Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

pendelautomaat TAMS 753.PZS3

Gestart door hansvanh zaterdag 24 december 2016, 21:02:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
pendelautomaat TAMS 753.PZS3
Ik heb een pendelautomaat gekocht bij treinenelectronica.com. Eerst verkeerd aangesloten (alle massa's met elkaar verbonden) en opgeblazen. Zonder kosten gerepareerd (perfecte service). Maar nu loop ik weer vast.
Heeft iemand enig idee hoe ik twee wissels en een ontkoppelrail op zo'n apparaat moet aansluiten (en het betreft niet de wissel die op eindstation twee de keus maakt tussen de twee treinen)?
Ik heb de voeding nu bij de wissel vandaan gehaald die op eindstation 2 de wissel (en relais) voedt. En massa gekoppelt aan de massa van de voedingstrafo (niet de rijvoeding).
Re: pendelautomaat TAMS 753.PZS3
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: pendelautomaat TAMS 753.PZS3
Misschien is een foto of situatieschets wel handig. Want ik krijg geen duidelijk beeld van je probleemstelling. Er zit ook een typefout in je vraag: treinelektronika is gelukkig een bekend bedrijf, en de link erheen was wel handig geweest om te weten waarom het gaat: http://www.treinelektronika.com/analoog-pendelautomaten.html

Je vraagt o.a. hoe je een ontkoppelrail moet aansluiten.

Mijn wedervraag:
Waar staat dat deze pendelautomaat overweg kan met een ontkoppelrail?

Pendelen doe je meestal met railbussen, treinstellen zonder loc voorop, en dus zonder ontkoppelen.
Natuurlijk kun je met een loc met rijtuigen ook pendelen,
maar loc-wissel en loc-omloop worden door deze module niet ondersteund.

Je vraagt o.a. hoe je 2 wissels op het apparaat kunt aansluiten die niet behoren tot de wissels op de eindstations.

Wissels aansluiten
De handleiding is er duidelijk over: het pakket ondersteunt een aantal mogelijke rail-configuraties, basaal bestaand uit een enkelsporige baan (eindstation - tussenhalte - eindstation). Met wissels kun je een vork aanbrengen, waardoor er meerdere treinen kunnen pendelen. Dus het maximum haalbare lijkt: 2-sporige stations en haltes. Dat blijkt ook uit de tekeningen in de handleiding.
Een eindstation heeft maximaal 1 wissel. Maar als je die wissel wilt toevoegen, dan moet je zelf een relais toevoegen aan de print, om de 2 eindsporen na de wissel ombeurten aan/uit te zetten.
De wissel zelf wordt niet bewaakt door de automaat (dus botsingen op de wissel moet je zelf voorkomen).
Volgens de handleiding kan maar 1 eindstation een vorkwissel hebben, niet allebei de eindstations.

Wissels: mijn wedervraag
Waar komen de 2 wissels te liggen die jij wilt toevoegen, als die geen deel uitmaken van die basis rail-configuratie? En waarom zou de pendelautomaat die 2 wissels desondanks moeten kunnen aansturen?
Als ik de rail-configuratie goed begrijp dan zijn de 2 wissels bij de tussenhalte gewone handwissels.
Dat is de normale gang van zaken bij een pendelbaan, zoals een Funicolare of Standseilbahn

Als je iets anders wilt dan moet je af wijken van de configuratie van de printplaat, en dan vervalt de garantie van Tams. Weet je zeker dat je dit wilt?

Foto uit de wikipedia van een stereotype Pendelbaan (halte halverwege):


Pendelautomaat versie
Je hebt de 3-rail versie (er is ook een 2-rail versie),
met deze specs: 

bouwpakket, prijs: 46,95 ?
nummer: 0753.PZS3
(dat staat in de titel van je bricht)

Omschrijving:
PZS-3 Pendelautomaat voor drie-rail wisselspanning in behuizing
-Niet geschikt voor loks met decoders die automatisch analoog-rijden herkennen.
-Pendelen tussen twee stations met de mogelijkheid van een tussenstop in beide richtingen.
-Instellingen voor optrekken, remmen en stoptijd.
-Gescheiden instellingen voor de stations en de tussenstops.
-Handmatige verlenging van stoppen mogelijk via sein of extra schakelaar.
-De pendelautomaat kan ook één wissel aansturen voor een vorkschakeling,
zodat er afwisselend met twee treinen gependeld kan worden.
-Voedingsspanning: 12 - 18 V wissel-of gelijkspanning.
-Rijspanning: gewone rijtrafo ingesteld op de gewenste rijsnelheid.
-Afmetingen: ca. 100 x 90 x 34 mm
-Handleiding: Zie downloads.

p. 25: Voor de voeding van de PZS-3 kunnen zowel gelijk- als wisselstroomtrafo?s met een spanning van 12- 18V worden gebruikt (mits het geen rij-trafo is). De polariteit in eerste instantie niet belangrijk.

Het stoppen op de beide eindstations en de beide halteplaatsen wordt in werking gesteld nadat de trein in het bijbehorende spoorgedeelte is binnengereden en de in de schakeling geïntegreerde railbezetmelder
het binnenrijden van de trein heeft vastgesteld.

Het pendeltraject moet als volgt worden ingedeeld:
-Minstens in de stukken: eindstation 1 en eindstation 2.
-Naar wens ook in: halteplaats 1 en/of halteplaats 2.
-Om een spoorstuk te definiëren moet de middengeleider worden doorgesneden waar de binnenrijdende trein moet beginnen met remmen.

p. 26-30 legt uit hoe je het aansluit, en wat daarmee fout kan gaan.
Wanneer u een wissel wilt aansluiten, moet u een extra bi-stabiel relais 12 V (of een relaisprint RL-2) aansluiten. Het bi-stabiele relais schakelt telkens de voedingsspanning voor het ene en het andere spoor van eindstation 2 in en uit.
Wordt er geen bi-stabiel relais gebruikt, dan krijgen de beide sporen constant spanning.

Noodstop op het eindstation
Wordt een impuls voor het omschakelen van de rijrichting niet door de loc herkend, dan verandert deze bij het eindstation niet van rijrichting en rijdt door in de verkeerde rijrichting.
Om ongevallen te voorkomen moet de middengeleider worden onderbroken op de plaats waar de
trein niet moet uitrijden.

Op p. 33 staat hoe je de stopplaatsen kunt configureren:
10. De PZS-3 programmeren
Het programmeren van de faselengtes voor de vijf verschillende stops (twee eindstation, twee halteplaatsen, alle extra stops) is identiek.  Voer voor alle stops die u wilt programmeren de programmastappen 1 t/m 3 uit.
Re: pendelautomaat TAMS 753.PZS3
Jan Willem,
Excuses voor de late reactie. Dank voor je reactie.

De eerste pendel heb ik opgeblazen doordat ik het baanstuk qua aarding niet van de rest van de baan had geïsoleerd (ik dacht bij Marklin mogen alles massa's bij elkaar).
De tweede lijkt een fabrieksfoutje te hebben.
Maar Kees van modelelectronica is druk doende alles op te lossen.
Gaat goed komen
Groet,
Hans