Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Grobbentals 2.0 - Lang verwacht ...

Gestart door Hans B dinsdag 29 juli 2014, 00:12:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Grobbentals 2.0 - Lang verwacht ...
Hallo,

Vorig jaar rond deze tijd is het bij mij beginnen kriebelen, en na veel lezen en uitproberen is voor mij ook de tijd gekomen om aan het grote werk (voor mij toch) te beginnen: een grote baan die voor jaren plezier gaat zorgen (of zou toch moeten  :))

Mijn banenplan staat alhier : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46208.0 - alle commentaar is welkom - maar omdat de basis zeer waarschijnlijk niet meer aangepast gaat worden ben ik begonnen met de (onder)bouw.

In den beginne was ik vooral bezig met een baan op wieltjes, om nog overal aan te kunnen. Maar toen ik mijn huidige baan (2.44mx1.22m op wielen) een aantal keer moest verzetten, leek me dit voor een baan van om en bij 4m x 3m niet echt handig. Dus nu een vaste baan, maar met de nodige bereikbaarheid.

Het eerste wat we gedaan hebben is de muren "bewolkt". Een poster is leuk, maar met een creatieve partner is het toch net iets persoonlijker & leuker (imho)

Zo was het


En zo is het nu links

en rechts


Combinatie van bewolkt, onweerachtig, en mooi weer. Moet op een of andere manier ook mee in de scenery genomen worden, maar dat duurt nog wel een paar jaar :-)

Als fundatie ben ik een aantal kasten ut Svenska gaan halen. Een balkje zagen tot daar aan toe, maar kasten maken zag ik mezelf niet doen, en met zulke paketten heb je al direct een redelijke basis en schapruimte (ook handig).

Dus vooral vijswerk, maar ging best wel snel.


Hierop moet nu het eerste nivo komen (75L - 75 cm hoog, Links) - ben ik mee bezig, foto's komen later.

Om een idee te hebben van hoe ik het allemaal in elkaar moest zetten, ben ik, na ontelbare tekeningen, droodles, isometrische zichten, etc, 2 weken geleden met (gratis) Sketchup van G**gle beginnen werken. Handig daarbij is dat je balkjes e.d. kan maken, en die dan resizen, copy/pasten etc. Gaat best wel vlot, en heeft me na een eerste versie doen inzien dat de manier waarop ik wilde bouwen niet echt handig bleek (te veel hangende balken, te veel eerst in de hoogte gewerkt, vijzen op plaatsen waar ik normaliter niet meer aan kon etc).

Dus herbegonnen en het model gemaakt zoals het gebouwd zou worden (bottom-up, balk per balk, laag per laag), en op basis daarvan ben ik gisteren beginnen bouwen.

Dit geeft een beeld van wat het ooit moet worden (excl de helix).


En dit is waar ik nu ben (eerst op computer, dan in het echt - hoezo IT-achtergrond  :D)


Over een paar dagen wat foto's van een hopelijk volledig afgewerkt 75L, waarna de volgende stap het schaduwstation aldaar zal zijn. Dan kan ik alvast beginnen met rijden vooraleer ik aan 75R of aan de Helix begin :-)


Re: Grobbentals
Lid sinds: 2007

offline
Re: Grobbentals
Nou Hans dat ziet er veelbelovend uit.  :thumbup:
Succes met het vervolg.
Re: Grobbentals
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Grobbentals
Dag Hans

Ik ga je volgen vandaar even deze reactie.
Mag ik je een tip geven,nadat je het schaduwstation gebouwd hebt bouw dan eerst je Helix dan kan je een perfecte aansluiting maken naar de hogere niveau's.
Succes

Mvg
Koos
Re: Grobbentals
Piwie
gast

Re: Grobbentals
Hallo Hans,

Je begin is al veel belovend, het tekenen in Sketchup zal zeker zijn vruchten afwerpen.
De kastje zijn reuze handig, zelf heb ik ook kastjes gemaakt op wielen om ze onder de baan uit te schuiven als ik onder de baan moet zijn.

Blijf dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Grobbentals
Lid sinds: 2009

offline
Re: Grobbentals
Hoi Hans,

Dit ziet eruit als wordt dit een toppertje op dit forum. We gaan je volgen.

