Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder

Gestart door Treinengek Junior donderdag 07 augustus 2014, 14:10:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Begin dit jaar zijn we (mijn vader (Joeri op het forum) en ik) begonnen met het leggen van een LGB tuinbaan. We hadden al eerder vrij goedkoop een Marklin 1 loc BR 89 kunnen kopen. Maar aangezien wij niet echt verzamelaars zijn, konden we het niet langer aanzien dat deze loc met mfx geluidsdecoder nog langer stond te verstoffen in de vitrinekast.

Eerst maar eens onderzoek gedaan op dit forum en via het internet naar de beste sporen voor buiten (LGB of Marklin). Uiteindelijk (na contact op te nemen met Marklin) hebben we besloten LGB rails te nemen. Dit was volgens Marklin zelf ook de beste keuze.

We hadden problemen verwacht op wissels, maar het was nog wat erger. Nadat de baan van stroom voorzien was via een ringleiding hebben we meteen met onze loc geprobeerd. Hij ontspoort niet alleen op wissels, zelfs in bochten ! De goede raad van Marklin was dus een tegenvaller. Uitendelijk bleek dat we toch op 1 manier de loc kunnen laten rijden, namelijk achteruit. Daardoor hangt het meeste gewicht vooraan en zijn alle problemen opgelost.

Spoor 1 van Marklin is toch wat te duur voor ons (tenzij eens een tweedehandsje) daarom is het eigenlijk niet zo erg dat we nu met het LGB gamma rijden.

De besturing van onze baan is een ander paar mouwen. Om de MFX decoder van de BR 89 optimaal te benutten is een serieuze centrale nodig. Gelukkig hebben we nog een CS 1 over van de HO baan. Later gaan we ESU decoders in onze LGB krokodil en Stainz inbouwen, zodat ook deze treinen met de centrale bedient kunnen worden. Voorlopig schakelen we tussen een DC trafo voor LGB en de CS1.
Maar natuurlijk zijn er ook nog de seinen, wissels en andere magneetartikelen. Deze kunnen we zowel analoog (via een zelf gemaakt schakelbord) als met een decoder bedienen. ('K83' van Viessmann met relais op de uiteinden.) Als kers op de taart is de CS 1 aangesloten op een router, zodat de magneetartikelen en de BR89 kunnen worden bediend via onze tablet met Rocrail.

Dat is het plan. We wachten nog even op Conrad, daarna kan begonnen worden met het aansluiten van de K83 aan het analoog schakelbord. De router krijg ik 1 dezer dagen binnen. Het baanplan (rondje rond de tuin met twee sporen aan station en een zijspoor) is al getekend via Rocrail.

Ik denk dat een baan als de onze bijzonder is. Een besturing die zowel analoog DC als Motorola/mfx aankan. En alles schakelbaar via de tablet !

Filmpjes:

Hieronder vind je al een filmpje van onze tweedehands Stainz, waarin ik een nieuwe rookgenerator heb ingebouwd.


Filmpje van onze BR 89:
;
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Als het regent werken we aan de Ho baan en als het mooi weer de buiten, dus we altijd wat doen  :D

Groeten
   Joeri
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Dat ziet er uit als een hele mooie baan met een grote rijlengte :thumbup: en leuke scenery :thumbup:. Heel veel succes met de baanbouw en veel rijplezier.

Citaat van: Joeri op donderdag 07 augustus 2014, 18:13:30
Als het regent werken we aan de Ho baan en als het mooi weer de buiten, dus we altijd wat doen  :D
Zo blijf je in elk geval bezig en zullen jullie je niet snel vervelen :thumbup:.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
-Updates-

Vandaag ben ik de router gaan halen. Na veel zoeken en uitproberen heb ik dan toch eindelijk Rocrail aan de praat gekregen. Ik zou nog lang kunnen gezocht hebben aangezien de internetpoort van 1 van onze 2 CS1'en kapot was. Daarna nog wat problemen gehad met de configuratie van Rocrail, maar ondertussen werkt alles soepel !

Morgen gaan we de wisseldecoder inbouwen. Dan kan ik alles schakelen en besturen via m'n tablet ! (Voorlopig behalve m'n LGB treinen.)

