Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Helweg's baan

Gestart door Helweg woensdag 13 augustus 2014, 16:51:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Helweg's baan
Na 5 verschillende banen (die overigens nooit écht af zijn gekomen) op mijn huidige zolder, lijkt het er nu op dat we gaan verhuizen. Op de nieuwe zolder zijn twee kamers afgetimmerd; 4.00 x 3.40 en 3.00 bij 3.00, maar daar staat ook nog de CV installatie. Als de afgetimmerde delen er uit gaan, is er een ruimte van 9.60 bij 4.00 beschikbaar? ?t is een optie?

Er wordt gebruik gemaakt van Märklin C- en K-rails, Viessmann bezetmelders en schakeldecoders, Central Station 2, iTrain, en iPhone/iPad om de hele boel te besturen.

Het materieel is voornamelijk periode II (inmiddels al 10x gt2x4/4's en 4x S3/6), maar dat is niet heilig. Zo is er ook een BR602 of een gecamoufleerde BR53, gewoon omdat ik dat ook mooi vindt:



Voorlopig lijkt het er op dat we de afgetimmerde kamers zo laten, en gaat de nieuwe baan in de grotere kamer (4.00x3.40) gebouwd worden.

Baanontwerp:

De twee vierkanten aan de linkerkant worden openingen om zodoende overal nog bij te kunnen komen.

Landschap:

Links is een stadje gepland. De startset van Faller Car system kan daar ook mooi in verwerkt worden.

Alleen rails:


Oh ja, ooit ben ik begonnen met deze baan...


Dit is momenteel nog het enige wat er van de huidige baan over is. Dit gaat pijn doen om te slopen... :-(


Zodra de verhuizing achter de rug is, en het huis is verder op orde, kan er worden gestart met de bouw (of sloop van de afgetimmerde delen op zolder  :D )
Re: Helweg's baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Helweg's baan
Ik begrijp dat dit zeer doet  :? :?
Erg mooi allemaal, maar ja wie meer ruimte wil hebben ........................................

Je stoomloc past ook maar net op de draaischijf, wel gaaf zo met geluid  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2012

Groningen

offline
Re: Helweg's baan
Hoi René,

Veel plezier in jullie nieuwe huis en heel veel succes met het bouwen van een nieuwe modelbaan :important:
Het najaar en de winter staan straks toch weer voor de deur  :-)
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Helweg's baan
Hi René,

Leuke filmpjes van je oude baan maar waarom niet je oude BW in z'n geheel inpassen in de nieuwe baan, hoef je dat stuk ook niet af te breken.

groet
Harald

Sterkte met de verhuizing en plezier in je nw. huis.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Meenemen gaat helaas niet, het BW past niet door het trapgat. Ik heb het al gemeten. Er zit niets anders op dan een BW te maken die minstens zo mooi wordt. Vandaag dat de lokloods ook van 6 naar 12 sporen gaat  :)
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Helweg's baan
Je volgende BW Rene, wordt gewoon mooier en beter.
Succes
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Helweg's baan
als je hem door(kunt)zagen ter hoogte van de bezandings toren
Re: Helweg's baan
Opazwitserland
gast

Re: Helweg's baan
De plannen zijn mooi.  Succes met de verhuis en de nieuwe baan
Re: Helweg's baan
Piwie
gast

Re: Helweg's baan
Hallo Rene,

Veel succes in je nieuwe huis, ik zou de wand er tussen uithalen later krijg je er spijt van.

Wat is dat voor een sound module bij de draaischijf ik vind deze geweldig.

Gr.
Piwie.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
De decoder in de draaischijf komt hier weg.
Re: Helweg's baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
 :) Hoe staan de zaken er nu voor?
Zit je al in het nieuwe huis en staat er al wat van de nieuwe baan?

Dirk-Jan
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Het ontwerp heeft overigens wat noodzakelijke wijzigingen ondergaan:





Het linker deel is ingekort, je moet toch ergens de computer kunnen plaatsen om de boel te bedienen...  :|
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 21 december 2014, 11:05:48
:) Hoe staan de zaken er nu voor?
Zit je al in het nieuwe huis en staat er al wat van de nieuwe baan?

Dirk-Jan

Je ging er net tussendoor met je bericht  :)
We zijn inmiddels verhuist, en de zolderkamer is bijna leeg. Op papier is er nog wel eea. aangepast (zie hierboven), en binnenkort gaan we maar eens beginnen  :D.
De Ikea had een heleboel verpakkingsmateriaal staan, prima voor de spanten etc.

