Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Analoge informatie

Gestart door tschijndel woensdag 13 augustus 2014, 12:45:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
En als we het dan toch over analoge informatie hebben waar digitaal-rijders van kunnen meeprofiteren, dan denk ik tijd om in de wiki niet alleen de catalogus nummers te noemen van 3-rail wissels (en 3-rail wissels van derden, zoals van Weichen Walter), maar laten we nou eindelijk ook eens gedocumenteerd krijgen wat her en der in de fora staat.

Neem deze (mei 2012):
Onderstaande drie foto's staan in http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=76725
Ze verduidelijken een ontwerp-probleem van de firma Marklin;
dat probleem komt voor bij M-rail, K-rail en C-rail:
Foto 1: het probleem aangepakt

Foto 2: de oplossing

Foto 3:oplossing in detail


En deze (K-rail) hoort daarbij (mei 2013):
http://www.ww.stummiforum.de/viewtopic.php?t=90803&p=976977

Met deze foto's:
Foto 1: de "letter A"


N.B. De railstukken 3 en 4 hebben stroom als ze een spoorstaaf raken; alleen de plat blikken "letter A" is stroomvoerend bij 5.
Foto 2:
Foto 3:

Waar kennen we dit van? In 3-rail forum
O.a.
(maart 2009): standaard wissel K-rail
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15047.msg362041#msg362041

(september 2011): meegebogen wissel C-rail
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31564.0

(augustus 2012): meegebogen wissel K-rail
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38338.msg696143#msg696143

Aardig in dit verband is dat piko-A wissels een soortgelijk ontwerpprobleem (ontwerpkeuze) kennen,
en dat sommigen dit niet accepteren, en daar ook wat aan proberen te doen (jan. 2014): http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=21&t=103658

Zo valt een lijstje samen te stellen van treinen die tegen wissellantaarns op rijden (http://wiki.3rail.nl/index.php/M-rail_wissellantaarn_verlagen), treinen die ontsporen op bochtwissels en driewegwissels (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29648.0, http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34271.0, http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38499.0, http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27183.0). Meestal is een voertuig de boosdoener, soms niet (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42982.msg779050#msg779050).

Zo valt ook een lijstje te maken van storingen met schakelrails (en voorgestelde oplossingen door de jaren heen), zoals deze http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34654.0 of deze http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28713.msg512936#msg512936

Voor een ander draadje heb ik destijds deze foto beschikbaar gesteld
(in het rode cirkeltje zie je een bolletje piepschuim dat de veerspanning herstelt):


Bij mijn weten zat schakelrails reparatie in de oude wiki. Je zou het dus nu hier verwachten:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M-Rail_restaureren
http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:Techniek-Weetjes

Maar het is net alsof digitalisten(waarvoor schakelrails ondingen zijn) dachten,
deze kunnen we missen als kiespijn, schrappen maar.
Vroeger zaten alle rails-stukjes van M in de wiki.
Die maakt nu onderscheid tussen Componenten (leeg) en Elementen
(wissels, kruisingen en verloopstukjes):
http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:M%C3%A4rklin_M-Rail_Componenten
En stilletjes geschrapt is ook schakelrails en ontkoppelrails.

En uiteindelijk lijken me stroomdiagrammen om een storingsbron of -oorzaak op te sporen ook erg handig voor in de wiki.

Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge informatie
Dag Jan Willem.

Das behoorlijk wat opgesomde informatie! :thumbup: Dat zal het nodige opzoekwerk geweest zijn. :eek:
Met zoveel informatie zou bijna het gehele topic zo in de Wiki kunnen,
zonder het hinderlijke gebleer tussendoor van een digitale 2-railer dan ...

De eerste versie van de 3rail-Wiki was t.a.v. analoog beter opgezet en overzichtelijker.
Dat geldt m.n. ook voor M-rails, zoals Jan Willem ook al aanhaalt.
In de huidige versie is daar niet veel meer terug te vinden (Digi-Wiki?), dat siert de Wiki-redactie niet.
Ik weet: er is veel werk mee gemoeid, echter: veel (uitzoek) werk was al eens gedaan!

Groeten,

Erik.
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Jan22 op maandag 06 oktober 2014, 01:50:39

Ze verduidelijken een ontwerp-probleem van de firma Marklin;


Het is geen ontwerp probleem maar een bewust gemaakte keuze.

Overigens kun je zelf de Wiki vullen als je dat wilt.

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Analoge informatie
Ik heb nog steeds niet gelezen waarom trafo's in fase moeten staan bij digitale banen.............

Het is m.i. alleen nodig bij analoge banen waarbij er - af en toe - verbinding kan ontstaan tussen twee voedingsapparaten.
Lees: de sleper verbindt het even door.

Verder mogen twee uitgangen (van bv. trafo's) nooit aan elkaar gelegd worden en is er dus ook geen faseprobleem.
De voeding van de digitale apparatuur dienen uitsluitend gebruikt te worden voor het apparaat waarvoor ze aanwezig zijn, niet meer aansluitingen op maken.