Ondertussen is ook de nieuwe smd verlichting in de wagon's ingebouwd. Iets te laat heb ik gezien dat deze bedoeld was voor HO, TT en N. Maar het valt reuze mee. Alleen heb ik gekozen voor de gedempte versie. Volgende keer de 'heldere' nemen, dat geeft hopelijk meer lumen ! Deze verlichting kan ook gestuurd worden door een schemerschakelaar. Maar natuurlijk, zoals verwacht, vanaf dat de sensor een lamp passeert op onze baan gaat de verlichting uit. Gelukkig heb ik hier een miniatuurschakelaar tussen gezet zodat ik de functie ook weer kan uitschakelen. ( Het gaat over: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/240863/Besturingselektronica-voor-de-wagon-interieurverlichting?ref=list en deze
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/219707/Bijpassende-LED-strips-geel-10-LEDs-gedempt-licht?ref=list)

Misschien komt er morgen een filmpje !
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Eindelijk heb ik weer wat verder kunnen werken aan onze besturing. Nadat verschillende 'gasten' even de modelbanen kwamen bekijken.



De 'noodstop' is ondertussen verwezenlijkt. Door de baanspanning te onderbreken met het relais die in de 'afstandbediende stopcontacten' zit (zie foto ) kan ik altijd de afstandsbediening gebruiken om de baan volledig stroomloos te zetten. Heel handig ! (Ik heb het relais eruit gehaald en aan de baan aangesloten, het stopcontact dat normaal geschakeld wordt heb ik doorverbonden zodat ik geen stekker kwijt ben op mijn contactdoos.  ;) )

Verder heeft onze CS1 zijn vaste stekje gekregen. We hebben zijn bodemplaat gemonteerd zodat deze nooit wegschuift. Ik heb ook een schakelaar geplaatst tussen de CS 1, de wisseldecoder en de baan. Zo kan ik volledig DC analoog rijden en tegelijkertijd m'n wissels schakelen via tablet. Hopelijk vergeet ik deze schakelaar nooit om te zetten. Dan krijgt mijn CS1 20V DC op z'n uitgang.   >:-D

Als laatste ben ik begonnen aan de wisseldecoder. Ik ga een wisseldecoder maken die m'n LGB wissels schakelt. Dit moet gebeuren met het Motorola protocol. En ik wil ook dat alles analoog bedienbaar blijft via m'n schakelbord. Een K83 van Viessmann met relais op de uitgangen brengt de oplossing.

Hoogstwaarschijnlijk tot morgen, dan komt ook m'n ESU XL decoder aan voor in m'n Stainz.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Hallo Maxim en Joeri.
Bijzonder leuk om te zien dat na alle stormschade er ook buiten gewerkt wordt aan een modelspoorbaan! :thumbup:
Zo'n LGB baan met o.a. Märklin materieel, geeft nog wel wat probleempjes maar de baan zier er bijzonder fraai uit.

Mooi om nu alweer zoveel vorderingen te zien.

Veel plezier en succes met het weer en beide banen! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Ondertussen heb ik wisseldecoder helemaal aangepast voor de LGB wissels. Door aan de uitgangen relais te hangen kan ik de LGB aandrijvingen voorzien van genoeg spanning en stroom en belast ik de CS1 helemaal niet.

Ik heb het nu getest en ingesteld met Rocrail en na weer wat prutsen (want de ECOS/CS1 nummert niet door zoals de CS2) is het eindelijk gelukt. Ik kan nu m'n wissels via de tablet met rocrail schakelen.

