Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Loc wil niet rijden

Gestart door Barry zaterdag 02 augustus 2014, 13:10:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc wil niet rijden
Barry
gast

Loc wil niet rijden
Ik heb net een loc (NS 1213 wisselstroom/analoog) binnen maar hij wil niet rijden.
De lichten gaan wel branden maar geen beweging.
Hetzelfde heb ik met een kleine diesel, die ik rijdend heb gekocht.

Ik heb nu een klein testbaantje (m-rails) met een blauwe trafo.
Andere locs rijden prima maar deze 2 weigeren.

Aangezien ik geen expert ben (net weer begonnen met de hobby, na jaren van inactiviteit), graag jullie hulp/suggesties.

Alvast bedankt,  Barry
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Loc wil niet rijden

Hoi Barry !

Schakelt hij wel ?
Heb je hem geolied ? (klein beetje maar bij de motor !) Anders in topic wiki- onderhoud kijken.
En als je hem een duwtje geeft ?

Grtz Tony
Re: Loc wil niet rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loc wil niet rijden
Kun je de aangedreven wielen draaien?


Mvg,

Peter degeluidsman.
Re: Loc wil niet rijden
Een duwtje heb ik geprobeerd maar werkt niet, qua onderhoud is hij nagekeken en netjes.
Ik ga zo maar even naar de wapstad in rijswijk om hem na te laten kijken.
Re: Loc wil niet rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loc wil niet rijden
Waarschijnlijk heeft hij lang stil gestaan en zit de motor vast, eigenlijk kan er niet heel veel aan de hand zijn.
Je kunt de motor uit elkaar halen en schoonmaken met wasbenzine, ook de tandwielen en degelijke schoonmaken.

Misschien de koolborstels vernieuwen dit kost maar een paar euro.


Mvg,

Peter degeluidsman.
Re: Loc wil niet rijden
En inderdaad, de conclusie bij wapstad was motor vast door lang stil staan.

Heb contact opgenomen met de verkoper hoe nu verder te gaan.
Wil de loc graag houden (hij is in super gave staat) maar wel rijdend :-)
Hoop dat we tot een goede oplossing gaan komen.

Dank voor jullie tips!

Heb als kind veel mee gespeeld, daarna vele jaren inactief geweest.
Nu alles weer tevoorschijn gehaald en hoop mijn zoon net zo enthousiast te krijgen als ik toen (en nu weer :-)) was.

Kortom, ga hier waarschijnlijk wel vaker komen voor tips en trucks aangezien ik de omslag naar digitaal ook nog hoop te gaan maken.
En ik al heb gelezen op het forum dat ik dat niet zonder hulp ga redden ;-)
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loc wil niet rijden
Hoi Barry.

Nu weet je wat er aan de hand is.
Als je ergens hulp nodig heb of iets wilt weten??
Vragen staat vrij.

Gr.ton
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Loc wil niet rijden
Wat Peter hierboven al vroeg, kun je de aangedreven wielen (met de duim) wel bewegen ?
Als dat niet kan, moet je idd de motor uit elkaar halen.
Kan het wel, paar drupjes olie en proberen maar.

Grtz Tony
Re: Loc wil niet rijden
Spoorman
gast

Re: Loc wil niet rijden
Onder het piepschuim van de doos zit een boekje. Daar al in gekeken?  ;)

Gr, Ben.
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loc wil niet rijden
En hoe zit het met de kleine diesel? :D
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loc wil niet rijden
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 02 augustus 2014, 13:35:01
Kun je de aangedreven wielen draaien?

Nooit met de hand de aangedreven wielen (proberen) te draaien! :eek:
Hiermee kun je de tandwielen namelijk fors beschadigen ...  :confused:

Groeten,

Erik.
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loc wil niet rijden
Bij een oude analoge wisselstromer, kan je zomaar kunststof tandwielen aantreffen, dus wees voorzichtig daarbij :warning:
Maar ook niet bij elke lok is dit het geval, dus per geval bekijken.

Natuurlijk moet je niks forceren, dus gaat het niet of moeilijk, blijf het dan niet proberen, maar maak de lok open en demonteer hem zover dat je bij de motor kan komen.

Soldeer dan de verbindingen eraf, pardon maak bijvoorbeeld eerst een foto van hoe alles zit, en ga daarna met solderen beginnen.
Dan verwijder je de koolborstels, en dan de kap van de motor, en dan haal je het anker eruit.

