Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Analoge informatie

Gestart door tschijndel woensdag 13 augustus 2014, 12:45:29

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
hallo,

gaat goed met de info, thanx.

Mijn baan deels, weer aan het opbouwen analoog (door lekkage van het dak (blikseminslag, de dakpannen sprongen van het dak) helaas een hele zijkant moeten afbreken))
Tja is beter dan brand, zullen wij maar zeggen  :?

nu een soort tafeldeel aan het maken, die bij een calamiteit er tussenuit kan.
toch wel handig, al oogt een hele vaste plank wel mooier !
groetjes
TonvS
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Dag Ton,

Van het weekend zal ik wat foto's plaatsen van het ophijsbare en draaibare gedeelte van mijn baan.
Misschien geeft dat wat ideeën.

Ik kan nu  niet bij mijn foto's, werk met een andere laptop.

Grt.

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
alvast bedankt wil.
kijk er naar uit

groetjes
TonvS
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Thanx  ook voor Jan, natuurlijk
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Veel van wat vroeger een probleem was bij analoog rijders, komt ook voor bij digitaal rijders.
Simpel gezegd, zoals de Spoorman het ergens uit drukt, omdat het niet een probleem is, maar een ontwerpkeuze.
Er zijn dus zaken die voorkomen bij metaalrails, bij kunststofrails en bij C-rails, simpelweg omdat de fabriek gedacht heeft: beter goed gejat dan slecht verzonnen. Wellicht niet wetend dat wat vroeger was bedacht, ook al niet de top was. 

Veel van de oplossingen, kom je in het forum op allerlei plekken tegen, omdat mensen ze in categorieën hebben gestopt, al naar gelang het type oplossing. Terwijl de oorzaak de overkoepelende factor is.
Er is een lijst van voorbeelden denkbaar.

Klein voorbeeld? BR 151 en slank wissel. Deze los maakte contact met de wielen op een slank wissel.
Bron aanpak: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52028.msg907125#msg907125

Van kortsluiting (teveel contact)  of juist een gebrek aan contact (massa, sleper)  heb je vooral last als je (analoog) heel langzaam rijdt, en als je digitaal rijdt.
Bij kortsluiting zul je eerder geneigd zijn een rails (wissel, kruising) de schuld te geven, en die aan passen).
Bij gebrek aan contact zul je eerder geneigd zijn aan onderhoud of reparatie van een voertuig te denken.

Frappant is hier weer de rol van 3-rail Wiki 2.0, die meer dan tevoren gecategoriseerd is, en minder dan ooit kritisch t.o.v. de fabrikant. In het volgende bericht ga ik hier even dieper in frotten met als doel wat oudere oplossingen aan te halen die ooit op 3-rail hebben gestaan ....

Laten we gewoon eens beginnen bij de sleper-problematiek (http://www.hamst.de/html/schleifer.html )
Want iedereen met een 3e rail, heeft een sleper nodig.
Re: Analoge informatie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Analoge informatie
@Jan22, (en de anderen)

Met verbazing lees ik de vele bijdragen uit dit draadje, waarbij je steeds interessante problemen en verbeterpunten aandraagt.
Aan de andere kant zie ik ook steeds reactie die mijns inziens niet specifiek 'analoog' dan wel 'digitaal' zijn.

Teruggaand naar de titel van dit draadje, heb ik een aantal categorie-links in de wiki al aangepast, maar er lijkt meer aan de hand te zijn.
Ik wil eerdaags met de andere redactie leden van de wiki eens overleggen of de indeling we slim genoeg is.
Vanuit jouw suggesties kom ik daarbij tot de volgende  (her)indeling: Marklin Algemeen, Marklin Analoog (voor de specfiek analoge zaken), Marklin Digitaal (idem maar dan digitaal) en Marklin Constructie-verbeteringen.

Voor dit laatste zou ik graag eens 1-op-1 met je van gedachten wisselen.
Mocht je hiervoor voelen, dan hoor ik dat graag. (Geldt ook voor de andere lezers)

Voor een verdere afspraak stuur even een PB.

