Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ringloods

Gestart door paul donderdag 31 januari 2008, 14:13:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ringloods
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Ringloods
Beste collega hobbyisten,

Ben van plan een ringloods te gaan bouwen, maar weet niet van welk merk heb ze tot nog toe alleen maar op fotos gezien.

Weten jullie toevallig welk merk de mooiste ringloods heeft?

Beetje zonde als ik er een koop en er dan achter kom dat een ander merk een mooiere heeft.

Al vast bedankt,

Paul
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ringloods
Ik heb een 5 deurs van faller 122218 verder heb je er ook nog 3 deurs van Vollmer. Deze kan je uitbreiden per 3 deurs dus 3, 6,9,12 enz.
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Ringloods
Ja, dat heb ik ook allemaal kunnen zien op de diverse sites.
Maar welke is de mooiste wat betreft details, afwerking en uiterlijk?

Vr Gr,

Paul
Re: Ringloods
chagoimen
gast

Re: Ringloods
Hoi Paul

Zelf heb ik eerst de locloods van marklin gehad deze heeft 3 deuren en daarbij wordt de aansluiting van de draaischijf om de aansluiting gebruikt dus 15 graden. Echter om zoveel mogelijk de ruimte te benutten heb ik van Faller 120218 HO 5-ständ. Ringlokschuppen FREILASSING aangeschaft deze heeft dus 5 deuren en die gebruikt iedere aansluiting van de draaischijf dus iedere 7,5 graden. Het is een mooie gedetaileerde gepantineerde ringlocloods. Dus ik zou eerst voor jezelf afwegen welk type je wilt. Als je gaat voor de valler 120218 let dan op de grote prijsverschillen die er zijn dit varieert van 123 euro hier in nederland tot 58,30 in duitsland en dat scheelt nogal een berg. Ook even in de gaten houden dat de ene in duitsland 8 euro verzendkosten rekent en andere 17 en sommige zelfs 23 euro.
Wil je nog meer info dan zeg het maar.

mvg Anton Wouters
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Ringloods
Hoi Anton,

Die van Faller ziet er op het plaatje inderdaad heel mooi uit, maar het lijkt me dat die juist heel veel ruimte kost omdat de sporen voor de locloods noodgedwongen vrij lang zijn.
Of zie ik dat verkeerd?

Vr Gr,

Paul
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ringloods
Dat is inderdaad zo anderzijds kan je een loc ook voor de loods zetten bvb bij een open deurdag.
Re: Ringloods
chagoimen
gast

Re: Ringloods
Hoi Paul
De ruimte van de loods tot aan de draaischijf is even groot als bij de 3 deurs versie van marklin. alleen gebruikt hij alle aansluitmogelijkheden van de draaischijf. Ik heb er twee van de 5 deurs dus ik kan 10 locs kwijt op de plek van 75 graden van de draaischijf bij de 3 deurs uitvoering heb ik 150 graden nodig.

mvg Anton
Re: Ringloods
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ringloods
Hallo Anton.
Net even staan meten bij mijn draaischijf met de Vollmer(9), Märklin(3) en Fleischmann(4) locloodsen.
Het aanloopspoor tussen draaischijf en deur locloods moet wel langer worden, Faller locloods heb ik niet, want anders wordt de deur opening zo smal dat er geen loc doorheen kan!

Bij Vollmer en Märklin zit er 6 cm rail tussen rail-aansluiting locloods en de loods.

Misschien kun jij dit voor de Faller locloods even opmeten?
Dan weten wij gelijk het verschil!

Ben benieuwd, vind de Faller loods ook mooi maar de locloods van Vollmer is wel het mooiste te weatheren.


Vollmer locloods.

Ben benieuwd.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ringloods
chagoimen
gast

Re: Ringloods
Hoi Albert Jan

Ik snap niet helemaal wat je met deze zin bedoelt:
Bij Vollmer en Märklin zit er 6 cm rail tussen rail-aansluiting locloods en de loods.
Bij de faller ringlocloods die ik heb ligt er 1 k standaard rail tussen de draaischijf en de locloods.
Maar ik denk dat jij bedoeld de afstand tussen de rails van de ene deur naar de andere deur.
Ik denk dat we wat door mekaar halen het gaat bij mij over het verschil tussen de locloods van faller die op alle aansluitingen past van de draaischijf dus om de 7,5 graden en de marklin locloods die ik eerst had en die dus steeds 1 aansluiting oversloeg dus om de 15 graden.
Heb net even zitten googlen en zag dat er ook van marklin locloodsen zijn die voor elke draaischijf aansluiting zijn.
Hoop dat het zo duidelijk is anders hoor ik het wel.
mvg Anton
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Ringloods
Beste hobbygenoten,

Denk dat ik de juiste locloods gevonden heb, nl de 6 ringlocloods van vollmer nr5758.

