Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Grobbentals 2.0 - Lang verwacht ...

Gestart door Hans B dinsdag 29 juli 2014, 00:12:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Hoi Hans,

wat een imposante mooie baan.

groet

Wim
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Amaai Hans gewoon prachtig !
Knappe spiralen en opstelsporen !
Ik blijf dit zeker volgen !

Hoedje af !

Geert
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Beste Hans,

Ik heb naar jou mooie tekeningen ook eens het programma Sketchup geïnstalleerd en geprobeerd iets te tekenen maar dat valt nog niet mee.
In welke temple heb jij dit getekend en hoe ben je begonnen, heb je de balken opgeslagen?
De kastje heb je deze ook zelf getekend, ik heb deze ook en zou ze dus ook in mijn tekening willen hebben.

Gr.
Piwie
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Piwie,

Ik heb geen template gebruikt.

Wat ik doe is eigenlijk alles opbouwen van scratch door er groepen van te maken, want die kan je manipuleren in hun geheel.
Bijv teken een rechthoek van 2440 mm bij 1220 mm (kan je manueel ingeven). Verhoog dit dan 12 mm. Selecteer nu het hele stuk en maak er een groep van (rechter muisklik - make group) en geef dit vervolgens een kleurtje en voila - je hebt een plank die je kan copieren/manipuleren.

Balken doe ik op dezelfde manier: bijv 44 mm x 1000 mm, dan 44 mm verhogen, make group, kleurtje erop, klaar :-). Je kan dan met scale de boel verlengen of verkorten.

Cirkels e.d. zijn iets meer complexer, omdat je daar hulplijnen e.d. voor nodig hebt.

Voor de kastjes ben ik wel wat langer bezig geweest, maar het principe is hetzelfde - je bouwt het op als ware het een kastje van Ikea waar je de basiscomponenten voor hebt gemaakt.

Ik heb de skp-file bij mij op de server gezet, zodat je die kan downloaden en de kastjes copieren TreinTafel.skp

Laat maar weten of het lukt,of waar ik nog kan helpen. Niet dat ik een expert ben, maar wat ik wil tekenen is me tot nu toe gelukt  8)
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Hallo HANS,
Vandaag pas jouw topic ontdekt en verder bestudeerd. Heel inspirerend en veel praktische aanwijzingen in mijn ontwerp (bevindt zich nog in een stadium van ontwerp met Wintracks 12) geplaatst. Dankbaar voor de toch vele dingen, die ik kan gebruiken.
Jouw baan is heel indrukwekkend en ik neem het bekende "petje" voor jou af. Man, wat een werk heb jij al verricht.  :thumbup: :thumbup:
Jij bent nog lang niet klaar! Blijf jou volgen en zo te lezen ben ik niet de enige.
Veel wijsheid en vooral suk6 met de werkzaamheden.
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Aan allen,

Dank voor de bemoedigde woorden. Je doet het daar niet voor, maar is daarom niet minder leuk om te horen.

PS: Zojuist een mailtje gehad vanuit Duitsland dat de kruisingen en servos op transport zitten. En via enkele leden al terug sporen gekocht, of in voorbereiding van een aankoop. Hopelijk veel regen het volgende (lange) weekend  B)

Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Beste Hans,

Bedankt voor je file.
Waar en hoe kan ik deze maten ingeven?

Als je het erg vind dat ik dit in jouw draadje vraagt moet je het maar zeggen dan zal ik vervolg een PB sturen?

Gr.
Piwie
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Piwie,

Eigenlijk nergens - teken bijv eerst een rechthoek - dan zie je de afmetingen rechtsonder al verschijnen. En als je dan je eigen maten ingeeft (gewoon typen) zie je die daar (=rechtsonder verschijnen). Als je dan enter drukt neemt de rechthoek die maten over. lengte en breedte scheiden met een komma (in mijn geval toch)

Anders moet je hier kijken: http://help.sketchup.com/en

succes,
Hans
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Verder met nivo 100 ...

Eerst de in-/uitrit toch nog iets aangepast, want door de wissels nog vroeger te zetten voorkom je dat S-moment


En toen de levering uit Duitsland er was kon ik weer lekker verder


Natuurlijk zo trots als een pauw direct het nieuwe stuk laten zien, bleken de treinen echter op plaatsen na de kruisingen gewoon stil te vallen (ik dacht al waarom zit er nu een kabeltje bij de 24640-ers). Omdat de stroom nog niet via de ringleiding komt, en maar via 1 punt op deze sectie, waren er dus idd delen zonder stroom  :o). Eenmaal aangesloten ging alles weer lekker.

