Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Waar begin ik mee?

Gestart door Roland56 donderdag 07 augustus 2014, 12:17:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland !

Ik weet niet hoe groot je vijver moet worden, maar je zou ook een schoteltje of bordje in kunnen graven en dat met groen/bruine acryl verven en daar het spul in gieten. Later kun je altijd nog met gips de vorm wat veranderen en dan begroenen.

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Tony,

Sorry dat ik niet eerder kon antwoorden wegens jaarlijks verplicht oogonderzoek op suiker. (suikerziekte type 2)
Acryl verf zal niet gaan omdat acryl verf oplost met water en het spul is toch een vocht dat opstijft in aanraking met lucht.
Dus acryl verf zou al oplossen voor dat het spul gesteven is. Dus moet het wel een soort olieverf zijn of iets dergelijks.
Men heeft mij die potjes plakkaatverf aangeraden, dat was je enkel maar uit met terpentijn of zoiets.

Grts,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland !

Plakkaatverf is ook watergedragen, hecht slecht en lost zeker op.
Acrylverf die goed is gedroogd , lost wel op in water, maar heeeel langzaam en wordt vooral smeuïg.
Dan zou je het idd eventueel ook met olieverf kunnen proberen.

Ben benieuwd (jij ook denk ik  :P )

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Citaat van: nobody op woensdag 10 december 2014, 14:27:39
De verdieping bekleden met matje en polyester.
Of keukenpapier doordrenken met lak. Na droging nogmaals lakken. En 't geheel is waterdicht.   
Zoals ik al eerder opmerkte: Lak (Enamel) gebruiken. Is weerbestendig.
Als je jachtlak gebruikt, kun je er zeker van zijn dat het waterbestendig is...
Daar kun je zelfs papier waterdicht mee maken.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland !

Nog fijne feestdagen en een heel goed nieuw (modelspoor) jaar gewenst !

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Zo, de feestdagen voorbij en we kunnen weer gaan knutselen. Momenteel bezig een brandweer arsenaal in elkaar te steken maar ik heb nog een paar brandweerwagens nodig om erbij te plaatsen. Brandweermannen reeds gevonden maar heb mij toch maar beperkt tot een doosje van 5 stuks die reeds bijna 15? kostte. Ze weten van prijzen zo te zien want de popjes zijn toch maar klein voor dat geld.
Eindelijk ook het chassis van de laatste vrachtwagen van het stapelbedrijf ontvangen. Er was er nog altijd eentje teweinig waardoor ik deze vrachtwagen eigenlijk niet kon in elkaar knutselen. Voor die brandweerwagens ga ik toch eens bij de FUN kijken, ik denk dat ze er daar ook wel hebben in de gepaste grootte. Ik moet daar trouwens toch nog eens naartoe om te zien of ze daar niets hebben die kan dienst doen voor mijn vijvertje die ik ook nog van plan ben te maken.
De Märklin lichtreclame heb ik ook reeds enige tijd geleden opgehangen maar was er nog niet toe gekomen er een foto van te nemen.
Dus hier is hij dan:


Is redelijk meegevallen, alleen de metalen delen die je sowieso toch niet ziet heb ik wat moeten bijkleuren, het zag er wat roestig uit.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland, altijd leuk zo'n lichtbak erbij.
Sucsez met de brandweer
Re: Waar begin ik mee?
maverick4
gast

Re: Waar begin ik mee?
Op eBay vind je ook vele interessant deals.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waar begin ik mee?
Mooie lichtbak. :thumbup: :thumbup:
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Ziet er knus uit, Roland !

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hallo iedereen,

Wegens gezondheidsredenen had ik gevraagd om deze pagina's te verwijderen. Dat heeft men dus niet gedaan maar ik kon er wel niet meer op inloggen.
Ik heb me nu opnieuw geregistreerd en zal nu eerst eens proberen of ik dit topic kan verder zetten of eventueel een nieuw topic zal moeten beginnen.
Ik zie hier bovenaan een waarschuwing staan omdat hier al 120 dagen niks meer gebeurd is maar ja, ik ben wel zeker dat ik ier nog wil reageren :-)
Nu afwachten wat er gebeurd zeker?
Groeten aan allen,
Rland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Helemaal gelukt Roland  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Welkom terug !!!

