Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - BLS 475 Vectron "Alpinisten"

Gestart door rscosworth vrijdag 22 augustus 2014, 18:02:23

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Haha ik zal nog even wat posten..

De "stammen" zoals ze op de foto staan zijn geen echte vaste stammen.
'k Vind het altijd wel leuk om afwisselend met gemengde goederentreinen te rijden.
Een combinatie van ketelwagens, gesloten wagens, staalwagens e.d. doet het altijd erg goed :)

Wel vind ik het belangrijk dat het kloppende combinaties zijn:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Bij deze de foto's van internationale (charter) treinen :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
En de intercity's (hier hoeven geen foto's bij van het grote voorbeeld :) )

1855 met ICK
1736 met IC+
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Nog een paar dubbeltracties :)

De 6400'en met een containertrein en de 6500'en met een railpro trein.
De railpro trein is nog "under construction". Hier komen nog een boel fccpps'en bij en nog meer van het type fas, maar die zijn heel lastig te vinden.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
En nog een dubbeltractie reeks 77 met de juiste nummers zoals ze in Nederland gereden hebben.
Deze rijden met een mooie gemengde goederentrein van B-cargo, euroluxcargo, NS-cargo.

En nog een reeks 55 met ATB voor het rijden in Nederland.
Deze rijd met een lange graantrein van diverse maatschappijen. (B/Fr)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
En dan nog 2 MP3000'en

De NS cargo zal actief op de baan aanwezig zijn met materieeloverbrengingen e.d.
De PTT zal een gestationeerd worden op een rangeerterrein, samen met wat andere buitendienst gestelde goederenwagons zoals de interfrigo's.

Dan nog een paar ketelwagens waarvan ik niet zo goed weet wat ik er mee moet. 'k Heb me eens laten vertellen dat de shell/bp fantasiemodellen zijn. Geen idee wat daar van waar is.

De wascosa laat ik nog wel mee rijden met een keteltrein en van de ns cargo wagon wil ik op termijn een keer een weather projectje maken
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
 8o Dat is best een hele grote verzameling. Die 16 meter treintafel kan beter 32 meter worden  :-)

Dirk-Jan
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Dit is idd een vette collectie, dat wordt later veel rijplezier.
Succes met bouwen
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Rollend materieel
Hier houd het wel een beetje op hoor  O:-D
In de loop der tijd zal ik wat rijtuigen betreft beetje bij beetje over gaan naar 1:87 ipv 1:100.
Ben al begonnen met de icr en Benelux rijtuigen te verkopen.

Alleen twijfel ik of ik tijdperk 5 of 6 terug zal kopen.
k Wacht bijvoorbeeld ook al lang op een tijdperk 5 thalys, maar twijfel of marklin die nog gaat maken.
Misschien dat ik toch maar de tijdperk 6 aanschaf.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
En weer back on-topic :)

Het sporenplan van het schaduwstation staat nu compleet in wintrack.
Het is een behoorlijk gepuzzel geworden om alle opstelsporen exact even lang te krijgen, zonder dure passtukjes e.d.

De rood gemarkeerde rails worden bezetmelders. Ik ga werken met 1 melder per blok. De rest worden virtuele bezetmelders dmv koploper
De groen gemarkeerde rails worden stroomaansluitpunten, daar had ik gelijk wat vraagjes over:

1) De grootste afstand tussen de stroomaansluitpunten is +/- 1,60. Dit zal hopelijk geen problemen opleveren?
2) Is het verstandig om een stroomtoevoer op een wissel aan te sluiten? Mij leek het handig, want dan pak je in 1 keer 2 sporen.
3) Hoe zal ik de aansluitingen op de ringleiding maken? Als alles er direct op vast gesoldeerd word, is het lastig om te zoeken naar eventuele kortsluitingen. Aan de andere kant is een stekkerverbinding minder betrouwbaar.

Hoor het graag!

