Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR187 Bombardier Last Mile

Gestart door Hans V200.0 zaterdag 29 november 2014, 20:56:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
BR187 Bombardier Last Mile
Zat even op you tube te kijken, en kwam dit filmpje tegen van een nieuwe traxx lok ;)



Een eerste van een fabrikant die hybride kan rijden, dus zowel op elektrisch als op diesel kracht (generatoren die de elektromotoren voeden) de goederen kan vervoeren.

Met als kanttekening dat het vermogen wel voor de laatste kilometers is, en niet voor de normale tractie.

Weer eens een ander design op de baan, dat komt het model er van ook ten goede :P

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Dat is een mooie loc Hans, maximaal 160 km. Per uur dus ook geschrikt voor de Nederlandse baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Deze loc wordt al twee jaar getest op de Lötschberg. Foto's: klik

Komende maand wordt de Piko uitvoering verwacht
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Bombardier heeft voor de Amerikaanse en Canadeese markt ook hybride-locs gemaakt.
Deze worden alleen voor personenvervoer ingezet maar zijn wel voorzien van volwaardige dieselmotoren.
Hieronder 2 linkjes over deze locomotieven.

http://www.bombardier.com/en/transportation/projects/project.alp-45dp-canada-usa.html?f-region=americas
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405722

Ik dacht dat er ook eens een stuk hierover in de railmagazine heeft gestaan.
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Citaat van: ArjanM op zaterdag 29 november 2014, 23:03:52
Deze loc wordt al twee jaar getest op de Lötschberg.
Hoi Arjan,

Jouw foto's komen uit januari 2014, en weet je zeker dat het al twee jaar getest is?

Want wanneer is dat ingegaan dan, en heb je daar ook bewijs van?

Of is het een ruwe inschatting?

Dacht wel dat het testen al een jaar liep, en nu deze maand zag ik wat filmpjes ervan, en dat is misschien wat aan de late kant als dit filmpje er al op stond ;)

Maar goed ik stuitte er vanavond pas op, maar dat neemt niet weg dat de lok in de smaak is gevallen hier :D

@Wilfried,

Dat ze al eerder voor de Amerikaanse markt dergelijke lok's (met wezenlijk verschil) gebouwd hebben wist ik ook al, daarvoor hoef je niet in dat magazine te lezen.
Als je enigszins op de tentoonstellingen kijkt van het grote voorbeeld, was je die lok's ook al tegen gekomen.

Dat Bombardier nu pas iets voor Europa bouwt ligt niet aan Bombardier, maar aan de vraag naar goedkopere oplossingen voor het spoorwegvervoer.
En als je ook al maar 1 lok bespaart, namelijk de diesel die zonder draad verder kan, dan hebben ze met deze lok wellicht al een oplossing.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: BR187 Bombardier Last Mile
Hans, de foto's zijn gemaakt in augustus 2013 in Frutigen. Weet het zeker, ik was erbij  :o) Doordat ik de loc live gezien heb wist ik ervan.

Ze waren toen al een tijdje aan het testen. Mijn schatting "over de duim" was dat het al een half jaartje aan de gang was. Totaal nu dus twee jaar.  Even nagezocht het dat blijkt vanaf mei 2013 aan de gang was. Anderhalf jaar dus...

En dat ie mooi is, daar zijn we het zeker over eens. Ik heb de Piko begin het jaar al voorbesteld. ACME gaat 'm ook uitbrengen. Wanneer is nog niet bekend.
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Hoi Arjan,

In de Miba van december wordt geschreven, dat de lok's eerst bij een particulier railvervoerder (railpool) terecht zijn gekomen.
Pas in Februari dit jaar zou de BLS een paar geleast hebben voor testen, tenminste als ik de tekst mag geloven.
Het kan ook best zijn dat er al veel eerder getest is i.v.m. toelating tot het spoor, en dus de tekst een beetje anders gelezen moet worden

Daarin staat ook vermeld, dat pas in Maart 2014 de eerste commerciële rit ermee gemaakt is voor de BLS.
De lok was er al in 2011 op de beurs in München, dus niet echt nieuw meer, maar de inzet van die lok's wel ;)
De huidige kleurstelling van de gehuurde BLS lok bevalt ook prima, evenals de frontzijdes van deze lok :thumbup:

Zelfs de DB heeft een bestelling van 450 lok's geplaatst, zei het wel dat dit een snellere variant (160 kmh) is voor personentreinen.
De lok's van Railpool (8 stuks) en Akiem (4 stuks) zijn maar voor 140 kmh geschikt, daar hun zwaartepunt in het goederen verkeer ligt.
Drie daarvan zijn door de BLS ingehuurd.