Hopelijk genoeg hersteld en vol goede moed en zin  :P

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Waar begin ik mee?
Welkom terug!!

Citaat van: Roland56 op dinsdag 25 augustus 2015, 12:30:27
Ik heb me nu opnieuw geregistreerd en zal nu eerst eens proberen of ik dit topic kan verder zetten of eventueel een nieuw topic zal moeten beginnen.

Je kan gewoon verder in dit topic.. Je oude berichten zijn nu gekoppeld aan je nieuwe account!

Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dank u Tony,

Voorlopig nog niks gedaan maar dat zal je gemerkt hebben aan het email dat ik jou stuurde maar ben wel van plan stilaan opnieuw te beginnen.
Ik zou onder die tafel moeten kunnen kruipen om een 12 volt leiding te leggen voor mijn led verlichting maar op mijn rug werken met de armen omhoog valt nog niet mee.
ondertussen kan ik misschien mijn half gelukt bakje zeeschuim hier tentoon stellen. Ik vermoed dat ik daar toch al heel wat boompjes moet  kunnen van maken.
En volgend jaar zaaien we er gewoon opnieuw hé :)



Dus heb ik een vraagje namelijk waarom is dit mogelijks maar half gelukt? Mijn mening is dat ik de zaden té vroeg heb besteld waardoor ze hun kiemkracht kwijt waren tegen de tijd dat ze moesten gezaaid worden aanvang maand mei.
Of de grond waarin het gezaaid werd was toch niet goed genoeg. Bij Vreeckens heeft men mij aangeraden een goede potgrond te gebruiken maar de toplaag te mengen met metselzand hetgeen ik dan ook gedaan heb. De grond mag niet te rijk zijn heeft men mij toen ook verteld. 
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dank u Sascha, dat maakt het meteen gemakkelijker om in te vallen waar ik eerder gestrand was ;)
Dat is ook de reden waarom ik dezelfde gebruikersnaam heb genomen, dus eigenlijk veranderd er niet zoveel veronderstel ik?
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland,

Het spul lekker in het zonnetje door laten groeien, hoe groter , hoe beter  :P
Als het niet meer groeit, afknippen en ( hangend) laten drogen.
Dan met een pincet de blaadjes er uittrekken en ze zijn klaar om in de verdunde houtlijm te dompelen, om vervolgens bestrooid te worden.

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hi Roland,

Zelf heb ik dit ook, in de tuin, laten groeien, goed gelukt.
Alleen dompel ik "de boompjes" eerst onder in voorstrijk, het trekt erin en het blijft dan soepel dus breekt het niet zo snel.
Als dit is opgedroogd spuit ik het in, weer met (dikkere) voorstrijk o.i.d., en dan het strooimateriaal.
Overigens gebruik ik nagenoeg altijd voorstrijk voor mijn scenery.

groet
Harald
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ik weet dat er mensen zijn die met ledstrips werken. Ik heb gisteren zo'n stuk witte ledstrip van 2 meter gekocht omdat ik van plan ben een stations overkapping te maken en deze daarmee te gaan verlichten. Deze ledstrips kan je om de 3 leds knippen, er stroomdraadjes aan solderen om eventueel doorheen de tafel te steken waar een 12 volt leiding loopt. Stel dat ik bijvoorbeeld 6,9 of 12 led lampjes nodig heb over de lengte van mijn stationsoverkapping dan knip ik er zoveel af maar nu zie ik op deze strips tweemaal een + teken en tweemaal een - teken in de volgorde + - - + en ik vroeg mij af of het eender is welke + en welke - fase ik gebruik want je kan tenslotte maar één keer een + en één keer een - aansluiten toch?
In het begin van die strip is een soort connector aangelast maar ik vrees dat ik deze moet afknippen om op mijn treinbaan te kunnen gebruiken. Draadjes aan solderen, gaatje in de tafel en draadjes aansluiten aan 12 volt leiding onder de tafel.  Die voeding die daar bij zit is nu ook overbodig want ik heb mijn 12 volt voeding. Ik zag net nog een filmpje op Youtube over iemand die zo'n kleuren ledstrip soldeerde maar hier gaat het enkel om een witte ledstrip waar geen andere kleuren voorzien zijn. Ik kan het natuurlijk ook uitproberen maar ik zou niet graag mijn ledstrip naar de sjokkediezen helpen, ze zijn nogal prijzig die dingen. :)
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hi Roland,

