Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

externe stroombron m83 decoder (60831)

Gestart door polpiet2701 woensdag 13 augustus 2014, 22:40:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
externe stroombron m83 decoder (60831)
Beste,

Ik wil de rijstroom gescheiden houden van de wissels en de verlichting. (dus 3 aparte circuits)
Voor het licht zal dit waarschijnlijk geen probleem opleveren, maar voor de wissels blijkbaar wel...

ik heb vandaag geprobeerd om via een trafo de m83 decoder van stroom te voorzien.
Weet iemand hoe het komt waarom dit niet lukt?

Als je de m83 via de rails aansluit werkt alles perfect maar met een andere stroombron doet hij niks...


Graag even meer uitleg.

Polpiet ;)
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Hoi Piet,

De M83 decoder moet wel de digitale stroom van de baan krijgen.
Kan ook eventueel door een booster worden gevoed.

Groeten,
Ton.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Ja, in ieder geval zijn digitale spanning. Daarnaast kan je een M83/M84 ook los voeden. Dan wordt het logische gedeelte aangestuurd met je waardevolle digitale spanning (waar je waarschijnlijk zuinig op wil zijn) en de daadwerkelijke uitgangen gebruiken de spanning van die losse (externe) voeding.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Welke booster kan je dan rechstreeks aansluiten op de 60831 decoder?
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Dat is dan wel weer een goede vraag. Er wordt namelijk gezegd dat de adapter 66361 op zou kunnen worden aangesloten. Dit is waarschijnlijk dezelfde adapter welke bij een MS2 geleverd wordt.

Echter staat er in de handleiding ook dat dit dan alleen weer gebruikt kan worden in combinatie met een 60822. Een kastje met ongeveer dezelfde vorm als een M83/M84. Een beetje vreemd, maargoed.

Hier de handleiding van de M83, als iemand het na wil lezen (die nog fysiek geen M8x heeft liggen). Let op, eventjes kopiëren naar je adresbalk.
http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60831_betrieb.pdf
Op pagina 34 begint het Nederlandstalige gedeelte.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Dat is ook een mooie optie, die ik nog niet kende.
Dus dan wordt de M83 via een tussenkastje en adapter van stroom voorzien.
Zal er nog wel een verbinding moeten zijn naar de baan.
Anders komt je digitale signaal nooit bij de M83 terecht.

Groeten,
Ton.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Ter info:
De decoder m83 behoeft alleen een aansluiting op de
rijstroom (rails) en op de wissels die geschakeld moeten
worden. Daarnaast kan de decoder op de netadapter
(alleen in combinatie met 60822) aangesloten worden
(het benodigde vermogen wordt dan niet van de rails afgenomen
en hiermee wordt de rijstroom minder belast).

De stroomvoorziening voor de m84 loopt uitsluitend via de
railaansluiting of de netadapter (alleen in combinatie
met 60822).
P.s. De 60822 is nog steeds niet leverbaar !

Mvg.

Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Ter info: Het staat voor September aangekondigd.........dus nog maar even wachten daarmee ;)
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Waarom daar mee wachten? Het is maar een adapter...  8o

Vanwege speelgoed regeltjes van de EU mag Märklin geen transformators meer gebruiken en dient het allemaal naar adapters te gaan. De vraag is dan dus heel simpel, kun je alle voedingen gebruiken om de decoders te voeden? Vermoedelijk wel omdat er bijna in elke decoder direct een gelijkrichter achter de spanningsingang zit. Dat dient even gecontroleerd te worden, en klopt dat kun je elke AC of DC voeding gebruiken die in de buurt ligt van 16V.

Märklin probeert dus weer wat extra geld te verdienen door alleen te verkondigen dat je hun adapters kunt gebruiken.  :D
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Deze reactie had ik precies op verwacht van jou, en ja het is maar een adapter.

Hou er wel rekening mee dat je niet met zo'n telefoonadapter, dezelfde plug hebt om aan te sluiten.