Kunnen de kastjes onder de baan uitgereden worden. Dit ivm de bereikbaarheid van je bedrading.

Gr. Henk
Re: Grobbentals
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Grobbentals
Dag Hans,
Dat ziet er alvast goed uit.
Het wordt een project om te volgen, succes. :arrow: :thumbup:
Re: Grobbentals
Lid sinds: 2008

offline
Re: Grobbentals
Dat ziet er fantastisch uit Hans.
Dat kan een mooi baantje worden.

Tony
Re: Grobbentals
Lid sinds: 2013

offline
Re: Grobbentals
Met dank aan eenieder voor de ondersteuning.

Citeer@ Koos ...bouw dan eerst je Helix
Goed idee. Dan ben ik idd meer flexibel in de keuze van het volgende deel, en kunnen we sneller rijden :-)

Citeer@ Piwie ...onder de baan uit te schuiven als ik onder de baan moet zijn
Citeer@ Henk Kunnen de kastjes onder de baan uitgereden worden. Dit ivm de bereikbaarheid van je bedrading

De kastjes zijn zonder wieltjes, maar omdat de druk van het frame verdeeld wordt over een aantal kastjes kan ik er eentje indien nodig onder uit halen. Maar zou in principe niet nodig moeten zijn want
1/ onder de baan heb ik nog een "onderbaanse" gang van een 40-60 cm


en 2/ ik wil in principe alle draden bovenop de baan leggen. Er komt 3 mm dempingsmateriaal, en daar wil ik baantjes/gootjes o.i.d. maken, en de draden door laten komen. Is misschien niet helemaal netjes, maar scheelt in kruipwerk onder de baan (nu verwaarloosbaar, maar over een paar jaar wellicht niet meer zo simpel). Op het zichtbare gedeelte komt er uiteraard ballast/scenery over.
Zo gaan ook de servos van de wissels op de baan komen en niet eronder, maar ik weet nog niet of dicht bij de wissel, of helemaal aan de zijkant (maar dat is voor later)

Re: Grobbentals
Lid sinds: 2013

offline
Re: Grobbentals
Vandaag aardig wat kunnen doen.
Wel een beetje in de knoop gereden toen ik ontdekte dat de EcosLinkTerminals eigenlijk ingebouwd moeten worden, maar uiteindelijk naar mijn gevoel toch aardig kwijt geraakt. Enig nadeel: ik kan er van boven niet meer en zal dus alsnog onder de baan moeten wil ik er zaken op aansluiten. Ik ga nog wel eerst de communicatie testen nu de voorste platen nog los liggen. Later is het aansluiten van een Detector dan louter het insteken van de stekker, wat an sich vrij eenvoudig is.

Zo ziet het er na vandaag uit. Volgende update gaat wat langer duren, want ik moet morgen weer aan de slag.


Re: Grobbentals
Lid sinds: 2010

offline
Re: Grobbentals
Citaat van: Hans B op dinsdag 29 juli 2014, 13:27:18
en 2/ ik wil in principe alle draden bovenop de baan leggen. Er komt 3 mm dempingsmateriaal, en daar wil ik baantjes/gootjes o.i.d. maken, en de draden door laten komen. Is misschien niet helemaal netjes, maar scheelt in kruipwerk onder de baan (nu verwaarloosbaar, maar over een paar jaar wellicht niet meer zo simpel). Op het zichtbare gedeelte komt er uiteraard ballast/scenery over.

Voor het schaduwstation kan ik het begrijpen. Dat had ik ook namelijk. Maar voor het zichtbare deel dan zal ooit iets aanpassen c.q. herstellen zal dan moeilijk worden. Vooral als er ballast en scenery over zit. Dan kan je de boel afbreken als er een draadje vervangen moet worden. Ik zou daar goed over nadenken. Ik doe nu op mijn modulebaan alle bedrading van huisjes e.d. onder de baan maar zo dat ik met stekkertjes werk. Ik kan nu bijvoorbeeld de kolenkraan en de lokloods los halen zonder problemen en storingen oplossen.