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Richard,
wat betreft het solderen dat zou ik je zeker aan raden maar dan wel alleen aan de rails
de andere kant zou ik in verdeelblokjes doe of zo iets in elk geval in delen die je kan loskoppelen als je een probleem hebt en zo kan je diverse delen uitsluiten ivm kortsluiting


Gr Ed
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Richard

Ik zou kiezen voor solderen, geeft de meest zekere aansluiting en indien je de boel goed isoleert, geen problemen met kortsluitingen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Halo Jorg,

je moest eens weten hoe makkelijk je zonder er erg in te hebben kortsluiting kan hebben zeker in van die grote schaduwstations
er hoeft in een van de achterste sporen maar een wagon er per ongeluk naast te staan en je zoekt je een ongeluk

of een klein metalen dingetje wat ergens afvalt en precies op je pucs valt

je kan het zo gek niet bedenken
maar inderdaad vastsolderen onder de rials is het beste

Gr Ed
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Ed

Ja inderdaad je kan onmogelijk een kortsluiting vermijden maar je door secuur te werken wel veel kortsluiting uitsluiten.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Hoi Richard

Als eerste een fantastisch mooie ruimte voor je schaduwstation
Mijn schaduwstation 112 mtr rails is aangesloten op 1 booster 4A, ik heb wel de stroom toevoer draadjes aan de rails gesoldeerd maar nog niet aangesloten op de ringleiding, waarom, omdat het overal goed rijdt  :help: er staan nu 44 treinen op.
Verder zou ik niet besparen op bezetmeldingen oftewel 2 melders per blok
In mijn schaduwstation heb ik per spoor 4 blokken 1.80 mtr lang, Koploper zoekt zelf wel uit waar een trein kan komen te staan en adh van lengte hoeveel blokken hij dan bezet houdt, kijk maar in blok 204+203, 202+201 en 207+206+205 als voorbeeld. Zo kan je efficient korte en lange treinen kwijt in je schaduwstation.


Mvg
Koos
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Citaat van: eddyflame op zaterdag 29 november 2014, 11:03:13
Richard,
wat betreft het solderen dat zou ik je zeker aan raden maar dan wel alleen aan de rails
de andere kant zou ik in verdeelblokjes doe of zo iets in elk geval in delen die je kan loskoppelen als je een probleem hebt en zo kan je diverse delen uitsluiten ivm kortsluiting
Gr Ed

Aan de kant van de rails zou ik dan de originele marklin insteekstekkertjes vast willen solderen. Dan zitten ze én geklemd én gesoldeerd.

Wat verdeelblokjes betreft... Zijn er kant-en-klare doorverbindstrips voor kroonsteentjes? 'k meen zoiets wel eens gezien te hebben.
Dan kan ik de aansluitsnoertjes aan de ene kant er in schroeven en aan de andere kant doorverbinden met zo'n strip.
Dat lijkt me een bedrijfszekere verbinding te geven dan de originele marklin verdeelplaatjes. Heeft iemand hier ervaring mee?

Citaat van: KdeB op zaterdag 29 november 2014, 11:23:59
Hoi Richard
Als eerste een fantastisch mooie ruimte voor je schaduwstation

Dank je  :)

Citaat van: KdeB op zaterdag 29 november 2014, 11:23:59
Verder zou ik niet besparen op bezetmeldingen oftewel 2 melders per blok

Mvg
Koos

'k Heb er bewust voor gekozen om maar 1 melder per blok te doen. In mijn geval heb ik al 3 blokken achter elkaar.
Als ik die nog ga opdelen word het nog meer file-rijden ben ik bang. Ook heb ik bijna geen korte treinen  :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Wat is de bewuste keuze voor 1 melder per blok? Je ondervind er alleen maar nadelen van, op een kleine geld besparing na.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Hallo Richard,

Zelf heb ik meerdere ringleidingen die ik op diverse plaatsen aftap met verdeelplaten van Märklin. Alle verdere verbindingen zijn gesoldeerd of geschroefd. In geval van sluiting kan ik met de stekkertjes zeer precies vaststellen waar het eventuele probleem zit. Ik heb daar nooit problemen mee gehad.

