Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Analoge informatie

Gestart door tschijndel woensdag 13 augustus 2014, 12:45:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Analoge informatie
Hallo,

zijn er nog treinmodelliefhebbers die analoog rijden.
Zie zo weinig informatie over analoog rijden, neem aan dat oude liefhebbers nog volgens de analoge regels rijden en niet zomaar overgaan op digitaal !
Zou gaarne tips willen hebben over analoog rijden.
Marklin insider houdt zich hier ook al niet echt meer mee bezig, helaas.
wellicht zijn er nog tips die analoge rijders willen delen, liefst met foto's.
Zelf ben ik weer begonnen om een analoge baan op te zetten, maw moet weer leren heo.
alvast bedankt voor jullie aandacht
Re: Analoge informatie
petermarklin
gast

Re: Analoge informatie
Hallo , ik rijd sinds 2011 analoog op Mrails
ben niet zo een voorstander van C en digitaal gebeuren
Grt Peter
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: tschijndel op woensdag 13 augustus 2014, 12:45:29
...maw moet weer leren heo...

Ik zou zeggen: post je vragen gerust. Veel mensen hier zijn analoog begonnen en weten nog best hoe problemen opgelost moeten/kunnen worden.
Re: Analoge informatie
Ook ik rijd analoog op M rails, net weer begonnen een baan te bouwen nadat alles jaren in dozen heeft gezeten.
Ervaringen uitwisselen ?? Ja graag.

Herman.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2007

Deelnemer vanaf 2007

offline
Re: Analoge informatie
Goedenavond,
Ik ben een fervent analoogrijder. Er rijden op mijn baan op de zolder 25 locs. volautomatisch. 3 snelheden. Alles geregeld met relais. Ik sluit mijn baanplan bij.  Ik zal proberen een artikel dat enkele jaren terug in het clubblad van de M track vereniging is geplaatst bij te sluiten. Als je jouw email toestuurt dan zal ik nog wat foto's verzenden.

Groet en altijd bereid je te helpen.

Frans Hufkens Teteringen

Helaas lukt het verzenden van de bestanden niet. Dus ik zal vervolgens proberen via jouw emailadres. Ik wacht af.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2014

offline
Re: Analoge informatie
Hallo,
Ik rijd ook analoog met M-rails. Ben mijn baan weer aan het opbouwen na 20 jaar stilstand. Ik werk met schakelrails en relais voor de basis besturing en handmatig voor rangeren op een kopstation. Ik sta geheel open voor ervaringsuitwisseling. Op dit forum stel ik daarom ook zelf vragen en geef reacties op vragen van anderen.
Groeten,
Roel
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Dag jongens,

Tuurlijk zijn er nog tig analoog rijders op het forum.
Alleen door het geweld (lees: problemen met) van het digitale rijden lijkt het wel of er geen analoge rijders meer zijn.

Zelf rij ik dus analoog, met behulp van zelf ontworpen elektro(nische) schakelingen, en ook nog eens met 2- en 3-rail materieel op K-rails. En daar ben ik niet de enigste in.

Dus ervaring met analoog rijden genoeg op het forum.

Veel bouw- en rijplezier hier.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Welkom in de club van analoge rijders.

Zelf ben ik begonnen met M-rails, en toen overgestapt op k-rails.
Met M-rails kan van alles, functionele wissels, seinen, schakelingen.
Er bestaan nog steeds prachtige, werkende M-rails demonstratie banen, o.a. in Sneek.

Ik rijd Zwitsers. En in het begin had Marklin heel weinig Zwitsers materiaal.
Pas toen Zwitsers rijden een hype werd, en alle 2-rail fabrikanten daarvoor iets gingen maken,
werd Marklin wakker, en kwam ook met wat extra's.
In het begin bouwde ik de 2-rail loks en wagonnetjes dus om op 3-rail.
Dat rijdt dan prima op M-rails.