Citaat van: Hans B op dinsdag 29 juli 2014, 13:27:18
Zo gaan ook de servos van de wissels op de baan komen en niet eronder, maar ik weet nog niet of dicht bij de wissel, of helemaal aan de zijkant (maar dat is voor later)

Dat kan heel goed bij het schaduwstation. Voor het zichtbare deel zou ik ze met trekstangen naar de zijkanten doen. Dat werkt wel goed, wel goed smeren :)

Groet ronald.
Re: Grobbentals - 75L bijna klaar
Op het ESU forum heb ik nog geen antwoord gekregen, dus dan proberen we het hier ook.

Ik wil op mijn baan verschillende LinkTerminals gebruiken.
Normaliter begin je dan met de eerste ELT aan de EcoS 50200 (in mijn geval) aan te sluiten, en dan de andere ELTs via UTP te koppelen, om zo een lange bus te krijgen.
Omdat ik mijn bediening echter in het midden van mijn baan wil (U-vorm) vroeg ik me af of ik de ELTs via UTP kan koppelen, maar de ECoS aan de middelste aan te sluiten ipv de eerste.

Dus normaal:
ECoS <--kabel--> ELT1 <--UTP--> ELT2 <--UTP--> ELT3 <--UTP--> ELT4

Maar ik wil eigenlijk:
ELT1 <--UTP--> ELT2 <--UTP--> ELT3 <-- UTP --> ELT4 gecombineerd met
                       ELT2 <--kabel--> ECoS

Iemand een idee of dit werkt (heb helaas nog maar 2 ELTs, dus kan het zelf niet proberen)
Re: Grobbentals - ECoS Link Terminals Linken
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Grobbentals - ECoS Link Terminals Linken
Dag Hans,

Mooie opzet van je baan! Naar mijn idee moeten ELT's altijd in serie dus dan zou je moeten werken met verlengkabels om ze op de juiste plaats te krijgen.

Groet,
Henk
Re: Grobbentals - ECoS Link Terminals Linken
Hans,

Zoals Henk ook schrijft, altijd in serie.  Ik begrijp ook niet goed waarom je wil splitsen. Wat betreft je draden op de tafel leggen.  Zou ik zeker niet doen, alles mooi onderaan wegwerken lijkt mij het meest opportuun.
Alvast veel succes.
Re: Grobbentals - ECoS Link Terminals Linken
Citeer@ Paul: Ik begrijp ook niet goed waarom je wil splitsen
Uit gierigheid :-)



Ik heb, net zoals wslk heel veel mensen, een aantal UTP-kabels van om en bij de 2m. Echter als alles in serie moet staan, moet ik van ELT1 helemaal naar ELT3 (waarbij ik ELT2 passeer - die evengoed 2 RJ45 poorten heeft), en die lengte heb ik niet. En eigenlijk moet ik zeggen "had ik niet", want ondertussen heb ik mijn oude CAT5-kit teruggevonden (met draad en RJ45s). Dus ga ik die kabel straks / morgen zelf maken, waardoor alles in serie kan blijven staan.

Henk, Paul: met dank voor het meedenken

Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Weekje verder - dus uiteraard wat vooruitgang geboekt.

Vooreest de ingangen voor de kabels van de bezetmelders gefreest, de bezetmelders die ik had geplaatst, en de ringleiding voor dit gedeelte in orde gemaakt. Alles gemeten alvorens de ECoS aan te sluiten, en voorlopig doet alles het nog  :P


Daarna alles verder aangesloten, en ook dempingsmateriaal gaan halen. Ik heb nu 3mm dik gekocht, terwijl ik op mijn testbaan 6 mm had. Dus had ik een goed excuus om alvast eens een treintje te laten rijden om het verschil te horen; zonder materiaal uiteraard veel luider dan met, maar tussen de 3mm en de 6mm nauwelijks hoorbaar verschil.


Volgende stap is nu het volledig in orde maken van het isolatiemateriaal, en dan kunnen we beginnen leggen.

Ook een begin gemaakt met de Koploper configuratie. Als je eenmaal een goed plan hebt, met daarop de wissels, de blokken en de bezetmelders met de juiste nummering is het makkelijker om dit in Koploper in te geven. Neemt niet weg dat het goed krijgen van de wisselstraten (in mijn geval van 1 naar 6 naar 10) heel wat combineer werk vraagt, en een foutje snel gemaakt is (gelukkig kan je daarvoor demo-rijden zonder de communicatie, maar een copy/paste functie had ook handig geweest).