Dan met hulp van zoonlief bij de gamma de planken gaan halen voor 100R waarna het er zo uit zag


En zo dan met de isolatie


Beetje dubio gevoel, want van al het werk wat op nivo 75 gedaan is zie je nu haast niets meer, tenzij je onder de planken gaat gluren. En in de plaats krijg je een maagdelijk blad, wat uiteraard niet lang heeft geduurt :-)


En een klein rij-impressie (op manueel)


De komende weken het aansluiten van de ringleiding, de terugmelders en dan de servo's. In Koploper staat alles al netjes geconfigureerd, dus tegen eind juni zou alles redelijk automatisch moeten rijden.

En tussendoor voor mijn bijna-verjaardag van de kinderen nog iets leuks gekregen.

Mijn set (van 5) is nu volledig, alleen de loc klopt nog niet denk ik (is nu een Captrain) maar dat fixen we later wel.





Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Hans

Knappe foto update, en dito filmpje.
Baan begint al enorme afmetingen aan te nemen.
Mooi bijna verjaardag cadeau.
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Je gaat lekker Hans. :thumbup: :thumbup:
Mooie vorderingen alles strak en schoon prachtig hoor. :P
Leuk vervroegd verjaardags kado heb je gekregen veel rij plezier toegewenst ermee. :thumbup: :thumbup:
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
HANS
jij hebt nu alvast jouw verjaardagscadeau al binnen. Jouw dag kan niet meer stuk! Nu maar gaan bouwen en rijden en vooral testen. Suk6 en veel plezier.
:thumbup: :thumbup:
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Bij de bijna-verjaardag hoort natuurlijk ook de bijna-verjaardags-taart - hoezo iets met treinen .....  :D

(gemaakt door de jongste)
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Lekker hoor. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Hans

Mooie smultrein.
Veel plezier ermee en smakelijk. >:-D >:-D
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Grobbentals - De rails liggen op nivo 100
Smullen en smikkelen is nodig bij die voorpret! Zo te zien kun jij best een "open huis" houden. Stapje voor stapje komt het tot een uitkomst. Ik denk dat dat een verrassing gaat worden. Veel plezier met jouw verdere werkzaamheden en tussen () niet teveel van die rijdende taartjes snoepen, he. :thumbup: :thumbup:
Re: Grobbentals - Kleine update
De laatste tijd weinig tijd aan de baan besteed, maar toch kan ik wat nieuwe dingen laten zien.

Vooreerst een nieuwe aanschaf; nml een ICE 3 MF via die ene veilingsite gekocht voor een wat mij betreft goede prijs. Nu de 3 uitbreidingsets nog :-)

Daarnaast ook de eerste live stappen gedaan ivm een kopstation/keren. Met m'n oude ICE2 ging de kering niet altijd even goed, maar deze ICE3 schijnt daar veel minder problemen mee te hebben.

Beide gecombineerd alhier:

PS: de 1342 links stopt een beetje brusk, maar dat is omdat die vandaag van goederen naar personen is gegaan en andere wagons heeft gekregen, en dus opnieuw moet leren remmen.

Tot de volgende....

Re: Grobbentals - Kleine update
Hans

Mooie sleep die ICE3 rijdt wel heel soepel, met de uitbreidingsset zal het treinstel nog indrukwekkender zijn.
Veel plezier ermee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Grobbentals - Kleine update
Opazwitserland
gast

Re: Grobbentals - Kleine update
Kan Jørg alleen maar beamen. Mooie soepele ritten😃
Re: Grobbentals - Kleine update
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Grobbentals - Kleine update
Wat "J" en "P" zeggen kan door mij bevestigd worden. Mooi filmpje. Ga maar rustig voort!
B) B) :thumbup: :thumbup:
Re: Grobbentals - Kleine update
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Grobbentals - Kleine update
Leuk die ICE erbij, mooi filmpje. :arrow: :thumbup:
Re: Grobbentals - Kleine update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Grobbentals - Kleine update
Veel plezier met je ice Hans, die uitbreidings sets worden regelmatig aangeboden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Grobbentals - Kleine update
Hans

Zeer knappe baan heb je daar, die ice is ook heel mooi veel plezier verder.