Heb voor de grap nog wel een Märklin Z-spoor kersttreintje gekocht, dus er rijdt nu al wel wat rond.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
We gaan het allemaal even heel anders doen. Ik was niet zo tevreden over het baanplan en ben dus maar from scratch opnieuw begonnen, en dit is het geworden:


Flink vereenvoudigd tov het vorig ontwerp en nog slechts 3 niveaus hoog.


De ruwbouw versie


Met de scenery.

Om de voorpret ook nog dit filmpje gemaakt:


Baanplan, afbeeldingen en filmpje komen van WinTrack 12 NL met alle scenery uitbreidingen.

En hoe ver zijn we nu?


Er is dus nog wel eea te doen, maar het begin is er...

Re: Helweg's baan
Jorg
gast

Re: Helweg's baan
René

Mooie baan met veel mogelijkheden.
Ik zou de scenery niet te vol zetten, geeft anders een overladen indruk.
Veel bouwplezier.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Bedankt, de scenery kan altijd aangepast worden als het te vol wordt. Maar zo ver zijn we nog lang niet  :)
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Helweg's baan
 :thumbup: :thumbup:
Re: Helweg's baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Helweg's baan
Hoi renè,

Leuk dat je met wintrack 12 een filmpje van je baan kunt maken, dit geeft weer extra inzicht over je baan.
Mij lijkt het een leuke baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Helweg's baan
Hoi René,

Het is een mooi baanplan geworden.
Ook leuk om al een 3D-filmimpressie te zien.
Geeft een nog beter beeld hoe het kan gaan worden.

Succes met de verdere bouw van je baan.

Groeten,
Ton.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Helweg's baan

Hoi René !

Leuk  :thumbup:
Volger erbij !!!

Grtz Tony
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Oeps, en zo is er al bijna weer een heel jaar voorbij sinds de laatste update. Erg druk gehad met nieuwe baan en het huis, maar de afgelopen tijd weer wat uren aan de baan kunnen besteden.
Er is een kleine wijziging in het ontwerp. Het stijgingspercentage rechts onderin was te hoog en ik heb er een spiraal van kunnen maken. De hoogte tussen de sporen is helaas nu wel zo gering dat er niet met pantografen omhoog kan worden gereden. Maar misschien is dat ook niet zo'n ramp.



Bouw van het frame (links):


en rechts:


De eerste rails. De keerlus is inmiddels al weer exit.


en vervangen door een iets grotere keerlus/schaduwstation. Op de achtergrond staat de Marklin BR602 (gasturbine)
Er was even een tekort aan wissels  :)  :


Start van het bouwen van het 2de niveau. Je kunt ook de buizen zien voor het snel kunnen leggen van stroom en/of signalering bedrading. Deze loopt onder de hele baan:


en ook aan de linker zijde (op de achtergrond hangt inmiddels ook de set 31806) :


Voordat ik verder kan met het 2de niveau, moeten er eerst een powermodule, 18 magneetartikel decoders...



...en alle schakelrails worden aangesloten (standaard en zelfbouw)


Pas als dat gereed en getest is, gaat de bouw van het 2de niveau verder. Voorlopig nog wel even wat te doen :)
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Helweg's baan
Hallo René, zo dat is me even een update. Je bent al een aardig eind op weg.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Sucsez, komend jaar met de bouw.
Re: Helweg's baan
Jørg
gast

Re: Helweg's baan
-René:
Mooie update en een zeer mooie baan met vele mogelijkheden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Helweg's baan

Volgende update heeft inderdaad wel even geduurd, René !

Maar toch flink bezig geweest  :thumbup:
Jouw treinkamer straalt een heerlijke rust uit !
Ik neem aan , dat het vliegdekschip niet in de haven op je baan komt  :D

Succes en veel plezier met verder knutsen !

Grtz Tony
Re: Helweg's baan
m-re
gast

Re: Helweg's baan
Hallo René,
Dat word al erg mooi. Succes met de verdere bouw. ;)
Vooral het gebied van de draaischijf in vond ik erg mooi geworden.  :D

Groeten,

Remco
Re: Helweg's baan
Martijn
gast

Re: Helweg's baan
Het ziet er mooi uit. Mooi plan ook. Ik ga het volgen. Ps. Hoe heb je die schakelrails zelf gebouwd.
Re: Helweg's baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Helweg's baan
Dag René,

Wat een mooie update, de hout constructie ziet er gelijkt uit.

Hopelijk hoeven niet zo lang meer te wachten voor een nieuwe update.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Ah, ik zag nu pas de vraag van Martijn...  :? Shame on me.
Ik was van plan om weer eens wat updates te gaan plaatsen.