En tot slot met een beetje pijn in het hart de afbraak van de testbaan die me de afgelopen maanden redelijk wat plezier heeft gegeven. Maar het is allemaal voor een goed doel, want treinen die ik op de testbaan nauwelijks kon zetten, zie je nu amper staan  :P

Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Hey Hans,

Ja de testbaan moet plaats maken voor iets groters  :D
Wat jou je in koploper willen knippen en plakken?


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 05 augustus 2014, 19:24:52
Wat wou je in koploper willen knippen en plakken?

Peter,
Vooral de wisselstraten zou op dit moment handig zijn. Van blok 3 naar 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 is bijna hetzelfde als van blok 17 naar 4-13, wat bijna hetzelfde is als van blok 19 naar 4-13, etc

Misschien dat het kan maar dat ik het gewoon niet weet  :o)
Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Ik ben dus begonnen met het leggen van het eerste deel, en het programmeren van Koploper, en dan kom je zoals iedereen waarschijnlijk een aantal foutjes en mogelijkheden voor verbetering tegen (hoezo copy/paste  >:-D)

Eerst aanzienlijk wat tijd geinvesteerd in het schoonmaken van de rails, en ze te rangschikken volgens jaar (om zo probleemgevallen op een "veilige" plaats te kunnen leggen. Flesje wasbezine en een oud handdoek, en dan met verstand op nul en muziekje erbij poetsen maar. 

Zoals jullie misschien in mijn plan-draadje al hebben gelezen heb ik e.e.a. moeten aanpassen. Achter de computer denk je van "een paar cm mag toch geen probleem zijn", totdat je echt gaat leggen ... Dus aantal zaken moeten aanpassen, met dit als resultaat.



De balkjes die je hier en daar ziet dienen als afstandshouder, omdat daar plaats voorzien moet worden voor de "poten" van het volgende verdiep. Ik hou ze op hun plaats met een middeltje dat ik op dit forum ergens heb gelezen - met tandenstokers  :D. Gaatjes voorgeboord en dan stokjes erin. Gaatjes an sich zijn geen probleem, want daar komen later de deuvels voor het volgende verdiep.



En alhoewel echt niet Belgisch gebruik ik een 2e handse ICE2 om de baan in te rijden. Bij mijn testbaan ging het regelmatig fout als die langzaam over wissels moest, dus dat is dan de eerste vrijwilliger geworden. Gewoon met de Ecos toertjes maken, en hier en daar iets aanpassen - meer heeft een mens soms niet nodig.

Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Sorry voor mijn late reactie, maar als tools wisselstraten openstaat kun je heel snel de wissels in de juiste stand zetten en opslaan.
Ook verschijnen er twee letters de V en N dit staat voor : van naar


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Knippen en plakken kan wel bij "eigenschappen van blokken" --> "bezetmelders". Rechter muistoets klikken in het vak en je krijgt dit:



Elke keer na het openen van een willekeurig onderhouds programma is de Excel knop zichtbaar:



Je kunt selecteren wat je wilt uitvoeren naar Excel.......



...... en dan krijg je bijvoorbeeld dit......



.... wat je dan weer kunt opslaan om te raadplegen.

Gr, Ben.
Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
@ben, @peter: met dank voor de reactie, idd gekende materie.

Wat ik specifiek zoek zocht is een snellere manier om settings van wisselstraten te copieren. Ik heb 6 blokken die via hetzelfde wisselcomplex over 10 wissels naar 10 blokken gaan. Je kan daar idd vrij snel wissels selecteren, maar dat moet je 1 per 1 doen (iets wat, met alle respect, in Koploper toch een beetje een gepier is als je schermresolutie een beetje hoog is). Handig kan zijn om via aan soort meta-wisselstraat te werken, die je kan hergebruiken.
Ik zei dus "zocht", want ondertussen heb ik de 6 x 10 x 10 = 600 kliks uitgevoerd (incl de tussenliggende baanstukjes)

Ik las trouwens dat de volgorde van wissel-selectie ook een rol speelt wat, indien niet goed gedaan, voor problemen kan zorgen (wissels die te laat worden gezet)


Zo zou in mijn geval wissel 10, die nu als laatste geselecteerd staat, misschien te laat gezet worden (omdat eerst alle andere aan de beurt zijn) - Iemand ervaring mee ? ( PS: mijn baan is volledig ECoS, incl de servos - wellicht dat dit een rol speelt)


Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Hallo Hans,

In Tool: wisselstraten.
Ga met de muis op 10 staan, druk de linker muisknop in en houdt deze ingedrukt.
Sleep nu 10 naar de positie van 9 en laat de muisknop los.


