Bij een oude analoge wisselstromer, kan je zomaar kunststof tandwielen aantreffen, dus wees voorzichtig daarbij
Maar ook niet bij elke lok is dit het geval, dus per geval bekijken.
Natuurlijk moet je niks forceren, dus gaat het niet of moeilijk, blijf het dan niet proberen, maar maak de lok open en demonteer hem zover dat je bij de motor kan komen.
Soldeer dan de verbindingen eraf, pardon maak bijvoorbeeld eerst een foto van hoe alles zit, en ga daarna met solderen beginnen.
Dan verwijder je de koolborstels, en dan de kap van de motor, en dan haal je het anker eruit.
Het motordeel kan je los halen, en ik zou die zover strippen, dus ook de antislipbanden eraf, en het gedeelte van de draaistelafdekking er ook af is.
Dan lekker laten weken in de wasbenzine, en desnoods al met een kwastje de tandwielen reinigen.
Sommige onder ons laten zoiets wel een nachtje weken, maar dat is niet echt nodig, maar wat wel nodig is, is dat je het motorstel wel droogmaakt na het wasbenzinebad, en een deel zal vervliegen daar er vluchtige stoffen in je wasbenzine zitten.
Maar het laat ook een stukje residu achter wat je met de doek weghaalt, en toch zullen er plekken zijn waar je niet of nauwelijks bijkomt.
Bij erge vervuiling in dat geval, laat ik er ook nog reinigende alcohol op los, en die kan je bij Etos of Kruidvat halen.
Dan nog met een wattenstokje er tegen aan, en het motordraaistel kan er na het drogen weer tegenaan
Vergeet ook niet de assen, en het anker zelf te reinigen, immers op het anker zal ook de nodige smurrie zitten, ook tussen de kontactors (gedeelte waartegen de borstels drukken).
Wasbenzine moet je na gebruik wel afvoeren naar het recycle centrum, immers het blijft een chemie goedje
Sommige hebben de luxe van een ultrasoonreiniger, en dan kan je de wasbenzine achterwege laten.
Maar ook de spoelmiddelen daarvan kan je niet zomaar wegspoelen door de gootsteen, tenzij je iets zoals zeepsop gebruikt.
Vaak staat het ook op de verpakking van dat goedje of het chemisch is of niet.
Als je de lef zelf niet hebt, en je wilt er hulp bij die je ter plekke helpt, wil ik je best mijn hulp aanbieden.
Vrijblijvend natuurlijk, en het is niet zo dat ik niks te doen heb, heb er hier thuis ook eentje die vastzit (toevallig ook een 1200) en die moet ook de borstels van dichtbij gaan bekijken
Wat raadde de Wapstad je eigenlijk aan?
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 02 augustus 2014, 19:30:47
En hoe zit het met de kleine diesel?
Heb je die ook ter reparatie aangeboden?
M.v.g.
Hans V200.0