Advies: soldeer elke 3 à 4 railstukken een voeding en massa draad aan de rails. Hierdoor neemt de zekerheid van een goede voeding enorm toe. Verder zou ik elke wissel voorzien van eigen voeding, dan kun je ook bij lage snelheden zonder problemen over de wissels.

Vraag: is de lengte van èèn railstuk als bezetmelder niet te kort? Zelf heb ik volledige terugmelding dat lijkt mij een stuk bedrijfszekerder.

Kroonsteen met stekker verbinding: daar heb ik ook meerdere uitvoeringen van gezien, o.a. bij Conrad. (zie foto)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Citaat van: Wijbe op maandag 01 december 2014, 17:34:28
Wat is de bewuste keuze voor 1 melder per blok? Je ondervind er alleen maar nadelen van, op een kleine geld besparing na.

Wat ik doe is het volgende:

1) 'k Maak een virtuele bezetmelder aan met als bezetmeldpunt "rijden". Deze zorgt er direct voor dat de trein word afgeremd naar een gemiddelde snelheid.

2) De 2e bezetmelder is de werkelijke bezetmelder en is direct de stopmelder. Deze geeft het vorige blok pas vrij.


Wat er nu gebeurd is het volgende:
Zodra de trein vertrekt uit blok 213 en rijd naar blok 107, en het daaropvolgende blok is vrij, zal de trein direct optrekken naar volle snelheid.
Zodra de trein vertrekt uit blok 213 en rijd naar blok 107, en het daaropvolgende blok is niet vrij, zal de trein geleidelijk optrekken naar de gemiddelde snelheid.
Een remmelder is daarom niet meer noodzakelijk, en de treinen rijden veel gelijkmatiger.

Wanneer er dus een stoptrein vrij baan heeft, maar wel bij elk perron/station moet stoppen, zal een achterop komende goederentrein continu met een gemiddelde snelheid blijven rijden en niet hoeven stoppen.


Zou je "echte" een remmelder en een stopmelder maken, dan in dezelfde situatie de goederentrein bij de overgang van het ene blok naar het andere blok continu optrekken naar volle snelheid, vervolgens bij de remmelder af remmen en vol in de ankers moeten bij de stopmelder.


'k Hoop dat ik het duidelijk verwoord heb, maar dit is wat ik "al doende leert men" geleerd heb :)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Ik gebruik ook stekkerkroonsteentje om delen van de baan gemakkelijk los te kunnen halen. Zijn te verkrijgen bij elke bouwmarkt in strips van 12 stuks. Zie  >>> hier

Groeten,

Roel
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Citaat van: narwal op maandag 01 december 2014, 18:12:17
Advies: soldeer elke 3 à 4 railstukken een voeding en massa draad aan de rails. Hierdoor neemt de zekerheid van een goede voeding enorm toe. Verder zou ik elke wissel voorzien van eigen voeding, dan kun je ook bij lage snelheden zonder problemen over de wissels.

Vraag: is de lengte van èèn railstuk als bezetmelder niet te kort? Zelf heb ik volledige terugmelding dat lijkt mij een stuk bedrijfszekerder.

Kroonsteen met stekker verbinding: daar heb ik ook meerdere uitvoeringen van gezien, o.a. bij Conrad. (zie foto)

Dank je voor je antwoord! 'k Ben aan het kijken wat de balans is tussen "minimaal" en "overkill" :)
Met zo veel aansluitpunten staat er inderdaad overal voldoende spanning op de baan, maar met zoveel aansluitpunten is de kans op storingen ook weer groter.

Het liefst bouw ik om die reden zo minimalistisch als mogelijk, maar het moet natuurlijk wel goed zijn. Zoals ik het nu getekend heb is de grootste afstand tussen 2 punten 1,60 meter. Hopelijk is dat voldoende.

Met de snelheden waar ik mee wil gaan rijden zal 1 melder per blok met de lengte van 1 rail goed moeten zijn. 'k Heb de baan van mijn vader op precies dezelfde wijze gebouwd. Daar functioneert het (zeker in combinatie met de functie "leren remmen") erg goed moet ik zeggen.