Maar na verloop van tijd begon het me te storen dat als er iets stuk ging, het altijd de ingebouwde elektronische omschakelblokjes waren, en met name de ongedocumenteerde, erop gelaste draadjes die los lieten.

Niet de lok ombouwen maar de baan, was mijn conclusie.
En sindsdien rijd ik analoog op k-rails en 2-rail loks bouw ik niet meer om.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge informatie

Hallo !

Hier is nog iemand die een analoge baan heeft !
1 trafo, 10 stroomloos te maken stukken en spelen maar  :thumbup:

3 maanden niet gereden? Geen probleem, stroom aan en knarren maar !

Grtz Tony
Re: Analoge informatie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Analoge informatie
Ook in de wiki http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:Modelbaanbesturing vind je heel wat informatie over gewoon analoog rijden.
Kijk ook daar eens rond.

John
Re: Analoge informatie
Lange trein
gast

Re: Analoge informatie
Hallo,
Ik ben ook een analoog rijder op m-rails. Ik hou alles zoals het was toen ik mijn eerste loc kreeg van mijn vader zo'n 45 jaar terug. Ik kijk hier al een paar jaar lang mee en kan mij niet herinneren dat een vraag over analoog rijden of problemen ermee onbeantwoord gebleven is. Nu rijden er 5 loc's op mijn baan maar het moeten er een 8-tal worden en nog eens 2 op aparte omlopen.
Dit forum is een prachtbron voor de informatie die je zal nodig hebben. Vuur maar je vragen af en je zal zien hoe snel sommige leden  gaan antwoorden.
Veel succes en vooral véééééél plezier,
Denis
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Dank jullie allemaal voor de info, ben erg blij met jullie reacties
vooral vt601 en frans (niet ten nadelen van de andere, begrijp mij niet verkeerd, ben er blij mee)

zal alles eerst bekijken, daarna kom ik wellicht met vragen, weet wel wat analoog rijden, maar naar mijn begrip moet veel meer kunnen
Tonvs
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Hoor net dat Viessmann modelspoor Vollmer heeft overgenomen, dat is goed nieuws.
prachtige bouwdozen van vollmer blijven op de markt.
kan ik ook weer verder met bouwen op de analoge baan.
groeten

Re: Analoge informatie
hajoscho
gast

Re: Analoge informatie
Ja Hallo in die Niederlande,

ik rijd sinds 1953 analoog op M-Rails. En nu sinds 1998 ob C-Rails, maar op een stuk (Nebenstrecke) altijd nog M-Rails en analooge besturing met Relais, Trafos en een zelfbouw regelaar (walk around control).

Schildering mijn baan.

Groetjes

Hans
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
hallo Jan,
heb jij jouw baan ergens met foto's staan op het forum ??
groetjes
TonvS
Re: Analoge informatie
Henk.HO
gast

Re: Analoge informatie
hallo .Ik denk als je alles digitaal van marklin koopt.
het goed werkt.
Maar als ik lees wat voor problemen er allemaal voor doen
met digitaal en wat een goede decoder kost.
Analoge loc,s kun je zelf repareren maar aan
een decoder die stuk is kun je gewoon weg gooien.
Voor dat geld wat je uit spaart aan decoders daar,
mee kun je mooie loc,s, voor kopen
Dus voor mij analoog werkt probleem loos.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge informatie
Dag Ton.

Hier rijden de treinen ook analoog. Het oude materieel van Marklin boeit mij mateloos ...

Groeten,

Erik.
Re: Analoge informatie
Mijn treintjes rijden op metalen rails van het (toen nog degelijke) merk Märklin.
Digitaal bestuurd met een Uhlenbrock Intellibox IR en twee Märklin Control 80 f's.
Wissels, seinen en draaischijf analoog met de bekende schakelkastjes.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Ik rij sinds 1953 analoog en dat bevalt prima
Re: Analoge informatie
Hier ook helemaal analoog, old skool..
m rails, seinen en schakelkastjes, geen relais of iets dergelijks.
en de enige die het automatisch bediend is Bram... >:-D

groet Winno
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Analoge informatie
Ook ik rij analoog op M Rails.
Het bevalt nog altijd prima.
Als ik hier lees wat voor problemen er vaak zijn met digitaal,dan rij ik toch liever analoog.