C-Schakelrails kun je vrij eenvoudig zelf maken.

Knip met een klein tangetje de verbinding tussen de buitenste spoorstaven door. Doe dit aan beide kanten van de rails. Het doel is om de spoorstaven elektrisch van elkaar te scheiden:



Slijp van de spoorstaaf die je gaat isoleren aan beide kanten een stukje af. De geïsoleerde spoorstaaf mag geen contact maken met andere rails, anders ga je onjuiste bezetmeldingen krijgen:




Breng aan beide kanten van de geïsoleerde spoorstaaf de Marklin 74030 middengeleider isolators aan.
Verbind de geïsoleerde spoorstaaf met een terugmeid decoder:



Done!

Als er een loc of trein over de geïsoleerde spoorstaaf gaat (en de wielen zijn niet geïsoleerd) zal er een contact ontstaan tussen de geïsoleerde spoorstaaf en de rest van de baan. Dit signaal wordt door je terugmeid decoder opgevangen etc.etc.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
De afgelopen maanden is er niet heel veel zichtbaar aan de baan gebouwd. Het enige is eigenlijk dat er met de 2de laag is begonnen; daar waar het dorp en het station komen te staan.
Dat kon pas dicht als alle wisselaandrijvingen, signaalrails en terugmelddecoders op die plek waren getest.
Zolang het nog niet dicht zat, kon je er tenminste nog fatsoenlijk bij. Kan nu ook nog wel, maar alleen van de onderkant en eigenlijk kom je altijd een extra gewricht tekort in je arm...  :P




Daarnaast zijn er al wel een stuk of 16 signaalrails aangesloten op de terugmelddecoder en zijn alle wissels en seinen op de decoders aangesloten. Ik gebruik hiervoor CAT5e netwerk snoer; acht aansluitingen in één snoer.




Het zijn niet alleen nieuwere seinen van viessmann...



maar ook nog de oude seinen van Marklin. Deze worden een eindje 'ingegraven' en later weggewerkt met een heuveltje of een houten constructie mer balkjes oid:



Daarnaast halverwege het testen een eigenaardig probleem gehad met de wisseldecoders, maar dat lijkt voorlopig opgelost te zijn.

Het wordt weer herfst (met record temperaturen... :| ) dus binnenkort weer meer tijd voor de hobby.
Re: Helweg's baan
Jørg
gast

Re: Helweg's baan
-René:
Mooie update weer,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: die oude seinen van M had je die niet dieper kunnen inbouwen?
En spijtig genoeg hebben wij geen elastieken armen om overal goed bij te kunnen ,  >:-D
Re: Helweg's baan
peterke33
gast

Re: Helweg's baan
Hoi René

Ik zie op je tweede filmpje dat je draaischijf werkt met geluid, waar heb je dat gekocht lijkt me wel leuk.
En die BR53 heb ik ook prachtige loc, en ja je baan word is mooi getekend daar kan je wel wat locs op kwijt.




Groeten


Peter
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Citaat van: Jørg op vrijdag 23 september 2016, 11:59:36
-René:
Mooie update weer,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: die oude seinen van M had je die niet dieper kunnen inbouwen?

Dat had wel gekund, maar er zit niet veel hoogteverschil tussen de beide lagen om het stijgingspercentage een beetje fatsoenlijk te houden. Daarnaast heb ik ooit eens een filmpje gezien van iemand die de oude marklin seinen mooi wegwerkte met houten balkjes, net alsof het sein op een kleine verhoging stond. Leek mij ook wel leuk.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Citaat van: peterke33 op vrijdag 23 september 2016, 12:00:51
Ik zie op je tweede filmpje dat je draaischijf werkt met geluid, waar heb je dat gekocht lijkt me wel leuk.

De decoder in de draaischijf komt hier weg.
Er zit nog een foutje in het geluid, dat moet ik er ooit nog eens uit halen.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Oh ja, nog een filmpje van een testrondje halverwege dit jaar:

Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Helweg's baan
Beste René,

Dat zie er allemaal mooi uit! Indien je wilt heb ik nog een tip voor je, wat betreft de terugmelders. Zelf gebruik ik geen schoentjes om de draad aan de rails te bevestigen, maar soldeer ik deze. Dit voorkomt dat de schoentjes per ongeluk ervan afglijden.

Daarnaast verwijder ik het hele ijzeren stukje die aan de raileindes zit. Dan hoef ik geen rode driehoekjes te gebruiken. Nadeel is wel dat je de rails niet meer goed kunt doorverkopen. Ieder nadeel heeft z'n voordeel  ;)

Ik ontdekte net je draad je pas, ik ga wel volgen. Hetgeen je in het verleden gemaakt hebt zag er goed uit.

