Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Onderhoud en aansluiting M-Rail

Gestart door Dick dinsdag 05 augustus 2014, 14:23:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onderhoud en aansluiting M-Rail
Lid sinds: 2012

offline
Onderhoud en aansluiting M-Rail
Goedemiddag,

Ik heb een doos vol met oude m-rail, wissels, bochten, rechte rails enz.
Nu heb ik het plan, om deze rails te gebruiken om een simpel analoog baantje aan te leggen als speelbaantje, met 1 analoge lok en wat wagonnetjes.
Nu ben ik echter bang, dat de rails een opknap beurt nodig hebben, hoe pak ik dit het beste aan ? roestvorming heb ik gelukkig niet gezien, wel een x aantal kromme (?) aansluitingen, puko's verbogen en noem maar op.

Ik wil de hele boel op een witte 32VA transformator aansluiten, werkt dit hetzelfde als bij C-rail ? Ik meen me te herinneren, dat je voor M-rail een speciale aansluit rail had, waar de draden naar de transformator uit komen, maar ben hier dus niet zeker van. Indien dit nodig is, kan ik ook zelf een aansluitrail fabriceren, of moet ik die kant en klaarkopen ?

Als laatste, hoe veilig is de m-rail. Bedoeling is dat mijn zoontje er mee gaat spelen (3 jaar), uiteraard met mij of zijn moeder erbij!

Alvast bedankt.
Dick
Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
Dag Dick (en zoon! :D)
Juist erg leuk om weer eens lekker met M-rail en oude analoge locs aan de gang te gaan! :thumbup:
Mooi meegenomen dat de rails geen roest hebben maar voor een goed contact is dit geen garantie.
Zorg er voor dat alle verbindingen (raillassen en middenrail) weer goed strak op elkaar aansluiten en gebruik een railgum om de bovenkant van de railstaven en puko's schoon te maken.
De aansluiting kan het beste met een aansluitrail met ontstoring maar kan ook gewoon door zelf rood en bruin aan te sluiten.
Vergeet niet om een paar extra aansluitingen voor een goede stroom aanvoer te maken, stroom contact is gewoon het allerbelangrijkste en vergeet ook de wielen en sleper niet!

Daarna gewoon lekker rijden en spelen samen met je zoontje! :thumbup:

Veel plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
   
Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
Schoonmaken: oppoetsen met bijvoorbeeld keukenrol en wasbenzine (risico: er blijven stukjes papier hangen aan de puko's) of met een schoonmaakblok.
Kromme stukken: gewoon voorzichtig rechtbuigen.
32 VA trafo: inderdaad hetzelfde als bij C-rails.
Aansluitrails: als je kunt solderen, kun je hem ook zelf maken. Rood in het midden, bruin voor de rails.
Veilig: M-rails kan wat scherp zijn, C-rails is veiliger. Ik zou je zoontje van 3 in de gaten houden als hij de rails in elkaar zet.

Succes!
Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
Hoi Dick,

Je hebt een zoontje van drie, en die wil je ermee laten spelen?
De leeftijdgrens ligt op +5 voor de Myworld setjes, en die zou ik eerder aanraden voor je zoontje.

Niet dat het analoge spul gevaarlijk is of zo, maar begrijpt ie alles al?
Dat Myworld gebeuren heeft bijvoorbeeld magnetische koppelingen, en een ovaaltje erbij.
Er zijn al setjes met rails die helemaal van plastic zijn, en wel met de vorm van de C-rails.

Geen gedoe met draden voor je zoontje, maar toch kunnen rijden, dat lijkt me het leukste voor een kind van zijn leeftijd.

Niet dat je het analoge niet mag opbouwen of zo, maar dat kan je goed bewaren voor als ie iets ouder is, en meer begrijpt van rails en wagons en trafo's.
Wil je zoon niet voor dom houden, immers kunnen kinderen verder zijn dan hun leeftijd, zeker als ze veel met volwassenen omgaan.

Je hebt nog steeds rails met een middenleider, en die sluit je hetzelfde aan als de C-rails, bruin op de massa, en rood op de middenleider.
Met reinigingsalcohol en een doekje, kan je de baan schoonmaken ook de middenrail niet vergeten, en dan kom je achter iets wat je zoon nog niet weet, dat de middenleider aardig scherp kan zijn.
Je doek zal ervan gaan rafelen, dus doe de middenleider als laatste en met een oude doek ;)

Je hebt standaard aansluitrail waar al draden aan zaten.
Maar ook kan je die zelf maken alleen dat vereist wat handigheid, want de M-rail laat zich niet gemakkelijk bewerken, als je op de massa moet solderen.
De middenleider laat zich op de lippen wel solderen, en dan zou ik de draad niet op het contactvlak solderen maar erachter.

