Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Analoog bloksysteem voor 2-rail en 3-rail besturing

Gestart door Jan22 donderdag 21 augustus 2014, 00:04:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoog bloksysteem voor 2-rail en 3-rail besturing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Analoog bloksysteem voor 2-rail en 3-rail besturing
Vooraf:
Ik ben een leek, in die zin dat elektronica niet in mijn schoolopleiding zat.
Wat ik weet, heb ik mezelf hardhandig moeten leren.
Soms fakkelde daarbij iets af, soms bleef de schade beperkt tot wat rook.
Ik ben ervan overtuigd dat anderen handiger oplossingen kenden voor de schets die ik hier geef.
Ik kan alleen maar zeggen het heeft gewerkt, en ik heb het stap voor stap al testend in elkaar gezet.
Menigmaal werd ik knettergek van de logica. Ik wilde namelijk niet alleen de inrij-seinen, maar ook de uitrij-seinen opnemen. Die heb ik nu weg gelaten. Dit keer probeer ik het anders.

Ik heb me daarbij opgetrokken aan iemand anders op dit forum, M75 oftewel Rob.
Bedankt Rob, voor dit mooie voorbeeld van hoe je iets simpel uitlegt.

Vrij naar:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13983.0
http://wiki.3rail.nl/index.php/Onafhankelijke_analoge_treinbesturing

Disclaimer:
Het nabouwen van dit schema is geheel op eigen verantwoording.
De auteur aanvaard geen aansprakelijkheid voor schade die kan ontstaan
bij het foutief nabouwen van dit schema.
  >:-D

Eenvoudig analoog bloksysteem voor 2-rail en 3-rail besturing
In k-rails met aangepaste schakelrails en met reedcontacten (en neodym magneten).

Inleiding:
Een blok is een baanvak waarop maar één trein aanwezig mag zijn.
Elke trein is korter dan de kortste bloklengte.
Aan het begin van  ieder blok staat een sein (het zogenaamde inrijsein).
Dat sein is "groen" als het baanvak vrij is en "rood" als dit bezet is.