Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wissels aansluiten

Gestart door WimFPU woensdag 20 augustus 2014, 20:09:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels aansluiten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Wissels aansluiten
Hallo
Een half jaar geleden heb ik mijn hobby na ongeveer 50 jaar weer opgepakt. Wat was er veel veranderd in die jaren. Mijn spulletjes zijn allemaal analoog en nu is haast alles digitaal. Toch maar begonnen. Gelukkig werkte het allemaal weer na een schoonmaak beurt en licht oliën.

Mijn baan is ophijsbaar gemaakt en met behulp van 8 dubbele katrollen kan ik hem laten zakken en weer ophijsen. Over de manier van het ophijsbaar maken is er hier op dit forum al heel wat over te doen geweest . Ik heb toen toch maar mijn eigen plan getrokken en sinds vorig jaar oktober ben ik aan het bouwen van een baan.

Ik ben nu bezig met het aansluiten van mijn M-wissels en loop nu tegen een probleem aan waarover ik eerst een vraag wil stellen voor ik ermee verder ga.  Ik wil de aansluiting van mijn wissels ( 21 stuks) graag verdelen over meerdere transformatoren. De vraag is nu: moet de gele aansluitingsdraad van het wissel ( verlichting) op dezelfde trafo worden aangesloten waar het wissel ook zijn stroom van krijgt of kan ik een ringleiding maken voor alle gele draden. Het zal dan voorkomen dat er groepen wissels zijn die hun stroom krijgen van trafo A en waarvan de gele draad op trafo B is aangesloten. In mijn gedachtegang moet een stroomkring altijd gesloten zijn en dat is deze niet in dit geval omdat de gele draad volgens mij naast de lantaarnverlichting ook de massa is en in mijn voorbeeld du aangesloten is op een andere trafo.

Als ik mijn 21 wissels op één trafo kan aansluiten mag dat natuurlijk ook het antwoord zijn. Je bedient een wissel per slot van rekening ook maar een voor een.

Groet,
Wim
Re: Wissels aansluiten
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Wissels aansluiten
Hoi Wim,

Als je toch maar een of twee wissel tegelijk bediend mogen ze best alle 21 op een trafo.
Als je meerdere trafo's gebruikt, mag je wel de bruine draden aan elkaar zetten (alles een massa), maar nooit de gele bij elkaar zetten.

Gr.  Charlie
Re: Wissels aansluiten
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Wissels aansluiten
Wim,
21 wissels met verlichting trekt al wordt er geen wissel bediend 21VA. (1va per lamp, led is een heel andere situatie)
Bedien je een wissel pakt de magneetspoel 10VA
Dit resulteerd dat de trafo geen vermogen over heeft voor andere zaken, rijden etc.
Verdeel je over meerdere trafo's de gele draden ook verdelen, niet aan elkaar knopen.
De bruine, het massa contact, wel aan elkaar knopen, zo ook met het massa contact wissel bediening.
Resultaat bijna goed. na in fase staan controle van de trafo's staat het goed.
Cees
ps bij infase staan zal een lampje aangesloten op de gele bus van 2 trafo's niet oplichten.
Re: Wissels aansluiten
Pas op met het aansluiten van lampjes, wissels en seinen op meer dan 1 trafo.

Zie deze topic:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39983.msg728132#msg728132

Ook ik heb dit probleem gehad.

Herman.
Re: Wissels aansluiten
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Wissels aansluiten
Herman
Zoals ik omschrijf werkt het prima. Mijn eigen baan bestaat uit ca 200 electromagnetische artikelen, dit kan niet door een normale m.... trafo gevoed worden. Er zijn wel trafo's van bv 1000 watt maar je mag het spul dan wel goed beschermen tegen brand.
Het moment dat de massa niet overal goed zit, een seinpaal heeft daar gemakkelijk last van dan krijg je de genoemde effecten van oplichten. De magneetspoel wordt enerzijds door de gele draad van stroom voorzien, de massa wordt gesloten, de stroomkring gemaakt door de wisselschakelaar.
Het wissel / sein lampje wordt ook gevoed door de gele draad, de massa wordt tp gemaakt.
Voor een goede massa moet je zowel de rijstroom als massa om de max 2 mtr herhalen middels een ringleiding o.i.g.
cees
Re: Wissels aansluiten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wissels aansluiten
Het aansluiten van alle wissels op een afzonderlijke trafo spreekt mij het meeste aan. Je voorkomt er volgens mij ook mee dat je bij een wijziging in de aansluiting alles moet veranderen. :D  Een trafo voor alle wissels en een ringleiding voor alle gele wisseldraden is bovendien wel zo overzichtelijk. Er ontstaat sowieso al voldoende spaghetti van draden.
Ik heb nog een blauwe Marklin 30 VA trafo uit de zestiger jaren en deze denk ik daarvoor te kunnen gebruiken. Deze trafo heeft geen rubber aansluitsnoer waarvoor hier op dit forum wel wordt gewaarschuwd omdat dit snoer door uitdroging kortsluiting zou kunnen veroorzaken. Deze trafo heeft al een grijs tweelingsnoer. Zijn er nog andere zaken waarop ik bij gebruik van deze blauwe trafo moet letten? Natuurlijk ook weer het in fase plaatsen maar het belang daarvan is mij door te lezen op dit forum al meerdere keren duidelijk geworden. De trafo's waarmee ik ga rijden zijn witte 32 VA.
Aanvullingen en suggesties zijn altijd welkom.
Charlie, Cees en Herman bedankt voor jullie adviezen.

groet,
Wim
Re: Wissels aansluiten
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wissels aansluiten
Over het gebruik van oude trafo's zijn de meningen verdeeld. Voor het bedienen van wissels zie ik niet echt een bezwaar. Als je maar weet dat kunststof trafo's en trafo's bedoeld voor 230v (ipv 220v) altijd veiliger zijn. En controleer inderdaad of de kabel niet uitgedroogd is.

Als je zeker wilt zijn, koop je gewoon een modernere trafo. Dat kost niet zo veel. Ik heb er nog wel een aantal, een persoonlijk bericht is welkom.
Re: Wissels aansluiten
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wissels aansluiten
Voor het rijden inderdaad de witte trafo's gebruiken (vooral als er digitale decoders in je loks zitten, die kunnen kapot gaan door de oude blauwe trafo's). De blauwe trafo's kun je prima gebruiken voor de wissels. Wel zorgen dat het aansluitsnoer geen kortsluiting kan maken natuurlijk.

Groeten,

Rauke