Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0

Gestart door Treinengek Junior woensdag 20 augustus 2014, 02:00:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Dag allemaal,

Ik sta bijna op het punt om mijn LGB Stainz die gedigitaliseerd is met een ESU XL 4.0 dicht te schroeven, maar ik zie nog een laatste 'oneffenheid'. Wie kan me helpen ?

Wanneer de loc afremt gaat de motor geleidelijk trager draaien. Net voordat hij stopt draait de motor even iets sneller 'door'. Hij maakt hierbij ook een licht brommend geluid. Misschien komt dit door de plotse versnelling.

Dit zorgt dus voor een mooie afremming en net voor het stoppen schiet de trein een cm vooruit. Wanneer ik m'n Stainz van de Lokprogrammer haal en aansluit op een CS 1 wordt dit nog erger.

-edit-

Ondertussen bracht dit forum raad: http://lgbfreundesaar.kostenloses-forum.be/lgbfreundesaar-post-76846.html
Het probleem lag hem aan de I en K parameters.

Maar ondertussen heb ik de topictitel al veranderd omdat ik op dat forum las over een automatische motor calibratie. Op die manier zoekt de decoder de meest optimale instellingen. Dit wordt beschreven voor een Lokpilot V4.0. Werkt dit ook op een XL decoder ? Heeft iemand hier al ervaring mee ?
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Nooit geprobeerd maar ik denk dat het bij de XL ook werkt.

Maar verwacht er niet te veel van. Als je het automatisch inmeten een aantal keren achtereen herhaalt zie je elke keer verschillende waarden. Dus hoe betrouwbaar is het.....

Beter is het om uit te gaan van de standaard waarden voor het type motor en dan te tunen op het rijgedrag bij verschillende snelheden. Het hikje vlak voor het stoppen is prima op te lossen, dat heb je inmiddels al ontdekt. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Citaat van: Treinengek Junior op woensdag 20 augustus 2014, 02:00:20Werkt dit ook op een XL decoder ? Heeft iemand hier al ervaring mee ?
Heb hier diverse Spoor 1 loks met een XL decoder.


Mvg,
Peter
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Maxim,

Wat jij automatische motor calibratie noemt wordt in de volksmond meestal de ESU-run genoemd. ;)
Dit is/kan een hele mooie uitkomst bieden, maar dat is ook weer afhankelijk van hoe kritisch jij bent qua rij instelling.
Ben je zeer kritisch, dan zal deze optie niet vaak het gewenste effect geven en zul je handmatig met de CV's 51-56 aan de stoei moeten gaan.

De ESU run is heel simpel:
Je programmeert CV 54 op 0
Zet de lok op een recht stuk spoor van ± 2 meter (voor H0),
Zet de rij-regelaar in de juiste richting,
Druk op F1 en de loc schiet vooruit en stelt zichzelf af.

Rob
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Citaat van: Spoorman op woensdag 20 augustus 2014, 07:41:20
Maar verwacht er niet te veel van. Als je het automatisch inmeten een aantal keren achtereen herhaalt zie je elke keer verschillende waarden. Dus hoe betrouwbaar is het.....

Gr, Ben.


Dat is ook mijn ervaring... helaas.
Hopelijk wordt de "ESU run" methode verbeterd door een firmware update.

Willy
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
En 't gaat over de decoder in een LGB Stainz. Spoor G... ;)
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Citaat van: nobody op woensdag 20 augustus 2014, 14:55:17
En 't gaat over de decoder in een LGB Stainz. Spoor G... ;)
De XL wordt ook in spoor 1 loks gebruikt.

En zoals Ben antwoorden ken.
Citaat van: Spoorman op vrijdag 20 juni 2014, 12:53:01
PB. :)

Gr, Ben.


Mvg,
Peter
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Peter, ik weet dat de XL óók in spoor 1 loks wordt gebruikt. Maar daar heeft de topicstarter 't in dit geval niet over.
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Ik waardeer ieders toevoeging over de ESU XL decoder. Wij rijden zelf ook met Spoor 1 en LGB door elkaar, dus dat is geen probleem.
Ik weet nu ondertussen ook dat sommige mensen op dit forum spoor 1 en XL door elkaar gebruiken, dat komt dus zeker nog van pas !

Binnenkort ga ik de CV's plaatsen die ik heb gebruikt.

De ESU XL kan dus ook 'calibreren', en nu weet ik ook hoe het moet, bedankt daarvoor !
Re: Automatische motor calibratie met een ESU XL 4.0
Citaat van: Treinengek Junior op donderdag 28 augustus 2014, 02:57:42
Wij rijden zelf ook met Spoor 1 en LGB door elkaar, dus dat is geen probleem.
Dat zijn wél twee verschillende schaalgrootten :important:
Maar als je daar niet om geeft, is 't inderdaad géén probleem... ;)