Groeten

Peter
Re: Grobbentals - Naar Antwerpen geweest
Vandaag voor het eerst in jaren weer eens in Antwerpen geweest - inspiratie opdoen voor het beneden station op nivo 100.
Mond-open ervaring dus, echt prachtig wat ze daar van gemaakt hebben. En dan niet alleen het station, maar ook de faciliteiten eromheen.

Veel foto's genomen van zaken die julle vast al eens elders gezien hebben, dus alleen een repeat van sommige mooie en/of vreemde (voor mij toch) :-)

Vooreerst de hal - prachtig zicht (weliswaar niet scherp, maar wat wil je zonder statief)


Dan de Thalys(en) van/naar Amsterdam broederlijk naast elkaar


En dan onder het motto "in 1 blok past 1 trein ...." - vond ik deze wel een beetje vreemd; een break en een desiro op hetzelfde spoor kort bij elkaar. Als dat daar mag, mag dat bij mij ook  8)


Later op de dag bij de lokale trein-handelaar nog deze voor een zacht prijsje kunnen meenemen

"6 down - 2 to go" :-)

Tot de volgende
Re: Grobbentals - Naar Antwerpen geweest
Hans

Idd een prachtig station, zeer mooie architectuur, een zeer geslaagde aanpassing om van een kopstation een doorgaand te maken
Re: Grobbentals - Naar Antwerpen geweest
Prachtig station, mag er ook graag rondlopen en mijn ogen uitkijken.
Re: Grobbentals - Deze week naar Luik
Een leuk neveneffect van deze hobby is dat je op plaatsen (stations) komt waar je anders nauwelijks zou komen, en dan met een totaal andere instelling (uren kijken en fotograferen ipv snel passeren)

Deze week dus even naar Luik geweest (ook voor het eerst  :P)

Ik moet toegeven dat Luik-G niet echt mijn ding is. Het oogt heel mooi, en architectureel en qua engineering zal het vast heel hoog in de diverse lijsten staan, maar mij leek het een beetje te, en niet echt te passen in het totaal-plaatje (leuk - zo'n witte vlek) maar ik ben dan ook geen expert.


Het sterk contrast zag ik ook heel duidelijk toen ik van Luik - Guillemins...


... naar Luik - Paleis reed



Luik-G zelf deed me ook soms, met al die bochten en bogen,  een beetje aan Alien denken



Wat dan weer wel klopte in mijn ogen was de ICE...



En dit lijkt me iets wat later in Grobbentals gebruikt kan worden (als ik eenmaal de skills heb  :o))



Op de baan zelf ben ik vooral kabeltjes aan het trekken. Ook de wisselstraat op 100R ge-servo-ed, met diverse manieren / lengtes van staaldraad (dikke los, dunne door messing buisje, ...). En nu testrijden en zien of alles blijft zitten zoals het zou moeten


Tot de volgende....
Re: Grobbentals - Deze week naar Luik
Hans,

Mooie foto's luik ben ik enkele jaren nog geweest station in aanbouw, nu te zien heel mooi gemaakt net 21é eeuw. je treintafel heel knap hoor, zal zeker een plezier zijn om je treinen te laten rijden.
Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Vandaag niet aan de verleiding kunnen weerstaan om de keer-test-opstelling van 100R van een paar berichten geleden op 125 te zetten. Het zijn 24130 ? dus het ziet er niet uit, maar werkt voldoende om de wisselstraat op 100R te kunnen testen.

Het zijn de eerste ritten, dus hier en daar gaat er nog wel iets fout, zoals het vijsje van de servo-houder rechts wat net iets te hoog is voor de 5533. Of de 1342 die net iets te laat stopt omwille van een domme fout (de stop-sectie was een blok van 2 rails, maar ik heb de ringleiding daarop aangesloten ? met constant contact tot gevolg ? dom dom dom). Nog gedacht om het met 1 rail te kunnen halen, maar dat is onbegonnen werk. Dat moet dus verlengd worden.

Veel plezier met het filmpje (als utupe er mee klaar is)
Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Hans

Kan het filmpje niet bekijken, wieltje blijft draaien, zelfs niet na 5 minuten. :-( :-( :-(
Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Citaat van: Jørg op dinsdag 21 juli 2015, 22:48:34
Hans

Kan het filmpje niet bekijken, wieltje blijft draaien, zelfs niet na 5 minuten. :-( :-( :-(

Het is nog aan het uploaden (tering traag gaat dat) - nog 14 minuten geduld volgens utube
PS: Van zodra het klaar is komt er beeld ipv grijze achtergrond
Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Hans

Ok we hebben geduld.
Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Citaat van: Jørg op dinsdag 21 juli 2015, 23:07:11
Hans

Ok we hebben geduld.