En ook niet elke adapter levert 16 V, dus je moet er wel goed op letten, maar leken hebben daar meestal geen zicht op :warning:

En ik bedoel leken in de elektrotechniek ;)

Dus het is niet alleen een verhaal van verdienen, de EU verdient meer met regels dan tante M die het doorberekend :P

Natuurlijk willen ze in Göppingen verdienen, maar daar is elke fabrikant schuldig aan ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Citaat van: Yeoman op donderdag 14 augustus 2014, 10:56:08
[...]
Zal er nog wel een verbinding moeten zijn naar de baan.
Anders komt je digitale signaal nooit bij de M83 terecht.
Ja, de baanspanning zal altijd met "Aansluiting 4" moeten worden verbonden. De 60822/66361 zal voor verlichting zorgen, gezien de beschikbare "digitale spanning", welke uit je Gleisbox komt.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
En als ik nu een goeie booster aansluit op mn rails dan is het probleem van eventueel stroomtekort opgelost? Dit lijkt mij het simpelst. Welke booster past er dan op de ms2?

Polpiet
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Er kan op een MS2 geen Booster gebruikt worden. De bijgeleverde adapter is alles wat je kan gebruiken. Daarom is de 60822/66361 oplossing nog niet zo heel verkeerd. Kan je immers altijd blijven gebruiken, ook al zou je naar een grotere oplossing gaan, zoals een CS2.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 14 augustus 2014, 12:17:08
Deze reactie had ik precies op verwacht van jou, en ja het is maar een adapter.

Hou er wel rekening mee dat je niet met zo'n telefoonadapter, dezelfde plug hebt om aan te sluiten.

En ook niet elke adapter levert 16 V, dus je moet er wel goed op letten, maar leken hebben daar meestal geen zicht op :warning:

En ik bedoel leken in de elektrotechniek ;)

Geweldig dat je van mij verwacht.  Blijkbaar heb jij geen kennis over wat er intern in een decoder zit. Al werk je al je hele leven als elektroweetikhetwat.


Maar goed
De M83 extern voeden, 19v DC (geen AC dus :s), binnenste pool is de +.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Citaat van: Shaggy op donderdag 14 augustus 2014, 15:14:50
Er kan op een MS2 geen Booster gebruikt worden.
Hoi Shaggy,

Hier moet ik je even terug terugfluiten, want er kan weldegelijk een booster op je MS 2, en LDT heeft hem een DB-4.
Dan sluit je de draden die naar je baan zouden gaan aan op de booster, en die sluit je aan op de baan ;)
De aansluitdraden van je Gleisbox kan je dus splitsen, en dan wel voor je decoders en andere toebehoren.

Zie hier het bewijs.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 14 augustus 2014, 18:32:02

....... en ik ga je reactie melden :important:


Bij Marklin? :D ;)

Gr, Ben.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Nee bij de moderators :idea:
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Oplossing gevonden!!

Ik heb nu de 60061 ingebouwd, als voeding op mijn baan :) Normaal kan dit niet op een 60113 passen maar daar bestaat een trucje voor ^^

Met een aansluitadapter (60200) op de 60061 aangesloten te hebben, en aan deze adapter de aansluiting gesoldeerd die ik nodig had voor de 60113. (had nog een oude adapter liggen en heb deze doorgeknipt en aan m'n nieuwe voeding gesoldeerd)

Het werkt perfect zo :)


Wordt mijn baan nog groter dan splits ik m'n baan op, en koop ik nog een 60061 met een booster.
Probleem is dus van de rails geschoven :)


Polpiet
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 14 augustus 2014, 18:29:25
Citaat van: Shaggy op donderdag 14 augustus 2014, 15:14:50
Er kan op een MS2 geen Booster gebruikt worden.
Hoi Shaggy,

Hier moet ik je even terug terugfluiten, want er kan weldegelijk een booster op je MS 2, en LDT heeft hem een DB-4.
Dan sluit je de draden die naar je baan zouden gaan aan op de booster, en die sluit je aan op de baan ;)
De aansluitdraden van je Gleisbox kan je dus splitsen, en dan wel voor je decoders en andere toebehoren.
[...]
Ah kijk, een oplossing vanuit een andere fabrikant. Daar had ik geen weet van. (Heb ik al helemaal weinig van andere merken). Bedankt voor het melden!

