Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin wisselbesturing

Gestart door Melancho maandag 11 augustus 2014, 14:25:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin wisselbesturing
Melancho
gast

Marklin wisselbesturing
Beste mensen,
Als opnieuw beginnend modelbaanbouwer (vroeger modelbaan van M-rails gehad en nu van mijn schoonzoon veel C-rails om te bouwen) even een bericht hier over de wisselbesturing.
Ik heb 4 wissel besturingen 74490, niet zo best las ik in een ander topic..... maar die ga ik voor 4 rechte wissels gebruiken
Ik heb daarnaast 6 'kale' wissels zonder elektrische wisselaandrijving. Is de 74491 besturing ook geschikt voor;
- engels wissel 24620
- gebogen wissel 24671/24672

Welke opties kan ik b.v. extern (lampje?) of intern nog aanbrengen?
- engels wissel 24620
- gebogen wissel 24671/24672
- rechte wissels 24611/24612

Hebben de wissels soms ook terugmeldcontacten o.i.d.?

Ik ga de wissels eerst elektrisch bedienen m.b.v. een tuimelschakelaar die terugveert naar de middenstand (b.v. Conrad 700391 - 89) en zal (veel) later verder gaan met automatiseren.

Dank voor een duidelijke reactie!
Re: Marklin wisselbesturing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Marklin wisselbesturing
Alle Marklin wisselaandrijvingen kun je gebruiken, het probleem zit vaak in de interne schakelaartjes die snel kapot gaan.

Omdat je met de hand / schakelaar de wissel bestuurd is het aan te raden deze te laten zitten.
Als je ooit via een computer programma of centrale zoals een ecos gaat rijden dan kunnen de interne schakelaartjes eruit gehaald worden.

Op bovenstaande manier wordt de aandrijving rond de 250ms. Bekrachtigt en zal de spoel niet verbranden.

Voor C rails zijn lamp setjes te koop, dit zijn ledjes die in de wissel gebouwd kunnen worden.


Mvg,

Peter Degeluidsman.