Wat ik wel soms merk is dat m'n CS1 'bevriest' wanneer ik Rocrail gebruik. Dit is tot nu toe 2 keer gebeurd. De CS1 reageert dan op geen enkele knop. Als je de stekker uitrekt en weer inplugt, verschijnt het scherm zoals ie gestopt is. Enkel na verwijdering van de batterijen start hij weer normaal op. Kent iemand hier een oplossing voor ?
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Na ongeveer 3 dagen ombouwen is het me gelukt, de LGB Stainz 2 met een XL decoder ! Het is volgens de importeur nog wachten tot oktober voor de gepulseerde rookgenerator, maar onderstaande 'features' zitten er wel in:

- Gestuurde Seuthe rookgenerator (rookt minder als hij stil staat)
- 'Telex' koppeling (Een bewegende haak dus, met een servo)
- Ketelvuur
- Bufferpack van maarliefst 10 F !
- Een heeeele hoop geluiden
- Cabineverlichting
- Met 4 protocollen bedienbaar !
- Alles onzichtbaar weggewerkt
- Optrek- en afremvertraging
- Lastregeling (Wat echt wel nodig was bij LGB loc's, ze 'kruipen' omhoog als je ze weinig spanning geeft.)
- Zeer weinig gewichtsverlies (ondanks inbouwen van grote decoder)

Binnenkort zet ik een filmpje neer !
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
En hij rijd als een trein !   :P

Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Ondertussen heb ik weer wat extra beeldmateriaal dat ik graag met jullie deel  !

- Ombouw LGB Stainz -

Zoals jullie al weten heb ik mijn LGB Stainz 2 omgebouwd met een ESU XL. Hieronder wat beeldmateriaal:


Ontmantelen van de Stainz. De luidspreker in het cabinedak zal volledig worden hergebruikt.


Alle losse onderdelen in een bakje, zo raak je minder snel iets kwijt. Zeker bij dit model zijn er heel wat schroefjes en andere onderdelen.


De basisprint die standaard in de LGB zit. Hier nog met draden.


Draden gedesoldeerd


De servo is geplaatst voor de 'telexkoppeling'.


Alle draden al eens 'ruw aansluiten' om de decoder te programmeren.


Programmeren van de decoder via ESU Lokprogrammer.


Op de achtergrond is de functiemapping te zien.



Hieronder vind je een filmpje over de digitalisering van onze modelbaan en het resultaat van de ombouw:






-Analoge aansturing-

Met 1 schakelaar wordt het mogelijk om de baan volledig of semi-analoog te bedienen. We hadden hiervoor een LGB trafo gekocht van 1A (van de startsetjes) maar deze bleek te licht. Gelukkig had ik nog ergens een oude trafo liggen van tuinverlichting die 4.35A levert met 27V wisselspanning. Ik heb dan zelf een printje gemaakt waardoor de 27V AC wordt omgezet naar een mooie 24 V DC. Deze schakeling levert tot 5 A, maar ik beperk hem uiteraard tot 4A. In het kastje waar dit printje in zit vinden we ook nog een controleled en een schakelaar zodat de print uitgeschakeld kan worden en de transistoren volledig kunnen afkoelen. Er zit ook nog een 'verwisselbare' zekering in van 2A, aangezien de regelaar van LGB maar 2A kan verdragen. Hierdoor heb ik voor minder dan 10 euro een eigen voeding die 4x zo sterk is dan de originele trafo van LGB.

Foto's en filmpje hiervan:


Vanaf de lichttrafo gaat er een draad (27V AC) naar de 'witte kast' van daaruit gaat een andere draad (24V DC) naar de rijregelaar. Deze is dan verbonden met de baan. De tablet bestuurt de wissels en ontkoppelrail via Rocrail. Dit kan ook analoog met drukknoppen. De digitale wisselbediening is mogelijk tijdens het analoge rijden.


De draaduiteinden van de koelvinnen zijn ingekort.






Onze poes helpt even met het uitpakken van de voorlopig nog analoge krokodil:








-Aanwinsten Houten-

Ik heb op Houten enkele poppetjes gekocht voor in de LGB wagons. Deze hebben niet dezelfde afwerking als Preisertjes, maar dat geeft niet:



Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Bachmann pomplorry

Ondertussen hebben we een pomplorry gekocht van Bachmann. Ik heb hem voorzien van powerpack en lokpilot maar zijn rijeigenschappen blijven niet om over een huis te schrijven. Zelfs de powerpack komt soms tekort. De wielen worden ook zeer snel vuil in vergelijking met LGB wielen.



