https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M-rail_Baanprojecten_Forumledenhttps://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:K-rail_Baanprojecten_ForumledenWat je vraagt, staat soms in de bouwdraadjes van leden (tekeningen en foto's). Kladjes vol aantekeningen zijn bij mij bij verhuizingen in het ronde archief verdwenen. Er zijn mensen die hele klappers bijhouden van hun baan. Soms kun je spreadsheets per email ontvangen van leden. Ik heb er b.v. eentje van een forumlid, met alle bedrading en schakelingen die hij heeft aangebracht. En wat mij bij die baan interesseerde was de gekozen oplossing voor een analoog schaduwstation met 2 blokken per opstelspoor.
Het is gewoon een kwestie van draadjes lezen, en out-of-the-blue vragen stellen (per PB of mail) die niet in zo'n draadje thuis horen, maar waarvan je wel graag het antwoord weet.
Analoge banen groeien vaak organisch, stukje bij beetje. En bedrading wordt vaak pas
achteraf gedocumenteerd.
Het is eigenlijk pas mogelijk sinds tekenprogramma's zoals Scarm, Anyrail en Wintrack om de bedrading ook op de pc te tekenen. Voor veel mensen, want Autocad gebruikers konden het altijd al.
Zo herinner ik het me zelf ook. Je tekent de baan, maar de bedrading spreekt vanzelf tot het teveel wordt.
Seinen: Ik deed alles vroeger (tot eind jaren '80) in het zicht met sein 7188. Daarvan heb ik er 9. En uit beeld met Faller-relais (ook 9). Het (enige) station had 5 doorgaande sporen, en er reden 7 treinen op de baan. Zolang het zo simpel bleef, hoefde je eigenlijk niets te tekenen. Het werd pas complexer met de invoering van schakelrails. En ik denk dat dit voor meer analoge banen geldt: op het moment dat je besluit dat de treinen zelf ook wel wat kunnen schakelen, begin je na te denken, en wordt bedrading (logica) een hobby op zich.