Dus:
Misschien kan iemand mij op de situatie wijzen waar de fase wel noodzakelijk is ?
Re: Analoge informatie
Het enige wat ik me kan voorstellen is om over één lijn meer vermogen af te kunnen nemen, omdat een digitale baan geen baanvakken kent. Nou ben ik nog niet zo heel erg thuis in de materie maar ik ga toch geen 4 regeltrafo's van origineel merk opstellen als ik met 1 vette voeding de hele boel van stroom kan voorzien.
En tja, in fase zetten... 't is dubbel of niks lijkt me. Vind het een duur woord voor twee wikkelingen parallel schakelen.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: huub op maandag 06 oktober 2014, 17:32:22
Dus:
Misschien kan iemand mij op de situatie wijzen waar de fase wel noodzakelijk is ?
Als je digitaal bedrijf opvat als een netwerk met netwerkapparaten, en sommige van die apparaten praten met elkaar via het (huiselijk) electriciteitsnet, in plaats van via de officiële interface, ja dan is het in fase zetten wel noodzakelijk.
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Roberd op maandag 06 oktober 2014, 19:36:17

......maar ik ga toch geen 4 regeltrafo's van origineel merk opstellen als ik met 1 vette voeding de hele boel van stroom kan voorzien.


Dat kan. Hoeveel ampère wil je er doorheen jagen? :D

En wat denk je dat er gebeurt als er een lok ontspoort? ;)

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
hallo mensen,
zo gaat die goed, meer tips tips
thanx dank jullie wel :)
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Jan,
helemaal mee eens met jouw opmerking:
Punt 4 is de eerste kennis die een analoog rijder moet weten: hoe je met meerdere treinen onafhankelijk aangestuurd op een analoge baan kunt rijden

dit is wat een analoge rijder moet weten als hij begint, en dat is ook niet eens te vinden in een marklin insider of website van Marklin.
een simpele benadering om bijvoorbeeld 2 treinen te laten rijden op één ovaal met drie seinen 7188 en één trafo  moet toch simpel uit te leggen zijn !!

groetjes
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Bedoel je deze?
http://wiki.3rail.nl/index.php/Onafhankelijke_analoge_treinbesturing

Er zijn meerdere aanzetten gedaan in het verleden, en deze opzet komt gewoon uit het seinenboek (van M).

Een van die seinboeken vind je hier.

Uiteraard zitten op dat soort publicaties meestal copyrights (van M). Daarom zijn ze meestal niet te downloaden. M verkocht ze (in ieder geval in de jaren '80 en '90 waren ze gewoon te koop bij de plaatselijke dealer).

Treintjeswinkels zijn zeldzaam geworden, en dit soort publicaties al helemaal.
Toch waren die M* boekjes best handig, b.v. over het spannen van bovenleiding, of het aansluiten van seinen op bovenleiding, of bij banenbouw over het aansluiten (bedraden) van complete wisselstraten, aangestuurd door schakelrails (die toen door M zelf nog contactrails werden genoemd) en hulprelais, of hoe je ontkoppelrails op je baan moet inzetten, en van seinen kunt voorzien.

Je zou er op Eurospoor of in Houten eens naar op zoek kunnen gaan, als je meer waarde hecht aan papier dan aan internet

Wat simpel is, hoeft er daarom nog niet zo simpel uit te zien. Ik vergelijk dat met de simpele handelingen die nodig zijn om een powerpoint presentatie te wijzigen. Toen ik dat iemand wilde uitleggen (voor mij 3 handelingen), bleken dat 48 stapjes te zijn als je ze volledig uitschrijft.

En zo is dat ook met bedraden. Als je de bedrading simpel opbouwt, is er niets loos. Elke wissel heeft 3 draden, elk sein 7188 heeft er 5, en zodra je stukken rails isoleert bij een sein, is alle andere rails ook geisoleerd, dus er komen nog wat rode draadjes bij. Dan stuur je dat geheel aan met schakelrails (blauwe draadjes trekken).

En daarna begint het eigenlijke puzzelwerk, wat typerend is voor analoog rijden.
Want
wat gebeurt er als de trein de andere kant op rijdt dan je had uitgedokterd,
wat gebeurt er als de lok achteraan zit in plaats van voorop,
wat gebeurt er als de sluitwagon met sluitlicht (dus met sleper) over een schakelrail rijdt,
wat gebeurt er als het ovaal wordt uitgebreid met twee passeer- of inhaalsporen,
wat gebeurt er als je een kop-station in je baan maakt, a. in dat station, en b. met je bestaande schakelingen (met schakelrails),
wat gebeurt er als je in plaats van enkelspoor dubbelspoor aanlegt, en dat dubbelspoor in beide richtingen berijdt,
wat gebeurt er bij een enkele of een dubbele kruising (en hoe beveilig je dat),
hoe maak je een beveiligd schaduwstation met 7188 seinen en schakelrails?

Veel van deze analoge vragen zijn ooit gesteld op dit forum, en op andere forums. Zelden geeft men een waarheidswaarden tabel, een stroomdiagram of een NSD bij een oplossing. Dat vergt namelijk veel (denk-)werk voor de maker ervan, en de tijd om het even uit te tekenen.
Oplossingen worden zelden in een keer gegeven. Er gaan meestal veel berichten overheen. Vaak komt dat omdat de vragensteller geen eenduidige vraag stelt, en onvoldoende informatie blijkt te hebben gegeven om zijn/haar probleemstelling voldoende te kunnen doorgronden.

Stel jij wilt een kopstation maken met uitsluitend 7188 seinen (plus schakelrails en ontkoppelrails).
Jij bepaalt of de seinen uit moeten gaan bij een binnenkomende trein, en aan bij een vertrekkende trein.
Jij bepaalt of wisselstanden, seinen of spoorbezetting doorslaggevend zijn bij het binnenrijden van een kopstation.

Pas als wij die standpunten kennen, kunnen we meedenken over een oplossing. Uiteraard ontstaat er dan een wisselwerking tussen jouw plan en de door ons aangedragen oplossingen. 




Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: Spoorman op maandag 06 oktober 2014, 09:57:58
Overigens kun je zelf de Wiki vullen als je dat wilt.
Elke wiki kun je invullen zoals je dat zelf wilt. Maar de3-rail wiki heeft vooral tot doel (neem ik aan) om te zorgen dat je bij veel gestelde vragen kunt verwijzen naar een archief, opdat die vragen niet nogmaals gesteld behoeven te worden, of in ieder geval opdat beantwoording minder tijd vergt.

Deze wiki 2.0 lijkt vooral ingevuld vanuit de gedachte dat eenieder vroeg of laat zal overstappen op digitaal, en dus maar beter niet op de hoogte kan zijn van materiaal dat zich niet leent voor zo'n overstap.
In plaats van de gedachte dat je gewoon aangeeft wat er bestaat, en er een vlaggetje bij zet als het digital compatible is.
Dat is precies de policy van mijn (ex-) treintjeszaak. Hij deed alles de deur uit wat analoog was, en verkoopt alleen digitaal. Wat mij betreft bestaat hij dus niet meer. Want hij heeft mij niets te bieden.
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
In plaats van lappen tekst lezen doet de analoge rijder er goed aan gewoon een vraag te stellen als er iets is wat hij/zij wil weten. Dat doet de digitale rijder ook. Er is heel veel kennis in de hoofden van de forumgebruikers en voor elk probleem is er wel een oplossing van die of gene voor handen. Mij lijkt dat handiger dan zeuren om een up-to-date wiki of die oude boekjes van Marklin die overigens allemaal gedigitaliseerd zijn (moeilijk woord?) en her en der te googlen zijn.

Het doet me een beetje voorkomen dat de analoge rijders nu zichzelf in het beklaagdenbankje zetten. En dat is nergens goed voor. Digitaal of analoog: het is om het even en het gaat m.i. om de hobby en het plezier wat je er in hebt. :)

Dus heb je een concreet probleem stel een concrete vraag. :thumbup:

Citaat van: Jan22 op dinsdag 07 oktober 2014, 15:28:56

Dat is precies de policy van mijn (ex-) treintjeszaak. Hij deed alles de deur uit wat analoog was, en verkoopt alleen digitaal.


Tja, de pijp van de winkelier moet roken. De markt is niet zo groot meer lijkt me en instappers zijn er nauwelijks.

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Jan,

Ik ben wel helemaal niet met je eens met dit:
Citeer

N.B. De railstukken 3 en 4 hebben nooit stroom; alleen de plat blikken "letter A" is stroomvoerend



Ik heb geen K-rails maar bij C-rail is dat helemaal het geval niet! De tongen zijn wel verbonden met de massa.
En dat kan ik weten, ik heb namelijk hard gezocht naar een oplossing om ze te isoleren zonder de wissel aan te passen maar dat is niet mogelijk.

De tongen zijn zelf niet verbonden met de massa maar er zit een contactpunt van de A die bij druk wel de tongen verbindt.

groeten Dylan
Re: Analoge informatie
Citaat van: Spoorman op dinsdag 07 oktober 2014, 18:27:02

Het doet me een beetje voorkomen dat de analoge rijders nu zichzelf in het beklaagdenbankje zetten. En dat is nergens goed voor. Digitaal of analoog: het is om het even en het gaat m.i. om de hobby en het plezier wat je er in hebt. :)

Dus heb je een concreet probleem stel een concrete vraag. :thumbup:

Gr, Ben.

helemaal met Ben eens....
stel een vraag en wacht op een antwoord...
of gebruik eerst de zoek functie.

groet Winno
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: minitreintje op dinsdag 07 oktober 2014, 19:53:19
Ik ben wel helemaal niet met je eens met dit:
Ik denk dat ik je volg, 3 en 4 (tongen zelf) hebben stroom, omdat ze de buitenste rails raken.
Het echte probleem zit bij 5 (daar zit ook de A). Als je dat goed bekijkt, zit er onderaan de staaf de blikken zijkant van de A. Die geleidt.
Ik ben draadjes tegen gekomen van mensen die de A uit de C-rails lichten, er draadje aan solderen, en dat met isolerende lijm terug plakken, om wissel detectie op toe te passen.
Die letter A zit vast aan de scharnieren van de wisseltongen. Bij de k-wissels doe ik opereerde zitten ze rond gelaste scharnierpunten, en voeren daarom stroom. Daarom moet de A eruit (en al dan niet geïsoleerd teruggezet).
Maar ik heb ook draadjes gezien van mensen die AC+DC rijden op C-wissels (C-rails) en dus een oplossing hebben gevonden voor dit probleem. 
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citeer
en instappers zijn er nauwelijks.
De instappers die ik zie, zijn met opa op stap. Opa betaalt, en heeft vooral oog voor bruine dozen onder de toonbank, met daar op het opschrift "M-rails en toebehoren". Op iedere beurs zie ik dozen schuiven ter waarde van een maandsalaris, allemaal M-starters op metaal rails. Of je nou Houten zegt, of Utrecht, of Rijswijk, of Emmen, of Amstelveen, of Heumen.

