Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Servo's onder wissels - C-rails

Gestart door Wijbe woensdag 20 augustus 2014, 21:09:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Servo's onder wissels - C-rails
In dit topic diverse toepassingen van Servo's. Met name hoe te bevestigen onder diverse soorten wissels en verschillende type rails.

Inhoudsopgave
Servo's onder C-rails door Jan Bergsma deel 1
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Hierbij 2 methode's voor C-rails. Als eerste een kruiswissel en daarna een normale wissel (met wat aanpassingen). In de toekomst komen er vast nog meer methodes bij waarbij de wissel ook weer terug kan worden gebouwd naar handbediening.



Methode: Jan
Foto's en tekst: Wijbe

Kleine Servo?s onder C-rails wissel met weinig gedoe, hoe doen we dat?

Benodigdheden
C-rail wissels
Servo?s
Dubbelzijdige tape
Mesje
Vijltjes
Ontvettingsmiddel


   

De kruiswissel
Als eerste de kruiswissel, aan deze wissel hoeft men niks aan te passen.
Als eerste verwijderd men het handbediening hendeltje aan de bovenkant. In hetzelfde gat komt namelijk de servo.

Vervolgens maakt men 1 van de bijgeleverde ?hendeltjes? op maat.



De volgende stap bedraagt een stukje dubbelzijdige tape. Ontvet de bodem van de wissel en de servo. Doe je dit niet blijft het geheel niet goed plakken. Ontvet je het valt het er nooit weer vanaf!



Sluit nu eerst de servo los aan op de decoder en programmeer hem in een middenstand. Zodra hij in de middenstand staat monteer het ?hendeltje? die zojuist op maat is gemaakt onder een hoek van 90 graden op de servo. Nu rest nog de servo op de wissel te plakken






De normale wissel (en slanke wissels)
Voor deze manier zijn er enige aanpassingen nodig aan de wissel. Dit kan ervoor zorgen dat deze niet weer terug gebouwd kan worden naar zijn originele staat!
Als eerste haalt men de bodemplaat eraf en snijd ongeveer het ?rode vierkantje? uit de bodemplaat.





Vervolgens verwijderd men het originele binnenwerk. En snijd/knipt het vierkante oog van de biels af die de tong beweegt. Hij kan helemaal verwijderd worden of alleen het onderste vlak. Zie hiervoor de rode lijnen





Maak nu weer een hendeltje op maat.



Monteer het hendeltje weer onder een hoek van 90 graden als de servo in zijn middenstand staat. Ontvet de bodemplaat en de servo weer. Stukje dubbelzijdige tape ertussen. Het hendeltje past nu precies in de biels van de tongen.





Tenslotte nog filmpjes waarbij de servo?s zijn geprogrammeerd en bewegen.









Vragen? Stel ze gerust, en er komt vanzelf een antwoord op.

Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Bedankt Jan en Wijbe. :thumbup:
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Wijbe
Bedankt voor het plaatsen van de tekst en de foto,s en de filmpjes
Super :-) :thumbup:
Mvg Jan.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Goed topic. Probeer ook nog even de methode van Koos er bij te zetten. Zelf heb ik daar op dit moment helaas geen tijd voor.

vr.gr.
Jurrien
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Bekijk ook eens

Dat is ook een oplossing.

Voor het prepareren van de wissels heb ik het volgende gedaan.
http://www.modelbaan.ath.cx/wissels
En dan heb ik inplaats van de Conrad motoren een servo gebruikt.
Ik heb er voor gekozen om niet direct op de wisseltong te sturen maar het 'over-center' veertje zijn werk, het goed aanleggen van de wisseltong te laten doen.
En de sturing onder de wisselhevel geplaats.

grt Piet.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Hoi Jurrien
Het voordeel van dit systeem is dat het direct is aangedreven.
Je hoeft niet moeilijk te doen met stangetjes.
Stangen kunnen verbuigen,loslaten is storings gevoelegger.
Mvg Jan Bergsma.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Citaat van: Jan Bergsma op woensdag 20 augustus 2014, 21:49:28
Hoi Jurrien
Het voordeel van dit systeem is dat het direct is aangedreven.
Is ook meteen een nadeel Jan.
Het staat of valt met de kwalitieit(precisie van de servo) en de afstelling daarvan.
Citaat van: Jan Bergsma op woensdag 20 augustus 2014, 21:49:28
Je hoeft niet moeilijk te doen met stangetjes.
Stangen kunnen verbuigen,loslaten is storings gevoelegger.
Gedoe met stangetjes is een beetje koudwater vrees, als ik het zo mag zeggen.
Verbuigen en loslaten is niet aan de orde als je deugdelijk verenstaal neemt en geen paperclips.
Ik heb met RC-raceautos gereden 1:8 en die dingen liepen tegen de 120km/uur en heb nog nooit een losgeschoten of verbogen stang tussen de voorwielen en servo gehad.
En die krijgen bij dat soort snelheden klappen hoor!
Het voordeel van verenstaal is dat je de servo een ietsje kunt laten doorlopen zodat hij de wissel mooi en duidelijk omzet en ook vasthoudt.