Tony
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: blauweengel op woensdag 01 oktober 2014, 10:06:48

Als ik hier lees wat voor problemen er vaak zijn met digitaal,dan rij ik toch liever analoog.


De topic starter vraagt om tips om analoog te kunnen rijden. Kennelijk is ook dat dan niet zo simpel? ;)

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Inderdaad spoorman, lijkt niet zo simpel, helaas.
Helaas ben ik zelf getroffen door waterschade op zolder en moest de helft van mijn baan afbreken, gelukkig was die nog niet vol gebouwd.
Door de bliksem waren er dakpannen van het dak gesprongen, leek wel of er iemand naar beneden viel van het dak, ging zo hard en snel.
Gelukkig nu weer gemaakt en de baan weer aan het opzetten, opnieuw plannen, zodat indien er weer wat gebeurd, de baan kan verplaatsen !
Ik gebruik momenteel M-rails, met 7188 als sein.
Het moeilijkste blijft de stroomvoorziening met meerder rijbanen (in een station) of kopstation met alleen sein 7188.
het verdelen van de rijbanen die van stroom of stroomloos moeten worden gezet.
Wellicht een simpele oplossing of iemand heeft een mooi plaatje hoe te verdelen.
Andere vraag:
Hoeveel wissels kunnen er op een 32 VA marklin trafo, en daarnaast toch nog een trein erbij laten rijden ?>
dank voor jullie aandacht en tot ..........
TonvS :)
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge informatie
Dag Ton.

Ik heb ooit eens een overzicht gemaakt van analoge verbruikers:

10,0 VA   Rijdende locomotief op max. snelheid (7-10 VA afhankelijk van loctype!)
  5,0 VA   Rookgenerator, conventioneel met bv. trafo
  3,0 VA   Verlichte wagen met 2 bi-pin lampjes
  4,5 VA   Verlichte wagen met 3 lampjes
  1,5 VA   Huisverlichting per lampje
  8,0 VA   Wisselaandrijving tijdens schakelen
  1,5 VA   Wisselverlichting M-rail
  1,5 VA   Seinverlichting arm- en lichtsein (per lampje!)
  8,0 VA   Seinaandrijving tijdens schakelen (zolang de toets ingedrukt is)

Uiteraard zijn dit gemiddelde waarden :wink: maar zo kun je wel bepalen
hoeveel de transformator (ongeveer) wordt belast.

Groeten,

Erik.

@ Ben: als je het analoge deel van dit forum betreed, zul je wel de lange tenen moeten intrekken :wink: :mrgreen:
Re: Analoge informatie
Ik schaar me onder de analoge 2-railers. Ga dus mijn baan opzetten met baanvakken, IR sluis-detectie (misschien wel via barcode) en hoe ik de boel aan ga sturen weet ik nog niet. Maar ik koop niks daarvoor
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Yeeeeh, daar heb ik wat aan thanx ERIK
Re: Analoge informatie
Citaat van: tschijndel op woensdag 01 oktober 2014, 12:43:17
Hoeveel wissels kunnen er op een 32 VA marklin trafo, en daarnaast toch nog een trein erbij laten rijden ?>
dank voor jullie aandacht en tot ..........
je kun heel veel wissels schakelen met een 32VA transformator.
als deze maar 1,5VA gebruiken.
hoeveel wissels ga je gelijktijdig schakelen?
vaak maar 1 .....

even over je rijbanen.
ik gebruik 3 rijbanen waar ik treinen op kan rijden.
alle banen hebben een eigen transformator, en onderling zijn de massa's aan elkaar gekoppeld.
tussen de rijbanen heb ik de rails van elkaar los gekoppeld dmv een kartonnetje, zodat er een scheiding is tussen de rijbanen
bij het station heb ik de rails geblokt met behulp van een sein, rood is geen spanning en groen geeft deze de spanning weer door en gaat de trein rijden.
het rangeerdeel, heb ik geschakeld met de rood gele kastjes.
scheiding na de wissels en dan de spanning op de rail schakelen dmv het schakelkastje.
kunnen je locomotieven ook mooi geparkeerd blijven staan.