De mogelijkheden:
Je kan de hele strip in z'n geheel op 12V aansluiten
Je kan ook per 3 leds(geknipt) en tussen de stripjes draadjes doen (dus de + en de - steeds doorverbinden) en dan op 12V
Uiteraard stripje met 6 led's (een veelvoud van 3) kan ook op 12V.
Maar je kan ook per 3 leds(geknipt) op je 12 V aansluiten 't is maar net hoe het uitkomt.
(Let wel op dat de + aan de + zit en de - aan de -, dus de stripjes niet omdraaien)

groet
Harald

p.s.
Op Ebay of Aliexpress per 5 meter +/- 5 dollar met gratis verzending)
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dank u Haradigi, maar zoals ik reeds zei ik zie daar tweemaal een + en tweemaal een - teken opstaan. Dus ik ga ervan uit dat het eender welke plus en min het is die je gebruik zowel de linkse of de rechtse moet werken. Ik kan het natuurlijk altijd eens uitproberen door er stroom op te steken en te zien of het werkt. Zoals je zegt + aan+ en - aan -. Ik zal eens kijken op Ebay of Alliexpress want ik heb heel wat meer betaald in de winkel hier vlakbij maar hoe kort de strips ook zijn er steekt altijd een voeding bij en die heb je nu niet elke keer nodig wanneer je bijbesteld. Op de duur kan je handel in voedingen gaan drijven op de vlooienmarkt :-)

Iets anders nu, ik heb bemerkt dat mijn zeeschuim precies doodgevallen is. Uitgegroeid waarschijnlijk maar nu ziet het er bruin uit inplaats van groen. Dus ik ga ervan uit dat ik het mag afknippen of uittrekken en te drogen hangen voor gebruik?
Ik zal dat eens boven een wit papier houden en schudden, misschien valt daar zaad uit dat ik volgend jaar kan gebruiken ander kost zo'n zakje zaad nu ook weer heel de wereld niet en kan ik volgend jaar opnieuw proberen.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Hoi Roland !

Oogst- en droogtijd is aangebroken  :thumbup:
Met wat geluk, doen die zaadjes het wel hoor.

Na het drogen de plantjes met een pincet van de blaadjes ontdoen  :P

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waar begin ik mee?
Na schoonmaken en drogen de "boompjes" direct even in de "voorstrijk".
Blijven ze soepeler en breken ze later niet zo snel.

groet
Harald
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Hoi Tony,

Ik zal volgend jaar onmiddellijk na nieuwjaar misschien gewoon nieuw zaadjes bestellen. Er valt inderdaad fijn zaad uit maar ik heb die plantjes nu met wortel en alles uitgetrokken omdat ik al zoiets gezien heb op Internet, en ze aan een touwtje op mijn zolder te drogen gehangen. Men heeft het over buiten drogen maar met die huidige weersvoorspellingen zal er van drogen niet veel in huis komen vrees ik. De meeste blaadjes zijn er zo al afgevallen dus daar heb ik al geen werk meer mee. :-)
Ondertussen daarnet ook mijn ledstrip uitgeprobeerd en het lijkt eender welke +en - fase je gebruikt; ze branden altijd. Zo hoef je geen twee draadje zo dicht naast elkaar te solderen en loop je minder kans op kortsluitingen. Spijtig dat ik nog altijd wat last heb van mijn nek maar ik zal toch proberen af en toe eens een half uurtje tot drie kwartier of zo met mijn treinbaan bezig te zijn. Iedere kleinigheid die ik in die tijd aanbreng is er eentje ;-)
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Klinkt verstandig, Roland !