Citaat van: polpiet2701 op donderdag 14 augustus 2014, 19:31:15
Oplossing gevonden!!
[...]
Ah, goed om te horen. Ik hoop dat het ook zonder storingen blijft werken.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Beste Hans,

Zelf geef ik mijn mede-hobbyisten graag een antwoord waar ze wat aan hebben en mee kunnen. En als het een beetje kan nog wat geld besparen ook ;) :mrgreen:

Enige wat jij doet is brullen, pas op en 'het is niet voor leken bedoeld'. Tsja als je dat doet mag je ook met de (serieuze) uitleg komen waarom. En niet omdat 1 of ander stekkertje niet past.

En als je begint over opleidingen, tsja..... Als jij technisch bent opgeleid was dat ergens in de jaren 80. Helaas zijn we nu 2014, de zaken zijn wat veranderd. En als je dan afvraagt waar mijn kennis vandaan komt? Tsja de praktijk met experimenteren. De handleiding verteld namelijk maar weinig wat vaak mogelijk is. Voor de hobby heb ik geen 1 of ander domme opleiding nodig.

Succes met je meldingen, als ik het niet met je eens ben dan zeg ik dat. Kan misschien wat hard overkomen van die jongeman maar daar heb je maar mee te doen. :thumbup:
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Hoi Wijbe,

Als jij zomaar zonder enige uitleg roept adapter, denkt een leek daar heb ik er zat van liggen, dus jij brult en ik niet.
Leg ook uit dat er vele adapters zijn en voor verschillende spanningen, en ook voor verschillende vermogens :warning:
Daar heb ik je niet op kunnen betrappen.

Dus roep nou niet dat een ander brult, dat doe je zelf net zo hard.
Een ander geld besparen is okay :thumbup:, en je bespaart niks als iemand zijn adapter opblaast of erger nog de decoder 8o

De ene adapter is de andere niet, en dat weet je misschien nog niet, maar ook bij jou daar geen info over :thumbdown:
De adapter moet er eentje zijn van minstens 16 volt, en die heb je wel, maar de MEESTE adapters zijn voor lagere spanningen geschikt :warning:

Denk je nu echt dat ondanks je ergens in de jaren 80 begon met werken, dat je niks weet van wijzigingen?
Dan weet je ook niks van mijn vak, en daar betrap ik je elke keer op.
Als je er zelf niks aan doet dan komt het wel in de toolbox meeting naar voren, en dan is er meestal al iets ergs aan vooraf gegaan.

Voor eigenwijsheid heb je ook geen opleiding nodig, dat heb je gekregen of je hebt het uitgevonden >:-D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Kiek es aan. 8 berichten van jouw na mijn bericht en hij komt eens met nuttige info die ik vergeten was te vertellen. Maar inplaats van dat je eens antwoord geeft op je eigen gestelde vragen praat je weer in raadsels......... :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Inderdaad, het vermogen die was ik even vergeten. Bedankt voor de tip Hans. Die dient groter te zijn dan 1A.  :thumbup:

Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Kennelijk heb jij een gevoel ontwikkeld voor raadsels, en als er iets een raadsel is moet jij het zo nodig ontrafelen?

Vraag dan gewoon wat niet duidelijk is want je zadelt mij nu weer op met raadsels :important:

En nee je hoeft niet te reageren, want dit draadje slibt anders dicht ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Goed,

Even het draadje enigszins doorgespit en ik vraag me af of we nu klaar zijn met al het gekibbel tussen de on topic posten door.

Laten we maar weer eens on topic gaan en VI helemaal maar buiten beschouwing laten!

