ;)


Maar ik moet toegeven dat dit ontwerp nog wel erg magertjes is.
Ergens moet er nog een spoor bij komen om van e-lok naar diesel te wisselen. Het industrie terrein wil ik namelijk niet van bovenleiding voorzien.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Je wilt minimaal.
Waarom prop je dan je sporen strak tegen de achtergrond aan ?

Daar moet je juist vandaan blijven. Dit geeft al snel een opgepropt beeld.
Maar zonder een idee Est er voorkomt kun je er weinig over zeggen.
Ik zou de boel naar het midden van je tafel trekken.

Een enkelelus is op zich niet erg. Ik vind alleen die dubbelsporige splitsing overdone.
Kun je dat niet camoufleren met een station oid.

Robin
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Het mooiste is inderdaad om de sporen in het midden te houden.
Ik krijg het dan alleen niet voor elkaar om genoeg perronlengte over te houden. (tenminste.. in de huidige opzet met keerlus)


Ik heb linksonder niet de mogelijkheid om van/naar het schaduwstation te gaan, dus zal op de een of andere manier moeten keren.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
In plaats van die dubbelsporige kruising zou ik ook een fly-over kunnen maken. Dat zou er ook al rustiger uit zien.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Als je die hele verborgen lus enkelspoor maakt.
Win je ruimte.
En in die verborgen bocht moet met een normale wissel toch wel iets te bedenken zijn dat je op 64 mm uitkomt. Of de nieuwe R3 bocht wissel inzetten.

Of ervoor kiezen alleen de kortere treinen op een halte te laten stoppen.
Met een inhaalspoortje ?

Ik heb mijn station in een zelfde soort situatie liggen. Na het perron duik je de spiraal in.
Nu zet ik mijn stationskap net voor de bocht. Met een spiegel erachter.
De kap loopt in de spiegel door en het begin van de trein stopt uit zicht.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Er zijn nog wel 2 andere manieren om met een gewone wissel naar 64,3 te gaan. Zie onderstaand voorbeeld.
Voordeel is ook wel gelijk dat je dan meer in het middel van de plaat uit komt.

@Hero, ik heb je topic even doorgebladerd, maar ik heb niet zo snel kunnen vinden wat je bedoeld met die spiegel. Heb je daar een foto van?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Die spiegel staat er nog niet. Dus een foto is lastig.
Nu heb ik het idee ergens anders gejat. Ik zal als ik straks thuis ben wel een linkje plaatsen.

Maar het idee is om BV je keerlus uit het zicht te leggen.
Als je dan voor die spiegel een perronoverkapping zet lijkt die langer.
En kun je de overgang naar tunnelgebied gelijk maskeren.

Robin
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Citaat van: rscosworth op zaterdag 05 maart 2016, 13:12:23

Of anders de vraag, wat zouden jullie doen met deze ruimte?


Je bent gestart met een schaduwstation van waaruit de treinen in het zicht komen van één punt. Daarmee heb je jezelf beperkt, treinen komen altijd in dezelfde richting voorbij.

Een oplossing kan zijn het dubbelsporige traject rond te laten gaan door de ruimte door daar waar de treinen in het zicht komen een dubbelsporige splitsing te maken in plaats van bij het station: een beladen trein komt uit de ene richting en dezelfde trein komt onbeladen uit de andere richting over de baan.

Denk daar eens over na. ;)

Met groet,
Ben.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Ik snap wat je bedoeld.. Dan krijg je ongeveer hetzelfde effect als op jouw baan.
Dit zou wel betekenen dat ik voor de trapopgang langs moet en over de wasmachine/droger.

Even kijken hoe ik dat uit ga werken, want dat zou een uitneembaar stuk worden van ruim 2 meter.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Ik doelde eigenlijk meer op het idee van Huib Maaskant: http://www.floodland.nl/aim/wberg_sporenplan_1.htm Daarmee kun je binnen de U blijven.

Maar uitneembaar stuk kan natuurlijk ook, de vraag is of dat praktisch is als je elke dag moet wassen met een jong gezin.

Met groet,
Ben.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Kwam je met de hoogte niet uit met je Wasmachine /droger ?