groet Winno
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
dank je wel winno
duidelijk

Nog wel een vraagje,
wat bedoel je met: alle banen hebben een eigen transformator, en onderling zijn de massa's aan elkaar gekoppeld.
de mass's zijn aan elkaar gekoppeld ??

groetjes
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
@wvniersen

Krijg je dan geen schokken (schok) als je loc van de een naar de ander baan wisseld??

Ivan
Re: Analoge informatie
Citaat van: tschijndel op vrijdag 03 oktober 2014, 12:26:55
dank je wel winno
duidelijk

Nog wel een vraagje,
wat bedoel je met: alle banen hebben een eigen transformator, en onderling zijn de massa's aan elkaar gekoppeld.
de mass's zijn aan elkaar gekoppeld ??

groetjes
ja, alle massa's van alle transformatoren, dus de bruine draad heb ik aan elkaar gekoppeld, via een ringleiding.
en je moet alleen zorgen dat je transformatoren in fase staan, anders stopt de trein bij overgang van de 2 transformatoren.
dat kun je testen met een lampje,


Citaat van: ivan op vrijdag 03 oktober 2014, 13:01:59
@wvniersen

Krijg je dan geen schokken (schok) als je loc van de een naar de ander baan wisseld??

Ivan

hoe bedoel je schokken...
als je de transformatoren in fase gezet hebt, en gelijk met de snelheidsregelaar, dan blijft hij net zo mooi door rijden.
heb je een op 50 en de andere op 0 dan stopt de trein natuurlijk ook.
zelfde geld voor als de en op 50 en de andere op 100....dan heb je een sneltrein...  :D

groet Winno
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
dat bedoelde ik met die schok(schokje) inderdaad


ivan
Re: Analoge informatie
even ter verduidelijking.

gele lijn is aangesloten op de gele transformator.
blauw op de middelste trafo.
en rood op de rode trafo.
rood is een groot vlak, die weer geschakeld worden door de schakelkastjes, die de zwarte lijnen schakelen
de oranje strepen zijn de kartonnen plaatjes tussen de midden leider.
en de oranje rondjes zitten de kartonnen plaatjes voor de afsluiting met seinen
ik hoop dat het zo wat duidelijker is..

groet Winno
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Inderdaad ja  :thumbup:
zeer mooi uit gelegd en nog bedankt voor de vorige foto
met die transfo's dat wist ik nu niet

THX Ivan
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Ik heb dit plaatje al vaker gezien. Toch verbaast het me dat er niets (maar dan ook niets !)
in de wiki te vinden is over het aansluiten van trafo's in fase, analoog noch digitaal.

niet bij Märklin aansluitschema's,
niet bij Märklin Analoge besturing,
niet bij Märklin artikelnummers,
niet bij analoog,
niet bij techniek,
niet bij elektronica,
niet bij Modelbaanbesturing .....

Ik zou verder geen idee hebben, waar ik het nog zou moeten kunnen zoeken.

En toch staat het plaatje wel in de wiki. Dat is pas echt raar.
bron: http://wiki2.3rail.nl/images/1/11/Ana-dig2.jpg

Dit plaatje dus:


Ik vind dat vooral vreemd, omdat het een onderwerp is wat vaker naar voren komt. Bijvoorbeeld het in fase zetten van allerlei zwakstroom trafo's, inclusief M* lichttrafo's en gelijkstroom trafo's. De draadjes zijn vooral te vinden in de rubrieken "analoog" en "elektronica".