Mallet 2085D LGB

Daarnaast hebben we op Ebay goedkoop (ongeveer 1/2 van de nieuwprijs) een Mallet van LGB kunnen kopen. Deze was voorzien van LENZ decoder maar die heb ik vervangen door een ESU XL. Er is een gepulseerde rookgenerator ingebouwd, een servo voor de ontkoppelhaak, een Visaton-luidspreker en ketelvuur(-verlichting  :-)). Wat vinden jullie ervan ?


Verlichting wagons

Owja, die prefab verlichting van Conrad in m'n LGB wagons was niet wat ik ervan verwachtte. Ze zijn misschien goed voor H0 en kleiner, maar ze geven te weinig licht voor LGB. Daarnaast kan ik ze niet uitbreiden. Een beter alternatief is een ledstrip warmwit van Conrad. Met 3 led's heb je genoeg licht voor 1 wagon. En m'n zelfbouw spanningsregelaar bevat natuurlijk een grote condensator, gedaan met flikkeren !

(Tip, ze staan nu in promotie: http://www.conrad.be/ce/nl/product/182003/LED-strip-Warmwit-12-VDC-5020-mm-Flexibel-zelfklevend-3300-K)
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Hoi Maxim.
Bijzonder leuk om jouw prachtige tuinbaan in een filmpje te kunnen bekijken! :thumbup:
Ook de scenery en verdere aankleding is erg mooi gedaan en zelf vind ik personeel en passagiers er zeker goed uitzien.
De dynamic smoke en geluiden maken dit alles tot een prachtig rij- en rangeer terrein.

Bedankt voor het maken en plaatsen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Maxim

Heb enorm genoten van je filmpje, prachtige baan :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder

Hoi Maxim,

Dat was erg leuk om te zien  :thumbup:
Vraagje; ga je het landschap/groen ook nog wat op schaal erbij aanpassen/vervolmaken ? Zoals Madurodam ?

Grtz Tony
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Mooi filmpje van een prachtige loc rijd die rond rijd in een lekkere grote tuin. :thumbup:
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Bedankt voor alle toffe en positieve reacties !   :-)

Over dat landschap en de omgeving, daar zijn we niet zo precies in. Zoals je ziet in het filmpje kan je in onze tuin kabouters en kikkers vinden die groter zijn dan de trein zelf. We proberen nu wel als we nieuwe bloemen planten om kleine te nemen zoals saxifraga x arendsii. Je vind ook al kleine 'bomen' langs de weg in de vorm van kort gehouden buxus.

Het is echt al een hobby van mij geworden om oudere locs op te kopen en daarna volledig te revisioneren (technisch). Ik koop bijvoorbeeld een analoge Stainz, die zijn meestal ook robuuster en duurzamer (pre-Märklin periode) en dan prop ik er een ESU XL decoder in. Ik vervang ook de slepers, de bandjes en de luidspreker en klaar is kees. Ik gebruik ook altijd een servo om de haak achteraan 'digitaal schakelbaar' te maken. Nu overweeg ik om in die Stainz een gepulseerde rookgenerator te stoppen. Ik ben enkel wat bang dat hij er niet in past (kleine versie rookgenerator van ESU voor schaal 0). Ik wil altijd dat er geen veranderingen aan de lok langs de buitenkant worden gemaakt. Er zijn bijvoorbeeld Stainz locs op het internet te vinden waar een stuk uit de ketel wordt gezaagd zodat de gepulseerde rookgenerator (Massoth) erin past. Dat wil ik dus niet.

De meeste schaal G gebruikers zijn nogal vastgepind op het merk Massoth. Zij leveren alles, van centrale tot spoorverbinders. Ik weet niet waarom ESU niet volstaat. Om een voorbeeld te nemen, de decoders. ESU heeft een geïntegreerde bufferpack voor zijn XL decoder. Geluidsdecoders van Massoth zijn goedkoper maar hebben dat niet. Als je bij hun een powerpack los koopt en optelt, dan wordt de ESU een stuk goedkoper.
Tot zover mijn ESU betoog.  8)
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Citaat van: Treinengek Junior op zondag 17 mei 2015, 19:37:12
Ik vervang ook de slepers,

Maxim, wat voor slepers moeten dit dan zijn?
het is toch geen 3-rail? :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Die zijn bedoeld voor betere stroomopname. Vooral kleine lokjes willen wel eens haperen door wat vuil op de rails.
Bij de locs van mijn indoorbaantje heb ik ze verwijderd omdat ik 't er niet mooi vind uitzien.
Bron afbeelding: www.grootspoorforum.nl
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Aha, die slepers dus! 8o
Zelf heb ik ook spoor 1 maar dan van Märklin en daar zitten deze niet op.