Mvg,
Peter
Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Een trein kan pas vertrekken als alle wissels door Koploper gezet zijn. Je ziet dat ook in de balk onderin als melding: "wissels nog niet gezet". In die zin maakt het dus niet uit, er is altijd een laatste wissel. Broodje aap verhaal naar mijn mening.

Als Koploper alle wissels heeft gezet maar als fysiek een (of meerdere) laatste wissel(s) nog niet gezet is moet je dat elders oplossen. Veel voorkomend probleem daarbij is dat decoder voedingen het snel schakelen van wissels achtereen niet kunnen bijbenen.

Gr, Ben.
Re: Grobbentals - Verder afwerken 75L
Citaat van: Freak op dinsdag 12 augustus 2014, 11:00:43
In Tool: wisselstraten.
Ga met de muis op 10 staan, druk de linker muisknop in en houdt deze ingedrukt.
Sleep nu 10 naar de positie van 9 en laat de muisknop los.
Peter - deze kende ik nog niet - weer iets geleerd vandaag :-)
Re: Grobbentals - Koploper en Klimspiraal
De afgelopen weken vooral achter de computer bezig geweest (naast het poetsen en orderenen van al m'n rails).

Eerst Koploper aanpassen. Enerzijds resizen, omdat de laptop waar de aansturing van de baan mee gebeurt op maximale resolutie niet het volledige overzicht kon laten zien. Dus kleiner maken, en dan ook gelijk maar alles 90° gedraaid, om een logischere beeld te hebben van wat waar staat eenmaal achter de laptop.
Omdat Koploper geen multiple instances kan hebben van schermen ook maar gelijk een dashboard gemaakt om alles in 1 keer te kunnen zien.
De baan op 100 hoog heb ik ook al in Koploper gezet, puur om te ontdekken hoe de kopstations later gaan moeten werken, en hoe de flow / doorgang zal zijn eenmaal actief (bijv geen goederentreinen doorheen het station, enkel treinstellen naar de kopstations, ....). 't Is best even klooien, maar als het eenmaal werkt toch best een tevreden gevoel over (de mogelijkheden van Koploper zijn echt gigantisch qua aansturing).

Het dashboard

En op 75 en op 100


Wat ik wel raar blijf vinden is dat Koploper om de zoveel dagen gereboot moet worden. Je krijgt dan ook kerstbollen te zien (maar ik weet niet of die het gevolg zijn, of de oorzaak van het niet booten).




2e deel van m'n tijdsbesteding afgelopen tijd is de klimspiraal. Best een eng ding als ik hier en daar zo lees, dus de koe bij de horens gevat, en er aan begonnen. Eerst een 1 op 1 template gemaakt van de R2/R3. Daarna alles in SketchUp. En dan beginnen zagen en vijzen (helaas nog geen fotos).

Bij testen wel ontdekt dat M8 niet echt goed past in een gaatje van 8mm diameter (veel te los), en bij gebrek aan inslagmoeren teruggevallen op bruut geweld - eerst een gaatje van 6 mm boren, en dan de schroefmachine op de M8 gezet, en die zichtzelf in het hout laten "vijzen"; ging op zich best goed. Van't weekend proberen om dit zo voor allemaal te doen, als ik eenmaal weet waar er overal staaldraad moet komen.







Re: Grobbentals - Koploper en Klimspiraal
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Grobbentals - Koploper en Klimspiraal
Zo er is hier veel gebeurt in korte tijd! Mooi om te volgen. Ik ben zelf nu ook flink aan het zagen voor klimspiralen en andere vreemde kronkels in het spoortraject. Een grote baan is ook een grote klus :)
Re: Grobbentals - Klimspiraal nu in het echt (toch een beetje)
De afgelopen niet zo heel veel tijd gehad, maar toch getracht om gestaag door te gaan.

