Leek zijn we allemaal, of tenminste ooit eens geweest.
Hoe Viessmann van iets goedkoops iets duurs weet te maken: dit Viessmann ding bestaat uit 2 bistabiele relais, elk met 2 gescheiden stroomlkringen: een relais met twee kringen links en een relais met twee kringen rechts, mooie aansluitingen en wat extra leds voor een mooie display.
Twee elektronische relais met 2x OM zullen bij de huidige marktprijzen samen rond de 4-5 euri kosten, daar komt dan een stukje printplaat bij, wat connectors en wat leds, draadjes en misschien nog ietsje meer. Als ik in die markt zat, was er meer brood op de plank dan nu.
Ik ken het Viessmann product niet, maar heb wel de Duitse handleiding gelezen.
Het kastje ziet er gelikt uit, en het gaat je om de aansluiting.
Ik snap dat stukje van die rode draad niet. Die gaat de rechter stroomkring in, en weer uit, en dan naar de linker stroomkring van het zelfde relais. Wat is je gedachte daarbij?
Ik zie twee schakelrails; de ene (SR2) schakelt het linker relais, de ander (SR1) het rechter relais (zo lijkt het), met als resultaat dat de sporen om en om stroom zouden moeten krijgen, ware het niet dat het onderste spoor nooit stroom krijgt door die extra route van de rode draad door de stroomkring linksboven,
en ware het niet dat volgens de handleiding het gaat om twee gescheiden relais (elk met twee stroomkringen.
Nu kan ik me vergissen in de vormgeving: als de tekstbalk Viessmann etc de scheiding is tussen de twee relais die dan elk links en rechts een stroomkring hebben in plaats van de scheiding tussen de stroomkringen (zo is het bovenop getekend)
dan:
- zijn de schakelrails aangesloten op de goede plek
- is alleen het linker stel van de rode draden correct aangesloten, de rechter rode draden niet
- zitten SR3 en de blauwe draden naar de wissel correct
- gebruik je de helft van de capaciteit van deze 5552 (n.m.l. 1 telais met 2 stroomkringen)
Dan is er nog een SR3 en die geeft het pulssignaal door via het rechter Viessmann relais stroomkring rechtsonder, en schakelt daarmee de wissel links of rechts, afhankelijk van de stand van het relais.
CiteerZodra er een trein van het schaduwstation mag vertrekken (via een schakelrail elders op de baan te bedienen), moet de trein van het langst bezette spoor vertrekken
Zet je daar een timer op, dan? Hoe stel je vast welke trein ergens het langste staat?
Stel er passen maar twee treinen, dan is het simpeler als je werkt met een relais en schakelrails.
De aankomende trein lanceert de andere trein (of de een vertrekt, of de ander, of de ene stopt , als de ander vertrekt (estafette, of diefje=met=verlos), of iets complexer, met behulp van nog een relais die bijhoudt of er uberhaupt wel een trein staat op dat ander spoor. Afijn, stof te over, voor later.
Dit is het klassieke inhaalspoor, zonder voorrangsregels, of met.