Over het model van Piko kunnen we kort zijn, door hun snelle reactie op deze nieuwe ontwikkeling.
Ze bewijzen nog maar eens een keer, dat je best een gedetailleerde lok voor minder op de markt kan zetten :thumbup:
Alhoewel de Piko er veel eerder zal zijn dan het model van A.C.M.E., en dat verhaal is al redelijk bekend :(
Eigenlijk verwacht ik een dergelijke lok uit Göppingen, misschien een beetje ijdele hoop, maar met de beurs in het vooruitzicht kan je mogelijk wel zoiets verwachten.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
In de Eisenbahn-Kurier van december staat de test van het Piko model. Komt goed uit de bus, denk er zelf aan om deze aan te schaffen
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Het model staat ook in de test van de Miba van december :thumbup:

Maar of ik hem ook ga aanschaffen..........dat laat ik op het midden ;)
Re: BR187 Bombardier Last Mile in Basel Bad Bf
Kwam vanmiddag in Basel Bad Bf de Railpool BR187 004-7 tegen.
Maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar plaatjes te schieten.

Heb zelf de BLS-versie van Piko ook in bestelling staan. "Ich bin gespannt" ;)










Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Prachtige foto's van een schitterende loc bedankt voor het plaatsen Joachim. :thumbup: 
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Mooie foto's. Ik ga de Kerstman maar eens lief aankijken.  :D
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Vandaag een mail van Lippe dat de Piko DC er is. Hopelijk voor de kerst nog in huis.
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Ook de AC is er. Is betaald. Nu nog even wachten tot ie wordt afgeleverd....
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2011

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Is die zijkant gemaakt van een zeecontainer?
Re: BR187 Bombardier Last Mile
 :D
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Citaat van: staal op zaterdag 20 december 2014, 16:18:59
Is die zijkant gemaakt van een zeecontainer?
Hoi Vincent,

Misschien lijkt dat wel zo........maar wat dacht je van gewichtsbesparing?

De lok heeft in ieder geval ruimte voor reclame, en in het model van de BLS hebben ze daar ook voor gekozen.

Zag er vanmiddag al eentje in de winkel liggen van Piko en die is al uitgeleverd zei het mondjesmaat.

Dus nu niet massaal naar de winkel rennen, ze zijn er wel maar je zult ze niet overal aantreffen.

Bij de DB is voor zover bij mij bekend nog geen plek voor reclame, en zal je tegen die containerzijkant aan blijven kijken..........zei het dat er nog wijzigingen kunnen komen.

Immers de DB versie zal meer voor het personenvervoer geschikt worden gemaakt en er zullen ook wat lok's met hybride aandrijving besteld worden.

Het lokfront is zelfs een beter gezicht, dan de andere eenheidsworsten die je nog nauwelijks onderscheid van elkaar 8o

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Citaat van: staal op zaterdag 20 december 2014, 16:18:59
Is die zijkant gemaakt van een zeecontainer?
Het lijkt mij dat tegen de zijkant een extra frame geplaatst kan worden, met daarin een reclame paneel, zoals hieronder te zien is.

Bron: http://www.railcolor.net
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Een doekie dus. Slim concept. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Nu met leuke blonde presentatrice.  :D

Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Citaat van: jj_marklin op zaterdag 20 december 2014, 13:44:01
Ook de AC is er. Is betaald. Nu nog even wachten tot ie wordt afgeleverd....

Hij is er :thumbup:
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Wel leuk van Bombardier, maar zo'n verwisselbaar doek aan de zijkant is natuurlijk wel de dood in de pot voor de modelbouwfabrikanten. Weg alle speciale uitvoeringen. Je print (zelf) een nieuw leuk stickertje uit, en hup je modellok weer helemaal up-to-date gebracht en weg is de omzet.  >:-D



Re: BR187 Bombardier Last Mile
Binnenkort komen er fabrikanten die leveren er losse doekjes bij (die je er in kunt ritsen) en je kunt er diverse losse doekjes bij kopen....handel

ik vind de railpool zo ook al wel mooi...
de Piko ook!
Re: BR187 Bombardier Last Mile


groet,
willem
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Dank Willem, :thumbup:

Gr. Jan
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Afgelopen februari in Zwitserland de Railpool BR187 006-2 voorbij zien komen op station Rotkreuz in Zwitserland.
Mooie machine!.

Re: BR187 Bombardier Last Mile
 :thumbup:
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Mooie loc. :thumbup: :thumbup:
Re: BR187 Bombardier Last Mile
 :thumbup: :thumbup:
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Mooie lok, ik ben benieuwd wanneer deze in model uitkomt.

Groet Herman.
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Re: BR187 Bombardier Last Mile
of klik (op pagina 38 ([edit] verkeerde nummer gezet. Nu is het juist))
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: BR187 Bombardier Last Mile
Ik dank jullie wel.

Groet Herman.