Die kroonsteenstekkers zijn een goed idee! Weet iemand of er ook strips zijn om de kroonsteentjes onderling door te verbinden?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Citaat van: rscosworth op maandag 01 december 2014, 18:50:10

Met de snelheden waar ik mee wil gaan rijden zal 1 melder per blok met de lengte van 1 rail goed moeten zijn.


Dan rij je met een hele lage minimum snelheid in treintype wat ik persoonlijk een nadeel vind. Zie de Koploper help file over het automatisch rem proces.

Hier is de minimum snelheid veel hoger (dit treintype heeft snelheden 80 - 50 - 30) en mijn stopsecties zijn wel tot 40cm lang omdat ik ze nodig heb. Bij het pipet ligt de één na laatste melder, bij het begin van de liniaal ligt de stopmelder, het treinstel gebruikt dan nog 37cm om netjes tot stilstand te komen.



Weet ook dat meerdere melders gemakkelijk zijn om variabel te kunnen stoppen langs perrons op basis van treinlengte (kort/lang mogelijkheid). Een S88 module kost ongeveer de prijs van een dubbelpak luiers. :D

Gr, Ben.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Ha die Richard.
De line-ups in je andere topic waren al erg fraai om te zien maar deze uitstalling van jouw materieel, afgewisseld met "echte" foto's, zijn ook bijzonder fraai en mooi om bij elkaar te zien! :thumbup:

V.w.b. de bezetmelders heeft Ben helemaal gelijk, niet besparen hierop want de kosten zijn het niet en een paar melders extra geven vaak erg veel extra mogelijkheden.

Veel succes met de baanbouw en de verzameling!  O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Bedankt voor het mee denken. Misschien dat k voor het zichtbare deel wel iets ga proberen met meerdere melders. Toch denk ik dat je hetzelfde kunt bereiken met 1 echte melder in combinatie met meerdere virtuele melders obv gereden afstand.

(ik weet het..ben eigenwijs) k Raad jullie aan om eens wat te proberen met deze functie van koploper  :)
t gaat me niet om de kostenbesparing van een pak luiers haha  :D

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 02 december 2014, 07:12:33
De line-ups in je andere topic waren al erg fraai om te zien maar deze uitstalling van jouw materieel, afgewisseld met "echte" foto's, zijn ook bijzonder fraai en mooi om bij elkaar te zien!  :thumbup:

Dank je :) k Kan ook niet wachten om alles op de baan te zetten. Vandaag komen ze de vloerbedekking leggen op zolder, dus dan zijn we weer een stapje dichterbij
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Citaat van: rscosworth op dinsdag 02 december 2014, 08:21:56

(ik weet het..ben eigenwijs)


Nee hoor, ieder z'n methode. Niks is goed of fout. Hier heb ik ook wat virtuele melders om maar dan uit noodzaak omdat ik in een aantal blokken met keerlusmodules geen extra bezetmelders kan maken. Maar daar heb jij geen last van als 3railer. :)

Gr, Ben.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
De stoffeerders waren er vandaag al vroeg!
Ze hebben het er op verzoek los ingelegd. Als de baan er op staat kan het toch geen kant op.
De vloerbedekking is laagpolig grijs-bruin. 'k Mag nog even niet stofzuigen, dus het ziet er nogal plat gedrukt uit nu

Nog een paar laatste schilderklusjes afmaken en dan kan ik beginnen.

En voor je er erg in hebt staat de zolder er zo bij:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Citaat van: rscosworth op maandag 01 december 2014, 18:50:10
Die kroonsteenstekkers zijn een goed idee! Weet iemand of er ook strips zijn om de kroonsteentjes onderling door te verbinden?

Die kroonsteentjes bestaan uit twee strips, die een mannetje-vrouwtje verbinding hebben. Aan de andere kant van de kroonsteentjes zit een normale aansluiting met schroefjes, waar je een draad of strip in kunt klemmen. Ik heb er zelf voor gekozen om de verbindingen met draadjes te maken. het is even wat werk, maar je kunt de maatvoering en kleurcodes gemakkelijk naar wens maken.