Met regelmaat staat er de tip bij om de stekkers te markeren na de test en daarna in een stekkerblok te stoppen, opdat je het nooit meer opnieuw hoeft te testen. Met enige regelmaat staat bovendien vermeld wat er fout kan gaan als trafo's niet in fase staan, zoals het nare effect bij een sleper op de overgang tussen twee trafo secties (van niet in fase staande trafo's).

Al met al genoeg info, zou ik zo zeggen.
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Dat komt omdat het in fase zetten bij analoog rijden helemaal niet nodig is. ;)

Overigens is er een plaatje bij LDT maar dat heeft geen betrekking op analoog rijden: http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_274.pdf

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2023

offline
Re: Analoge informatie
Jan22,

Dan heb je niet goed gezocht.

Zie : http://wiki.3rail.nl/index.php/Overstap_Analoog_naar_Digitaal#Trafo.E2.80.99s_in_fase_zetten

FF in de wiki met de zoekfunctie het woord fase ingetoetst et voila !!
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Wie stopt dat daar nou in? Daar heb je als analoog-rijder toch helemaal niets te zoeken?

Punt 1 moet je daarvoor eerst door de tien geboden waden van de pro-digitalisten.
Punt 2 slaat deze tekening op die pagina op die plek als tang op dirk (als het tevens bedoeld is voor een analoog rijder)
Punt 3 vind je deze tekening zo alleen maar als je al weet dat je trafo's in fase kunt zetten
Punt 4 is de eerste kennis die een analoog rijder moet weten: hoe je met meerdere treinen onafhankelijk aangestuurd op een analoge baan kunt rijden
Punt 5 loopt iedere analoge starter onmiddellijk op tegen de barrière van een 10 VA start trafo, en moet weten dat je simpel kunt uitbreiden, en hoe dat verantwoord kan, en vooral waarom dat in fase moet, en wat de gevolgen zijn als je dat niet doet.

Mijn conclusie is dat deze pagina geschreven is door verstokte digitalisten die niets maar dan ook helemaal niets begrijpen van analoog treingebruik, noch zich realiseren wat de essentiële verschillen zijn tussen digitale en analoge besturing.  Want de verschillen gaan echt wel iets verder dan een digitaal signaal op de rails en een continu voltage van 18 v.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: Spoorman op vrijdag 03 oktober 2014, 15:46:02
Dat komt omdat het in fase zetten bij analoog rijden helemaal niet nodig is. ;)
Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar bij analoog rijden moeten trafo's wel degelijk in fase gezet worden. Bij mijn oude (blauwe) trafo zit zelfs een handleiding waarin dat wordt uitgelegd.
Er staat alleen niet bij waarom. en inderdaad, daar kom je vanzelf wel achter.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge informatie
Helemaal mee eens Jan! :thumbup:
Sinds hier de Wiki 2.0 on-line is kan ik ook maar weinig terug vinden (van wat ik er aan toegevoegd heb ... )

Citaat van: Spoorman op vrijdag 03 oktober 2014, 15:46:02
Dat komt omdat het in fase zetten bij analoog rijden helemaal niet nodig is. ;)

Kun je deze uitspraak eens nader verklaren, want m.i. is dat volledig uit de lucht gegrepen:
het in fase brengen van verschillende voedingen gebeurt om alle secundaire massa's (en
negatieve polen) met elkaar te verbinden, met als doel geen zwevende spanningen te creëren.

Groeten,

Erik.
Re: Analoge informatie
Zie ook ===> klik
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Jan22 op vrijdag 03 oktober 2014, 16:19:13

Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt


Hap hap. :D
Re: Analoge informatie
ach ja....
wat gebeurd er als je ze niet in fase zet.....
dan stopt het rijden ineens....
en dan kom je er maar niet achter waarom dat het is, totdat je ergens eens gelezen hebt dat je dan een stekker moet omdraaien....
en dan werkt het ineens wel...