Dus eerst het frame van de klimspiraal in elkaar gevezen (daar kruipen echt wel heel veel vijzen in  :P)


Daarna de wielen er onder, en de boel wat stabieler gemaakt. De wieltjes waren vooral om de helix te kunnen aansluiten aan de huidige baan en dan later makkelijk te verzetten naar het finale deel, maar ondertussen heb ik gemerkt dat met de wieltjes e.e.a. makkelijker bereikbaar is en ik me dus niet in moeilijke bochten moet wringen om aan de helix te werken.

Dus de wieltjes eronder en de dwarsbalkjes


Dan de draadstangen er in gevezen (8M in 6mm gaatjes - gaat perfect)


En dan om duim en vingers te sparen bij het aanbrengen van de moeren een MoerenPuck gemaakt (zoonlief speelde vroeger ijshockey, en ik had nog een rubberen puck liggen) - vijs erin, en op de schroefmachine gezet - ging perfect en heel handig, want op een moertje meer of minder zien we blijkbaar niet bij een helix


Vervolgens met behulp van een laserwaterpas, een meetlat, en een Wintrack schema met de hoogtes uitgezet op de moeren (goede voorbereiding = helft van het werk  8)


En dan kijken of de symmetisch gekozen maten en gaten ook daadwerkelijk daar komen waar ze zouden moeten komen


Vervolgens de isolatie aangebracht en de eerste plaat definitief geplaatst. De sporen erop om te kijken of het een beetje werkt, en voorlopig doet het dat :-)


De komende dagen nog e.e.a. aansluiten qua terugmelders en ringleiding, en dan de volgende laag er op.

Re: Grobbentals - Klimspiraal nu in het echt (toch een beetje)
Hans

Heb je genoeg plaats gelaten voor de lange wagons die naar binnen komen in de binnenbocht .
Ziet er voor de rest zeer stevig uit.
Re: Grobbentals - Klimspiraal nu in het echt (toch een beetje)
Citaat van: Jorg op zondag 21 september 2014, 20:01:31
Heb je genoeg plaats gelaten voor de lange wagons die naar binnen komen in de binnenbocht .

Zojuist geprobeerd met 2 Classix M6 (1:100) - zowat het grootste wat ik heb - en lukt zonder problemen (weliswaar met niet al te veel overschot).

Met iets kleiner materiaal (2 x I6 1:87) nog veel plaats over  :D



Re: Grobbentals - Klimspiraal nu in het echt (toch een beetje)
Ziet er mooi uit Hans.  Ben vandaag ook met klimspiraal bezig geweest.  Mijn constructie ziet er heel anders uit.  De jouwe lijkt steviger te zitten.  Mooi  :O
Re: Grobbentals - Klimspiraal nu in het echt (toch een beetje)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Grobbentals - Klimspiraal nu in het echt (toch een beetje)
Hoezo computerachtergrond? Dat zegt op zich niets. Die heb ik ook. Maar jij doet er iets mee in je hobby, en ik ben juist blij er niets mee te doen. Toch, als ik zie wat je aan het doen bent: dit gaat iets worden.
Ik ga dit volgen.
Re: Grobbentals - Klimspiraal 2 verdiepen klaar
Langzaam maar gestaag vorderen de werken.

Eerst wou ik de spiraal maar tot op 1 nivo brengen (van 75 naar 100), om zo sneller terug te kunnen rijden. Maar omdat ik nu nog de ruimte heb (die ik kwijt ben als ik 75R neerzet), en dus het geheel nog makkelijk kan verzetten, heb ik besloten om eerst de volledige klimspiraal af te werken, en dan pas terug aan de baan zelf verder te doen.

Daar ben ik dan twee-derde mee klaar. Best imposant al (al zeg ik het zelf  :D). Er moeten nu nog 2 lagen bovenop om van 125 naar 140 te gaan, maar daarvoor moet ik eerst nog wat hout gaan halen, en moeren (er zitten er al een kleine 300 in, en nog niet genoeg :-))


Iets te laat ben ik er achter gekomen dat het aanbrengen van de bescherming op de staaldraad (in mijn geval flexibele doorzichtige luchtslang) ook in stukken over de staaldraad naar beneden geschoven kan worden, en dus niet doorgeknipt hoeft te worden.


Wat ik ook het "uitgesteld", zijn de diverse aansluitingen, omdat ik gemerkt heb dat er toch nog redelijk wat stof bij komt te kijken. Dus eerst afbouwen, dan alles proper maken, en daarna de aansluitingen.