Nostalgische opa's?
Re: Analoge informatie
Citaat van: Jan22 op woensdag 08 oktober 2014, 00:12:20
Citaat van: minitreintje op dinsdag 07 oktober 2014, 19:53:19
Ik ben wel helemaal niet met je eens met dit:
Ik denk dat ik je volg, 3 en 4 (tongen zelf) hebben stroom, omdat ze de buitenste rails raken.
Het echte probleem zit bij 5 (daar zit ook de A). Als je dat goed bekijkt, zit er onderaan de staaf de blikken zijkant van de A. Die geleidt.
Ik ben draadjes tegen gekomen van mensen die de A uit de C-rails lichten, er draadje aan solderen, en dat met isolerende lijm terug plakken, om wissel detectie op toe te passen.
Die letter A zit vast aan de scharnieren van de wisseltongen. Bij de k-wissels doe ik opereerde zitten ze rond gelaste scharnierpunten, en voeren daarom stroom. Daarom moet de A eruit (en al dan niet geïsoleerd teruggezet).
Maar ik heb ook draadjes gezien van mensen die AC+DC rijden op C-wissels (C-rails) en dus een oplossing hebben gevonden voor dit probleem.

Inderdaad, maar dan moet je aanpassingen verrichten aan de wissel en dat wil ik juist vermijden :)

groeten Dylan
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

offline
Re: Analoge informatie
Ook mijn baan is analoog. Ik gebruik M-rails, maar deze rails heb ik wel bewerkt. :)
Naast de analoge locomotieven, rijden de digitale locomotieven prima op mijn baan.

Groet,
Henk163
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Jan22 op woensdag 08 oktober 2014, 00:17:09

Op iedere beurs zie ik dozen schuiven ter waarde van een maandsalaris, allemaal M-starters op metaal rails.


Ik heb het over analoge instappers. Die zijn op één hand te tellen en als ze al analoog beginnen merken ze rap dat er weinig lol in zit. Dit in tegenstelling tot de analoge rijders die je op dit forum tegen komt. Zij zijn er mee opgegroeid en blijven inderdaad hangen in nostalgie en trouw aan het merk. Niks mis mee overigens, ieder z'n ding.

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: Spoorman op woensdag 08 oktober 2014, 22:52:01
weinig lol ...
Tuinieren is een hype op dit moment. Zelf je eigen eten verbouwen. Veel mensen stappen daarin, met de verwachting op een bankje onder een boom een pijpje te roken met een pilske in de hand. Na verloop van tijd ontdekken ze dat er geen lol aan is, want het gras groeit harder dan de kool, en slakken en rupsen zijn zelfs met gif niet meer uit te roeien, en eten alles op voor de mens aan oogsten toe komt. Wie niet zaait, zal niet oogsten. En wie niet wiedt, kweekt riet.

Veel mensen beginnen ook zo aan een treintjes hobby. Je hoeft maar naar de baan van Acido te kijken om te zien hoeveel werk daarin gestoken kan worden. Bij het opbouwen, en bij het afbreken opnieuw. Dat pijpje en pilsje zal daarbij misschien ook wel eens genuttigd zijn. De vraag is altijd waarom mensen er de brui aan geven. Bij Acido is het duidelijk, die wil ermee verder zodra het kan.

Ik heb een neef. Hij begon met M* metaalrails, gekocht op M*plaats, op zich niets mee mis. Nou ja, z'n vader kocht het, niet hij (en dat is foute boel), en z'n vader kocht meteen heel veel (erg veel wissels, erg weinig loks). Kennelijk dacht die vader aan rangeerproblemen oplossen. Want zo zag de baan eruit toen ik 'n zag. Dat was een half jaar leuk, maar duidelijk niet zijn ding.
Daarna kocht z'n vader een elektronica experimenteerdoos. Weer was duidelijk dat vader een stap voor liep op zoon, en het verband met de treinbaan boven lag er dik boven op. Binnen twee dagen was duidelijk dat dit ook niet het ding was voor zoonlief. Zoonlief had ook niks met PC's en andere puzzelhobbies. PC-besturing? Einde treinhobby.
Als z'n vader aandacht had gehad voor scenery, dan was het wel neefs' hobby geworden, want neef blijkt creatief, heeft landschappelijk inzicht en heeft de discipline om te gaan voor wat wel echt z'n ding is.

Ik denk dat als er geen analoge instappers meer zijn (wat ik me niet kan voorstellen), dat dit komt omdat je als kind eerst iets moet hebben ervaren, voordat je het zelf ook wilt (hebben of kunnen). Wat je niet kent (niet tegen komt), gaat ook niet leven. Als kinderen geen analoge banen meer tegen komen, dan heb je gelijk. Als ze geen treinbanen meer tegen komen, dan maakt het niet uit.
Ik herinner me uit mijn jeugd nog het treinbaantje in de etalage bij de drogisterij, bij de slager, bij de Bijenkorf in de etalage en bij de speelgoedwinkel in het dorp (allemaal Marklinrijders, allemaal metaalrails).
Dat is geen weemoed, geen nostalgie, maar inprenting van een bewegende kijkdoos van  twee treintjes in een landschap met huisjes en met een klein stationnetje waar ze elkaar passeren.
Re: Analoge informatie
Citaat van: Spoorman op dinsdag 07 oktober 2014, 08:55:20
Citaat van: Roberd op maandag 06 oktober 2014, 19:36:17

......maar ik ga toch geen 4 regeltrafo's van origineel merk opstellen als ik met 1 vette voeding de hele boel van stroom kan voorzien.


Dat kan. Hoeveel ampère wil je er doorheen jagen? :D

En wat denk je dat er gebeurt als er een lok ontspoort? ;)

Gr, Ben.