Het motordeel kan je los halen, en ik zou die zover strippen, dus ook de antislipbanden eraf, en het gedeelte van de draaistelafdekking er ook af is.

Dan lekker laten weken in de wasbenzine, en desnoods al met een kwastje de tandwielen reinigen.
Sommige onder ons laten zoiets wel een nachtje weken, maar dat is niet echt nodig, maar wat wel nodig is, is dat je het motorstel wel droogmaakt na het wasbenzinebad, en een deel zal vervliegen daar er vluchtige stoffen in je wasbenzine zitten.

Maar het laat ook een stukje residu achter wat je met de doek weghaalt, en toch zullen er plekken zijn waar je niet of nauwelijks bijkomt.
Bij erge vervuiling in dat geval, laat ik er ook nog reinigende alcohol op los, en die kan je bij Etos of Kruidvat halen.
Dan nog met een wattenstokje er tegen aan, en het motordraaistel kan er na het drogen weer tegenaan ;)

Vergeet ook niet de assen, en het anker zelf te reinigen, immers op het anker zal ook de nodige smurrie zitten, ook tussen de kontactors (gedeelte waartegen de borstels drukken).
Wasbenzine moet je na gebruik wel afvoeren naar het recycle centrum, immers het blijft een chemie goedje :important:

Sommige hebben de luxe van een ultrasoonreiniger, en dan kan je de wasbenzine achterwege laten.
Maar ook de spoelmiddelen daarvan kan je niet zomaar wegspoelen door de gootsteen, tenzij je iets zoals zeepsop gebruikt.
Vaak staat het ook op de verpakking van dat goedje of het chemisch is of niet.

Als je de lef zelf niet hebt, en je wilt er hulp bij die je ter plekke helpt, wil ik je best mijn hulp aanbieden.
Vrijblijvend natuurlijk, en het is niet zo dat ik niks te doen heb, heb er hier thuis ook eentje die vastzit (toevallig ook een 1200) en die moet ook de borstels van dichtbij gaan bekijken ;)

Wat raadde de Wapstad je eigenlijk aan?

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 02 augustus 2014, 19:30:47
En hoe zit het met de kleine diesel? :D
Heb je die ook ter reparatie aangeboden?

M.v.g.

Hans V200.0





Re: Loc wil niet rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loc wil niet rijden
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 03 augustus 2014, 01:16:45
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 02 augustus 2014, 13:35:01
Kun je de aangedreven wielen draaien?

Nooit met de hand de aangedreven wielen (proberen) te draaien! :eek:
Hiermee kun je de tandwielen namelijk fors beschadigen ...  :confused:

Groeten,

Erik.

Alles met gevoel natuurlijk  >:-D forceren is nooit goed.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Loc wil niet rijden
De 1200 gaat terug naar de verkoper, hij vond het heel vervelend en wil hem graag zelf rijdend maken. Was ook de koop van een 1600 serie (NS 1701) met hem over een gekomen, dus met een beetje geluk komen ze samen in rijdende vorm tzt deze kant op.

De kleine diesel gaat mijn eigen experiment worden, met de vele goede tips en beschrijvingen in deze post moet het lukken (hoop ik).

Allen nogmaals dank!
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Loc wil niet rijden
Hans,
als ik het goed lees maakt de verkoper de lok rijdend en stuurt hem dan terug.
dus krijgt hij er straks twee

gr Ed
Re: Loc wil niet rijden
Hans, Ed heeft gelijk.
De verkoper maakt de loc weer rijdend en hij komt weer terug  :thumbup: want ik wil hem idd houden.
De kleine diesel ga ik met jullie tips wel zelf doen en als dat niet wil lukken maak ik graag gebruik van je aanbod voor hulp.
Gr, Barry
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loc wil niet rijden
Hoi Ed,

Het verhaal heb ik nu opnieuw gelezen in een ander daglicht :D

En je hebt gelijk, de lok wordt door de verkoper in orde gemaakt :thumbup:

Had al moeten gebeuren voor de verkoop aan een "leek".

