Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal

Gestart door Willem II zondag 17 augustus 2014, 18:48:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
hallo,
ik heb een andere vraag over deze Triebwagen.
Ik heb hem onlangs tweedehands gekocht uit Duitsland vandaan. De wagen rijdt nogal traag/zwaar en maakt veel kabaal. Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Ik rijd Marklin c-rails met control unit 6021.

bedankt voor reacties!

Willem

EDIT Ad: Reactie afgesplitst en verplaatst.
Re: Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
Vieze motor/aandrijving vermoedelijk. Oftewel schoonmaken en opnieuw smeren.
Re: Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
De aandrijving van deze triebwagen is ook niet optimaal, het is afgeleid van een oud Trix model met cardan aandrijving en een ruwe motor. Zelf heb ik de Trix VT62, en die uiteindelijk maar omgebouwd met een faulhaber motor, het rijdt nu als een zonnetje, rustig, soepel en geluidloos.

Walter
Re: Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
In 1996 heb ik NMBS/SNCB uitvoering gekocht van dit model, artikelnummer 3426.  Het model is toen door de dealer omgebouwd van Delta naar Digitaal met een Ühlenbrock decoder.

In 2009 wou het treinstel niet of nauwelijks meer rijden.  Ik heb toen de borstels en veertjes vervangen maar dat gaf geen verbetering.  Ook met een Trix transformator wou de Trix motor niet goed functioneren.
Een poosje heb ik gezocht naar een passende vervangmotor maar vond die toen niet.

In 2010 is het treinstel in Göppingen gecontroleerd en "gerepareerd".  Op de reparatie bon staat:
"...Motor wurde ausgetauscht.  Lok wurde mit einer Originalplatine auf Funktion gerichtet und überprüft.  Ausgebaute, veränderte Platine und Motor erhalten sie zurück...";

T.z.t. wil ik toch Delta vervangen door een volwaardige digitale decoder.  Dan moet wel de platine aangepast worden (verbindingen verwijderen / printbanen openkrassen) omdat de Delta decoder, motoraansturing en verlichting gezamenlijk verwerkt zitten op de platine

@Walter: welke Faulhaber motor heb jij toen ingebouwd in de VT62 en past die precies op de plek van de motor in de 3426?

Als ik het goed heeft Mutti M. dit model niet zo lang geleden opnieuw uitgebracht met mfx decoder...


Willy
Re: Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
Willem,
Zoals al eerder genoemd demonteren / schoonmaken / monteren en zelf heb ik goede ervaring met vet gebruik ipv olie als e.e.a. diverse onderdelen een beetje uit gelubberd zijn door gebrek aan onderhoud bij de vorige eigenaar.
Door de ruimte vloeit de olie te makkelijk weg.
Het vet is lichtbruin van kleur en heel soft.
Cees
Re: Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
Ik heb het omgebouwd met een setje van SB modellbau best nr 29014. Voor de ombouw heb ik het frame moeten uitfrezen met een 13mm rondkop frees waar de motor dan precies in valt. Dat frezen kan ik je evt mee helpen.

Walter
Re: Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
Citaat van: Wasmi op dinsdag 19 augustus 2014, 18:43:55
Ik heb het omgebouwd met een setje van SB modellbau best nr 29014. Voor de ombouw heb ik het frame moeten uitfrezen met een 13mm rondkop frees waar de motor dan precies in valt. Dat frezen kan ik je evt mee helpen.

Walter


Dankjewel... maar voorlopig is een andere motor installeren eventueel een project op termijn (en de afstand Amsterdam - Breda is ook een factor van belang).  Eerst kijken welke verbetering een goede decoder brengt.

Willy
Re: Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
Alsnog bedankt voor alle reacties en suggesties. Maar in overleg met de verkoper mocht ik hem retourneren en krijg ik mijn geld terug. Daar wacht ik nu op...
Re: Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
Re: Märklin 34261 VT859 rijdt traag en maakt veel kabaal
Bedankt Willy. Ziet er goed uit.
Ik heb mijn geld inmiddels terug. :D