Ook ik heb mijn beperkingen en gebreken, maar denk vaak; de last die ik ervaar is op iedere plek dezelfde, tenzij ik dingen doe die het erger maken. Komt nog bij , dat je de pijn vaak weer vergeet, wanneer je lekker bezig bent.

Succes en plezier met je pogingen en vergeet geen foto's te maken  :P

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Tja, weer eens wat uitgeprobeerd maar of het lukt zal ik waarschijnlijk pas binnen enkele dagen zien als het droog is.
Van twee stukken piepschuim die heel zeker in een doos van een of ander toestel hebben gezeten heb ik ze aaneen geplakt maar toen bleef dat bovenaan nog open.
Daar dan nog een dun blaadje piepschuim opgeplakt en nu is de boel dicht.
Daarna wat eierkartons genomen en er papier maché of in het Nederlands, geknabbeld papier, ( al heb ik er zelf niet zitten op chicken ), gemaakt dus en na behandeling eerst wat uitgewrongen en boven op dat 'brugje' gedaan. De zijkanten zijn nog niet bewerkt want daarvoor had ik nog geen specie genoeg maar ik wil eerst kijken hoe dit er na drogen zal uitzien. Misschien valt het geknabbeld papier terug uiteen dan maak ik het opnieuw nat, wring het uit en doe er wat slappe houtlijm bij.
Gisteren gemaakt en op een tafeltje in mijn tuinhuis te drogen gezet. Vandaag nog even gekeken maar het is nog steeds kletsnat. Afwachten dus, de komende dagen wordt ook wat warmer weer voorspeld en dan droogt het misschien iets rapper.
Dus voorlopig ziet het er als volgt uit:


Ideeën zijn natuurlijk altijd welkom. Mijn idee om de zijkanten hiermee te bekleden is het brugje eerst ter plaatse te zetten en dan van de grond af opbouwend papier maché te gaan er tegenaan brengen. Zoiets heb ik nog nooit gedaan maar goed, wie zoekt die vindt zegt men wel eens. ;-)
Ik had het natuurlijk altijd nog wat fijner kunnen malen tot het helemaal in pap was maar ik denk dat wanneer je het er wat rotsachtig wil laten uitzien het beter is het niet al te fijn te gaan malen? Iemand??
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ik had gedacht ook nog een stukje ledstrip in die tunnel te hangen of is dat niet toepasselijk?
Die dingen geven nogal veel licht dus dacht ik hoogstens een serie van 2 x 3 led lampjes te gebruiken.
Ik heb die dingen ook nog nooit gebruikt dus ga ik ervan uit dat het zoiets is waar je de papierstrip aan de achterkant aftrekt en de werkelijke ledstrip zou dan kunnen geplakt worden?
Re: Waar begin ik mee?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Waar begin ik mee?
Roland,
Gewoon een stukje dubbelzijdig tape op de ledstrip aanbrengen en vervolgens in de tunnel plakken.

grtn,
Herman
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waar begin ik mee?
Als dat stukje led-strip te fel is kan je die altijd nog op een lagere spanning aansluiten of een extra weerstand in serie aansluiten.     :idea:

