Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco plan T ombouwen

Gestart door Remie vrijdag 22 augustus 2014, 11:10:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco plan T ombouwen
Hallo,

Gisteren is hier de Roco plan T uit de dumpactie binnengekomen. Zoals bekend is dit een gelijkstroommodel.
Natuurlijk ben ik opzoek gegaan naar mensen die de ombouw al hebben gedaan, echter zie ik door de bomen het bos niet meer.
Normaal zal ik de draden van de wielen bij elkaar doen en op het vrijgekomen eilandje de sleper zetten, maar zo simpel ziet dat er hier niet uit...

De sleper heb ik zoals de andere ombouwers onder de tussenwagon geschroefd. De blauwe en rode draad lijken me voor de binnenverlichting, dan blijven er nog twee draden over: zwart en bruin. Welke ga ik gebruiken voor de sleper?

In de motorbak  zag ik een soldeerbrug, zet ik deze van DC naar AC, of kan ik die gewoon laten zitten?
Van de wielen zie ik een grijze en een zwarte draad komen. Het lijkt mij dat ik deze bij elkaar moet zetten, maar dan... Van de wielen verwacht ik twee draden, maar er komen er vier boven. Het lijkt me dat ik de linker twee draden op de eerste foto bij elkaar doe en het rechter paar (is van de luidspreker?) laat?


linkerpaar bij elkaar en rechter paar laten zitten? Soldeerbrug omzetten, of is dat niet nodig?


Draden bij elkaar en soldeerbrug van DC naar AC?


Op welke draad sluit ik de sleper aan? Foto is van de tussenbak.

Misschien domme vragen, maar ik pak het liever wat voorzichtiger aan. Ik wil namelijk niet met een opgeblazen decoder eindigen...

Re mie
Re: Roco plan T ombouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco plan T ombouwen
Het kan op twee manieren.

Draden bij elkaar solderen.
Of de zwarte draadbrugjes verplaatsen naar Ac zijde. ( dan hang je een kant van het wiel bij de andere zijde.

De sleper kan je dan op het weglopende printspoor zetten.
In mijn draadje staan wat foto's van de aanpassing door de bruggetjes te verplaatsen.

Ik dacht de wittige draad. Maar moet dat vanavond even voor je nakijken.


Robin
Re: Roco plan T ombouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco plan T ombouwen
Daar waar 4 draden zitten zijn twee wielstellen bedraad.
Voor en achterzijde van de stuurstand bak.
Re: Roco plan T ombouwen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Roco plan T ombouwen
Peter de geluidsman heeft kortgeleden ook zo'n stel omgebouwd.
Ik denk dat veel van jouw vragen hier aan de orde komen.

grt Piet.
Re: Roco plan T ombouwen
Seinwezen
gast

Re: Roco plan T ombouwen
Bruin is voor de slepers.
Zit ook standaard aan de roco slepers gemonteerd.
De bruine draden die vanaf de massaveren komen, bij de zwarte draden solderen.
Zowel in de motorbak alsmede de stuurstand.

De tip die Robin geeft, kan alleen als je de slepers onder de motorbak of stuurstaand zet.
Als ze onder de tussenbak(zoals bij Peter) zit, dan even het interieur eruit halen en de sleperdraad bij de bruine draad solderen.

Groeten Sander
Re: Roco plan T ombouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco plan T ombouwen
De wielen aansluiten zoals ik zeg kan altijd.
Die sleper aansluiten gaat inderdaad wat lastig als ie in een andere bak zit.
Ik bedoelde eigenlijk de sleper moet dan aan die zijde van de stroomafname komen.
Maar dat staat er wat ongelukkig.

Vergeet ook niet het relais te overbruggen of de dipswitches goed te zetten.
Anders heb je sluiting of geen stroomafname.

Mvg Robin

Re: Roco plan T ombouwen
Hallo allen,

Bedankt voor de reacties. Inmiddels staat hier een drierail plan T.
Soldeerbruggen van AC naar DC gezet en de sleper op de witte draad aangesloten.

Remie
Re: Roco plan T ombouwen
Spoorman
gast

Re: Roco plan T ombouwen
Ik heb deze week een 3-railer gemaakt voor een goede kennis. Zowel bij deze als ook mijn eigen 2-rail exemplaar staat de aandrijving droog. Beetje vet helpt. Verder zit er een scharnierend mechaniek onder de aandrijfassen welke goed moet kunnen kantelen. Besteedt daar ook wat aandacht aan.



Gr, Ben.
Re: Roco plan T ombouwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco plan T ombouwen
Hoi Ben,

Bedankt voor de tip, zal die zelfden hier ook eens checken op 'droogte'. Het kantelen veroorzaakt dus vermoedelijk gewiebel als de boel niet goed werkt.
Re: Roco plan T ombouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco plan T ombouwen
Dat kantel mechanisme loopt hier nog een beetje klem.
Daar ga ik me zo ook nog eens in verdiepen.
Op een wissel loopt een draaistel er nog wel eens vanaf. Precies op het punt waar de wielen aan een kant iets omhoog moeten.  ;)


Robin