Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Analoge informatie

Gestart door tschijndel woensdag 13 augustus 2014, 12:45:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge informatie
 @citaat Maar dat staat hier toch al? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
Nee, dat staat er niet. Daarom begon ik over toevoegen.

De huidige pagina in de wiki geeft de ene kant van het verhaal, namelijk waarom je trafo's in fase moet zetten, en hoe je kan testen dat ze in fase staan. Er staat bij dat je als ze niet in fase staan in het meest ongunstie geval 32 volt verschil krijgt over de bussen.

Het roundhouse.ch schetsje geeft de andere kant van het verhaal, namelijk wat je vooral niet moet doen (B en L doorverbinden), en waarom niet. En dat waarom niet betreft dan de losslingerende stekker van de tweede trafo (waarmee je een nare 230 Volt ervaring kan opdoen).
Re: Analoge informatie
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge informatie
Hoi Jan-Willem en Erik en anderen,

Inderdaad, ik ben ook van mening om dit plaatje er bij te zetten, zodat in ieder geval aangegeven wordt wat je niet moet doen.

Zelf kwam ik er als 14 jarige achter doordat het sleepcontact enorme vonken gaf bij de overgang van de ene naar de andere stroomkring. Na een tijdje zoeken begreep ik de oorzaak. Eén stekker omgedraaid en het probleem was weg.
Al doende leert men, toch?

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Analoge informatie (nieuwe seinen)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie (nieuwe seinen)
In het draadje Dummy uitleg voor seinen heb ik iets toegevoegd over het analoog en conventioneel gebruik van de allernieuwste Märklinseinen.
Ik acht het overigens zeer onwaarschijnlijk dat analoogrijders iets gaan doen met deze seinen, want ze zijn relatief te duur (door de meegeleverde digitale seinmodules) voor wat ze kunnen.
Echte meerwaarde leveren ze alleen als je ze digitaal gebruikt.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Heeft niemand een duidelijk schema hoe zijn baan is opgebouwd.
Bijvoorbeeld een analoog baanontwerp met daarop de in en outs van de marklin baan.
Met seinen, wissels in een overzicht (papierschema of foto's ?

welk soort sein gebruikt men in een station.
hoe twee aan elkaar gesloten rails van elkaar gescheiden, dat soort zaken mis ik toch in deze analoge wereld.
Hoop op veel reacties
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge informatie
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M-rail_Baanprojecten_Forumleden
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:K-rail_Baanprojecten_Forumleden

Wat je vraagt, staat soms in de bouwdraadjes van leden (tekeningen en foto's). Kladjes vol aantekeningen zijn bij mij bij verhuizingen in het ronde archief verdwenen. Er zijn mensen die hele klappers bijhouden van hun baan. Soms kun je spreadsheets per email ontvangen van leden. Ik heb er b.v. eentje van een forumlid, met alle bedrading en schakelingen die hij heeft aangebracht. En wat mij bij die baan interesseerde was de gekozen oplossing voor een analoog schaduwstation met 2 blokken per opstelspoor.
Het is gewoon een kwestie van draadjes lezen, en out-of-the-blue vragen stellen (per PB of mail) die niet in zo'n draadje thuis horen, maar waarvan je wel graag het antwoord weet.

Analoge banen groeien vaak organisch, stukje bij beetje. En bedrading wordt vaak pas achteraf gedocumenteerd.
Het is eigenlijk pas mogelijk sinds tekenprogramma's zoals Scarm, Anyrail en Wintrack om de bedrading ook op de pc te tekenen. Voor veel mensen, want Autocad gebruikers konden het altijd al.

Zo herinner ik het me zelf ook. Je tekent de baan, maar de bedrading spreekt vanzelf tot het teveel wordt.
Seinen: Ik deed alles vroeger (tot eind jaren '80) in het zicht met sein 7188. Daarvan heb ik er 9. En uit beeld met Faller-relais (ook 9). Het (enige) station had 5 doorgaande sporen, en er reden 7 treinen op de baan. Zolang het zo simpel bleef, hoefde je eigenlijk niets te tekenen. Het werd pas complexer met de invoering van schakelrails. En ik denk dat dit voor meer analoge banen geldt: op het moment dat je besluit dat de treinen zelf ook wel wat kunnen schakelen, begin je na te denken, en wordt bedrading (logica) een hobby op zich.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Analoge informatie
Citaat van: tschijndel op dinsdag 11 juli 2017, 13:09:41
Hoe twee aan elkaar gesloten rails van elkaar scheiden, dat soort zaken mis ik toch...

Het zou mij verbazen als dit nergens vermeld staat, maar OK...
Bij een analoge M-baan (3-rail wisselstroom) gewoon een strookje papier of dun karton tussen de middenrail-contactlipjes van de 2 te scheiden rails schuiven.
Als definitieve oplossing kan je de contactlipjes ook gewoon afbreken zodat ze geen contact meer kunnen maken.
Re: Analoge informatie
Op deze site staan alle baanplannen die Marklin heeft gepubliceerd voor HO-banen met veelal de aansluitingen van trafo's, wissels en seinen. Traditioneel analoog met m-rails. De boekjes zijn te downloaden.
http://dermodellbahnblog.de/maerklin-gleisplaene-gleisanlagen.html

Voor C-rails, verwijs ik je naar het boek, uitgegeven door Märklin onder nr. 07424, Sturen-Schakelen-Rijden, Handboek Electrotechniek, kun je googlen en downloaden. In dit boek staan alle schakelprincipes. Sommige forumleden zijn kritisch over inhoud van dit handboek, maar het is echt een standaardwerk en de basis staat er in.
Baanplannen voor C-rails in boekvorm zijn er wel, bijv. op beurzen. Losse baanplannen is een zaak van elke bouwer. In het forum zijn er veel gepubliceerd, bescheiden en uitgebreid.

Succes met zoeken, downloaden en lezen.
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2014

offline
Re: Analoge informatie
Mijn baan staat o.a. In de wiki uitgebreid beschrven, zie de eerste link van Jan22.
Heb je nog specifieke vragen, stel ze gerust hier of in een pub.

Groeten,
Roel
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
dank jullie wel voor de info ga gelijk kijken
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Jan,

wat een mooi bedienpaneel geweldig
Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge informatie
Ton,

dank voor de info downloads, ga ermee aan de slag
Re: Analoge informatie
BertoRio
gast

Re: Analoge informatie
Dank voor info.
Re: Analoge informatie
Hier ook een analoge M rails spoorbaan.
Ben pas enkele maanden bezig met de bouw van de baan.
Totale afmeting is 1 meter breed en zo'n 7 meter lang in een u vorm.

Ik moet zelf ook nog erg veel ontdekken met hoe ik iets aansluit of bouw.
Maar op dit forum is erg veel te vinden qua informatie en via de Wiki.

Re: Analoge informatie
Lid sinds: 2009

offline
Re: Analoge informatie
Ha Roeney,

Dat gaat een flinke baan worden. Leuk, weer een analoge M-rail spoorbaan op het forum
Veel succes met de bouw. Altijd benieuwd naar foto's.

Vriendelijke groet,
Henk163