Of is het een optie om die twee een beetje schuin te zetten zodat de voorzijde van de apparaten goed bereikbaar is,maar je wel overheen kan met een dubbele lus.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Boven de wasmachine/droger komt een werkblad om de was op te vouwen.
k Heb al geopperd om er een opklapbare of uitneembare keerlus op te maken, maar dat idee werd snel van tafel geveegd  ;)

Het zal dus een U-baan blijven en ik zal dus ergens een lus moeten maken in die hoek.


Een andere optie is zoiets als Ben aan geeft, maar dan zou ik in het achterste spoor nog wel een schaduwstation maken.
Dit schaduwstation zou dan achter het zichtbare station komen.

Gelukkig ben ik nog niet begonnen met bouwen en liggen alle opties nog open.

Gr Richard

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Goede middag,

Ik heb nog even zitten puzzelen op een 2e schaduwstation. Zie hieronder.
Voor het schaduwstation langs komt dan een zichtbaar station met enkele rangeersporen.
Vervolgens alles nog even met elkaar verbinden dmv een dubbele kruizing of een fly-over.

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Heb even doorgebladerd vanaf het begin. Man wat een imposante baan en materieel!

Ben benieuwd naar hoe het bedreven gaat worden - wat komt er voorbij, waarom en wanneer?
Had misschien wel een opmerking mbt het ontwerp gehad maar dat is nu veel te laat voor - ga lekker door!

Ik maak af en toe Vlogs (filmpjes) van de bouw van mijn baan, van M nu met K rails. (Eigen mening mbt C).
Ik ben overgestapt van Koploper naar Rocrail. Ieder zijn ding.

Ga je volgen,  :)

Groeten,

Robert
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Baanontwerp maaiveld
Dank je wel! Alle opmerkingen over het ontwerp zijn meer dan welkom.
Ook ik twijfel nog tussen c- en k-rail.

c-rail vind ik gewoon praktisch en met wen beetje ballast en een airbrush kan het best mooi worden, maar flex is echt een gemis.

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
Zo zie je al je treinen nog staan, en zo is alles verborgen onder een lading MDF platen.

Dat is weer ff wennen  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af

Het betere werk gaat beginnen, Richard  :P

Ben benieuwd......

Grtz Tony
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
Hi Richard,
Vind dat je een heel mooie ruimte hebt, maar wel 1 minpuntje: die 'was-unit' . Daar zou ik zelf niet zo blij van worden in combi met een modelspoorbaan. Ik weet dat veel banen hier op een zolder staan, waar ook de was wordt verwerkt, maar was geeft echt heel veel stof. Persoonlijk zou ik dat liever in een afgescheiden ruimte houden.
Heb jij er al ervaring mee en valt het mee?

groeten v Gertjan
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
Zelf zou ik die raam permanent afdekken.  Zon en treinbanen gaan niet samen. Prachtige ruimte.
Gr
Robert
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
Mooie vorderingen Richard. :thumbup: :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
hoi richard,
dat heb je mooi gedaan. ik ben benieuwd wat je nu uiteindelijk gaat produceren als baanplan, succes met de verdere bouw.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Ruwbouw ook af
Bedankt allemaal!

Van de wasmachine en droger heb ik nog weinig last.
De zolder is voorzien van centrale afzuiging. Ook zo nu en dan goed door laten tochten doet wonderen.

Het raam moet inderdaad nog geblindeerd moeten worden. Het is een aparte vorm, dus daar moet nog wat voor bedacht worden.

Nog even wat puntjes afwerken en dan kunnen de blauwe platen er op.
Volgende week ga ik met mn vader naar de beurs is zutphen, daar voor nood even wat rails halen zodat ik in ieder geval kan rijden.

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Goede morgen,

k Heb even wat rails neer gelegd, zodat ik in ieder geval de nieuwe helling kan testen.
Zowel naar boven als naar beneden rijden gaat vlekkeloos.

Voorlopig kan ik rustig rond rijden terwijl ik na ga denken over de rest van het baanplan   ;)


Hierbij alvast 2 foto's (die slingerbocht komt later uit het zicht)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Denk dat de mooie heling goed door de test gaat komen Richard. :) :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Eerste filmpje, wederom heel saai  ;)



En nu klaar maken voor de beurs in Zutphen, even inspiratie op doen.