Nu dus op naar het laatste verdiep, en ondertussen sparen voor de nodige bezetmelders :-), die ik volgende week van Leuven denk mee te brengen (als het budget tenminste niet naar andere leuke dingen gaat).
Re: Grobbentals - Klimspiraal 2 verdiepen klaar
Hans

Hoeveel afstand zit er tussen de spiralen.
Lijkt mij nogal weinig zo op de foto te zien
of is het gezichtsbedrog.
Re: Grobbentals - Klimspiraal 2 verdiepen klaar
Citaat van: Jorg op zondag 12 oktober 2014, 21:37:30
Hoeveel afstand zit er tussen de spiralen. Lijkt mij nogal weinig zo op de foto te zien of is het gezichtsbedrog.

Jorg,
het is 8.5 cm - veel overschot is er dus niet, maar het past wel (ben voorlopig niet van plan om het hoogleiding te werken). De testritten met divers rollend materieel waren OK.
Re: Grobbentals - Klimspiraal 2 verdiepen klaar
Hans
Het is maar als je een wagon of loc terug op de sporen moet zetten
en ook je hand erbij moet tussen krijgen om de wagon of loc vaste te houden.
moet je eens proberen en welke rails ga je gebruiken want C-rails zijn hoger dan K-rails.
Re: Grobbentals - Klimspiraal 2 verdiepen klaar
Hans, Jorg,

Bij mij is de afstand tussen boven- en onderkant van een wending 8 cm.
Ik rij met C-rail zonder bovenleiding en met enige omzichtigheid er is voldoende ruimte om een loc of wagon van de het spoor te nemen dan wel terug te plaatsen.

Cees
Re: Grobbentals - Klimspiraal 2 verdiepen klaar
Ik heb net ook even geprobeerd, en het is doenbaar met de c-rails. Idd met enige omzichtigheid, maar daarvoor is het dan ook kostbaar materiaal.

Ik denk dat als er iets fout gaat, ik zowiezo de loc en wagons ga wegnemen, en op het opstelspoor terug op de rails brengen.
Re: Grobbentals - Wisselstraten ge-servo-ed
Ondertussen in de klimspiraal al een tijdje klaar (de ruwbouw toch). Voor de verdere afwerking is het wachten op de nodige rails en de decoders - gelukkig is het bijna Kerst :-)



Iets wat al een tijdje hoog op mijn uitstel-lijstje stond, was het aansluiten van de servos voor de wissels. Zoals jullie weten ga ik voor opbouw/zijbouw, maar ik heb nog enige tijd moeten zoeken naar een goede manier om e.e.a. te laten werken.

Dus testbankje gemaakt, en met vanalles en nog wat aan het proberen geweest. Zeker was al wel dat ik "mini gestangeanschlusz"-en ging gebruiken omwille van de fijne afstellingsmogelijkheden (vooraan op de foto)

De eerste pogingen waren met messing-buisjes onder de wissel, waar verenstaal doorging. Op zich zag het er netjes uit, maar na de duurtest (15 min heen-en-weer) bleek de lijm die ik had niet echt goed, want door de diverse krachten van de servo ging het mee bewegen, en brak het dus af.
Dus daarna gewoon verenstaal onder de wissel gestoken, wat na enige probeersels (links liggen er nog een aantal), goede resultaten leverde.

Daar waar er geen ruime is voor de servo ga ik onder de rails (had eerst nog getest met door de wissel te gaan langs kleine gaatjes, maar ook daar spelen de zijdelingse krachten van de servo parten).


En zo is het waar de servo wel naast de wissel kan.


En nog een totaalplaatje


De kabels ga ik nog bundelen, maar an sich is op dit nivo bereikbaarheid (ivm defecten) belangrijker dan uitzicht (imho).

Veel plezier gehad van de ECoS SwitchPilot Servos. Eenvoudig aan te sluiten; wissel definieren op de ECoS, SwitchPilot in leermodus zetten, wissel verzetten op ECoS, en klaar is kees. En ook makkelijk om fijn af te regelen door de bediening op de SwitchPilot zelf (is alleen op de SP-Servos, niet op de gewone).