Met een tangetje buig je de middenleider voorzichtig in positie en als je uitgebogen raillassen hebt, zou ik eerst een rail eraan schuiven, en dan met een tangetje die las weer in model vormen.
Doe dit niet met al teveel geweld maar met beleid.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
Hoi Dick,

ik heb een paar maanden geleden mijn verzameling M-rails na 19 jaar weer tevoorschijn gehaald. Ik heb elke rail goed schoongemaakt door eerst het grove vuil en stof met een klein hard borsteltje er af te poetsen. Vervolgens met wasbenzine op een oude theedoek: stevig over de beide rails en lichtjes over de puko's wrijven. Wissels heb ik met een wattenstaafje gedaan. Nadat de rails droog waren nog een keer de borstel erover voor eventuele draadjes enz.

Aansluitrails heb ik zelf gemaakt : rood draadje solderen aan het middencontact, zwart draadje onder de bedding. Officieel hanteert Märklin hiervoor een bruine draad, maar als je een tikkie kleurendoof bent, is niet altijd even duidelijk het verschil te zien.

Ook de wielen van de lokjes heb ik schoongemaakt met een beetje wasbenzine en de theedoek, verder een druppie olie volgens het boekje en de lokjes rijden storingsloos. Alleen de alleroudste moet nog een aparte behandeling hebben, want die komt nog niet in beweging. Maar dat komt nog wel een keer.

Ook heb ik de koppelingen nagekeken en waar nodig met een fijn tangetje bijbuigen. Dat heb ik ook gedaan met de lipjes van de rails.

succes!
Roel 
Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
Heren,

bedankt voor jullie reacties. Het schoonmaken, repareren is een mooi projectie voor de vakantieavonden buiten aan de tafel, indien het weer meespeelt. Zal het een en ander meenemen naar ons vakantie adres.

@ Hans, op dit moment heb ik zelf een baan van c-rails, bestuurd met de MS2. Hier begrijpt hij nog niets van, maar inmiddels is hij wel zover dat hij de trafo (voor wissels en verlichting) gebruikt met als begeleiding: harder....zachter en draaien maar aan de knop.
Het enige wat ik voor hem neer wil leggen is een ovaaltje en dan kan hij zelf de trein besturen (harder / zachter, vooruit, achteruit). Zal ook geen permanente baan zijn hoor, gewoon als het buiten slecht weer is, ff wat rails neerleggen, trafo eraan vast en trein erop.
Afgelopen winter hebben we samen al wat uurtjes doorgebracht met mijn Carrera racebaan. De auto's weliswaar "begrensd", zodat ze makkelijk op de baan bleven. Ook dit vond hij prachtig.

Mocht hij treinen leuk blijven vinden (mijn hobby hoeft niet zijn hobby te worden) dan gaan we eens verder kijken.....kan My World zijn, maar kan natuurlijk ook de Lego treinen zijn. Maar in ieder geval kan ik zo kijken of hij interesse heeft, zonder al te veel te moeten aanschaffen.

Mijn idee is twee-ledig, aller eerst gebruiksklaar maken van de diverse rails, en als tweede speelplezier voor mijn zoon. Uiteraard wel onder begeleiding, want kleuters en stroom vind ik niet zo een goede combi. En mocht hij na de My World en/of Lego periode het nog steeds leuk vinden, dan lijkt mij de M-rail meer dan geschikt om een eigen start te maken. Maar goed, dan is nog jaren te gaan, wie weet wat hij dan leuk vindt ???

Bedankt voor jullie tips, zal mijn eventuele voortgang met jullie delen hier!

Gr.,
Dick
Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
Wat je zoon leuk vind, laat ie niet in de hoek slingeren, en zeker als ie al eens in aanraking is geweest met modeltreinen, kan ie het leuk gaan vinden.

Maar er zit ook een levensgrote kans in, dat ie een andere uitdaging wil, dan je hem voorschotelt.
Nam ook niet zomaar alle hobby's van mijn vader over, om maar een voorbeeld te noemen.
Nou had ie er ook niet veel hoor eerlijk gezegd, maar toch keek ik graag naar treinen, of dat nu in model was of niet.

Myworld is net effe goedkoper dan een Legotrein, zei het dat je met beide kunt bouwen in je fantasie, en dan bij Lego wat uitgebreider  ;)

Wat kinderen ook erg leuk vinden zijn wissels en tunnels of bruggen, dat heb ik met mijn neefjes ondervonden.
Die vonden mijn treinbaan alleen mooi, vanwege de dubbele brug die erin zat :)

Nu hebben de mannen zelf kinderen, en ze zullen hun kroost wel langs laten komen bij mij.
Tegen die tijd hoop ik wat opgebouwd te hebben, om ze bekend te maken met deze schitterende hobby :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onderhoud en aansluiting M-Rail
ik weet niet of iemand je het al verteld heeft maar je kan je aansluitrail makelijk zelf maken door de bruine draad aan de onderkant van de bedding solderen.
de rode draad onder de lip solderen die de rails met de ander verbindt. (pas op dat het tin de beding niet raakt)