Op vraag 1 heb ik antwoord: net zoveel als dat nodig is. Het is toch zo dat 10 keer 1 A net zoveel is als 1 keer 10 A
Ik ben misschien helemaal abuis, omdat mij nog immer niet duidelijk is wat men met "in fase" schakelen bedoelt.
Als dat domweg parallelschakelen is hebben 10 trafo's van 1A net zoveel effect als 1 trafo van 10A.
Mocht het zo zijn dat dat alleen de 0 (Nul, die feitelijk niet bestaat bij een kring zonder vast aardpunt, spanning lijkt me dus symmetrisch) aan elkaar gekoppeld wordt
en de diverse fases afzonderlijk gebruikt worden (baanvakken???) om objecten aan te sturen heb je al een heel ander verhaal, dan hou je in mijn geval 10 keer 1A

Op vraag 2 wil ik graag van jou antwoord, want dat weet ik niet. Tenzij een lok per definitie sluiting maakt al hij ontspoort. Maar daar heb je je beveiligingen voor ingebouwd toch. Hetzij centraal, hetzij per baanvak.

MFG, Rob

Re: Analoge informatie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Analoge informatie
Hoi Jan,

Stuit toevallig vandaag op dit topic en ben het met je eens dat veel informatie betreft analoog rijden, nog niet in de wiki te vinden is.
Je geeft aan dat in de oude wiki daar meer informatie over terug te vinden was. Dat durf ik echter te betwijfelen aangezien alle artikelen uit de oude wiki weer ergens geland zijn in de nieuwe. Hooguit dat er een aantal afbeeldingen ontbreken omdat daarvan niet duidelijk was of daar copyrights op berusten, of dat het artikel dusdanig weinig informatie bevatte dat dit niet te plaatsen was in de nieuwe wiki.

Je verwijst naar een aantal topics van forumleden met mooie afbeeldingen van o.a. zelf gebouwde "hosentragers". Het is voor ons als redactie niet zomaar toegestaan om afbeeldingen van het forum over te nemen in de wiki (ivm eventuele copyright schending).
De meeste topicstarters waar je naar verwijst staan dan ook niet in de lijst van forumleden die hun toestemming hebben gegeven om afbeeldingen te mogen gebruiken. zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28352.0.

Natuurlijk zouden we als wiki-redactie graag zien dat de informatie voor analoge rijders in de wiki is terug te vinden en het aantal artikelen in de wiki toeneemt. Helaas is de wiki-redactie onderbemand en kunnen we op dit moment de wiki niet voor een ieder open zetten voor alle forumleden (zoals in het verleden) omdat we alle wijzigingen moeten controleren en we dat momenteel niet gedraaid krijgen.

We zijn nog steeds op zoek naar forumleden die de wiki-redactie willen versterken, artikelen willen schrijven of artikelen willen aanleveren.
Forumleden die daarin wat willen betekenen kunnen een mail sturen naar de wiki-redactie. Let wel: We kunnen op dit moment maar beperkt mensen toegang verschaffen en zullen dat dus ook mondjesmaat doen.

Daarnaast kun je altijd op/aanmerkingen, fouten of verbetervoorstellen mailen naar de wiki-redactie.

Johan (Treinsmurf) - Wiki-redactie
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Roberd op vrijdag 10 oktober 2014, 15:37:49

Op vraag 2 wil ik graag van jou antwoord, want dat weet ik niet. Tenzij een lok per definitie sluiting maakt al hij ontspoort. Maar daar heb je je beveiligingen voor ingebouwd toch. Hetzij centraal, hetzij per baanvak.


Als een lok ontspoort en een kortsluiting veroorzaakt bij een voeding van 10A heb je schade aan wielen, sleper en eventuele elektronica in de lok. Het advies is dan ook altijd je te houden aan de trafo's voor h0 die doorgaans zo rond de 50 - 60VA vermogen kunnen leveren.

Je kunt een 10A trafo wel splitsen in meerdere voedingen met elk een beveiliging. Hier zie je een voorbeeld waarmee ik nu aan het prutsen ben:



In het grijze kastje zit een ringkerntrafo van een paar tientjes die bij 16,6V AC ongeveer 16A kan leveren en is opgesplitst naar 6 secties met elk een veiligheid.

Het zwarte kastje is een 9V DC voeding van 5A met een eigen veiligheid, voeding voor decoders, servo's en nog wat losse meuk.

Overigens m.b.t. vraag 1: trafo's mag je nooit parallel schakelen. Denk eens wat er gebeurt als één stekker in het stopcontact zit en de ander los is.......

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Analoge informatie
Verder zal er tussen twee parallel geschakelde trafo´s een flinke vereffeningsstroom gaan lopen en dan zal de beveiliging wel snel in springen bij een Märklintrafo.
Die stroom loopt er alleen niet als de uitgangsspanningen precies even groot zijn.

Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Jan22 op vrijdag 10 oktober 2014, 14:53:26

Tuinieren is een hype op dit moment. Zelf je eigen eten verbouwen. Veel mensen stappen daarin, met de verwachting op een bankje onder een boom een pijpje te roken met een pilske in de hand. Na verloop van tijd ontdekken ze dat er geen lol aan is


Zo is het. Zeker nu er voedselbanken zijn is zelf tuinieren nauwelijks lonend. ;)

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Roberd,

Als je naar de Gastendag komt, geef dat dan even aan.

Dan neem ik 2 trafo's mee en zal laten zien, waarom in fase zetten noodzakelijk is.
Op eigen risico kan je het dan ook voelen >:-D


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Wil, wat er gebeurt weet ik wel, dat kan heel heftig zijn. Zonder antwoord daarop gekregen te hebben blijkt dus dat alleen de "nul" gezamelijk is?????