grt Piet.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Hoi Piet.
Ik ben het met je eens dat er niets met verenstaal is.Ik heb verenstaal regelmatig gebruikt in de modelvliegerij.Waar ik nooit problemen heb ondervonden met dit materiaal. Het buigen van stangetjes is het probleem niet.Maar ik wou een systeem hebben wat je niet onder de tafel hoeft te monteren.
Want het is lastig om het stangetje van onder de tafel precies in het sleufje van het wissel uit telijnen.Altijd een handje tekort als je het alleen doet.
Met deze methode is het voordeel dat het wissel binnen 10 minuten is omgebouwd.Je kan de servo meteen goed afstellen.En het wissel gelijk plaatsen
Natuurlijk ben ik het met je eens. Maar elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen.
Als tante M nou eens met betrouwbare wisselaandrijvingen op de markt komt . Dan hadden we deze problemen niet gehad.
En hoefden wij niet naar alternatieven te zoeken.
Mvg Jan.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Helemaal mee eens Jan, dat die Märklin (ik noem het beestje wel bij de naam) aandrijvingen rottig zijn.
Maar dit soort spoelen van wel merk dan ook heeft nog een nadeel, de wisselbeweging is niet mooi natuurgetrouw.
Ik heb ook ge-experimenteerd met bowdenkabels, uit de modelvliegerij jou wel bekend denk ik.
Het mooie van dat systeem was, dacht ik servo's  gegroepeerd op één plek rond de decoder.
Maar dat was geen succes, omdat je op een treinbaan toch snel te scherpe bochten in de bowdenkabel legt.

En als Märklin wat bedenkt is het toch weer veel te duur, dus doen we het maar zo.

grt Piet.



Re: Servo's onder wissels - C-rails
Hoi Piet.
Ja de Bowdenkabel is bij mij wel bekend.Die moet je zo recht mogegelijk monteren anders geeft hij teveel weerstand of in het ergste geval gaat hij knikken.
Mvg Jan.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Hallo Wijbe,

bestaat er ook een mogelijkheid om deze servo's onder een K-rail wissel te monteren? Bij ons op de vereniging zit ik er over te denken om alle wisselaandrijvingen te gaan vervangen tegen servo's. Weet alleen nog niet hoe ik het het best aan kan sluiten. Ben er al wel achter dat ik moet kiezen voor de servo's van Digikeijs. Die hebben ook een heel erg leuk startsetje met 4 servo's een decoder en draad. Dat alles voor ?49,95. Volgens mij is het best interessant.

Groet, Jasper

p.s. ik zit met nogal wat vragen.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Beste Jasper,

Stuur mij even een pm.
Kan ik U wat foto's met voorbeelden mailen.
Ik heb op de 3 rail meetings al 2 x een demo over gegeven.
Er zijn nu al zeer eenvoudige montage methodes.
Een decoder kost rond de 25 ?, een servo los rond de 2,5 ?.

Mvg

Olivier


Re: Servo's onder wissels - C-rails
Jasper,

Zie deze video. Boor voorzichtig een klein gaatje in de biels van het wissel door de "bediengingsbalk" en maak dan met een schep mesje een sleufgaatje in de biels let op niet in het schuivende "balkje" zodat je met een stukje verenstaal het wissel kan bedienen. De montage van de servo spreekt voor zich uit de video. Eventueel kan je de servo ook op een aluminium hoek profiel monteren.

Groeten,
Piet
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Hoi Jasper,

Zal op de club eens wat foto's maken hoe wij het doen.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Voor de K-rails gebruikers onder ons vond staat hier een heel interessant verhaal.
Met dank aan een oud forumlid dat mij hierop wees.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
'k Kan me niet voorstellen dat het nog heel lang duurt voordat er een echte kant-en-klare c-rail inbouw oplossing komt van bijv digikeijs.
Natuurlijk hadden we in 2010 al de Viessmann 4554, maar met ?48,50 p/s en niet onderhoudsvrij is dat nooit echt een succes geworden.

Wat ik me af vraag, iedereen zaagt in de c-rail wissels om hem met een servo te kunnen bedienen.
Waarom word er geen gebruik gemaakt van de hendel waar ook de marklin-wisselaandrijving gebruik van maakt?
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Kan bij bovenstaande oplossingen bij C-rails het wissellantaarntje nog gemonteerd worden? Volgens mij niet meer.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Niks zagen of aanpassing aan C-rail wissel
een aluplaatje 8mm in een L vorm maken, gaatjes boren voor de servobevestiging met bijgeleverde schroefjes vast schroeven in de hulsjes van de wissel en een stukje verenstaal buigen



Mvg
Koos
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Hi Koos,

Da's een mooie oplossing, makkelijk voor iedereen te maken.

groet
Harald
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Ziet er SUPER uit. :thumbup:

Kunnen we meedelen in deze oplossing?