Heeft iemand ervaringen (positieve of negatieve) te melden over deze locloods?

Bijvoorbaar dank,

Paul
Re: Ringloods
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ringloods
Hallo Anton.
Volgens mij bedoelen wij hetzelfde maar zeggen het iets anders! :wink: :lol:
Ik bedoel wel degelijk de rail afstand tussen draaischijf + K-rail aansluiting en de ingang (deuren) van de locloods.
Wanneer je alleen de 15 graden aansluiting gebruikt dan is de deze rail lengte 6 cm, wanneer je de 7,5 graads aansluitingen gebruikt komen de rails veel dichter naast elkaar te liggen en wordt de afstand tussen draaischijf + K-rail aansluiting en de ingang (deuren) van de locloods veel verder weg te liggen en om deze reden wordt de rail lengte beduidend langer.
Jij geeft aan dat je een volle K-rail (2200?) er tussen hebt liggen dus is dat dan 18 cm i.p.v. 6 cm.

@Paul.
Zelf heb ik ook de 5758 van Vollmer, het is een prachtige bouwdoos met erg veel (ook extra) onderdelen.
Controleer van te voren goed hoe je deze wilt bouwen en bekijk heel goed de volgorde.
Het sluit mechanisme van de deuren komt erg precies en verbuigt al heel snel, waardoor de deuren niet meer (helemaal) sluiten!
Het dak zou ik niet (helemaal) vastlijmen, handig wanneer er in de locloods iets niet goed gaat.
Ook het interieur (werkplaats) zou ik meteen er in bouwen, later kun je hier minder makkelijk bij.
Verlichting, indien gewenst, ook meteen er in bouwen, zelfde reden.
Indien je deze locloods wilt weatheren, dit model is uitermate geschikt hiervoor, dan kun je dit het beste van te voren doen maar indien je alleen vuil en roet (rook) aanslag wilt doen kan dit ook achteraf.

De foto hierboven is ook de Vollmer 5758.

Succes met aanschaf en de bouw!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Ringloods
Hoi AlbertJan,

Bedankt voor de info. Denk dat het de 5758 wordt. Is prijstechnisch ook aantrekkelijk.

Vr Gr,

Paul
Re: Ringloods
Rheingold
gast

Re: Ringloods
Hoi,
Ik heb de lokloods van faller 2x en vind het erg mooi dat de rails naar de loods langer is als bij de rest.
Dan kunnen de loks mooi buiten staan wat erg mooi is.
Je moet wel rekening houden dat je wel een vierkante meter nodig hebt voor deze opstelling.
Daar ik alleen stoom rijd moet deze aanwezig zijn :D :D :D

Groetjes
Theo
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ringloods
Dus Theo zoals ik in antwoord #6 reeds opmerkte  :D
Re: Ringloods
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ringloods
Ik heb de ring loc loods van Vollmer, vind het zelf een perfect model. Die Faller vind ik daarin tegen wel mooier. Mijn lookloods kan 9 loks herbergen dus een ring voor 9 stuks.

Fred Vonk
Re: Ringloods
Rheingold
gast

Re: Ringloods
En bij mij is het elkedag opendeur dag :D :D :D

Theo
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Ringloods
Beste collega hobbyisten,


Locloods is na een lange levertijd eindelijk aangekomen.
En na een paar avonden aandachtig knutselen is dit het resultaat.






Vr Gr,

Paul
Re: Ringloods
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ringloods
Hallo Paul


Die ziet er weer erg mooi uit
zie je een beetje knutselen en zie het resultaat

lekker groot ook


gr Frans
Re: Ringloods
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ringloods
Hallo Paul.
Nou, hij is prachtig geworden!
Het valt meteen op dat het dak al enigszins geweathered is, dus aan jou de taak om deze eens van een prachtig weathering look te voorzien! 8)
(is geen moeten hoor, maar wel erg fraai!)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Ringloods
@AlbertJan,

Nou weatheren is voorlopig nog een grote vervanmijnbedshow.

Eerst maar eens een baan maken.

Vr Gr,

Paul
Re: Ringloods
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ringloods
Hoi Paul,

Ik vind die lokloods van Vollmer erg mooi.
Gaan de deuren van de loods ook automatich dicht als er een lok inrijdt?
En weer open als hij eruit rijdt?
Re: Ringloods
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Ringloods
Hoi Kappa,

Ja en Ja. Aan de achterkant zit een soort plastik stootblokje aan een ijzerdraad, dit ijzerdraad loopt via het dak van de loods naar voren en dan via een heeel dun ijzerdraadje naar de deur.
De loc moet dus helemaal naar achteren rijden en trekt dan de deur dicht.
Bij het naar buiten rijden duwt hij de deur open.