John / VT601
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: VT601 op vrijdag 17 oktober 2014, 19:14:40
Voor dit laatste zou ik graag eens 1-op-1 met je van gedachten wisselen.

Het draait eigenlijk vooral om Verbeteringen.
Reparatie, Onderhoud, en Verbeteringen.

-Reparatie: iets herstellen naar de oude staat zoals bedoeld
-Onderhoud: zorgen dat iets blijft werken zoals bedoeld
-Verbetering: iets aanpassen anders dan bedoeld

Daarnaast speelt mee dat er checklists mogelijk zijn:
Gebeurt er dit, test dan dat, repareer zus 
en/of kijk of verbeteringen helpen.

In die zin wordt de wiki beter met behoud van wat er al verbeterd is.

PS Ik zal het draadje over Sleper-Verbeteringen afsplitsen;
dat hoort thuis in de rubriek:     
Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
Al zitten de Sticky Topics natuurlijk in de Rubriek Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken

Het probleem met die Sleper-verbeteringen is dat ze oorspronkelijk allemaal zaten in de discussies die aanleiding gaven tot dat Sticky Topic (Verbeteren stroomafname sleper). Daaruit is een deel van de oplossingen door de jaren heen weer verdwenen, waarschijnlijk omdat iemand dacht dat er maar een ultieme oplossing was die alle andere aanpassingen  overbodig maakte (en die ultieme oplossing is uitgekleed in de wiki 2.0 gekomen).
Maar er bestaat geen ultieme oplossing. Elke verbetering is bedacht voor een specifieke oorzaak.

Ik zal dit draadje (historische vogelvlucht) binnenkort starten. Maar voorlopig spui ik die info verkort eventjes hier.
Er zijn n.m.l. door M* in het verleden nogal wat foutjes gemaakt: loks met slepers die niet op K-of C- rails konden rijden, en dat soort zaken, door te lange slepers (voor in de bochten), te laag bevestigde slepers, slepers met gaatjes die in puko's bleven haken, en dat soort zaken.

En recent is er weer een draadje over sleper-alternatieven gestart:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=51267.msg902221#msg902221
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Dag Ton,

Zoals beloofd hier wat foto's van mijn oplossing om bij het raam te kunnen (moet gezeemd kunnen worden vindt mijn vrouw) en ik heb een rondlopende baan, dus ik moet erin kunnen (en er ook weer uit).

Mocht je meer details willen zien, dan verneem ik dat wel.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
En hier de foto's van de ophijsbare brug bij de deur op de achtergrond met de kontakten voor de baanspanningen.

De kettingen op de hoeken zijn los te "haken" en de kontakten worden gevormd door omgebogen relaistongen.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Potver, Will, wat een inventiviteit
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge informatie

Ik kende het al Wil, maar het was wéér smullen  :thumbup:
Woekeren met ruimte en creatieve oplossingen bedenken.......heerlijk.

Grtz Tony
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Hallo wil.

wat ingewikkeld, of lijkt dat maar zo ?
Ik ben meer een draadje aansluiten van een wissel of sein, maar volgens mij moet je zoals Wil meer van stroom en elktriciteit afweten.
Of heb ik het nu mis ??

graag wat meer details, heel graag zelfs.
alvast bedankt
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Het maakt mij ook nieuwsgierig, want een ander zou de elektrische verbindingen waarschijnlijk gemaakt hebben met een D-sub connector (male en female), bekend van  PC en printer, omdat je daar simpel veilige aansluitingen mee kunt maken. Dit is wel veel goedkoper, zo te zien.

Nu nog zien hoe ik zelf een "brug" moet gaan maken boven m'n zolderluik. Omhoog klappen zal niet gaan, omhoog trekken ook niet (zit schuin dakbeschot boven 't luik), maar wellicht een lade-constructie, of anders juist omlaag klappen tegen het dak aan? Met deze plaatjes ter aanmoediging, komt er vast wat uit.
Re: Analoge informatie
Ik had al een idee opgevat om die verbindingen met RJ45/RJ11 aan te leggen. Met een simpele klik zit de draad van een wissel op een aansluitblokje aangesloten waar weer makkelijk een RJ connector van een flatcable of patchcable op aangesloten kan worden.
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Hai Jan Willem,

Deze brug zit ook onder het schuine dak, ik zal proberen wat foto's te maken, die enigszins duidelijk ziin.

