Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting

Gestart door fjh55 zondag 17 augustus 2014, 15:09:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
leuk klusje met minimaal materiaal:
kerstledlampjes rijstkorrel grootte
IC voetjes (doorgezaagd om zowel mannetje als vrouwtje te hebben
aaa batterijen die eenvoudig te wisselen zijn en geklemd zitten aan de onderkant van het rijtuig
het kan allemaal veel professioneler, maar voor euro 6,- (voor 4 rijtuigen) is het voor mij zeer aanvaardbaar al
had ik ook al plakledstrips van de aldi gescoord maar die gebruik ik nu dus niet

foto's binnenkant en in het donker volgen nog
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Voor de plakledstrips, lees dit topic maar eens door. Kost per wagen ?3,40 (en de kosten van stroomvoerende koppelingen/sleper).

Grote nadeel van de batterijen is dat ze leeg lopen, en je moet elke keer weer als je de verlichting aan of uit wilt hebben ze eruit halen. Of een knopje omzetten.
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
ja die inbouw methode ken ik maar het grote probleem bij mij is de slechte massa verbinding tussen de oude ruituigen en de (M) rails waardoor zelfs met condensator nog flikkering optreed. Ik heb inderdaad een schakelaartje gemonteerd aan de kopse kant van het voorste rijtuig en kan hiermee eenvoudig de verlichting aan en uitzetten... stroomgeleidende koppelingen voor deze rijtuigen zijn overigens ook niet goedkoop... Ik realiseer mij dat het niet de meest elegante oplossing is maar die voor mij wel voldoet: eenvoudig continue gelig licht in de rijtuigen zonder belasting van het spoor ;>)
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Zwart draad gebruiken staat netter
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
helemaal mee eens en zal ik zeker nog doen hoor ;>)
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Hallo,

creatief idee! Je zou dit nog eenvoudig kunnen "aankleden" met een (primitieve) zelfgemaakte oplader : sleepcontact, diodebrug, en weerstand.
Met oplaadbare AAA cellen heb je dan perfecte verlichting, die (zo nu en dan, als de aarde en voeding beide even goed zijn) zorgt voor opladen van de
batterijen/accu's. Werkt altijd, voor wisselstroom. gelijkstroom en digitale voeding!

RoelofS
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Da's ook wel een leuke inderdaad. al dat spul heb ik wel liggen  ;)
zal van de week nog even foto's bijvoegen als het licht in de wagons aan is...
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Ik ben inmiddels wel benieuwd naar de foto's.

vr.gr.
Jurrien
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
inderdaad nog niet van gekomen... maar het wordt nu weer echt binnenweer... dus ik doe m'n best een dezer dagen!
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
zoiets dus...
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Hallo, "fjh55" ???  :)
De verlichtte rijtuigen zien er goed uit. Leuk gedaan. Complimenten.  :arrow: :thumbup:
Kun je die kerstledlampjes rijstkorrel grootte, laten zien. En waar heb je die gehaald.
Suc6 verder.
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
ben ook benieuwd naar de rijst korrels
en als je er genoeg hebt ook wel voor andere dingen als auto koplampen te gebruiken
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
de ledjes zelf hebben de grootte van een rijstkorrel, maar door de waterdichte sealing vallen ze wat groter uit... dus als koplampen in auto's zal niet echt gaan, maar ze zijn absoluut voor meerdere doeleinden bruikbaar.
ik heb ook een setje met kleuren, die kunje dus ergens als feestverlichting gebruiken etc.

deze batterij setjes vind je tijdens de kerstmarkten voor een paar euro (en na afloop tijdens de opruiming vaak nog goedkoper ;>)
met 20 of 24 ledjes
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Deze "rijstkorrels" heb ik bij de A*tion gehaald. Ik ga ze gebruiken voor de verlichting van mijn huizen.

In kleur heb ik ze daar niet gezien.

Ben benieuwd waar jij de gekleurde hebt gekocht?
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
dat is ongetwijfeld op zo'n kerstartikelen markt geweest bij een tuincentrum... (al weer even geleden hoor)
maar daar kun je tegenwoordig voor weinig geld van dit soort artikelen scoren
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Dag Frank.

Bijzonder creatief en met een waardig resultaat! :thumbup:
Bedankt voor het maken van de foto's.

Groeten,

Erik.
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
vd Week bij Actio. een setje 40 leds rood (puntje) ?1,99
Ze hebben daar nog meer soorten
Is nu al vol met kerst spul
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
Nog maar eens een ronde maken, per slot hebben we drie A*ctions in A'foort.
Tot vorige week hadden ze alleen de wit geelachtige in Amersfoort.
Re: heel eenvoudige en zeer goedkope ledverlichting
die zoek ik dus ook nog
volgende week eens bij big bazaar en euro  shop kijken