Citaat van: huub op vrijdag 10 oktober 2014, 17:09:33
Verder zal er tussen twee parallel geschakelde trafo´s een flinke vereffeningsstroom gaan lopen en dan zal de beveiliging wel snel in springen bij een Märklintrafo.
Die stroom loopt er alleen niet als de uitgangsspanningen precies even groot zijn.
Veel trafo's die ik verwerk bestaan uit soms wel 10 parallelle wikkelingen, af fabriek al voorzien van een kabelschoen dus niet separaat aan te sluiten. Inderdaad moet Cos-Phi en spanning heel erg gelijk zijn wil je met de ene wikkeling de andere niet gaan voeden.

Mijn ideeen lijken er heel erg veel op zoals spoorman het uitgevoerd heeft
Over schade door kortsluiting: Als je je spulletjes op die manier weet te slopen ben je verkeerd aan het beveiligen, al neem je een 1000 ampere trafo, alle elementen moeten gezekerd worden naar proportie. En selectiviteit in de voorcircuits beveiligen de verdeelinriching.
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Beveiligen van schakelingen moet, anders kan er iets doorbranden.
Het kostbaarste is dan waarschijnlijk de trafo.

De simpelste manier van beveiligen is een autolamp van 12 volt in serie geschakeld met de massa (bruin) van de trafo.
Bij kortsluiting gaat deze branden en heb je tegelijkertijd een optische indicatie.
Het vermogen (25, 40 of 60 watt) is proef ondervindelijk vast te stellen en afhankelijk van het vermogen van de trafo.

Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Dat er zoveel commentaar op komt, geeft aan dat er meer uitleg nodig is.

Een van de vragen die me boeit is: wat denk je dat er gebeurt als een trein ontspoort?
En, in het verlengde daarvan, wat denk je dat er gebeurt als een trein contact maakt tussen twee (of meer) trafo's die niet in fase staan? En wat gebeurt er dan als de ene trafo wisselstroom, en de andere gelijkstroom op de rails zet?

De andere vraag die me boeit, is de vraag van waarom niet gewoon een hele zware trafo nemen?
Wat betekent dat voor de relais (en overige schakel-elektronica)? Stel je dan die ene hele zware trafo voor uitsluitend voor de rijdende treinen, en zet je de schakelingen toch nog op een aparte trafo?
Re: Analoge informatie
Jan.

Op die eerste vraagh eb ik een visie. Vanuit de praktijk. Ik krijg 4*70 binnen, afgezekerd met 200 ampere. Kortsluitstroom is 7 * I nominaal dus ongeveer 1400 ampere. Ik zou toch wel gek zijn als ik daarop mijn scheerapparaatje aansluit???
Daarom werken we met selectiviteit.

1 zekering achter je 10 ampere trafo van 6 ampere voor de baan en één keer 6A voer de verlichting en één keer 6A voor de wissels.
Vanuit die zekering ga je onderzekeren, 0,5 ampere voor de baanvakken, van mijn part 30 zekeringen, ook voor de verlichtingsgroepen 10 zekeringen van 1 amp en vor je schaakelingen 1 groep van 2 ampere... Bijvoorbeeld, er zijn 1000den mogelikheden, hoe ver wil je gaan.
Da's een heel gebruikelijke opzet in het dagelijkse leven die je nog verder door kan bouwen.

Mij lijkt het dat je dan inderdaad met 1 zware trafo vooruit kan. de inventiviteit laat je er op los om de wisselspanning voor de rijsnelheid te regelen
Bij gelijkstroom geeft dat veel minder problemen, natuurlijk, dar kan je prachtige regelingen voor verzinnen met DAC's

De combinatie wissel en gelijkstroom bestaat natuurlijk, maar dan staat de wisselstroomtrafo in serie met de gelijkstroomvoeding

Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Het wordt dan wel vervelend als je elke keer dat een lok ontspoort een zekering moet vervangen. Je zult iets slimmers moeten bedenken als je zulke zware trafo's toe past. ;)

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Halogeenlampje in serie met de rail-lus,
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Van hoeveel watt bij een 10A trafo?
Re: Analoge informatie
Dat is een goede vraag, maar je bekijkt het van de verkeerde zijde.
Hoeveel ampere trekken de locs? Wat die trafo kan duwen is niet belangrijk, het gaat er om wat de apparatuur trekt.

Nog steeds geldt mijn antwoord nr 79.

Beveiligen is een tak van sport waar vele interpretaties op mogelijk zijn. Je probeert met je vragen een antwoord te krijgen dat het helemaal niet kan met één trafo omdat de trafo"tjes" de beperkende en dus beveiligende factor in de circuits zouden zijn. Dit is overigens geen werwijt maar een leuke uitdaging. Natuurlijk is het zo dat de inwendige weerstand (Z) een belangrijke factor in de beveiliging is, maar die kan je simuleren door de lamp. En bij wissel desnoods door een smoorspoel.  Als je volledige gegevens geeft wil ik voor jou een beveiligingsmodel opzetten, dus hoeveel locs er in een stroomkring zitten, wat ze max trekken en wat daarvan de gelijktijdigheidsfactor is. Denk niet dat je zomaar effe een greep uit de doos doet met de gok van "oh dat werkt wel!" Zo'n lamp is om het simpel te houden, ik zou voor gelijkstroom kiezen voor stroombegrenzing op electronische wijze, al moet ik het met een 723 inelkaar zetten. Voor wissel zou daar ook nog een optie voor zijn. Ik denk echter dat dit het huidige topic ontstijgt. Ik KAN niks slimmers te bedenken zolang ik geen waardes heb. Nogmaals: al heb je een 10.000 ampere trafo, de selektiviteit doet zijn werk.