Grt,

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Hier zijn wat foto's.
Soms slechte kwaliteit, maar ik moest wel een hoge ISO-waarde nemen wegens te weinig licht.

Foto 2, 3 en 4 zijn van de andere kant genomen dan foto 1.
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
De eerste afbeelding heb ik gemaakt met de camera zo hoog mogelijk te houden.
Eigenlijk zou je een viseye-lens moeten hebben, maar het is geen verwisselbare lens.
Gemaakt met de flits, vandaar dat het Vollmer bankgebouw wit zag van de schrik :D.

Je ziet nog net het viaduct hangen aan de kettingen.
Aan de ketting een koord, door katrollen, foto 2; naar beneden, foto 3; en daar vast gehaakt.
Het 1e katrol hangt aan een triangel en deze zit klem tussen nokbalk en een lat op de zichtbare balk.

Als de brug naar beneden is, haak ik de kettingen los van de brug en gaat deze langzaam omhoog door het kontragewicht van de ketting. (Brug laag, ketting hoog)

Op foto 3 zie je nog net het andere ophijsbare gedeelte van mijn baan, dat hangt aan 4 katrollen met een stalen kontragewicht van ong. 35 kg.

Grt.

Wil Tweeendrie

Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Katrollen !!! Er heft bij ons in de buurt net een botenzaak op. Ik moest er maar eens even shoppen.
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Dat klopt Jan Willem,

Ik heb 7 katrollen in gebruik, als as gebruik ik M8 bouten.
Koop dan gelijk 4 draadspanners, stroppen en klemmen om de stalen kabels (6 mm) op exacte lengte af te kunnen stellen.

Grt.

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Pech gehad, het winkelpand was al geheel leeg. Ik wacht even op de volgende buitenkans. Die zijn er nog genoeg. Een van m'n technisch aangelegde vrienden stelde meteen 2 schuifrails met katrol voor. De schuifrails tegen het schuine dak, en het katrol aan de nokbalk. Dat komt er ook nog even niet van.

Ik heb net van een forumgenoot wat staalprofiel over genomen. Daarmee ga ik eerst aan de slag om de twee baandelen te maken waartussen de brug moet komen.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Hallo,

vraag, ik heb nog blauwe marklin trafo's voor de analoge baan.
Nu verneem ik dat het beter is om die te vervangen naar de huidige witte trafo's (230V) aangezien de omschakelimpuls digitale treinen kunnen beschadigen ?
Klopt dit ?
Wellicht verstandig om de blauwe trafo's te vervangen (3 exemplaren) of is er nog een alternatief om ze toch nog te gebruiken.
Hoor het gaarne en alvast bedankt
gr.
TonvS
Re: Analoge informatie
Ton
Blauwe tranfo's hebben een metalen behuizing en vormen een potentieel gevaar voor elektrocutie.
Bij eventuele kortsluiting en brand kan de verzekering daar moeilijk over doen.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Ik las net in een ander draadje dat er een oplossing bestaat voor het te hoge voltage.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.msg919719#msg919719

Maar kasten die onder stroom kunnen staan, los je daarmee niet op (Het EEG standpunt: weg met die troep). Wel met een geaarde draad en een geaarde stekker, lijkt mij. Want waarom zou je die bak niet aarden. Veel metalen behuizingen van servers zijn ook geaard. Je krijgt daar als systembeheerder echt geen schok van, als je er tegen aan leunt van vermoeidheid.
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Blauwe tranfo's hebben een metalen behuizing en vormen een potentieel gevaar voor elektrocutie.
Bij eventuele kortsluiting en brand kan de verzekering daar moeilijk over doen.


