Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Probleem verlichting loc uit set 26928

Gestart door J.vanR dinsdag 05 maart 2019, 16:10:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem verlichting loc uit set 26928
Hallo,
Sinds kort doet de verlichting van deze loc uit de set van marklin 26928 met zijn Rheingoldrijtuigen het niet meer. Voor dat ik de loc open maak, vraag ik mij af of er nog meer mensen zijn die hier ooit is last van hebben gehad en dit hebben weten op te lossen.

Het probleem is als volgt:
- de verlichting in het voorste gedeelte van de loc doet het niet meer, zowel frontlichten als de cabine en de lichten van de vuurkist.
- wel doen de lichten van de tender het.

Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt!

Re: Probleem verlichting loc uit set 26928
https://www.gebruikershandleiding.com/Marklin-39030---Steam-Locomotive-with-a-Tender-BR-18.5/preview-handleiding-777657.html?page=0028

Volgens mij zit de decoder in de tender.  Misschien zit er een stekkertje los, of is er een draadbreukje?
Re: Probleem verlichting loc uit set 26928
Citaat van: ErikW op dinsdag 05 maart 2019, 16:22:21
https://www.gebruikershandleiding.com/Marklin-39030---Steam-Locomotive-with-a-Tender-BR-18.5/preview-handleiding-777657.html?page=0028

Volgens mij zit de decoder in de tender.  Misschien zit er een stekkertje los, of is er een draadbreukje?

Heel erg bedankt voor je reactie, heb de tender open gemaakt en alles even nagekeken... helaas nog niet de boosdoener gevonden... ga nu proberen de kap van de loc af te halen, hopen dat er dan wat duidelijk wordt...
Re: Probleem verlichting loc uit set 26928
Update: alles los kunnen maken en na gekeken. Dit mocht helaas niet baten.. :( Heb het idee dat dit iets software matig is, maar heb nog geen idee hoe ik dit kan oplossen. 8o
Re: Probleem verlichting loc uit set 26928
Naar de dealer gaan. Misschien dat hij het weet. Eventueel kan hij de lok naar Märklin sturen voor onderzoek.
Re: Probleem verlichting loc uit set 26928
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Probleem verlichting loc uit set 26928
 @citaat mee eens. Ik heb ook wel locs gehad waarvan de verlichting het opeens niet meer deed zonder duidelijke reden. Heb je nog garantie? Dan zeker laten terugsturen.
Je kan evt. nog proberen of een decoder reset werkt, maar als je nooit CV's in de loc gewijzigd hebt, zou dat ook niet het probleem niet moeten zijn.

Groet, Paul
Re: Probleem verlichting loc uit set 26928
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem verlichting loc uit set 26928
Lijkt me inderdaad een draadbreuk van de oranje draad (Decoder +).
Maar deze zal tussen tender en loc wel zwart zijn.
Meet tussen pen 16 van de 21mtc connector in de decoder en het punt in de loc waar je de decoder + verwacht, vaak zit daar wel een stuk oranje draad.
Anders retour Märklin Service.
Re: Probleem verlichting loc uit set 26928
Set is uit 2018 heb je gekocht via handelaar dan gewoon retour via hem. Je hebt 2 jaar garantie mits je bon hebt uiteraard. Op MHI en insider producten zelfs 5 jaar.
Anders mail naar Marklin sturen of bellen en dan zullen ze zeggen stuur maar op.