Dus het antwoord op je vraag "van hoeveel wat bij een 10 ampere trafo" is net zoveel als op een 0,2 ampere trafo of als op een 10.000 ampere trafo. Zo zit het bij jou thuis ook: Aan het begin van de wijk zit een 600 ampere zekering En als het lampje in de huiskamer doorfikt hoef je alleen maar het 1,25A zekeringetje van de Dimmer te vervangen, dat overigens niet eens door kortsluiting maar door vlamboogvorming opblaast. En wat let je om automaatjes te nemen? Vergeet niet: wat 10 wijzen kunnen bedenken krijgt 1 modelbouwer kapot :)
Kijk es naar je eigen foto, daar heb je een uitstekend praktijvoorbeeld van selektiviteit. (en heel netjes opgezet)
Zijn dat trouwens gelijkstroomvoedingen? Die hebben toch ook een stroombegrenzing? Een circuit rond een old school 723 met oldschool 2N3055 kost misschien 5 euro en daarmee kan je een regelbare uitgangsspanning met stroombegrenzing opzetten.
Wat hebben de 4 voedingen voor doel?
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Roberd op maandag 13 oktober 2014, 22:23:44

Je probeert met je vragen een antwoord te krijgen dat het helemaal niet kan met één trafo omdat de trafo"tjes" de beperkende en dus beveiligende factor in de circuits zouden zijn.


Precies.

Het verhaal begon met aan aantal trafo's om een baan te voeden. De volgende discussie was dit te vervangen door één dikke trafo van pak 'm beet 10A. Mijn stelling is dat zulke grote stromen niet handig zijn als een lok ontspoort dus zul je iets moeten bedenken om te zorgen dat de stromen niet zo hoog oplopen. Splitsen in secties dus maar begrenzen met een zekering is niet handig enz.

Mijn situatie is simpel. Mijn dikke voeding is gesplitst en elk voedt een booster die het digitale signaal versterkt. Die booster schakelt bij kortsluiting af bij 2,5 - 3A dus lopen er nooit grote stromen. De zekeringen in de wisselspanning voeding dienen een ander doel en dat is al gemeld.

Op de analoge baan heb je geen versterkers dus zul je iets anders moeten bedenken om de stroom te begrenzen.

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Ben,

Komen die boosters na sluting vanzelf weer bij, moet je ze resetten of is de stroom begrenst op 2,5 a 3 A

Rob
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Komen vanzelf weer op.
Re: Analoge informatie
Oke! Wat me dan opvalt is dat eigenlijk alles dat de grote fabrikanden (veel te duur)  aanbieden door heel veel toeleveranciers in diverse variaties goedkoper aangeboden wordt. Is voor dit voedingsissue nog nooit wat ontworpen? Voor de Analoogrijder!
Re: Analoge informatie (rijstroom-schakelstroom)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie (rijstroom-schakelstroom)
Even op het gevaar af in te breken in een boeiende discussie over baanvoeding (...)
terug naar iets wat Marco schrijft:

Citaat van: Toktokau op zaterdag 04 oktober 2014, 10:52:17
(...) alleen heb ik mijn marklin baan gelijkgericht, vanwege het kunnen hobbyen met gelijkstroom loc's en andere vreemdsoortige elektronische schakelingen (reed contacten, piezo motoren). (...)

Dit is een ander aspect van een analoge baan:

  • wisselstroom rijden + wisselstroom schakelen
  • wisselstroom rijden + gelijkstroom schakelen
  • gelijkstroom rijden  + wisselstroom schakelen
  • gelijkstroom rijden  + gelijkstroom schakelen
  • wisselstroom en gelijk stroom rijden + gelijkstroom schakelen

Ik weet niet of alle varianten voorkomen bij 3-railers, maar ik kwam een keer een link tegen van een baan, uitgevoerd als volgt: beide spoorstaven massa ("min"), bovenleiding prik("+"), gevoed met wisselstroom, geen puko's.
Dat zijn dus analoge Marklin E-loks uit de doos (niet-vertimmerd)  op 2-rail, wisselstroom rijden, met gelijkstroom schakelingen. Hij  had geen dieselloks en geen stoomloks. De maker betoogde dat de keus werd bepaald door:


  • betere massa op wissels en kruisingen (dus betrouwbaarder rijgedrag dan conventioneel 2- en 3-rail)
  • zelfbouw schakelingen (elektronica) zijn goedkoper bij lager verbruik bij gelijkstroom

En ik ben draadjes tegen gekomen van mensen die zweren bij gelijkstroom voor de schakelingen.
Maar de rijstroom gelijkrichten? Dat betekent dat je de Marklin loks moet aanpassen (met 2 diodes), toch?
Of is dat een fabeltje?


Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge informatie
Voor mijn modelbaan heb ik de 2e combinatie toegepast.
De gelijkstroom is benodigd voor de CDU-schakelingen.

Groeten,

Erik.
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
En ik ben draadjes tegen gekomen van mensen die zweren bij gelijkstroom voor de schakelingen.
Maar de rijstroom gelijkrichten? Dat betekent dat je de Marklin loks moet aanpassen (met 2 diodes), toch?
Of is dat een fabeltje?


Ja hoor, Jan, dat is een fabeltje.