Gr. Fred.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Hallo,

ik sluit mij aan bij Fred, Ter info tevens wat offtopic berichten gearchiveerd om de vrede op het forum te bewaren,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Even voor de goede orde, indien er een DB4 wordt aangesloten op een MS2 dan zul je geen MFX terugmelding hebben in de sectie die door de DB4 wordt bediend, tenzij je daar bij Tams weer een apart stukje electronica voor aanschaft.

Groet, Anne W
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Wil iets rechtzetten voor zowel de topicstarter, als degene die deze reactie kunnen waarderen, en wil wat toevoegen hier wat een klein beetje toelicht op deze decoder met adaptervoeding.

Allereerst is de adapterspanning geen 16 V maar 19 V Gelijkspanning :warning:

Geen raadsel kijk zelf maar:


Hier zie je de adapteraansluiting, die naast een andere connector zit, waarmee je de decoders door kan koppelen.


Overigens zijn de mogelijkheden nog niet beschikbaar om apart te gaan voeden, dus dan weet je ook niet hoeveel m83 decoders je kan doorkoppelen op dit moment van schrijven :important:
Let wel ik heb het over de Märklin adapter, maar niemand weet hoe zwaar die is, dus tot die tijd zou ik gewoon wachten en niet experimenteren.

Rechts op de foto, zie je de aansluiting als je eventueel, vanuit je centrale gaat voeden...


Aan de andere kant vind je de (female) connector waarmee je andere m83 decoders kan koppelen.


En zie hier, een oude vertrouwde dipswitch........zei het wel dat je hiermee je adressen instelt, met 1 t/m 9, en de tiende schakelaar is voor het protocol (DCC of MM).
Schakelaar 10 op ON en je hebt je decoder op DCC, schakelaar op OFF en je decoder staat op MM :)


Hopelijk ben ik zo duidelijk genoeg in mijn uitleg en de bijbehorende foto's ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Citaat van: Anne W op donderdag 14 augustus 2014, 23:09:29
Even voor de goede orde, indien er een DB4 wordt aangesloten op een MS2 dan zul je geen MFX terugmelding hebben in de sectie die door de DB4 wordt bediend, tenzij je daar bij Tams weer een apart stukje electronica voor aanschaft.

Groet, Anne W
Hoi Anne,

Op de booster staat wat hij allemaal aan protocollen versterkt, en als de opdruk daarvan niet correct is mogen ze MFX er wel afhalen in dit geval.

Nu komt er een beurs aan, en ik speelde al met de gedachte om die booster eens uit te proberen, maar of dat bij gedachtes blijft........ ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 14 augustus 2014, 23:52:20
... Rechts op de foto, zie je de aansluiting als je eventueel, vanuit je centrale gaat voeden...
Hans, ik denk dat die aansluiting rechts altijd moet gebeuren onafgezien of je nu de voeding afneemt van de rails of externe voeding gebruikt. Langs waar komt anders het signaal van de CS2 binnen ?. Mvg.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Hallo Hans,

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 15 augustus 2014, 00:17:03
Op de booster staat wat hij allemaal aan protocollen versterkt, en als de opdruk daarvan niet correct is mogen ze MFX er wel afhalen in dit geval.
Tams geeft zelf aan dat de booster naast DCC en MM ook het geschikt is MFX maar dan zonder terugmelding. Verder is de booster ook geschikt voor het versterken van RailCom signalen, bij niet RailCom centrales moet deze op de booster uitgeschakeld worden.


Mvg,
Peter
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Beste Hans,

De booster versterkt het MFX signaal naar de baan toe, maar laat de terugmeldsignalen van de baan naar de centrale niet door, Tams heeft hier weer een apart printje voor maar of dat echt werkt weet ik niet.