Wim, bedankt voor de uitleg en Maxim succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Märklin Maxi (spoor 1) hadden die slepers ook...
Bron afbeelding: www.altoderselten.com

Edit nobody: Tikfout verbeterd.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
De uitleg over de slepers klopt helemaal. Onder m'n Stainz zitten er 2, onder m'n Mallet weer niet, maar die neemt stroom op van alle wielen.
Op een gegeven moment bleef m'n Stainz haperen bij het omhoog rijden. Hij had zeg maar een duwtje nodig als hij wat wagons trok. Dit lag aan de slepers die te afgesleten waren. Nu rijd hij weer als een zonnetje.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Dag modelspoorders

Ondertussen is er heel wat veranderd. De baan die jullie tot nu toe zagen op de filmpjes is afgebroken en we zijn verhuist. Goed nieuws is dat de nieuwe baan minimaal 3x groter wordt. Nadeel is dat het bouwen wel wat langer duurt.  8)

Ondertussen hebben we ook enkele nieuwe locomotieven, zoals de Bachmann Shay, een LGB V200 (oude versie) en de LGB stoomtram.
De krokodil, V200, stoomtram en Shay staan op de wachtlijst voor een decoder. De Shay was als eerste aan de beurt. Geniet van de filmpjes!

Eerste testrit met de Shay


Testritjes op 1/3 van de modelbaan die reeds opgebouwd is.


Voor meer filmpjes kan je terecht in mijn foto/videotopic. --> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64901.0
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
-Maxim:
Dank voor het plaatsen van deze mooie filmpjes van je tuinbaan, mooie treinstellen.  :thumbup:
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Hoi Maxim.
Ondertussen verhuisd en nu alweer een nieuwe baan!? 8o
Ziet er allemaal bijzonder fraai uit en de Shay is een "donders" mooie en bijzonder uitgevoerde loc.

Bedankt voor het maken en plaatsen van deze leuke filmpjes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Hoi MAxim

Mooie filmpjes. Dat is het voordeel van grootspoor je kunt zoveel kwijt in een loc, bewegende stoker, een bewegende bel wellicht nog veel meer. Dat past allemaal niet in H0 (hoewel in de nieuwe BR103 van Märklin zit een machinist die bij verandering van rijrichting van cabine verandert  :) )

Als LGB fan ken je http://bigtrainworld.eu/  vast wel, die zit hier bij mij "om de hoek" zeg maar. Ik kan daar echt uren ronddwalen alleen al om de te kijken wat er allemaal is. Dus mocht je een keer in die buurt zijn.... het is zeker en vast een bezoek(je) waard.

Het blijft genieten die filmpjes

Peter
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Nou nou, even het stof van dit topic blazen. Wie er even doorgaat zal zien dat de foto's niet meer werken. Sinds kort moet je betalen bij Photobucket. Ik ga geleidelijk deze foto's overzetten naar m'n eigen server. Ze komen dus nog terug. ;)

LGB V200 ombouw

Ondertussen hebben we natuurlijk niet stil gezeten. Via een 2dehands handelaar hebben we een analoge V200 van LGB kopen. Deze had nog nooit gereden en zat nog helemaal in de originele, niet eerder geopende doos. Helaas bleken bij het openen alle tandwielen op de assen van de wielen gescheurd te zijn. Het was dan ook lang wachten op vervangdelen. Voorlopig zijn de assen met wielen met trekband nog niet in productie genomen, dus voorlopig heeft hij wat minder trekkracht. Maar hij rijdt in ieder geval weer.