Al in mijn tienertijd (nog niet zo lang geleden  >:-D ) zette ik al een gelijkrichter (seleen, vaak in groen of rood) achter de trafo.
Zonder iets aan de loc's te wijzigen. De wisselstroom loc's rijden daar prima op. Door de 2e cel met een schakelaar aan/uit te zetten kon je zo op halve puls rijden.
Nu rijdt het hele spul nog steeds zo, daarmee hoef ik alleen maar de rails om te schakelen voor de 2-rail treinstellen.
Op de zijlijn en het station maak ik gebruik van pulsbreedte modulatie.
Dat is de rijregelaar van Martin Weistra. Ik heb deze uitgebreid met: de basisfrequentie kan ik in 8 stappen regelen, een regelbare voorspanning van 5 volt, een electronisch vliegwiel in 4 standen met daarbij een rem(kraan).
Alleen het gesis daarvan heb ik nog niet gerealiseerd, dat staat op de langjarige planning. Eerst het blokstelsel op de hoofdbaan afbouwen.

Grt.

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 14 oktober 2014, 22:56:39
pulsbreedte modulatie.
Dat doen mijn Kleinbahn DC-trafo's ook, pulsbreedte modulatie. Kun je extra langzaam mee rijden.
Dus als ik het goed begrijp kan een 3-rail lok daarop ook rijden?

Dus je schakelt tussen 2- en 3-rail, en niet tussen AC en DC?
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Kort maar bondig Jan, dat klopt.

Alles rijdt bij mij op gelijkstroom, kan je meer rommelen met diodes en transistoren enz.
Ook schakelen doe ik met gelijkspanningen. O.a. schakel ik daarmee met diode-matrixen wisselstraten in de schaduwstations.

Grt.

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
De wisselsturing, als die ontworpen is voor "wissel" spanning, en dan niet in de zin van de aan te sturen wissels maar een wisselende spanning, als je die spoelen met gelijkspanning bekrachtigd lijkt het mij dat ze best warm kunnen worden omdat de tegen-EMK missen. Kortstondige pulsen kan mi geen kwaad.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge informatie
Nog een simpel analoog extraatje.......

Ik heb jarenlang op een analoge baan met een potmeter van 25K tussen de trafo en de rail (bruine draad) gereden. Trafo op een derde ongeveer open (ff uitproberen) en je kon heel langzaam je loc laten vertrekken en laten afremmen. De maximumsnelheid was wel beperkt, maar met stoomlocjes zag het er goed uit. De potmeter zit in een kastje met een draad van 1,5 mtr en er zit ook een aan/uit schakelaar op. Om de loc te kunnen schakelen, zette ik de schakelaar op uit, draaide de potmeter helemaal open, trafo naar nul, schakelaar op aan en met de trafo schakelen. Omslachtig , maar het werkte prima !
Die 25K=waarde heb ik proefondervindelijk ontdekt, mocht van de elektronicazaak er een stel mee om te proberen.

Met foto van het kastje (soort walk-around)

Grtz Tony
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: Roberd op woensdag 15 oktober 2014, 19:50:26
als je die spoelen met gelijkspanning bekrachtigd lijkt het mij dat ze best warm kunnen worden omdat de tegen-EMK missen
Jij weet technisch meer dan ik.

Ik weet alleen dat oude M*loks Alstrohm zijn, oftewel op alle soorten stroom rijden.
Dus als we het over wisselstroom-spoelen hebben, dan hebben we het alleen over:

-wissels
-seinen
-hulprelais
-overwegen
-kranen
-draaischijven
-ontkoppelrails
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Ach, dat warm worden valt wel mee, heb ik uitgeprobeerd door vinger op de spoel te houden en te bekrachtigen.
Zodra  je vinger het te warm vindt, krijgt de electronica het ook benauwd. :D (Mijn vuistregel)

Bij de wissels, waar dit mogelijk een probleem zou kunnen zijn, heb ik de bekende schakeling met diode, weerstand en elco toegevoegd. (Ben de naam daarvan even kwijt, leeftijd)

De wisselspanning gebruik ik alleen voor mijn Roco-draaischijf. Wissels, seinen, relais, (toekomstige) ontkoppelrails werken op 18v gelijkspanning.
Een overweg moet ik nog maken, een motortje/mechaniek uit een gedemonteerde CD-romspeler wordt de aandrijving, dus ook gelijkstroom.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge informatie
Kijk, daar houd ik nou van: lekker bastelen met wat simpele electronica! :thumbup:
Wat een fijn topic is dit, er komen allerlei technische ideeën boven
water die in de jaren zeventig en tachtig algemeen goed waren.
Niets programmeren, waardes instellen en decoders wisselen,
gewoon proefondervindelijk uitproberen en gaan met die loc. :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Ik heb zelf natuurlijk ook wat zitten prutsen, maar dan met 12 vDC (omdat alle relais die ik heb schakelen op 12 vDC, zelfs oudere relais die bedoeld zijn voor 24 vDC). Heel wat van die wisselstroomspoelen doen het dan ook al, worden niet warm, en maken geen herrie. Ik weet alleen niet hoelang ze het dan blijven doen.

Een van de meest opvallende relais (uit de jaren '80) is de Gruner 703 ( http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28691.0 ). Dat is een 12 vDC relais dat al op 9 vDC schakelt. Op 12 v luidruchtig, op 9 volt stil. Het relais heeft maar 1 stroomcircuit, maar door een hete speld in het rode handvat (wat heen en weer gaat) te persen, kun je er een wisseltong mee omzetten. Dat ene stroomcircuit kun je dan gebruiken, voor een lampje of voor "3-rail polarisatie".

"3-rail polarisatie" is het afwisselend zetten van prik en massa op de spoorstaaf (van een wissel, kruising of kruiswissel) waar overheen een sleper moet worden getild (en dus vaak kortsluiting maakt) om de rijweg te vervolgen.
Re: Analoge informatie
Meestal komen relais iets eerder op dan de spanning die aangegeven is. En ik denk dat ze afvallen bij een volt of 5, 6...
Misschien wel 4