Groet, Anne W
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Citaat van: KeyWest op vrijdag 15 augustus 2014, 08:47:35
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 14 augustus 2014, 23:52:20
... Rechts op de foto, zie je de aansluiting als je eventueel, vanuit je centrale gaat voeden...
Hans, ik denk dat die aansluiting rechts altijd moet gebeuren onafgezien of je nu de voeding afneemt van de rails of externe voeding gebruikt. Langs waar komt anders het signaal van de CS2 binnen ?. Mvg.
Dat je ALTIJD ook al voed je de decoder apart met een adapter, de bruine en de rode aansluit op of je rails, of de op centrale CS/MS (via de ringleiding).
Je signaal van die centrales komt anders niet door, en je koppeling daarmee is dan verbroken :important:

@ Anne W,

Dat terugmeldingen niet doorkomen, kan best zijn.
Het protocol is nog steeds niet vrijgegeven begrijp ik hieruit, en eigenlijk wordt dat hoog tijd.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 14 augustus 2014, 23:52:20
Allereerst is de adapterspanning geen 16 V maar 19 V Gelijkspanning :warning:

16V, 19V of 22V = . In de praktijk maakt het weinig uit, ik dacht dat jij dat als praktijkman zou weten. De baanspanning is immers ook niet op elke baan even hoog.  :important:

In diverse beschrijvingen wordt ook verteld dat de decoder gevoed kan worden via een Märklin 66361. Levert die nu geen 18 V=  36VA.  :help: :important:

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 14 augustus 2014, 23:52:20
Overigens zijn de mogelijkheden nog niet beschikbaar om apart te gaan voeden, dus dan weet je ook niet hoeveel m83 decoders je kan doorkoppelen op dit moment van schrijven :important:
Let wel ik heb het over de Märklin adapter, maar niemand weet hoe zwaar die is, dus tot die tijd zou ik gewoon wachten en niet experimenteren.

De Märklin adapater 60822 is o.a. bedoeld voor het gebruik van oudere transformatoren. Oftewel je sluit de transformator aan op de 60822 die vervolgens weer aangesloten zit op de m83.

Oftewel je voeding is de beperkende factor hoeveel je wilt doorlussen. De m83 kan maximaal 3A leveren. Het is de vraag wat je er aan sluit. Schakel je er alleen wissels mee is een voeding die 1 a 2A levert voldoende.

Oftewel wat je verteld klopt niet, de adapter levert geen stroom. Het is slechts een gelijkrichter/spanningsregelaar of wat er ook in het kastje zit.

Er zijn dus allang alternatieven genoeg om de m83 extern te voeden. Zolang je er maar gelijkspanning in propt die rond een voltage van 16 a 22V zit, waarbij de middelste pen de + is.

Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Hoi Wijbe,

Jij bent de expert in deze, dus gaan we maar van jouw wijze raad maar weer verder en zal ik zwijgen  ;)

Als dit zo door gaat verwijder ik al mijn bijdrage hier :important:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Terug naar de vraag van de topic starter.

De decoder kun je gewoon voeden met een Marklin adapter voor de hoofdprijs van ?45 of een eenvoudige stekker- of laptopvoeding van 16 - 19V DC uit de rommelbak. En dat rare ding 60822 wat trouwens pas over 21 weken leverbaar wordt heb je nergens voor nodig.

Verder geloof ik niet dat Wijbe onzin vertelt maar da's mijn persoonlijke mening. :)

Gr, Ben.
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Heren,

Ik wil de discussie niet verder op de spits drijven maar:
a. de 60822 module van Märklin is nog steeds niet leverbaar maar staat wel aangekondigd met een prijs van ? 40,00
b. de powermodule  5215 van Viessmann (die ik al jaren gebruik) doet hetzelfde, namelijk de wisselspanning van de bekende trafo's omzetten naar gelijkspanning, en kost minder dan de helft: ? 19,00 ( en op de beurs waarschijnlijk goedkoper te scoren)

Cees
Re: externe stroombron m83 decoder (60831)
Sommigen blijven ondanks een eerder verzoek off-topic berichten plaatsen. Ik stel een afkoelperiode voor en daarom gaat dit topic even op slot.