groet
Harald
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Mijn papier maché was na iets meer dan een week nog altijd niet droog, zeg maar nog altijd even nat. :-(.  Niettegenstaande het reeds verschillende uren in een tuinhuisje achter het venster stond waar er vorige week tijdens die mooie zomerse dagen toch wel wat warmte moet ingekropen zijn.
Dus gisteren alles terug afgenomen en opnieuw er warm water op gedaan. Dan met de handen nog wat bij gekneed en ondertussen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het tunneltje op zijn kop te leggen en er een stukje ledstrip in te plakken nadat ik dit eerst bekabeld en uitgetest heb. Daarna de papierpap met de hand uitgekneed en er wat behangsellijm die ik nog staan had er onder gemengd. Met de hand het er goed ingeknepen zodat het toch zowat overal met de lijm in aanraking kom. Normaal vermoed ik dat eenmaal droog een soort papierkoek zal moeten vormen. Nu staat het geheel in mijn bureau vlakbij de verwarming en ik hoop dat ik het op deze manier nu toch wel droog zal krijgen.
Re: Waar begin ik mee?
Hey Roland,
Dat is nu eenmaal het probleem met papier-maché. De enigste manier is een hele dunne laag gebruiken (niet meer dan 5mm)
of de pasta centrifugeren.
Anders moet je eens een probeersel doen met pleisterdoekjes. Daar vind je talrijke filmpjes van op U-Tube.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Wel ik heb het wat met de hand uitgeknepen want een centrifuge heb ik niet en de sapcentrifuge van mijn vrouw mag ik niet gebruiken....Ik vraag mij eigenlijk af waarom niet :-) Ik heb het nu inderdaad wat dunner aangebracht en hier en daar een hoopje gemaakt wat een bergje of toch wat oneffenheden moet voorstellen. Het staat nu in mijn bureau naast de kachel en ik hoop dat het tegen het eind van de winter droog zal zijn. Als ik eraan voel heeft het toch al wel de indruk dat het aan het drogen is en ik heb tijd zat.   Misschien is het ook niet erg als het langzaam uitdroogt want ik denk dat wanneer het te snel gaat drogen er zouden kunnen barsten ontstaan.

Ondertussen weer wat aan het knutselen, zeg maar bricoleren geweest en Tony vroeg mij naar foto's dus hier komt er eentje. Kijk niet naar de kwaliteit want de foto werd genomen met een smartphone. Het enige wat je daar tegenwoordig nog niet mee kan is TV kijken :-)



Ik heb ondertussen ook van iemand een treinbaan met toebehoren van Lima gekregen. Alles zit in een grote kartonnen doos maar wat er precies allemaal insteekt zal ik nog moeten bekijken. En wat ik er moet mee aanvangen is dan nog een grotere vraag maar we zien wel.

Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waar begin ik mee?
Het is een mooi stukje scenery geworden Roland. :)
Re: Waar begin ik mee?
peterke33
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ronald,

Mooi gemaakt hoor, wat je tegenwoordig kan met je smartphone TV kijken wel hoor Netflix.  :D :D
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?
Hoi Roland,

Misschien kun je stukken van die treinbaan gewoon gebruiken op je eigen baan.
Hier en daar wat aan- en inpassen en je bent meteen een heel stuk verder.
Die foto's zijn goed te bekijken hoor. Je mag gerust de rest van de limabaan ermee laten zien  :P
En als er rijdend materiaal bij zat, mag dat ook gerust getoond. De wagons van Lima rijden prima op Märklin.