Ook dit model is weer stevig onder handen genomen. Bijpassende speaker is gemonteerd van Visaton, ESU Loksound XL decoder, maar ook een bewegende deur met een servo, dasboardverlichting en (voorlopig) 1 gepulseerde rookgenerator! Het resultaat ziet u hieronder:



LGB 2040 Krokodil RhB Ge 6/6 ombouw

Daarna was het weer even rustig. Maar met nog 2 analoge locomotieven op de plank moest er natuurlijk weer een ombouw gebeuren. De gevreesde Krokodil, die bewegende pantografen moest krijgen, was aan de beurt. Dit is m'n meest uitgebreide ombouw tot nu toe. 2 onafhankelijk aanstuurbare pantografen en deuren, allemaal soundsynchroon. Dasboardverlichting over 4 kanalen in beide cabines, alle verlichting vervangen door led, machineruimverlichting, FRS8 speaker, ESU XL, gevarenlicht. In totaal maarliefst 20 functies. Geniet mee van deze ombouw:



Bonus: Zelfgemaakte LGB servo wisselaandrijving met eigen DCC decoder met ATTiny85

Ondertussen ben ik ook nog met een klein extra projectje bezig. Na verschillende wisselaandrijvingen getest te hebben (LGB EPL, Trainline45 Servoaandrijving, Karsten Modelbahnen Servoaandrijving) ben ik tot de conclusie gekomen dat ze zelf maken toch het beste is. In een LGB handaandrijving is makkelijk om een servo te plaatsen onderaan. Die moet je dus wel kunnen wegwerken. Dan kwam het moeilijkste deel, zelf een decoder maken. Ik wou dat absoluut met een ATTiny45 te doen, om het goedkoop en klein te houden, maar ook om zo weinig mogelijk uitgangen te verspillen. Voor de ATTiny45 is enkel functiedecoder code te vinden. En een degelijke servoaansturing voor de ATTiny45 is moeilijk te vinden. Na heel wat vloeken is het gelukt om een ATTiny45 Servodecoder (DCC) te maken. Ik heb ook nog een geheugenfunctie toegevoegd, zodat de wissel na stroomuitval weer naar z'n oude positie gaat. Dat stond nog niet in de originele code (die je hier vind: https://rudysmodelrailway.wordpress.com/software/). Deze decoder is uiteraard ook te gebruiken voor andere schalen.



Dat was het weer voorlopig. Heb je tips of vragen? Laat gerust iets weten!
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Maxim,

Prachtige filmpjes in je update. :thumbup:
De claxon van de V200 is wel heel erg mooi en dan de deur die open en dicht gaat geeft net dat beetje extra aan deze fraaie loc. :)
Ook de krokodil met zijn deur die open en dicht gaat en zijn beweegbare pantograaf is prachtig mooi en beiden locs rijden mooi over het gemaakte tuinspoor heen.

Bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Hoi Maxim.
Prachtig om te zien dat zo snel na de verhuizing, het spoor zich in de nieuwe omgeving goed thuis voelt! :thumbup:
De filmpjes met de fraaie V200 en Duitse krokodil zijn erg leuk om te bekijken.

Veel plezier en succes met alle bezigheden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
-Maxim:
Dank voor het het delen van de filmpjes
Prachtig materieel, mooie ombouw, de V200 is wel echt een snoepje,  :thumbup:
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Hoi Maxim,

Mooie filmpkes🖒
Zakt het geluid van het toerental van de V200 motor ook terug naar bijna stationair?
Vaak als de trein op gang is wordt er gas terug genomen, daar de trein eenmaal op gang is.
Dan is er minder kracht bij nodig, tenzij de lok weer kracht moet leveren.
Zoals bij versnellingen maar ook bij stijgingen, want dan brult een V200 op zijn best als ie belast wordt🤗

Wordt bijna tijd voor een persoonlijke inspectie van deze lok😁

M.v.g.

Hans V200.0
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Prachtig !
Mooi gedaan !
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Bedankt allemaal voor de lovende reacties!