Je zal het nodig hebben. De upload is gedaan, maar nu zijn we aan het "processing " geslagen  :?
Ik vrees dat het dus niet meer voor vandaag zal zijn - hopelijk is het het wachten waard, want veel meer dan wat treintjes die heen en weer rijden is het niet  >:-D


Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Correctie - 't is gelukt en het filmpje staat on-line
Veel kijkplezier
Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Dank voor het plaatsen van een leerzaam filmpje,  >:-D
Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Prachtig filmpje, alles loopt lekker soepel en mooi door :thumbup:.

Gr.
Piwie
Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Grobbentals ? Testrijden wisselstraat 100R
Indrukwekkende baan Hans. Had je topic nog niet eerder ontdekt :? maar beter laat dan nooit.
De ruimte is fantastisch daar kun je aardig je ei kwijt. Mooi zoals je de klimspiraal hebt gebouwd. Vraagje hoe heb je nu eigenlijk de rails in de klimspiraal vastgezet, met zo weinig tussenruimte om te monteren?

Zag dat je in het begin wat montageproblemen had met de draadeinden. Ja zo lopen wel allemaal tijdens de bouw tegen dingen aan die we nooit eerder bij de hand hebben gehad. Zelf heb ik (helaas geen klimspiraal) bij de draadeinden inslagmoeren en carrosserie ringen gebruikt. Dat laatste zorgt voor meer verdeling van de druk onder de moer omdat het vlak wordt vergroot. Was dus ook een ontdekkingstocht.

Je treinen lopen zeer fraai, leuke filmpjes. Ben vooral al benieuwd naar je scenery, maar dat duurt nog wel even. Wijs besluit om van de standaard wisselaandrijvingen van M af te stappen. De servo's zijn veel betrouwbaarder.

Succes en ik blijf je voortgang met veel belangstelling volgen.

Groet,

Ronald
Re: Grobbentals ? Herendonk
Lid sinds: 2013

offline
Re: Grobbentals ? Herendonk
Citaat van: M.userVraagje hoe heb je nu eigenlijk de rails in de klimspiraal vastgezet, met zo weinig tussenruimte om te monteren?

Door stukjes isolatie/ondergrond op bepaalde punten te kleven als de baan goed en wel ingereden is.

Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Citaat van: M.userBen vooral al benieuwd naar je scenery, maar dat duurt nog wel even.
Ik ook :-)
Zeker met al het mooie wat hier elke dag op het forum voorbijkomt is het moeilijk om bepaalde ideeen en/of beelden vast te houden  :P. Het zichtbare gedeelte gaat er zeker anders uitzien dan op de eerste plannen, maar hoe en wat - daar moet ik nog eens lang over nadenken.

Ik ben nu aan het "ontwerp" van het onderstation begonnen (=Herendonk). Hieronder een eerste beeld

Soort metrostation, maar dan net iets groter. Beetje zoals Antwerpen op de -2.

En de eerste stappen zijn op de baan al gemaakt  :o)

Is een beetje om de afmetingen e.d. gewoon te worden.

Verlichting wil ik zoals in Antwerpen met blauwe lichten aan de zijkanten, gecombineerd met de lichtbalken of anders plafondverlichting acthter een raster of. Omdat dit redelijk de structuur van het station gaat bepalen heb ik in het verre HongKong wat spulletjes besteld om zaken uit te proberen (LED strip, LED plaatjes, een dimmertje, ...). Over een kleine maand komen ze (lijkt net sinterklaas  :)).
Kost echt geen geld daar; 5 m LEDstrip voor 2.5$ - doe er dan maar 4  B)

Tot de volgende
Re: Grobbentals ? Herendonk
Opazwitserland
gast

Re: Grobbentals ? Herendonk
Dit gaat knap worden, blijf het met aandacht volgen :thumbup:
Re: Grobbentals ? Herendonk
Hans

Weer een mooie update,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Grobbentals ? Herendonk
Hans gaat mooi worden, kijk al uit naar hoe en wat je nog gaat doen op je baan.
Re: Grobbentals ? Loc & LEDs
Lid sinds: 2013

offline
Re: Grobbentals ? Loc & LEDs
Even weer een update

De sub-projecten stapelen zich op en veel te weinig tijd. Waar is de volgende hittegolf, zo dat ik in de koele kelder kan kruipen :-)

Vooreerst kwam er begin van de week een aangetekend pakje uit HongKong aan.


