Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rode baksteen verouderen

Gestart door Der Rheingold zaterdag 02 augustus 2014, 22:09:37

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Rode baksteen verouderen
Der Rheingold
gast

Rode baksteen verouderen
Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik ben niet zo'n airbrushtype (komt misschien nog we eens een keer  :D :D). Ik heb een seinhuis met rode bakstenen geprobeerd te verouderen met wit voor witte voegen.
Werkwijze: verdunde witte verf (acryl) met een kleine platte kwast (varkenshaar) over het gietstuk gekwast en vrijwel meteen met keukenpapier het overtollige er vanaf geveegd. Op de stenen zelf (dus afgezien van de voegen!) bleef er relatief teveel wit achter. Wat doe ik nu niet goed?

Henk
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Hoi,

je hebt het over een gietstuk. Is dit gespoten?

Roy
Re: Rode baksteen verouderen
Hallo Henk,

Ik ben ook geen airbrush-man. Is het een stuk van gips? Gips heeft een zuigende werking :) Maar laat eens wat foto's zien :) Dan is het te beoordelen en ook wat je kan doen om het op te lossen. Eventueel bijwerken kan je natuurlijk ook doen met verouderings-poeders.

Groet Ronald.
Re: Rode baksteen verouderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Hoi Henk.
Witte voegen in bakstenen muren is op zich héél mooi te doen en redelijk eenvoudig.
Wel is de ondergrond erg belangrijk, op glad plastic is dit redelijk eenvoudig, met verdunde witte verf vol kwasten en daarna met doekje zachtjes schoonwrijven.
Op andere ondergronden (gips, karton, resin enz) moet je wel voorzichtig te werk gaan, hier moet je goed opletten dat je niet teveel "knoeit" op de stenen zelf.
Ik ben zelf al jaren bezig (met tussenpozen dan wel hè) de bakstenen van 3x3 locloods, ketelhuis, schoorsteen en opslag van Vollmer van witte voegen te voorzien, is wel veel werk maar vordert gestaag en wordt erg mooi. 

Heb je trouwens teveel "geknoeid" dan kun je met weather poeders dit nog aardig opknappen. (wordt dan wel een oud en/of erg vervuild gebouw! :D)

Veel plezier en succes met dit leuke onderdeel van het modelspoor! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rode baksteen verouderen
Der Rheingold
gast

Re: Rode baksteen verouderen
Iedereen bedankt voor de reacties.

@Roy. Het is een normaal gietstuk van polystyreen (Auhagen).

@Ronald. Foto's is een goed idee, komen er binnenkort aan.

@Ronald en AlberJan. Ik heb drie jaar geleden op de Eurospoorbeurs in Utrecht bij Artitec een set pigmentpoeders gekocht. Van diverse kanten gehoord dat dit de beste waren. Ze zijn tot dusverre nog niet gebruikt. Wat is hiervoor, gerelateerd aan mijn baksteenprobleem, de beste oplossing? Droog gebruiken of oplossen in water of een oplosmiddel. Het komt mij voor dat als je poeders droog gebruikt dit er na verloop van afvalt en moet je weer opnieuw beginnen. Of moet na de bewerking met het poeder de zaak gefixeerd worden met matte lak?
En is er een staatje van kleurenmengsels voor bepaalde doeleinden?
Omdat ik veel stoomlocs heb en het seinhuis tussen de rails staat wordt hij hierna nog "berookt". Hiervoor gebruik de "smoke" van Tamamya. Heb ik altijd heel erg veel succes mee voor vies maken (lees: beroet/berookt) van dingen.

mvg Henk
Re: Rode baksteen verouderen
Citaat van: Der Rheingold op zondag 03 augustus 2014, 10:13:53
Het komt mij voor dat als je poeders droog gebruikt dit er na verloop van afvalt en moet je weer opnieuw beginnen. Of moet na de bewerking met het poeder de zaak gefixeerd worden met matte lak?