@Hans Het soundproject van ESU is ingesteld zoals jij het zegt. Dus met stationair terugvallen. Uiteraard is de rook dan synchroon ook wat minder. Werkt heel mooi!
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Testrit Adler Schaal 1

Deze zomer hadden we de kans om tegen een redelijke prijs de Adlerset in schaal 1 te kopen. Het gaat hier om de set met 4 wagons en de Preiserfiguren. De locomotief is analoog. Het was even spannend of hij wel goed zou rijden op de R1 wissels, maar hij doet het prima!

www.youtube.com/watch?v=UgYH9k_VPEE

Ombouw Adler

Aangezien we onze buitenbaan hoofdzakelijk digitaal besturen moest hij natuurlijk omgebouwd worden. Niet zo evident bij deze ongebruikelijke locomotief. Toch wist ik nog genoeg ruimte te vinden. Hij rijdt nu met een Lokpilot, later zal dit misschien een Loksound worden.
Aangezien er op dit forum geen board voor ombouw Märklin modellen andere schalen is, zet ik het volledig verslag maar hier neer:

www.youtube.com/watch?v=aFxlV5Qp8_8

Mega-uitbreiding!

Via 2dehands.be kwamen we op een lot terecht van een LGB-fan die stopte met de hobby. We hebben dit lot kunnen aanschaffen en nu zijn er natuurlijk heel wat locomotieven om om te bouwen. We kunnen weer even verder! De volgende op mijn lijstje is de BR 99. Deze krijgt cilinderstoom en alle gebruikelijke toeters en bellen. Hij ligt zelfs eigenlijk al 'open' op de diessectietafel.  8)
Hieronder een filmpje met al het rollend materieel uit dit lot.

www.youtube.com/watch?v=RaNV4tAkysw

Edit Looney Tunes: Op verzoek van Maxim, videolink aangepast.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Maxim,

Wat een mooie aanwinst de Adler. :)
Ook je mega uitbreidingsset mag er wezen wat een mooi materiaal is er bij gekomen. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met het nieuwe materiaal. :)
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Fraaie Adler trein, Maxim :exclaim: Nu nog "even" de lokbemanning zien te vinden. ;)
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
De Adler is inderdaad een zeer mooie set.

@Wim De stoker en machinist zitten in de set met figuren hoor. Alleen zijn hun 'pinnetjes' afgebroken waardoor ik ze voor dit filmpje niet geplaatst heb. :o)
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
-Maxim:
Mooie aanwinst weer voor je reeds knappe baan,  :thumbup:  blijft de baan liggen tijdens de wintermaanden?
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Hoi Maxim.
Leuk presentatie filmpje van het nieuwe materieel! :thumbup:
De Adler set is ook een hele mooie en zeker nu deze al omgebouwd is naar digitaal.

Veel plezier en succes met de ombouw en de baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
@AlbertJan Bedankt voor de complimenten, we doen ons best! :D

@Jorg De baan blijft inderdaad liggen, er wordt zelfs op gereden in de winter! Ook de huisjes blijven staan. Kleine details als preisertjes worden opgeborgen omdat ze zouden wegwaaien, omvallen enz. En onder al die bladeren vind je ze nooit meer terug. :P Enkel de windmolen moet het in de winter even zonder wieken stellen, aangezien deze beschadigd zouden kunnen raken bij hevige windstoten.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
-Maxim:
Heb je deze baan al eens bekeken.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35778.0
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
@Jorg Lucien zijn baan ken ik zeker! Ik ga er nu en dan eens heen, en we helpen elkaar voor digitale ombouw of tips voor scenery. We zitten ook niet zover van elkaar. Lokeren en Eksaarde, is een verschil van 10 min. rijden.  :)
Zeker het bezoeken waard!  :thumbup:
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Prachtig en mooi gedaan wat een mooie baan zeg in je tuin  :thumbup:

en prachtige mooie filmpjes en super mooie locs vooral die stoom locs en die diesel loc :thumbup:

Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Bedankt bink79 voor je lovende woorden! We doen ons best he.  O:-D

Ondertussen zijn we volop bezig met de ombouw van een LGB BR 99 6001. Ook bij dit project wordt de lat weer nog hoger gelegd. Pulserende rook + cilinderuitstoot, dubbele speakers, wielverlichting, bewegende machinist (met brandende sigaar), ketelvuur. Kortom, alle registers worden opengetrokken. Hierover later meer, en enkele updates kan je al vinden op onze Facebookpagina: https://www.facebook.com/modelspoorbanendedonder/videos/1591351474267296/

Dan heb ik nog enkele filmpjes van wat kleine zomerprojecten:

Het eerste is de wagon met bewegende deuren. Die heb ik op MP gekocht maar had een nieuwe motor en mechaniek nodig. Verder heb ik een eigen aansturing en decoder gemaakt met een ATTiny85.