Daar geloof ik nu niets van.
De trafo op zich is niet gevaarlijk, het is de manier waarop de hele installatie wordt gemonteerd.
Je moet, zodra je met 230 spanning werkt, ALTIJD rekening houden met gevaar van aanraken en door verkeerd gebruik beschadiging van de kabel.
Werk alles netjes weg in kabelgoot o.i.d., zodat je het niet op de een of andere manier kapot kan gaan.
Het is hetzelfde als met losse snoeren in huis, zodra deze over de vloer zwerven kan dat gevaarljk zijn door struikelen / kapot trekken.

Zolang het aansluitsnoer niet beschadigd is, is de blauwe trafo veilg voor gebruik.

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: tschijndel op vrijdag 07 november 2014, 13:40:31
ik heb nog blauwe marklin trafo's voor de analoge baan.
Nu verneem ik dat het beter is om die te vervangen naar de huidige witte trafo's (230V) aangezien de omschakelimpuls digitale treinen kunnen beschadigen ?
Klopt dit ?

Er zijn trouwens ook blauwe trafo´s met plastic behuizing........
Maar het probleem heb ik al vaak omschreven:
De oude trafo´s zijn bedoeld om de toen gebruikelijke relais van genoeg energie te voorzien.
Hoe lichter de trafo, hoe hoger men de uitgangsspanning maakte voor de omschakelpuls.
Dat is voor een relais toch nauwelijks van belang en door de redelijk forse stroom door het relais zakte die spanning toch in.

Maar nu hebben we digitale loc´s en die verbruiken nagenoeg geen stroom meer bij een omschakelpuls, met gevolg: de spanning loopt soms veel te hoog op.
Ik heb een oude trafo van 16VA en de uitgangsspanning loopt op tot wel 33 Volt~ en dat is dus een topspanning van 1,41 maal hoger.
De Märklindecoders kunnen hier niet tegen en gaan kapot.

En nogmaals: het heeft helemaal niks te maken met de verhoging van het lichtnet naar 230 Volt~ !
Die zorgt slechts voor een verhoging van 24 naar 25 Volt. Peanuts dus  :)
De tolerantie van de lichtnetspanning is ook nog een stuk lager dan voorheen zodat het helemaal niks uit maakt.

Grv Huub

Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Huub,

Je hebt volkomen gelijk.
Ik zit me ook al een tijd te verbazen over het gezwam van die vehoogde spanning van 220 naar 230 volt.
Wat al deze lui vergeten is dat de tolerantie in de lichtnetspanning wettelijk is toegestaan.
Als ik me niet vergis is deze plus en min 5 %, ook voor de verhoging naar 230 v.
Alle oudere apparatuur was hiervoor ontworpen en kan dus zondermeer op deze hogere spanning gebruikt worden.

Als reparateur (van de buurt, vraag het Wil eens) heb ik na de omschakeling maar 2 elektronische apparaten mee gemaakt, die daardoor waren "opgeblazen". Maar dat lag nog meer aan de ouderdom van apparatuur (verdroging/scheuren) en krap ontwerp, dan aan de spanning.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Analoge informatie
Ja Wil, ik weet het  :)
Maar probeer dit broodje-aap-verhaal er maar eens uit te krijgen op dit forum.....
Dat gaat echt niet lukken en dat komt vermoedelijk door ¨mysterieuze krachten¨ die dit soort onzin iedere keer maar neerschrijven zonder ook maar een idee er van te hebben wat ze schrijven, in plaats van te luisteren naar wat technici te melden hebben.

grv Huub
Re: Analoge informatie
'k Ben géén technicus en heb zes oude trafo's in gebruik. ;)
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Analoge informatie
Super  :)
Re: Analoge informatie
Spoorman
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Wil Tweeendrie op vrijdag 07 november 2014, 19:21:18

Als ik me niet vergis is deze plus en min 5 %, ook voor de verhoging naar 230 v.


Het is nog erger. :)

Naar boven +10% (253V), naar beneden -15% (195,5V) waarbij de ondergrens in 95% van de meettijd niet lager mag zijn dan 207V (-10%).