Inderdaad fixeren met matte lak.

Citaat van: Der Rheingold op zondag 03 augustus 2014, 10:13:53
En is er een staatje van kleurenmengsels voor bepaalde doeleinden?

Nee, je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Ik heb de poeders gebruikt bij De lokloods en de Kolenbunker. Daarbij is de steenkleur van "zandgeel" naar "baksteen-rood" gegaan... Met zwarte accenten. Het is een beetje uitproberen en testen.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Ik vind een bakstenen muur weatheren een van de moeilijkste klusjes bij het bouwen van een huisje,ik ben eigenlijk nooit helemaal tevreden over het resultaat.
Maar ik heb een vraag ,heb je de acryl verf met een druppeltje afwasmiddel aangelengd ?
De verf vloeit dan makkelijker in de groeven zodat je minder hoeft weg te vegen.

                                          mvg Kees
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Ik pas de volgende methode toe bij het schilderen van bakstenen muren.
- Schilder de hele muur in de kleur van de voegen. Laat dit goed drogen.
- Neem nu een brede, platte, stugge en droge kwast. Hiermee ga je drybrushen. Doop de kwast in verf met baksteenkleur en wrijf deze eerst over een stuk karton tot die bijna niet meer afgeeft. (Als in: niet meer afgeeft, tenzij je flink wat kracht zet.) Dan pas ga je over de muur heen. Er blijft dan alleen wat kleur achter op de bakstenen, de voegen blijven grijs. Dit kun je herhalen totdat de bakstenen naar je zin zijn.
- Tot slot eventueel vervuilen met lichte en donkere kleuren, ook met de drybrushmethode.

Ik heb een goede, dure drybrushkwast gekocht in een kunstenaarsbenodigdhedenwinkel. Even een investering (15-30 euro al naar gelang de maat), maar voor mij werkt het perfect en zo'n kwast gaat jaren mee.

Succes!
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Hi Albert-Jan

Plaats eens wat foto's van jouw (loods) muren s.v.p.

groet
Harald
Re: Rode baksteen verouderen
Voegenpasta gebruiken van Anita Decoder. Is op waterbasis.

http://www.anitadecor.nl/a-10939843/diversen/ad-95-voegpasta/

Opbrengen met het vingertje en na een uurtje of wat met een vochtig linnendoekje het restant van de stenen vegen.

Gr, Ben.
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Hoi Ron,

Die methode kende ik nog niet; kan jij foto's plaatsen?

Vincent
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Hoi Vincent,

Hierbij de gevraagde foto.

Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Mocht je een  voorkeur hebben voor de voegenpastamethode: het kan ook met vloeibaar schuurmiddel zonder bleekmiddel of eventueel met tandpasta. Stukken goedkoper me dunkt.
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rode baksteen verouderen
De rode baksteen insmeren met watervaste verf, na plm tien minuten reinigen met een stuk keukenrol, als het al te hard is ingedroogd de keukenrol iets vochtig maken. De voegen blijven dan mooi op kleur en de baksteen is ook zijn plastickleur kwijt. Werkt prima.

Gr, Ad
Re: Rode baksteen verouderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Citaat van: Haradigi op zondag 03 augustus 2014, 14:11:56
Plaats eens wat foto's van jouw (loods) muren s.v.p.

@Harald en geïnteresseerden.
Eerst "even" de dozen opzoeken en foto's maken! 8o
Maar ze komen er aan! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Hoi Ron,

Bedankt voor het plaatsen van jouw methode, ik zal van de week ook foto's plaatsen van hetzelfde gebouw (Goethestrasse, Faller?)

Vincent
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Goethestrasse inderdaad.
Re: Rode baksteen verouderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Bij deze mijn voegwerk:



Ingevoegd met verdunde Tamiya color acrylic paint middle-grey en daarna schoongepoetst, het gebouwtje onderaan nog wat groen en boven de deuren ietsje rookzwart.