Bv een 1:1 tekening van de aluplaat?

Nog mooier en gedetailleerde bouwbeschrijving.

Velen zullen je dankbaar zijn. :)
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Mooi gedaan Koos. :thumbup:

Erg interessant. :P
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Citaat van: Jajekra op dinsdag 14 oktober 2014, 20:01:35
Ziet er SUPER uit. :thumbup:

Kunnen we meedelen in deze oplossing?

Bv een 1:1 tekening van de aluplaat?

Nog mooier en gedetailleerde bouwbeschrijving.

Velen zullen je dankbaar zijn. :)

Kijk even in het draadje van Koos.

Vandaar dat ik een paar maanden geleden vroeg:

Citaat van: Jurrien op woensdag 20 augustus 2014, 21:36:20
Goed topic. Probeer ook nog even de methode van Koos er bij te zetten. Zelf heb ik daar op dit moment helaas geen tijd voor.

vr.gr.
Jurrien
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Dit is wel een erg interessante topic.
Ben al druk bezig om me te verdiepen in de servo besturing van mijn wissels.
Moet ik de servo nog ombouwen en welke decoders heb je nodig?

Groeten Ad

ps Ben weer net begonnen dus heb een aantal jaren stil gestaan qua techniek, dus wellicht zijn mijn vragen al eerder gevraagd
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Gebaseerd op het ontwerp van Koos een paar bijdrages eerder ben ik al een tijdje bezig een geintegreerde decoder/montage print te maken. De ontwikkelingen staan in mijn elektronica draadje. Voor de normale rechte wissels werken deze inmiddels, de komende (derde) revisie lost naast de bestaande issues ook de wens in ze onder slanke wissels te gebruiken. Tevens kan nu naast de HD-1370 micro-servo ook de meer standaard G90 servo?s worden gebruikt. Hopelijk komen de prints voor de derde revisie voor de kerst, dan kan ik in de vakantie aan het bouwen en testen.
Hopelijk is dit de laatste revisie van de hardware. Voor de firmware staan nog wel een aantal wensen op het lijstje:

  • DCC ondersteuning, inclusief instellen via CV?s
  • Mogelijkheid om terugmelders en/of LEDs aan te sluiten om de huidige stand te melden
  • Mogelijkheid om handbediening aan te sluiten
Dat zou mogelijk moeten zijn zonder hardware aanpassingen.

Voor de code and hardware ontwerp: https://github.com/dirkjankrijnders/Servo_mount
Mocht de huidige hardware werken zal ik ook een link posten waar de printplaten te koop zullen zijn, omdat het onder de rails moet is het wel SMD solderen? Update zullen in mijn elektronica draadje komen, waarschijnlijk in de kerstvakantie?
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Ik volgde je project al stiekem op Github :)
En het ziet er toppie uit! Ik wil ook een aparte servo decoder ontwikkelen maar eentje voor 4 servo's met wisselterugmelding.
Mijn PCB zal 2 hallsensoren aan boord hebben die de stand van de servo met magneetjes zullen uitlezen.
Tevens dient de PCB zoals bij jou als mount maar met dezelfde vorm als die van de Märklin aandrijving om maximaal compatibel te zijn.

De servo decoder zelf zal een 5V voeding aan boord hebben voor de servo's te voeden, ik hoop zowel MM als DCC te kunnen realiseren.
De decoder schakelt servo per servo en meldt de stand van de wissels terug via mijn S88Wireless systeem, zo is terugmelding met slechts 2 kabels te realiseren.

groeten Dylan
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Vier servo's gaat proppen worden onder een c-rail wissel :). Ik ben benieuwd!

Ik heb zelf ook naar terugmelding zitten kijken, maar kwam er nog niet helemaal uit hoe dat netje en betrouwbaar te doen. Voor vier servo heb je acht I/O's nodig lijkt me dan worden het in ieder geval grotere MCU's. DCC en MM is te doen, ik heb nu twee losstaande firmwares (waarbij DCC het nog niet lekker doet), de uitdaging is die twee in elkaar te schuiven.
Re: Servo's onder wissels - C-rails
Neen, ik ga niet de 4 servo's onder een C-rail wissel proppen... De bedoeling is om een mount in de vorm van een Märklin aandrijving te maken.
De microcontroller wordt op een aparte decoder print gemonteerd.
Deze heeft 20 pins:

  • 4 servo's
  • 8 terugmeldcontacten
  • 7 RF24 radio
  • 1 DCC pin

groeten Dylan