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Ik zeg schrijf de test is geslaagd lijkt mij. :thumbup: :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
-Richard:
Toch een mooi filmpje met mooie lange slepen, helling is lekker zacht,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Hallo Richard,
Leuk filmpje. :thumbup:
De helling ziet er goed uit. Ook mooi materieel.

Groeten,

Remco
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Heb je er ook rekening mee gehouden dat zowel de wasmachine en droger en ook niet te vergeten de was zelf veel stof met zich meebrengen!
Mijn advies is om de ruimten gescheiden te houden!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Leuke film, laats zowel mooie treinen zien als ook een mooie langzame stijging zien.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 19 maart 2016, 10:49:38

Heb je er ook rekening mee gehouden dat zowel de wasmachine en droger en ook niet te vergeten de was zelf veel stof met zich meebrengen!


Onzin. :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Allen bedankt voor de reacties!

Net weer terug van de beurs in Zutphen, was wel even gezellig, veel bekenden gezien.
Voor de banen en de handel zou ik er geen 2e keer heen gaan.
Helaas weinig inspiratie op kunnen doen voor mijn eigen baanplan (met name de stationsomgeving)

Over die wasmachine is al genoeg geschreven. Andere opties zijn er niet en ik heb er vrede mee.
Overal in huis is stof, daar ontkom je niet aan.

Enige wat ik nog kan doen is de voorzijde van het schaduwstation dicht maken, maar tot nu toe rijd alles prima!

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Dat rijdt weer geweldig, Richard.
Een mooie geleidelijke helling.
Kleine wasjes, grote wasjes, laat maar lekker draaien... 😊
Ik ben nog nooit naar de beurs in Zutphen geweest, maar dat hoeft dus ook niet, begrijp ik.
Misschien heb je binnenkort in Houten meer succes.

   Gr. Leo.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
 :D

Ach ik zal niet zeggen dat ik er nooit meer heen ga. Er is wel voor (bijna) ieder wat wils.
Gezellig is het er wel!
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
 @citaat @citaat Gaat goed zo Richard :thumbup:
Heerlijk als je dergelijke ruimte hebt. Ben ook benieuwd naar de verdere baanaankleding (zonder je op te jagen of opdringerig te zijn hoor :D )

groeten Martin
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Haha ik ben net zo benieuwd als jullie allemaal. Ik hoop niet dat jullie de ijdele hoop hebben dat de baan over een paar jaar af is wat scenery betreft.

Het is/word echt een levensproject wat nooit voor 100% af zal zijn.
Gewoon zo nu en dan wat bouwen, lekker rustig aan..  zo hou je het ook betaalbaar.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Die hellingproef is zeker geslaagd. Prachtige ruime ruimte waar je je treinbaan aan het bouwen bent.  :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat er een vervroegde zomerstop aan zit te komen... Tis bijna half acht en we genieten nog van een biertje en van t laatste zonnetje.  B)


#geenzinomopzoldertezitten
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Je hebt een prachtige baan, en je helling ziet er top uit hoor.
Gaat de goede richting op, lekker rustig verder doen nu en af en toe genieten van je locs.  :P



Groeten

Peter
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
ja richard, summer is in the air O:-D
#zinomrichardnaarzoldertesturen >:-D >:-D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Ik wil de zomerpret niet bederven, Richard,
maar de komende dagen gaat het weer stormen en regenen.
Dan wil je weer graag op zolder vertoeven.  😊

   Gr. Leo

   
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Ja de zomerstop was weer van korte duur :)

Ook weer een leuke meevaller.... k Heb maarliefst 18 flexrail gekregen!
Sommige nog nieuw, sommige iets gebogen, maar allen nog in zeer goede staat.

De bedoeling is om hier een mooie dubbelsporige boog van te leggen.
k Heb 0 ervaring met flexrail leggen, maar dat komt vast wel goed.

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Zo! Als ze echt gekregen zijn, dan was dat een mooi cadeau. Vertegenwoordigen toch een behoorlijke waarde die flexrails.
Ik ben er zelf niet kapot van om mee te werken, maar dat zal ongetwijfeld ook aan onervarenheid met die rails zijn :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Eerste treinen via nieuwe helling
Dat is mooi Richard nu snel maar weer aan de baan gaan werken :P
Citaat van: marklintim op zondag 03 april 2016, 22:40:53
#zinomrichardnaarzoldertesturen >:-D >:-D
zo te zien heb ik mn zin gekregen :-)