Details:



Succes! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Ziet er mooi uit, AlbertJan.
Heb ik meteen een mooi voorbeeld hoe het eruit kan komen zien B)

Groeten,
Ton.
Re: Rode baksteen verouderen
Dat ziet er prima uit AlbertJan. Ik ga jou methode ook binnenkort eens proberen.

Groeten,
Pierre
Re: Rode baksteen verouderen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rode baksteen verouderen
gebruiken jullie meestal verf op olie of op waterbasis?
en moet je het eerst helemaal laten drogen?


Heb net nog wat geprobeerd, maar dat is mislukt :(
Re: Rode baksteen verouderen
Wij gebruiken verf van de action in tubes kan je zo verdunnen met water en dan het deel verven en met een vochtige spons er weer afvegen.We hebben het met wit of lichtgrijs nog niet geprobeerd.Wij beginnen met zwart op een plastic ondergrond en dan drybrushen met grijs zoals de brug op de foto.De gipsmuren kan je een basiskleur geven zoals de helling roodachtig dan met zwart en daarna de spons er weer over en dan drybrush met grijs.



Zal met wit of grijs als lazuurkleur net zo goed kunnen als met zwart.

Harald & Alex

Re: Rode baksteen verouderen
Der Rheingold
gast

Re: Rode baksteen verouderen
Heren,

Als initiator van dit topic presenteer ik de foto's van mijn schuchtere poging tot verouderen van bakstenen muurtjes.

ik ben erg bij met alle reacties en tips: daar ga ik in de komende tijd nog eens flink mee experimenteren.

Henk
Re: Rode baksteen verouderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rode baksteen verouderen
Hoi Henk.
Het eerste begin is er maar het kan nog wel iets beter! :thumbup: :P
Hoe meer je de verf verdunt, des te langer moet je laten drogen.
Het schoonvegen van de stenen (en niet de voegen!) krijg je alleen maar voor elkaar wanneer de voegen redelijk vol zitten want je veegt er altijd wel iets uit.
Gewoon blijven proberen totdat je een resultaat hebt waar je verder mee wilt, schoonmaken kan altijd weer.

Veel succes en de volhouder wint! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rode baksteen verouderen
Der Rheingold
gast

Re: Rode baksteen verouderen
AlberJan,

Bedankt voor het schouderklopje en de aanmoediging  :thumbup:.

Is het overigens wel opgevallen dat ik correcties heb uitgevoerd met rode verf om wat witte vlakken op het baksteen zelf te maskeren (een soort van drybrushing waarover in dit topic is gesproken)?

Met deze techniek, wat ik nogal lastig vind, heb ik eerder wat ervaring opgedaan bij een vorige hobby.


mvg Henk
Re: Rode baksteen verouderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Rode baksteen verouderen
Wat je ook kunt doen, is het volgende. Je neemt wat Cif (voorheen Jif) in een bakje en met zwarte acrylverf de witte Cif grijs maken. Dan lekker op de muren smeren met een kwastje, gewoon alles insmeren. De volgende dag met keukenpapier afvegen met niet te veel druk, zodat de Cif in de voegen blijft zitten. Kwestie van proberen. Als het nou helemaal mislukt kan je het onder de kraan weer afspoelen, en heb je weer een maagdelijk muurtje. Suc6

Dirk-Jan
Re: Rode baksteen verouderen
Der Rheingold
gast

Re: Rode baksteen verouderen
Na het voegen "witten", wil ik iets doen met mos. ik kan natuurlijk een bepaalde kleur groene verf (welke?) gebruiken, maar volgens mij moet er ook een mogelijkheid zijn om het zgn. vliezen van bepaalde firma's te werken. dit schijn je uit elkaar te kunnen trekken (een soort van verdunning maar dan van vaste stof). en als ik het dan zo dun mogelijk heb, zou dit dan een alternatief voor mos kunnen zijn? Of wordt dan eerder klimop?