Helemaal nog niet verwacht, want pas 2 weken voordien besteld, maar aangenaam verrast dus.
20 meter ledstrip, pak ledpaneeljes, 2 dimmers en een transfo. Gelijk effe aangesloten om een idee te krijgen wat dat zo geeft qua licht.




Volgende stap is uitproberen hoe die het best aan te brengen in Station Herendonk, maar daar moeten de werken nog beginnen  8)

Eerst moet ik de concepten van de diverse trappen een beetje onder de knie hebben. Qua vormgeving staan ze hier naast elkaar


En zoiets zou het dan moeten worden (maar dan afgeronder - zeg maar beetje fusion "Flanders meets Walloons")


Verder heb ook ik niet kunnen weerstaan aan de aanbieding van Heljan voor een LokPilot v4 met wielen en een motor :-)
Gisteren gaan halen in het Leuvense, en vandaag op de baan gezet. Rijdt voortreffelijk en heel zacht (voor zover ik dat als leek kan beoordelen)



Tijdens het ijken in Koploper heb ik even alle functies in een filmpje gezet. Kan wel dat je je geluid wat harder moet zetten, want wat er uit die 6601 komt was loeiend hard, dus heb ik even moeten dimmen via de Ecos.

En tot slot heb ik vanmiddag nog het frame gezaagd voor 125-R. We lopen daarmee een beetje voor op planning (:-)) maar het gaat me wel helpen om uit te puzzelen hoe het paradespoor nu juist moet lopen, en wat voor industrie er gaat komen. Wellicht iets met autotjes, want ik heb nog 16 Porsches op de kop weten te tikken


Ze staan nog bij de dealer maar een dezer dagen zouden ze op transport gaan ...

Tot de volgende ...
.
Re: Grobbentals ? Loc & LEDs
Hans

Mooie aanschaf, loc rijdt idd heel soepel, veel plezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Grobbentals ? Loc & LEDs
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Grobbentals ? Loc & LEDs
Citaat van: Hans B op zondag 09 augustus 2015, 22:23:12
want ik heb nog 16 Porsches op de kopen weten te tikken
Hhmm...., de meeste hier hebben nog geeneens het geld voor ééntje, en jij koopt er 16.  :D

Maar mooie aankopen allemaal, vooral die decoder met wielen en motor. B)
Suc6 met het inpassen van de ledverlichtig en de bouw van de trappen, het lijkt me wel een uitdaging.

Dirk-Jan
Re: Grobbentals ? Tussendoortje
OK - off topic - maar man is dit gaaf  8o



Met dank aan Jorg voor het ontdekken
.
Re: Grobbentals ? Tussendoortje
Hans

Blijft elke keer mooi om naar te kijken. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Grobbentals ? Tussendoortje
Hoi Hans,

Ik zag net je tekeningen met voor een station met roltrappen.

onderstaande link is van Stummiforum.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=15&t=105618

hierin beschrijft iemand gedetailleerd de bouw van roltrappen, misschien heb je er wat aan.

Gr. Dirk
Re: Grobbentals ? Tussendoortje
Citaat van: DB BR85 op dinsdag 11 augustus 2015, 13:17:25
hierin beschrijft iemand gedetailleerd de bouw van roltrappen, misschien heb je er wat aan.

Dirk,

Ik had 'm ook al gezien, en inderdaad een goede beschrijving van hoe het kan.
Met dank voor het meedenken

Re: Herendonk - Proof of Concept deel 1
Herendonk - Proof of Concept deel 1

Om te kijken of het station op 100L een beetje te doen is heb ik deze week een PoC gemaakt.
Dit is hoe het er uit ziet van buiten...




...en zo van binnen ...

Op zich doenbaar lijkt me  :?

Eerst nog verder experimenteren met de verlichting:
- moeten de plafond-leds parallel met de rijbaan, of parallel met de overgang
- gaan de blauwe leds aan de zijkant tot hun recht komen
- zijn leds tussen de 2 middelste sporen een beetje nuttig
- zijn de ledstrips in de steunbalken (H) OK (komen normaliter alleen onder de overgang)
- hoe moet ik dat allemaal aansluiten zodat ik er later van de zijkant nog goed aankan en alles redelijk modulair kan verbouwen ....

... toch een hoop stress, zo'n hobby :-)

.
Re: Herendonk - Proof of Concept deel 1
Ziet er tof uit,  ben benieuwd naar het vervolg. :thumbup: