Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

roco E 189-096,MRCE

Gestart door jeremy maandag 11 augustus 2014, 22:42:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roco E 189-096,MRCE
jeremy
gast

roco E 189-096,MRCE
beste lezers
ik heb tijdje terug een roco locomotief gekregen de 68428 MRCE E 189-096 HO van ACTS
maar de loc heeft geen sleper waarschijnlijk is hij gelijkstroom met nummer 62428
als ik hem zou ombouwen naar wisselspanning voor marklin kan dat ik weet niet zeker of er genoeg ruimte is onder de
wielen en of de assen dan aan de motor
kunnen blijven of dat ik er dan ook de tand wielen uit moet halen en alleen de
anderen as met de motor verbonden is
ik hoop dat er iemand is die me zou kunnen helpen

groetjes

jeremy


 
Re: roco E 189-096,MRCE
Spoorman
gast

Re: roco E 189-096,MRCE
Ombouwen kan met nieuwe onderdelen. Je dient een compleet draaistel te vervangen plus het lokframe en de assen.



Hier is het onderdelenblad met bestelnummers (vanaf index 29): http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/62428_9677.pdf
En hier kun je van de onderdeelnummers zien wat ze kosten: http://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html

Handiger is misschien je lok te verkopen en een nieuwe 3railer aan te schaffen maar die afweging kun je zelf maken. Een 3railer kost rond de ?200 en voor je 2railer kun je wellicht zo'n ?125 vangen.

Gr, Ben.
Re: roco E 189-096,MRCE
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: roco E 189-096,MRCE
Hi,

Dat is voor het eerst dat ik lees dat je een compleet draaistel moet vervangen om deze loc voor drie-rail geschikt te maken.
Volgens de tekening wordt er geen verschil gemaakt voor het draaistel alleen een (twee delige) beugel waar de sleper aan vast komt te zitten. Dit ga ik eens uitzoeken. Ook even een loc ergens lenen.

groet
Harald
Re: roco E 189-096,MRCE
Spoorman
gast

Re: roco E 189-096,MRCE
Je weet het wat ik zeg, "Meten is Weten" maar ook "Kijken is Weten"

Gr, Ben.
Re: roco E 189-096,MRCE
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: roco E 189-096,MRCE
Hi Ben,

Jij let heel goed op.....   :-)

groet
Harald
Re: roco E 189-096,MRCE
oke maar waarom ook het lokframe vervangen en niet alleen de  completen  draaistel
Re: roco E 189-096,MRCE
Hoi

Bij de gelijkstroomversie hangt het draaistel in een beugel die door de afdekplaat van het draaistel vastgehouden wordt. (zie ook plaatje 25 in de PDF).

Fotootje.



Bij de wisselstroomversie moet deze beugel vervallen om ruimte voor de sleper te maken. Hierdoor zit 1 draaistel gewoon op de conventionele manier van boven vast. Het frame is hiervoor dicht, en dus compleet anders.

Bart
Re: roco E 189-096,MRCE
Lid sinds: 2006

offline
Re: roco E 189-096,MRCE
Ik heb 5 jaar geleden eens een 189 omgebouwd van gelijkstroommodel naar wisselstroommodel, klik hier.
Ombouwen is best goed te doen.

Groeten,
Richard
Re: roco E 189-096,MRCE
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: roco E 189-096,MRCE
Hi Richard,

Da's een handige ombouwbeschrijving.

groet
Harald