Aldus NEN-EN 50160.

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Die exacte percentages wist ik niet meer, ik heb geen inzage meer in de info van de TD (65+) ;)

Voor de lezers: ieder apparaat moet dus tussen deze waarden normaal kunnen functioneren.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Hallo,
Wat een verhalen weer.
Ik heb blauwe voorzien van een plastiek omhulsel ?
zie bijlage
snoeren zijn perfect, lijkt mij dus geen probleem.
dank voor jullie info, ben er weer heel blij mee!!
gr.
TonvS
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Analoge informatie
Ja, als je maar op let met loc´s die een decoder hebben.
Als je een multimeter hebt, kan je gewoon meten wat er uit die trafo komt.
Je sluit er dan natuurlijk geen baan of trein op aan, onbelast is de spanning het hoogste.

grv Huub
Re: Analoge informatie
Citaat van: nobody op zaterdag 08 november 2014, 12:48:37
'k Ben géén technicus en heb zes oude trafo's in gebruik. ;)
En die gebruik ik (uiteraard) alléén voor de verlichting, wissel/sein aandrijvingen en aandrijving van de draaischijf.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Analoge informatie
Ton,
Dit is een prima dubbel geisoleerde trafo, symbool onder de loc aan linkerkant.
Zeer goed toepasbaar voor verlichting een kraan etc.
Cees
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 19 oktober 2014, 23:18:06
Dag Ton,

Zoals beloofd hier wat foto's van mijn oplossing om bij het raam te kunnen (moet gezeemd kunnen worden vindt mijn vrouw) en ik heb een rondlopende baan, dus ik moet erin kunnen (en er ook weer uit).

Mocht je meer details willen zien, dan verneem ik dat wel.

Grt

Wil Tweeendrie

Ha, kom ik ineens dit tegen! Het idee had ik al in mijn hoofd, zie ik hier de uitwerking! Geweldig. :)
Groet,
Henk163

Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Henk163 op vrijdag 14 november 2014, 22:31:09
Zoals beloofd hier wat foto's van mijn oplossing om bij het raam te kunnen (moet gezeemd kunnen worden vindt mijn vrouw) en ik heb een rondlopende baan, dus ik moet erin kunnen (en er ook weer uit).

Ha, kom ik ineens dit tegen! Het idee had ik al in mijn hoofd, zie ik hier de uitwerking! Geweldig. :)
Groet,
Henk163

Henk, als nog meer detailfoto's nodig hebt, lees ik dat wel.

Grt

Wil Tweeendrie

Edit Herman05: Citaat gerepareerd
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Hallo wil.
als je hebt, gaarne wat info, wellicht over de schakelingen van wissels, enz..

Na het rechtergedeelte gesloopt te hebben, (na een lekkage die na 3 weken werd verholpen, klant is geen koning meer) kan ik weer opnieuw beginnen aan die kant.
er zijn ergere dingen, toch.
wie heeft tips (ga denk ik aan die kant een soort module maken,  of uitneembare tafel, zodat bij een calamiteit aan de  raamkant direct kunnen ingrijpen.
groetjes
TonvS
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Dag Ton,

Mijn baan bestaat uit 10 segmenten. Geen modules, die zijn gelijkvormig.

Tussen 2 spiralen heb ik een wegschuifbaar deel op wielen, zodat ik ook bij de achterzijde kan komen.
En ik heb het draaibare gedeelte bij het raam en het ophijsbare bij de deur.

De 1e foto "hangt" dus tussen 2 spiralen, waarvan de 2e foto een kopzijde laat zien.

Wat voor schakelingen bedoel je met "van wissels"?

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
hallo wil.

zo te zien ook nog veel te doen.
Kamer is groot ?
winter komt eraan kunnen wij weer verder klussen met de modelbaan
groetjes
TonvS
Re: Analoge informatie
Jan-Willem de Wildt
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: wvniersen op donderdag 02 oktober 2014, 13:14:30
Citaat van: tschijndel op woensdag 01 oktober 2014, 12:43:17
Hoeveel wissels kunnen er op een 32 VA marklin trafo, en daarnaast toch nog een trein erbij laten rijden ?>
dank voor jullie aandacht en tot ..........
je kun heel veel wissels schakelen met een 32VA transformator.
als deze maar 1,5VA gebruiken.
hoeveel wissels ga je gelijktijdig schakelen?
vaak maar 1 .....

even over je rijbanen.
ik gebruik 3 rijbanen waar ik treinen op kan rijden.
alle banen hebben een eigen transformator, en onderling zijn de massa's aan elkaar gekoppeld.
tussen de rijbanen heb ik de rails van elkaar los gekoppeld dmv een kartonnetje, zodat er een scheiding is tussen de rijbanen
bij het station heb ik de rails geblokt met behulp van een sein, rood is geen spanning en groen geeft deze de spanning weer door en gaat de trein rijden.
het rangeerdeel, heb ik geschakeld met de rood gele kastjes.
scheiding na de wissels en dan de spanning op de rail schakelen dmv het schakelkastje.
kunnen je locomotieven ook mooi geparkeerd blijven staan.

groet Winno

hoe bedoel je dat van die massa's?
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Trafo%27s_in_fase_zetten_(analoog_/_digitaal)

CiteerWanneer meer dan één trafo wordt gebruikt, kan het gebeuren dat je trafo's niet in fase staan. Dat komt door de constructie van traditionele wisselstroom-trafo's. Als gevolg daarvan kan de positieve amplitude van de ene trafo tegelijk optreden met de negatieve amplitude. In dit ongunstige geval staat er dan ca. 32Volt tussen beide gele bussen

Wat Winno niet bedoelt:
Stel je hebt 2 of meer trafo's. Van eentje stop je de stekker in het stopcontact. Je verbindt de rijspanning ( B ) en de massa ( O ) van de trafo's. Op de losliggende stekkers van de overige trafo's staat dan ook stroom (als je pech hebt 230 volt). Daar kun je een flinke opdonder van krijgen. Dat komt doordat de wikkelingen in de trafo's twee kanten uit werken.

Wat Winno wel bedoelt staat in de wiki:
Zet de trafo's in fase (dus met de stekkers in het stopcontact). Dan kan een trein veilig van de ene naar de andere trafo (stroomkring) rijden, en krijgt die trein geen opdonder van 32 volt.

In dat geval verbind je uitsluitend de massa tussen de trafo's, niet de rijspanning ( B ) en niet het Licht ( L ). Niet de rijspanning omdat je verschillende, gescheiden stroomkringen wil op de baan. Niet het licht omdat alle elektrische wissels en seinen aan het licht ( L ) hangen, en dat wil je ook gescheiden houden.



school-leerstof:
De begrippen wisselstroom en wisselspanning worden op dit forum nogal eens voor elkaar gebruikt. Want we zijn niet allemaal elektraboer. Een trafo sluit je aan op het Lichtnet. Dat lichtnet levert wisselspanning, maar in huis-tuin-en-keuken gebruik noemen we dat stroom. De spanning=230 volt, en de golfbeweging in de tijd= 50-60 Hz. De wisselstroom in huis voor de wasmachine bedraagt bijvoorbeeld 16 Ampere (aparte stop=aparte stroomkring).

Plaatje geleend van de wikipedia:

Die golfbeweging maakt dat de trafo's soms niet in fase staan.

In fase zetten => stekkervorm
Als Marklin rekening had gehouden met trafo's in fase zetten, had ze dat simpel opgelost:
asymmetrische stekkers (die steken naar 1 kant uit)  gebruiken in plaats van stekkers die op 2 manieren passen.
Bij modemstekkers is dat altijd zo. Je ziet dan meteen of de stekkers op dezelfde manier in de stopcontactdoos zitten, of niet andersom. Ik heb van die stekkers in gebruik om LAN aan te leggen via het lichtnet. Die werken ook alleen maar als ze in fase staan, en daarom zijn ze zo vormgegeven dat je kunt zien of de stekkers goed zitten.
Re: Analoge informatie
Gerrit-1959
gast

Re: Analoge informatie
Hallo,

Bij wisselstroom NOOIT twee trafo's aansluiten op 1 stroomkring. Dit is gewoon levensgevaarlijk, zeker als je van één trafo de stekker eruit haalt. Je kunt dan zomaar een opdonder krijgen van 230 V.

