Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?

Gestart door Treinengek Junior donderdag 14 augustus 2014, 19:04:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Beste modelbouwers,

Ik zou graag in m'n LGB Stainz een gepulseerde rookgenerator inbouwen. Ik heb hiervoor al navraag gedaan bij grootspoor.com.
Het liefst (aangezien de decoder van ESU is) zou ik een rookgenerator van ESU nemen. Deze zijn er in twee varianten 'schaal 0' en normaal 'LGB'.

De grote bedoeld voor LGB schaal wordt soms (zie youtube en grootspoor.com) in de Stainz ingebouwd. Alleen is hier heel weinig plaats voor en moet meestal de ketel doorgeslepen worden. Daardoor vind ik het wat lelijk worden, je ziet dan de onderkant van de rookgenerator zitten.

Daarom zou ik eens willen proberen met de schaal 0 versie. Maar heeft iemand hier ervaring mee ? Wat zijn de afmetingen ? Zou hij genoeg rook leveren om buiten te rijden ?

Hopelijk kan iemand m'n vragen beantwoorden.

Van de ESU website:

54678 Smoke unit, small size (Gauge 0) for LokSound XL V4.0 or SUSI
54679 Smoke unit, big size (Gauge G) for LokSound XL V4.0 or SUSI


Links de 'schaal 0' versie, rechts 'G'
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Even een topic-kick omdat ik vandaag de grootste rookgenerator eens kon uitproberen.

Het is heel wat werk om alles geprogrammeerd te krijgen, maar eens hij werkt ziet het er erg fraai uit. Persoonlijk vind ik de dichtheid van de rook wat minder dan de Massoth en KM-1 varianten. Het is natuurlijk wel aan te passen, maar toch.

Helaas mocht het plezier niet lang duren. Want ik vond dat de rookgenerator wel erg snel 'uitgedampt' was. Jawel hoor, er zit een lek in. Dat wordt een retourtje Lippe. Als hij eindelijk goed werkt zal ik een filmpje plaatsen.
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Alweer een topic-kick, hierbij het beloofde filmpje van de ESU rookgenerator ingebouwd in een LGB Mallet:

Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Kijk aan, dat is een rookgeneratkor.   :thumbup:
Valt mee dat die tuinkabouters niet gelijk op apegapen lagen.  :)
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Als ik jou was dan zou ik deze vraag stellen op het ESUForum.
Jan
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Mooie video van een mooie baan :important: :thumbup:
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Gaaf!

Hoe werkt zo'n rookgenerator?
Gaat de spanning gewoon aan/uit? Of word de rook dmv een ventilator/pompje zo pulserend uit geblazen?
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Wie heeft ervaring met ESU rookgenerators ?
Dag rscosworth,

Deze rookgenerators van ESU hebben een constante spanning nodig (bijvoorbeeld rechtstreeks van de rails) en een stuursignaal wat je haalt uit een AUX uitgang van de decoder. De rookgenerator kan zo bijvoorbeeld op voorhand opwarmen en als het stuursignaal er is gaat de ventilator draaien die de rook naar buiten blaast.

Er zijn ook rookgenerators van bijvoorbeeld KM1 die ook in analoge vorm verkrijgbaar zijn. Deze puffen naarmate de spanning verhoogt wordt of door een sensor op de wielas.