Grt JP

Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Dank!
Het probleem met de afschuivende schoentjes herken ik. Ik knijp het schoentje nu met een punttang wat in elkaar zodat hij, als ik hem erop schuif, goed klemt.

En de rails zijn na doorgeknipt en geweathered te zijn, toch niet meer te verkopen (alsof ik dat van plan was ;) )
Goeie tip, scheelt in elk geval weer die isolatoren kopen. Als ze op zijn, ga ik hier op over.
Re: Helweg's baan
Jørg
gast

Re: Helweg's baan
-René:
Mooi filmpje,  :thumbup: geeft een duidelijk beeld van je baan, is het gezichtsbedrog of zit er aan het einde van je filmpje een knikje in je opstelspoor net voor de loc stopt?
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Citaat van: Jørg op vrijdag 23 september 2016, 14:10:31
-René:
Mooi filmpje,  :thumbup: geeft een duidelijk beeld van je baan, is het gezichtsbedrog of zit er aan het einde van je filmpje een knikje in je opstelspoor net voor de loc stopt?

Op 2:40? Zo uit mijn hoofd is dat een gebogen rail R2, 5,7°. De mix van slanke wissels, meegebogen wissels en nog meer verschillend spul maakte dat knikje noodzakelijk... Ik heb het Wintrack een paar keer laten uitrekenen, en dit was vooralsnog de minst slechte oplossing. Het markeert ook net het begin van het opstelspoor.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Helweg's baan
Hallo René,

Leuk filmpje, geeft een mooi beeld van je rijtraject. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Helweg's baan
Hallo René,

Je bent al aardig opgeschoten zie ik.
Het filmpje geeft een goede indruk van je baan.  :thumbup:
Re: Helweg's baan
Jørg
gast

Re: Helweg's baan
-René:
Dank voor de toelichting,  :thumbup:
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Helweg's baan

Mooie rondleidingsrit, René  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Het is al weer ?enige? tijd geleden dat hier een update is verschenen, dus het wordt zo onderhand wel weer eens tijd.
Heel veel zichtbaars is er niet aan de baan veranderd, alle huisjes etc maar eens geplaatst om te kijken of het een beetje overeenkomstig het plan was. Dit onder toezicht van de kat (die eigenlijk niet in deze kamer mag komen, maarja...)


Ook zijn nagenoeg alle contactrails en terugmelddecoders aangesloten. Daarmee begon de ellende eigenlijk wel. Bij vorige banen had ik zo af en toe wel eens een valse bezetmelding, maar bij deze baan was het een waar feest van bezetmeldingen. Zie het filmpje.



Van alles geprobeerd, zoveel mogelijk bedrading van elkaar scheiden (stroom, wisselaandrijving, ringleidingen, terugmeldingen enz), terugmelddecoders decoders zo dicht mogelijk bij elkaar zodat ik zo kort mogelijke S88 kabels kon gebruiken, bedrading zoveel mogelijk vervangen door UTP, maar alles leverde te weinig op.


Uiteindelijk maar een partij elektronica gekocht, en ik ga de decoders en bedrading vervangen door CAT5e en BMD16N terugmelddecoders. Hopelijk zijn dan de valse bezetmeldingen verleden tijd.


De baan is al wel in zijn geheel opgenomen in iTrain. Ik gebruik nu een iTrain server (Windows laptop of iMac) en meerdere iTrain clients (iPad, iPhone, RaspberryPi)


Ondertussen is er aan materieel ook eea. bijgekomen;

En dit alles in ondergebracht in een nieuwe virtinekast, in plaats van de oude verschillende vitrinekasten:


En aangezien er ook nog gefröbeld moet worden:



En het ook nog Kerst was...