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik mijn 1200 ook "vast" gekocht heb, maar hier draai ik me hand niet voor om ;)

Zal mijn reactie dan ook verwijderen, en bedankt voor de opmerking :thumbup:

@ Barry,

Mijn reactie is al verwijderd, maar wat betreft mijn hulp.......stuur dan maar een pb als het nodig is ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Loc wil niet rijden
Geen probleem Hans, ook bedankt voor de "leek" klassificatie....hahaha geintje....het klopt, ben het ook  :D

Heb trouwens een bod gedaan op een witte trafo, voor de digitale loc(s) die ik heb danwel gaan komen.....eerste voorzichte stapjes ;-)
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loc wil niet rijden
Hoi Barry,

De term leek sloeg niet alleen op jou hoor Barry, maar er zijn er meer die zo een aanschaf doen.

Lees het weer wat vaker tegenwoordig, en dat in het digitale tijdperk 8o

Gelukkig ben ik gezegend met wat kennis........en genoeg om mijn vastzittende 1200 weer los te krijgen.

Daarom is een defect vertonende lok voor mij niet zo'n probleem........maar hoe zou een starter er tegenaan kijken?

Niemand vindt het leuk een lok te kopen die defect is, en zeker niet als de koop al gesloten is en er vaak ook geen garanties zijn.

Als ik zelf iets verkoop, wil ik dat het werkt naar behoren, en mocht het door het versturen defect raken voel ik me ook benadeeld, immers wil de kopende klant niet benadelen, en daarom schuw ik het contact niet na de koop.

Nu is vastzitten niet zo'n big problem, maar een decoder die weigert of afgebroken delen, dat zou veel beroerder zijn.
Daarom zie ik de handel liever vanuit mijn handen, dan vanuit de luie stoel ;)

Wel goed van de verkoper dat hij de lok schoonmaakt voor je, en dat je goed contact met hem hebt helpt alleen maar daarbij.
Maar hoeveel van die gevallen lopen verkeerd?
Helaas meer dan genoeg :thumbdown:

Goed van je dat je de blauwe trafo's niet meer voor het rijbedrijf benut, maar voor verlichting van huisjes of andere bouwsels, kan je ze nog steeds inzetten ;)
Tenzij de trafo zelf in een beroerde toestand verkeerd.

Hoe meer je in de materie zit, des te meer ben je leek zijnde af :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loc wil niet rijden
Veel gedoe om de lok terug te sturen, tenzij verkoper om de hoek woont.
Als je een 06-nr doorstuurt via pb, dan laat ik in app-jes stap voor stap zien hoe je het zelf kan doen.
Het kan in een half uurtje gepiept zijn.

Je hebt nodig:
Kleine schroevendraaier,
druppel wasbenzine.

Dus, wil je tijd en porto besparen......

Gr. Marcel
Re: Loc wil niet rijden
@ Hans, ik hoop de leek status snel te verliezen (af en toe met hulp van jullie ;-))

@ Marcel, de verzendkosten worden vergoed dus valt mee.

Bij de witte trafo zit ook een delta unit, ben benieuwd....
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2012

offline
Re: Loc wil niet rijden
Citeer@ Hans, ik hoop de leek status snel te verliezen (af en toe met hulp van jullie ;-)

Dat gaat niet zo snel als je een loc al terugstuurt terwijl het heel simpel zelf te doen is, kwestie van gewoon doen :).
Re: Loc wil niet rijden
Harm,
Ik ga de diesel die ook vast zit zelf doen, juist voor de opbouw van kennis en kunde.
Daarnaast was het ook een kwestie van efficiëntie (1 loc zelf en 1 loc laten doen) en deel ook principe, we waren een rijdende loc overeengekomen in de koop.
Gr, Barry
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Loc wil niet rijden
Ik heb een tijd terug ook een lok gekocht die vast zat. Ben ermee terug gegaan en deze heeft hem in mijn bijzijn in orde gemaakt. Wat is nieuw aan dit onderwerp dat de reiniging met rookvloeistof werd gedaan wat de olie zacht maakte. Ik moet erbij zeggen dat de motor van de lok er even afgehaald werd en alles schoongemaakt en opnieuw inde olie. Voor mij was het leerzaam dat je rookvloeistof kan gebruiken om delen weer los te maken.

Groeten Georges
Re: Loc wil niet rijden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loc wil niet rijden
Ja Georges,

De rookvloeistof uit de witte fles, met rode dop, dan...
Is smeer- en reinigingsmiddel, en rookvloeistof.
Dit spaarzaam op de vastgekoekte as of tandwiel aanbrengen mbv de punten van een pincet, en dan weekt het tandwiel of as los.
Hierbij kan je proberen dit onderdeel voorzichtig te bewegen.

Gr. Marcel