Mooie zolder heb je trouwens gekregen. De vervoerders zijn al ruim aanwezig met prachtig materieel. Nu is het wachten op de infrabeheerder om de bijbehorende infrastructuur aan te gaan leggen!

succes ermee.

groeten,
Roel
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation

Zo Richard !

Nét genoeg plaats , om een baantje te maken  :-)
Bofkont !

Grtz Tony
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
In mijn zoektocht naar de strip die ik bedoel vond ik dit op beneluxspoor.
Als je zoiets aan 1 zijde van de kroonsteentjes steekt, zijn ze allemaal in 1 keer goed doorverbonden.
Aan de andere zijde van de kroonsteentjes worden dan de verbindingen met de rails gemaakt.


Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 02 december 2014, 12:17:14
Mooie zolder heb je trouwens gekregen. De vervoerders zijn al ruim aanwezig met prachtig materieel. Nu is het wachten op de infrabeheerder om de bijbehorende infrastructuur aan te gaan leggen!
Dan komen m'n railpro wagons toch nog van pas  :D

Citaat van: Tony op dinsdag 02 december 2014, 15:41:26
Nét genoeg plaats , om een baantje te maken  :-)
Bofkont !
Haha enige wat nog ontbreekt is tijd  :P
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Zeer mooie en ruime zolder Richard  :thumbup: :thumbup:
Ik volg jou voorbereidingen op de voet, zelf ben ik ook bezig met het ontwerpen van een schaduwstation.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Ik denk dat ik er uit ben hoe ik de stroomtoevoer ga maken in mijn schaduwstation.

Onderstaande heet een aardrail: (plaatje is klikbaar)


Het is een lange strip met M5 boutjes en klemmetjes welke je zelf op je juiste lengte kunt knippen/zagen.
'k Heb telkens 8 (aansluit)rails naast elkaar, dus knip ik ze op een lengte van 8 boutjes.
Daar alle bruine/rode aansluitkabels direct op vast schroeven en het geheel doorverbinden met een ringleiding van installatiedraad. Geen gedoe met stekkertjes en een 100% goede verbinding.

Als ik niet iets nog beters kan vinden ga ik deze bestellen  ;)


En op dezelfde website gevonden:


Bij deze kan de 25mm2 ringleiding er doorheen geprikt worden en hoeft dus niet onderbroken te worden. En vandaaruit de mogelijkheid om 10 sporen aan te sluiten voor de prijs van ? 2,37 per blokje.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
"Bij deze kan de 25mm2 ringleiding" ga jij een hele fabriek van ringleiding voorzien?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
hmm.. Ben ik zo blond  O:-D

'k Heb 2,5mm2 VD installatiedraad.. Dat is natuurlijk geen 25mm2

Ach.. Beter een te groot gat dan een te dikke kabel  :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Citaat van: rscosworth op donderdag 27 november 2014, 21:56:04
De 6400'en met een containertrein
Mooi setje, ik heb ze ook. Alle 12 en de 3 losse NS Cargo wagons. Heel mooi set ook als je een beetje lengte hebt. Dat ik ze net had waren ze vaste klant achter mijn ACTS 1251 en dat misstaat toch ook niet.



1100's doen het ook erg goed voor ICR trouwens! :) Ik mis trouwens nog een set 6400's met een kolentrein... :P
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Hallo Laurent

Citaat van: Laurent op donderdag 04 december 2014, 00:36:27
Heel mooi set ook als je een beetje lengte hebt.

Ik zou juist zeggen, "een hele mooie set als je een beetje lengte hebt."
Want dan komt hij prachtig tot zijn recht.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Hoi Cees,

dat bedoelde ik eigenlijk ook. Had een kommatje gemoeten na het woordje ook: Hele mooie set ook, als je een beetje lengte hebt. Bedenk me net trouwens dat ik ook eens met 15 Lgns en een Sgns achter de 1251 en 6703 heb gehangen (en dan over 7 M rail boogbrugdelen a 360mm/stuk). Dat vind ik nog steeds waanzinnig mooi, een lange brug waar je trein echt zo'n beetje in verdwijnt.