Maar één van de leukste aanwinsten is toch wel mijn oude treinbaan uit midden jaren 70. Het heeft een jaartje of 15 geduurd, maar ik heb hem weer gevonden, met dank aan eBay-Kleinanzeigen en iemand uit Zuid-Duitsland :D


De tunnel en de op- en afritten had ik nog. Voor iets wat al meer dan 40 jaren oud is, is het materiaal nog in prima staat. Dan kan nu de zoektocht naar de oude huisjes (liefst origineel in ongeopende verpakking) beginnen.
En de baan op zolder bouwen
Nog wat huisjes afbouwen
Nieuwe terugmelddecoders maken
Bedrading opnieuw aansluiten
Rijroutes programmeren
Faller CarSystem ergens kwijt raken
enz
enz
enz
:?
Re: Helweg's baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Helweg's baan
Dat wordt pure nostalgie als je het mij vraagt! Heb je meer info? Misschien een plaatje van deze baan zo het eruit moet gaan zien als die klaar is? Er moet denk ik M-rails op? En dan een oude trafo met analoge locs natuurlijk. Ik zie het al helemaal voor me. Het is wel een steile helling als ik dat zo inschat, maar daar hebben die oude Märklin-locs geen probleem mee.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Helweg's baan
René
Zo'n poezebeest komt bij ons ook regelmatig op "verboden terrein", maarja. >:-D
En wat een mooie vitrinekast, maar vooral dat je je oude baan weer terug hebt wat leuk. Alvast veel plezier met het verzameken van de huisjes.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Helweg's baan
hier 2 katten in huis , maar de treinkamer moest echt dicht..want deze lieve poesediertjes liepen op de baan en daarmee sloopte ze o.a. seinen, struiken/bomen en zelfs de huisjes
ik hou van ze   :P maar niet in de mancave  B)
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Helweg's baan
René,

Het knipperen van de S88 heb ik ook gehad. Niet zo extreem als bij jou, maar toch. Ik had iedere S88 aan de "nul"/bruine draad zitten.

Na een tip hier van het 3 railforum heb ik deze allemaal verwijderd, behalve de bruine draad aan de 1e S88. Daarna is het knipperen geheel over.

Misschien heb je er wat aan...

Meine
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
De truc met de bruine draad (op alle decoders of alleen op de eerste, zie de foto hierboven) heb ik ook gedaan, maar dat gaf helaas nog steeds teveel onjuiste bezetmeldingen...
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Citaat van: 1200Blauw op zondag 18 maart 2018, 20:16:21
Dat wordt pure nostalgie als je het mij vraagt! Heb je meer info? Misschien een plaatje van deze baan zo het eruit moet gaan zien als die klaar is? Er moet denk ik M-rails op? En dan een oude trafo met analoge locs natuurlijk. Ik zie het al helemaal voor me. Het is wel een steile helling als ik dat zo inschat, maar daar hebben die oude Märklin-locs geen probleem mee.

Zeker heb ik die  :D
Ik heb nog de originele folder op de kop weten te tikken, en daar staat niet alleen een afbeelding in, maar ook welke M-Rails gebruikt moeten worden, en welke Vollmer gebouwen. De nummers van de gebouwen staan ook op de plaat gedrukt.


Onderdelen:


En hier komt inderdaad alleen jaren '70 materieel op te staan; M-rails, analoge loks, relais schakeling enz. Mijn eerste lokje zal er niet meer op rijden, want die heb ik nog wel, maar is digitaal omgebouwd. Het is inderdaad een steile helling, maar ik kan mij nog herinneren dat de treinen daar weinig moeite mee hadden.
Re: Helweg's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Helweg's baan
Na het warme weer en dus geen zin om met de baan bezig te zijn (staat op zolder, dus veel te warm zonder airco), heb ik na de vakantie weer eens gekeken hoe de baan er bij staat. Na wat rondgereden te hebben met een aantal loks, irriteerde mij het al weer vrij snel dat de S88 zich nog steeds als 'n op hol geslagen kerstverlichting gedraagt, met alle spookmeldingen en noodstops tot gevolg.

Ik ben dus maar begonnen met het compleet vervangen van de S88 door de S88-N standaard. Dit met behulp van de BMD16N.

Dus dit gaat eruit:


Dat levert ook gelijk weer een partij CAT-5 kabels en stekkertjes op:


En alle S88's gaan dus vervangen worden door:

Leuk soldeerklusje, maar ze zijn nu getest en klaar om ingebouwd te gaan worden.

De S88'ers en flatcables staan binnenkort wel op eBay  ;)

Niet dat ik verwacht 96 terugmeldingen op de baan te gaan maken, maar ik kan de decoders nu wel beter verdelen en dus de hoeveelheid snoeren onder de baan weer verminderen. En hopelijk daarmee ook de storingen.
Nu dus de S88n inbouwen en iTrain weer aanpassen... (gegarandeerd dat er een stel terugmeld nummers gewijzigd worden)

Oh ja, nog een leuke aanwinst:


Uit de jaren '70, nooit gebruikt, in originele onbeschadigde verpakking met handleiding en Tesa dubbelzijdige stickers om vast te zetten op een plaat.
Ja, ik had hem al, maar dit is nog leuker :)