Hierboven zag je al een test van de zelfbouw servodecoder. Hieronder een filmpje 'in-the-field', bediend met de RemoteCS2-app.



Als laatste uitsmijter nog een filmpje van m'n trouwfotografe. Een nog te schilderen Preiser-figuur die ik voorzien heb van witte smd led. De aansturing gebeurd random met, hoe kan het ook anders, een Attiny85.



Dat was het weer voorlopig. Hopelijk kan ik binnenkort meer tonen van de BR 99. Maar ik denk dat jullie hier al even zoet mee zijn.

Tips zijn altijd welkom!
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder


Dag forumleden

Hierboven vinden jullie een filmpje van de eerste testrit met m'n omgebouwde LGB 2080D BR 99 6001. Ik ben nog bezig met de programmering, rijeigenschappen, helderheid, enz. wordt dus nog aangepast. Zoals jullie van mij al gewend zijn zit hij weer boordevol features.  :D

Even op een rijtje:

    - ESU XL decoder met ingebouwde bufferpack en origineel soundproject
    - Visaton FRS 5 speaker
    - Massoth digitale gepulseerde rookgenerator met cilinderrook module
    - Ombouw verlichting naar LED
    - Ketelvuurverlichting
    - Wielverlichting
    - Bewegende machinist met oplichtende sigaar
    - Bewegende deur synchroon met geluid

:idea: Uit deze ombouw is gebleken dat een ESU rookgenerator dus NIET compatibel is met een Massoth cilindermodule. Allereerst is het gat van de rookgenerator te klein. Dat kan je uiteraard oplossen met een boor of dremel. Het grootste probleem is echter de rook die condenseert in de cilindermodule. Deze loopt terug in de rookgenerator, langs alle spleten waardoor de rookgenerator gaat lekken. Alleen Massoth gebruiken dus.

Dat was het z'n beetje. Wat vinden jullie ervan? Opmerkingen zijn altijd welkom!
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Hoi Maxim,

Wat een leuke details, een rokende en bewegende machinist geweldig.
Ook de dynamische rook zet het puntje op de i.

Succes met het verder afstellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Maxim, mooie video van je schitterende loc op een prachtige buitenbaan  :important: :thumbup:
De poes is reeds gewend aan het stomende en stampende monster(tje). :D
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
@Wim

Bedankt voor de complimenten! We zitten hier met 5 katten, en er is eigenlijk geen enkele die nog schrik heeft van de treinen. Zelfs de stoomfluit/hoorn helpt niet als ze op de sporen liggen. Pas als de loc op z'n 10 cm komt gaan ze lopen.  >:-D

@Peter

Bedankt voor de complimenten! Die rokende machnist, daar gaat KM-1 zelfs nog verder in. Zij hebben een lok met machinistfiguur waarvan de sigaar echte 'rookuitstoot' geeft. Dat gaat me niet ietsje te ver.  B)
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Even een update, naast rollend materieel hebben we nu ook rijdend materieel!

Automobilia is het Faller Car System voor schaal G, van Ed's Garten Bahn.

Hieronder een testritje op ons nieuwe traject!

Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Arme voetganger,die krijgt nog eens een hartaanval.  >:-D

Vette Franse bak. Maar waarom rijdt ie links op de weg?

Mvg Robin
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: LGB/Spoor 1 Modelbaan De Donder
Hoi Maxim.
Het FCS voor spoor G kende ik nog niet maar nu dus wel! :thumbup:
Erg leuk om dit "en route" te kunnen bekijken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.