en inderdaad de analoog wiki is niet echt om over naar huis te schrijven.
maarja, wat wil je, wij analoge rijders hebben ook geen dure decoders die zomaar opgeblazen worden als er iets verkeerd gaat.
hier stopt hooguit het locje, of begint het een beetje te knetteren....
even verschuiven en alles werkt weer... ;)

groet Winno
Re: Analoge informatie
Toktokau
gast

Re: Analoge informatie
Hallo iedereen,

Erg leuk om te zien dat er nog analoge rijders bestaan, zelf al vanaf kinds aan M gereden.
Gestopt in de pubertijd, daarna delta, toen digitaal rijden met analoge besturing.
Weer gestopt, na een paar jaar weer volledig digitaal met CS1 begonnen.
Na een godsvermogen te hebben geïnvesteerd, toch weer gestopt en alles met verlies verkocht.
En je raad het al recent weer begonnen maar gewoon heerlijk ouderwets analoog, met idd de fase en andere dingen waar je op moet letten.
ik rijd na c en k rails weer gewoon m rails (vanwege de prijs) alleen heb ik mijn marklin baan gelijkgericht, vanwege het kunnen hobbyen met gelijkstroom loc's en andere vreemdsoortige electronsiche schakelingen (reed contacten, piezo motoren).
Dit is namelijk iets wat ik persoonlijk enorm miste tijdens mijn digitale periode, lekker kunnen sleutelen zonder dat het je een vermogen kost.
Persoonlijk ben ik van mening, dat digitaal alleen meerwaarde heeft bij een grotere baan. En analoog wat betaalbaarder is en meer vrijheid geeft.
Uiteraard zullen velen dit tegenspreken, het is ook alleen mijn persoonlijke ervaring en mening.
Ik ga binnen dit forum weer op zoek naar leuke analoge weetjes want die zijn er genoeg.
Ik wens ons veel succes met een analoge baan  :P

Marco


Re: Analoge informatie
marklinfan
gast

Re: Analoge informatie
Rij delta\analoog.
Soms rij ik helemaal analoog met seinen (steeds vaker).
Soms rij ik met delta en analogen opo volle snelheid.
werk met 2  trafo's en soms een voor overig.
een voor vol en een voor aftrekvertraging en voor de 40km per uur.
Re: Analoge informatie
"aftrekvertraging" nou moe  8o
Re: Analoge informatie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Analoge informatie
Om iedere gebruiker weer wat verder te helpen met analoge informatie over het "in fase zetten" van hun trafo's, is hiervoor een aparte pagina aangemaakt.
Overigens geldt deze informatie ook voor onze digitalisten.

http://wiki.3rail.nl/index.php/Trafo%27s_in_fase_zetten_(analoog_/_digitaal)

of klik

John

EDIT: 1e link hersteld
Re: Analoge informatie
Citaat van: VT601 link=topic=51272.msg914915#msg914915 date=1412493998

http://wiki.3rail.nl/index.php/Trafo%27s_in_fase_zetten_(analoog_/_digitaal)

of
url=http://wiki.3rail.nl/index.php/Trafo%27s_in_fase_zetten_(analoog_/_digitaal)]klik[/url]

John

de eerste link....Deze pagina bevat geen tekst. U kunt naar deze term zoeken in andere pagina's of de logboeken doorzoeken.

groet Winno
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Analoge informatie
Foutje in de tekst: sluit een 16 Volt lampje aan tussen.......

Dat lampje gaat gewoon stuk als de trafo´s uit fase zijn want dan staat er minimaal 32 Volt over dit lampje :)
En leg eens uit waarom de trafo´s in fase moeten staan bij een digitale installatie ?

grv Huub
Re: Analoge informatie
marklinfan
gast

Re: Analoge informatie
ik doe het met 2 lampjes, nog nooi fout gegaan.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: huub op zondag 05 oktober 2014, 11:36:12
En leg eens uit waarom de trafo´s in fase moeten staan bij een digitale installatie ?
Bij nader inzien vind ik de tekst die ik niet wilde lezen, ook niet zo helder:
Van analoge naar digitale blokken.