(spatie toegevoegd)
Re: Analoge informatie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoge informatie
Dit statement is correct, geldt in het geval van tante M* voor de blauwe trafo's

De grijze versies trafo zijn zover mij bekend hier tegen beveiligd, is een later EU voorschrift!
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 20 juni 2017, 12:17:04
Hallo,

Bij wisselstroom NOOITtwee trafo's aansluiten op 1 stroomkring. Dit is gewoon levensgevaarlijk, zeker als je van één trafo de stekker eruit haalt. Je kunt dan zomaar een opdonder krijgen van 230 V.

Precies, en dat geldt voor de blauwe trafo's.
Daarom heeft Märklin ze van de markt gehaald in 2006
Dat hun inruilactie niet heeft gewerkt, dat weten we allemaal.
Na het Märklin faillissement (2009) zijn de ingeleverde apparaten gewoon terug op de 2ehands markt gedumpt.

Daarom schreef ik ook eerder al:
CiteerWat Winno niet bedoelt:
(...) Op de losliggende stekkers van de overige trafo's staat dan ook stroom (als je pech hebt 230 volt). Daar kun je een flinke opdonder van krijgen. Dat komt doordat de wikkelingen in de trafo's twee kanten uit werken.

Onderstaand plaatje is dus misleidend: met Märklin Transformers zou dit niet moeten kunnen.
Re: Analoge informatie
Ben den Hollander
gast

Re: Analoge informatie
"Umtausch" met bijbetaling is niet bepaald wat ik noem "uit de markt halen"...... Het was een Marklin stuntje, totaal geflopt, met als enige bedoeling omzet draaien en niet gedreven door compassie met de domme analoge rijder die niet doet wat in gebruiksaanwijzingen staat....... :D

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
 @citaat
Hee Ben, je bent er weer!  :thumbup:

Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 20 juni 2017, 13:29:18
niet gedreven door compassie met de domme analoge rijder die niet doet wat in gebruiksaanwijzingen
Vroeger kon je er als leverancier mee weg komen dat in de disclaimer in de handleiding staat dat bij onoordeelkundig gebruik de maker zich niet verantwoordelijk voelt. Sinds 2006 is dat niet meer zo.
Het produkt wat je verkoopt, moet gewoon deugdelijk zijn.
Märklin zal meer compassie hebben gehad met de Europese rechtspraak dan met domme gebruikers die geen juridische claim indienen.
Re: Analoge informatie
Ben den Hollander
gast

Re: Analoge informatie
Citaat van: Jan22 op dinsdag 20 juni 2017, 13:32:41

Märklin zal meer compassie hebben gehad met de Europese rechtspraak dan met domme gebruikers die geen juridische claim indienen.


Dan zeggen we hetzelfde.

Ik doel op de Umtausch die geen Umtausch was maar die de gebruiker centjes kostte en dus slechts ten faveure van M*'s omzet was.

Gr, Ben.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 20 juni 2017, 15:03:13
Dan zeggen we hetzelfde.
:D
back on topic dan maar weer ...

Hoe denken anderen over het idee om dit plaatje aan te passen aan de blauwe trafo's,
en dan in de 3-rail wiki toe te voegen aan het stukje over het in fase zetten van trafo's?
Uiteindelijk: dit plaatje is afkomstig van roundhouse.ch en dus niet van ons zelf.

En het plaatje maakt wel heel erg duidelijk dat als je zoon geelektrocuteerd wordt door een toevallig rondslingerende stekker, dit niet komt omdat Märklin ooit verantwoord en deugdelijk speelgoed op de markt heeft gezet voor kinderen van 8-88 jaar.