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Dat gebouwtje dat je recht voor ziet is eigenlijk een brandweer arsenaal maar de brandweerlui zijn net moeten uitrukken dus geen wagens of personeel te zien :lol
Ik kijk nog uit maar dat ene wagentje dat je voor die garages ziet staan kostte 11,50? en dat vind ik wat veel voor zo'n pruts dingentje. In een speelgoedzaak van FUN enkele brandweerwagentjes gevonden aan 3.50? per stuk maar die lijken nu echt te groot. Ik kijk verder uit naar iets wat meer passend is.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Tony, alles zit voorlopig nog in een enorme grote kartonnen doos en als ik erin kijk ziet het er mij nogal een rommeltje uit. Ik heb bemerkt dat er een tweetal locs in zitten en ook nog enkele wagons maar die lijken mij nogal wat lang. Als ze op mijn Märklin rails passen kan ik ze misschien nog op een rangeerspoor plaatsen en die locs zullen vast niet werken op mijn Märklin baan. Dus zal ik dat traject eerst even moeten uitpakken en bekijken hoe het er uitziet en dan bekijken hoe ik het op mijn tafel nog kan toevoegen. Als ik het mag geloven zou die treinbaan zo'n 30 jaar oud moeten zijn. Die man had het aan zijn zoontje gegeven maar die weigerde om de boel op te ruimen als hij stopt met spelen. Dus heeft de man beslist om het zelf op te ruimen en alles weg te geven. Ook dat Märklin reclame licht kwam van bij hem en dat wordt nu wel goed gebruikt.
Dit is nog maar een deel van wat in die doos steekt. Ik zie verder nog een volledige doos met wagons, rails, scenery edm. Niet te geloven dat iemand zoiets zomaar weggeeft.



Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Voorlopig nog niet met die extra treinbaan bezig geweest. De wagons passen inderdaad op de Märklin rails en ik heb er dan ook reeds een tweetal op geplaatst. Zelfs al eens mijn goederen wagons afgekoppeld en deze twee wagons voor personen vervoer aangekoppeld en het werkt reuze.
In mijn zoektocht naar auto's voor mijn brandweer kazerne stootte ik bij AVEVE op zoiets en bij nader toezien ook in de gewenste grootte 1/87 dus. Deze zomer stonden er op een paar oldtimer treffens ook enkele personen met miniatuur autootjes die eveneens deze schaal bijhadden.
De prijzen waren merkelijk minder dan wat ik betaal in de Märklin winkel wat dus nog maar eens bewijst dat men er de mening is toegedaan dat je dat nergens anders kan vinden en dus een reden om de prijzen op te drijven. Ik betaalde 11,50? voor zo'n kleine VW combi brandweerwagen waar je elders zoals onder andere bij AVEVE slechts 5? betaald.

Hier een 3 tal wagentjes die ik er vond:



Bij het Lima pakket dat ik kreeg zaten ook nog enkele huisjes en andere gebouwtjes die onafgewerkt waren. Alles lag zowat door elkaar zodat ik de stukken wel moest samen zoeken maar de meesten heb ik nu toch al kunnen vinden. Een ander stationsgebouw zat er o.a ook bij en dat heb ik dan gewoon op en andere plaats op mijn traject kunnen plaatsen. Er komen nog wat huisjes in de omgeving maar voorlopig heb ik volgende reeds kunnen bereiken:



Ik heb onder mijn tafel een 12 volt gelijkstroom leiding bijgetrokken en in dit station kun je nu het effect zien van een paar ledstrips die ik er heb in geplaatst.
Ik had net zogoed met led lampjes kunnen werken maar daar moet ik dan weer weerstanden voor solderen en stripjes zijn stukken gemakkelijker. Het geeft naar mijn gedacht toch een mooi effect.

Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?

Leuke update, Roland  :thumbup:

Mooie auto's gescoord ook ! En met die Lima wagons is niks mis hoor, die kun je gewoon gebruiken.
Met die gebouwen vul je je baan meteen snel een eind op  :P

Grtz Tony
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Waar begin ik mee?
Roland je update is  :thumbup: :thumbup:.
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waar begin ik mee?
Dag Roland.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten!
De laatste foto is een prachtige creatie die
je niet vaak tegenkomt op een modelbaan:
op de achtergrond een station (verlicht  :idea:)
met een passerende goederentrein en op
de voorgrond een flinke lap grasland! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Waar begin ik mee?
Roland56
gast

Re: Waar begin ik mee?
Ja Eric, als je naar het station gaat dan is er daar toch ook altijd licht binnen?
Die lap grasland is eigenlijk bouwgrond die nog niet verkocht is :-)

Groetjes,
Roland
Re: Waar begin ik mee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar begin ik mee?
goed bijgehouden bouwgrond  :-)