Laurent
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Ik weet het Laurent,
zelf heb ik een rollende landstrasse in dubbeltractie, chauffeursrijtuig en 12 wagons met vrachtauto's.
Helaas nog geen baan om ermee te rijden. Laatst een tapijtbaan gelegd en het is een machtig gezicht.

Hele leuke film. Je durft wel Ho als "Gartenbahn". Of is het niet je eigen baan?
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Dat was mijn eigen spul ja. Ik wist nog ergens een doos M rails te staan, dus ik was even wezen roven voor wat lengtes. Alleen het klimmen en draaien tegelijkertijd was niet zo'n succes (viooltjeskant van de brug).

Note to self: Huis kopen met flinke zolder of kelder (mits droog) en die helemaal opeisen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Citaat van: ceess op donderdag 04 december 2014, 11:36:50
"een hele mooie set als je een beetje lengte hebt."

Als je het over lengte hebt  :D


Dit was op de baan van mijn vader in aanbouw. Zo nu en dan mochten mn treinen daar een rondje rijden. Maar ik moet zeggen, 40 wagons was wel een beetje gortig  :P

De rest van mijn materiaal staat ook grotendeels op video:



Citaat van: Laurent op donderdag 04 december 2014, 00:36:27
1100's doen het ook erg goed voor ICR trouwens! :) Ik mis trouwens nog een set 6400's met een kolentrein... :P

1100 met ICR is zeker mooi! 'k Had hier eerder een combinatie rijden van icr, Benelux en DB rijtuigen. Bijzonder combi, maar heeft echt zo gereden in de jaren 90.


De kolentrein komt nog, maar ik zit nog te twijfelen tussen DB (rood) of VTG (blauw). Aangezien ik ooit langzaamaan over wil gaan naar tp6 zit ik er over te denken op de VTG te kopen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Er is altijd baas boven baas ;)

Maar idd behoorlijke lengtes. :P :P :P
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Citaat van: rscosworth op donderdag 04 december 2014, 18:49:19
Citaat van: ceess op donderdag 04 december 2014, 11:36:50
"een hele mooie set als je een beetje lengte hebt."

Als je het over lengte hebt  :D

Dit was op de baan van mijn vader in aanbouw. Zo nu en dan mochten mn treinen daar een rondje rijden. Maar ik moet zeggen, 40 wagons was wel een beetje gortig  :P
Ja, die ken ik ja, heb ik eerder gezien

Citeer
Citaat van: Laurent op donderdag 04 december 2014, 00:36:27
1100's doen het ook erg goed voor ICR trouwens! :) Ik mis trouwens nog een set 6400's met een kolentrein... :P

1100 met ICR is zeker mooi! 'k Had hier eerder een combinatie rijden van icr, Benelux en DB rijtuigen. Bijzonder combi, maar heeft echt zo gereden in de jaren 90.
Hoeveel zijn het er? De kwaliteit van het filmpje maakt tellen onmogelijk. Ik hield het ooit alleen bij ICR en plan W. Sinds dit filmpje zijn er nog wel een aantal rijtuigen bijgekomen, ik heb sowieso 3 Wtjes en ik geloof nu 9 of 10 ICR's.



Die DB rijtuigen zijn trouwens leuk, kan je een heel leuk kort ECtje mee maken:


CiteerDe kolentrein komt nog, maar ik zit nog te twijfelen tussen DB (rood) of VTG (blauw). Aangezien ik ooit langzaamaan over wil gaan naar tp6 zit ik er over te denken op de VTG te kopen.
Rood rijdt ook nog steeds hè. Maar geeft ook leuke combo's (wederom, oud materiaal, zijn er inmiddels ook meer geworden):
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
een geweldige ruimte voor (inderdaad) een prachtige baan, alleen vraag ik me af of dit niet gaat, mag ik het zeggen, smooren in een te groot, te ambiteus, te complex plan. Uiteraard hoop ik van ganzer harte dat dit een leuk draadje wordt om te blijven volgen.  :thumbup:

M.b.t. het achterste spoor in je schaduwstation (dat tegen de muur loopt) hoe wil je daar bij komen als er een kalamiteit is en als je sporen er voor volstaan met je prachtige materiaal? Het is een schaduwstation dus komt er ook nog een verdieping bovenop, toch? Hoeveel tussnruimte hou je dan aan. Ik

Heb de pagina's even doorgenomen en vraag me af waarom (veel, iedereen?) toch stroom toevoer doet om (soms de meter ) en hier om de 1,60 meter , of elders om de 3 à 4 railstukken (??????). Als ik even voor mezelf kijk, ga ik uit van mijn niveau 0, 4 opstelsporen (max treinlengte 2,50 - 3 meter) plus het volgende blok (dubbelsporig) 4 meter) voordat ik naar niveau 1 ga  heb ik daar per opstelspoor 1 stroomtoevoer en in de rest van het blok 2 stuks. Dit geeft geen enkel probleem. Wissels heb ik niet voorzien van voeding (ik heb overigens M-rail in mijn schaduwstation, wisseldecoders van Rosoft (met een eigenvoeding dus de digitale spanning is waar ie voor bedoeld is, de locomotieven. Omdat mijn hele sporenplan al klaar is (opbouw scenery en veel, veel testrijden) rij ik op een avond zo 400-500 km (koploper) schaal kilometers weg. En over de hele baan heb ik echt niet om de 1,2 of 3 meter of om de 3, 4,5 raillengtes  stroom toevoer, waarom heeft iedereen dat toch?

Ik zal vanavond wel een screenshot van niveau 0 hier uploaden met de aansluitpunten erbij.......

Neemt niet weg dat je werkelijk een schitterende ruimte hebt om nog maar niet te spreken van al het materiaal om van te water tanden.

Er gaat hier iets moois gebeuren, heb de notificatie aangezet.  :D

Peter

Ga vooral zo door  :thumbup: :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Voorbereiding schaduwstation
Bedankt voor je berichtje. Op de baan van mijn vader hebben we (achteraf) te weinig stroomtoevoer gemaakt in het schaduwstation.
Gevol is dat de rails gaat 'zingen' als er veel treinen bij elkaar staan met alle binnenverlichting aan. Verder rijdt het inderdaad prima :)

Er komt nog een verdieping op. De tussenruimte bepaal ik proefondervindelijk  :D

En ambitieus? Nee ik denk ruimte te kort  :P Het word wel echt een meerjarenplan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Het is een wonder, we zijn begonnen. De eerste lijnen worden zorgvuldig uitgezet met de laserwaterpas.

Vanaf nu hopelijk een wekelijkse update
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Fijn dat je kunt beginnen, je pakt het gelijk professioneel aan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Ik hoop ook op een wekelijkse update. ;)

Veel bouwplezier toegewenst. :thumbup:
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Bedank! Om nog even terug te komen op de vraag van pjotterke, de tussenruimte word 23 cm.
Nog meer tussenruimte was echt niet mogelijk vanwege de CV, diverse stopcontacten en omdat de berging nog bereikbaar moet blijven.

De CV gaan we nog wel lager hangen omdat die anders zn warmte niet kwijt kan.



Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Ha die Richard.
De zolder is een prachtige ruimte geworden die zeker uitnodigt om gevult te worden! :thumbup: :D
Maar daar ben je al druk mee bezig, de filmpjes laten dit alles prachtig zien en zulke lengtes van treinen is natuurlijk machtig mooi.
Indien je te weinig power hyebt zul je toch moeten "boosteren" een mooi voorbeeld is de baantopic van John (Tilly) en je weet waar deze te verkrijgen zijn! :P

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Haha! Ik denk dat er bij mij nooit meer dan 4 a 5 treinen tegelijkertijd zullen rijden.
In het schaduwstation gaan alle licht en geluidsfuncties uit.

Zo'n batterij aan boosters zal ik hopelijk niet nodig hebben  ;)   :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Het begin is er
Ook al begin je"met geen of weinig boosters, lijkt het mij handig om je baan op voorhand te verdelen in een groot aantal secties. Voorbereiden op meer boosters dus. Als je problemen gaan ondervinden zijn extra boosters makkelijk in te passen, zonder "breekwerk.