Misschien wordt de tekst begrijpelijker als je die in een tabelvorm giet:
in de linker kolom hoe iets analoog gedaan wordt, en in de rechterkolom hoe je dat zelfde digitaal doet?
Dan wordt vanzelf duidelijk wat je moet veranderen als je wilt overstappen.

En wat belangrijker is, gezien de vraag in dit draadje, duidelijk wordt dan ook meteen hoe je analoog iets kunt doen. Neem de wisselaansluiting.
Persoonlijk zou ik geneigd zijn wissels nog eerder van een decoder te voorzien dan loks.
In dit draadje staat gek genoeg geen woord over het inbouwen van wisseldecoders.


Dit plaatje (van een analoge wisselaansluiting) kan met een iets betere tekst gewoon staan in het analoge deel van de wiki, dus bijvoorbeeld bij http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:M%C3%A4rklin_aansluitschema%27s (aansluiten i.h.a.), of http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_M-Rail_Elementen (aansluiten van M-wissels) , of http://wiki.3rail.nl/index.php/Aansturing_Wisselmotoren (de aansluiting van wisselmotoren =anders dan die van Marklin?), of gewoon op Marklin catalogusnummer ).
Dan kun je hier ernaar verwijzen en aangeven wat er digitaal anders kan, waarom en hoe.
Het staat nu onder http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:Aansluitschema_Wissel onder de Categorie http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:Aansluitschema. Het is duidelijk dat de nieuwe 3-rail wiki 2.0 vol verrassingen zit. Niet altijd op de meest logische plaats, maar toch.

Neem dan de seinen. Die zijn wel te vinden op catalogusnummer, b.v.:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7188
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_hergebruik_oude_Seinen_70xx/71xx
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7039
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7040
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7041
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7042

en bij toeval aangetroffen:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Rem-_en_Optrekvertraging

Het lijkt mij veel handiger om in het overstap document per sein (en dus per catalogusnummer) aan te geven wat er analoog mee kan (verwijzing), wat er digitaal mee kan (verwijzing), en wat er digitaal anders kan (bij overstap-overwegingen).
Daar los van staat het gebruik van universele M* relais (en alle elektronisch betere vervangingen daarvan). Dat soort schakelingen zitten volop in een analoge baan als hulprelais, en wat moet je daar dan mee doen als je overstapt?


En wat ik dan persoonlijk echt jammer vind, is dat als je doorbladert op wissels, je dan niet de schitterende resultaten ziet van forumleden zoals de Hosentrager in M-rails van AnalogDriver, Hosentrager in M-rails van Nieuwenhuis, de Hosentrager in K-rails van MadMenno of de Hosentrager in C-rails van Tilly. Dat zijn topproducten, gemaakt van bestaande M*wissels en kruisingen.
Die horen, vind ik thuis in de wiki, minimaal onder wissels en rails van betreffend rail-type.

Deze had er toch echt ook in gepast (halve Engelse wissel in M-rail uitvoering):
foto uit http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32234.0

Het forum heeft er ergens ook halve Engelse wissel staan in K-rail uitvoering, en wel hier:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18095.msg298622#msg298622.

Maar je vindt in onze wiki ook helemaal niets over klachten, aanpassingen, verbeteringen aan wissels en kruispunten. Die hadden toch stuk voor stuk als tips kunnen zijn opgenomen bij die rail-types?
Het is toch gewoon handig om te weten of er een puko te weinig is of een puko te laag?

Ook had ik verwacht 3-weg wissel aansturing zoals M* hem had horen te maken van AnalogDriver, gemakkelijk terug te vinden zou zijn, maar ook de nadelen van 3-wegwissels i.h.a.. Omdat dit vragen en opmerkingen zijn die iedere keer terug komen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2-JDeltNgHU

Zonderling is het gesteld met de bijdrage van MarklinDak (Fred) over Analoog bestuurde wisselstraten (in M-rails).


Het artikel verwijst onderaan naar de oude 3-rail wiki (die niet meer bestaat).
Dan denk je: "even zoeken in de nieuwe 3-rail wiki".
Maar waar dan?