Vr Gr,

Paul
Re: Ringloods
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ringloods
OK, bedankt Paul. :D
Re: Ringloods
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ringloods
Ik heb dezelde vollmer ringloods omgebouwd naar een 7,5 grd indeling. Hierdoor kun je de locomotieven ook voor de loods opstellen. De bedoeling is om de ringloods en de draaischijf een museumfuctie te geven.  De ringloods is nu nog opgeborgen zal hem eens te voorschijn halen om er foto,s van te maken. Overigens de tip om het dak los te laten kan ik onderschrijven heb ik ook gedaan. Is handig als er iets verkeerd gaat.
Recent heb ik bij Krefelder Lokschuppen te Krefeld een 2 e exemplaar gekocht voor ? 75.00
Re:Ringloods
Simon1419
gast

Re:Ringloods
Beste mensen,

ik heb ook nog een vraag. Kan de Märklin 7186 draaischijf samen met Vollmer 5758?
Ik heb hier de Faller 120175, dat werkt dus niet. (Dus voor mensen die nog geïnteresseerd zijn in een netjes gebouwde 120175... O:-D)

Alvast bedankt!

Groeten Simon
Re: Ringloods
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Ringloods
Hallo Simon,
dat gaat prima samen
google er maar op dan kom je genoeg voorbeelden tegen
Succes
Re: Ringloods
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ringloods
Ik zou eerst bedenken welke draaischijf je gaat gebruiken. Dan vallen er snel een paar loodsen af.
Re: Ringloods
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ringloods
Ik denk dat hij de draaischijf al heeft (Märklin 7186) ;)
Re: Ringloods
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ringloods
Hallo,

Heb nog een marklin ringloods kunne kopen voor een paar €
nu mijn vraag gaat die ook samen met andere loodsen bedoel andere merken ?

Ivan
Re: Ringloods
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ringloods
Weet hier iemand iets over

Ivan
Re: Ringloods
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ringloods
Alles kan... Je kan het altijd wel op één of andere manier verantwoorden door bijvoorbeeld een ruimte er tussen te laten. Dan is het gewoon twee verschillende bouwstijlen c.q. bouwperiodes. Mogelijk tegen elkaar ook wel maar dan zal je wel aan het verbouwen moeten gaan.

Groet Ronald.
Re: Ringloods
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ringloods
Hallo Ronald,

Dank u voor de uitleg eerst eens kijken als ik er nog andere van marklin vind
voor ik met verbouwen start

Mvg Ivan
Re: Ringloods
Brakkenstein
gast

Re: Ringloods
Ziet er heel mooi uit zeg, Vollmer toch ?
Re: Ringloods
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ringloods
Een 12 stand Vollmer

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg895603#msg895603
en even naar beneden scrollen.

Voor de stevigheid en het mooie ook het dak ook helemaal gelijmd.
Dus het hele gebouw optillen indien nodig.
In de hoeken komt een connector voor licht (en evt.servo's) en vastigheid.

groet
Harald
Re: Ringloods
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ringloods
Hallo Iedereen,

Bij ons op de vereniging is een draaischijf met ringloods. Ik heb eens even besloten deze ringloods onder handen te gaan nemen en dan met name het spoorgedeelte. Ik kan zo even geen boekje vinden met de maten van de sporen in de loods. Ik heb ook wel eens gezien dat er in de loods geen sporen met bielzen liggen maar gewoon putsporen. Hoe kan ik het een en ander maken. Zijn er tips en is er een gebruikshandleiding voor de ringloods?

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: Ringloods
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ringloods
Hoi,

Citaat van: Jasperkc op woensdag 23 december 2015, 10:55:25
Ik heb ook wel eens gezien dat er in de loods geen sporen met bielzen liggen maar gewoon putsporen. Hoe kan ik het een en ander maken.

Kijk hier eens: Poggendam: Slakkenkuil en de berichten daarna staan wel linkjes naar andere methoden van putten bouwen ;) en dan deze voor inbouwen van verlichting: Inspectieput.

Groeten Ronald.
Re: Ringloods
Spoorman
gast

Re: Ringloods
Jasper,

Kijk ook eens bij Wim de Zee: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35606.0

Met groet,
Ben.
Re: Ringloods
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ringloods
Hi

Of hier de zelfbouw smeerkuil (putten)
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg953830#msg953830

groet
Harald
Re: Ringloods
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Ringloods
Hallo Jasper, even kijken bij onze "overzeese" modelspoorhobby collega's.
Zeker zou ik de website van "Dale Schultz" uitpluizen.
Zie bijgaande linkjes:

http://modeltrain.servehttp.com/layout.nsf/1/engine_yard2

http://modeltrain.servehttp.com/layout.nsf/1/Roundhouse-1

Veel kijkplezier en succes.