Wel had ik af en toe de settings omgedraaid (ECoS zegt rechtdoor, wissel staat naar afbuigen), maar ook hier met de ECoS zelf heel makkelijk de waarden van de CVs kunnen lezen en veranderen (gewoon omdraaien) via de Programming on the Main van Accessories (wel niet vergeten om eerst te activeren op de SwitchPilot, anders krijg je errors). Eerst dacht ik dat je dan de servo zelf moest omdraaien, maar dat hoeft dus niet.

Re: Grobbentals - Wisselstraten ge-servo-ed
Hans
Klimspiraal ziet solide uit.
Wisselbediening heeft op die manier wel een bedrijfszekere werking.
Als je de servo's boven de baan laat zitten kan je ze altijd met een of ander object verbergen.
Re: Grobbentals - Wisselstraten ge-servo-ed
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Grobbentals - Wisselstraten ge-servo-ed
 :) Door je testfilmpje in het uitprobeerhoekje van gisteren ben ik hier terecht gekomen.
Plaats gerust meer filmpjes of foto's van de vorderingen, daar zijn wij hier altijd in geïnteresseerd.
Je hebt een imposante baan.

Dirk-Jan
Re: Grobbentals - Grobbentals - Update Q1 2015
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 24 maart 2015, 08:05:54:) Door je testfilmpje in het uitprobeerhoekje van gisteren ben ik hier terecht gekomen.
Plaats gerust meer filmpjes of foto's van de vorderingen, daar zijn wij hier altijd in geïnteresseerd.
Je hebt een imposante baan.

Dirk-Jan

In het begin is elke stap die je doet een grote ontdekkingsreis, die uitvoerig gedocumenteert dient te worden. Na een tijdje worden de stapjes dan relatief klein en ga je ze opsparen, en dan na een tijdje wordt de bulk zo groot dat een update te veel werk lijkt.

Maar aangezien de baan op 75 nu zo goed als volledig automatisch rijdt (met 6 treinen zonder al te veel problemen) dan toch tijd gemaakt voor een update.

Mijn laatste update is van ergens mid Nov, toen de spiraal klaar was. Dat dacht ik echter, want toen ik er de M6-en in deed, bleken de latjes die ik gebruikt had om de diverse planken aan elkaar te zetten toch net iets te dik. Dus met de fijne zaag de stukjes er tussen uit gehaald, en toen paste het allemaal wel



Het was toen al na Nieuwjaar, want ik zat een beetje vast vanwege tekort aan Detectors en 24330-ers. Ik had er enkele besteld in Duitsland bij die met hun betere prijzen, maar de verzending daar duurde wat langer dan verwacht. Maar dankzij de hulp van enkele forumleden e.e.a. na een tijdje dan toch bij elkaar gekregen, en aan de slag.

Vooreerst de "detector-bank" van de spiraal gemaakt (op een plank - lekker makkelijk voor latere inbouw)



En dan ingebouwd in de spiraal, met een tering bende aan kabeltjes - maar de persoon die verzonnen heeft dat boekbinders als kabelhouders kunnen dien verdient volgens mij meer dan 1 medaille ;-)



Persoonlijk vind ik het wel wat hebben - zo een spiraal van binnen (maar da's natuurlijk persoonlijk)



Eenmaal dat allemaal werkte en aangesloten was verder gegaan met de bouw van 75R




En wat afval gerecupereerd als stabilisatie voor de sporen



Bij het opbouwen van 75L heb ik een paar keer gevloekt omdat sommige gaatjes niet waren geboord alvorens  de planken erop werden geplaatst, waardoor ik telkens onder de baan moest. Dus nu netjes alles afgewerkt (gaatjes geboord, kabelbinders geplaatst, ringleiding en kabeltjes getrokken, ...) en dan het "deksel" er op.



Uiteraard nog een uitschuifbare commandapost voor Ecos en laptop. De voeding hangt nog gewoon los - daar moet ik later nog iets voor verzinnen



Een van de beperkingen van mijn baan is dat ik op een gelijk nivo geen rondjes kan rijden. Ik moest dus ergens een kering voorzien, en daar heb ik een soort van noodoplossing voor gemaakt. Het zijn weliswaar 24130-ers, maar voorlopig doen ze nog perfect wat de moeten doen: de trein z'n weg laten verder zetten van 75 naar 100 en dan terug naar 75. En zoals altijd zegt een foto meer dan de uitleg hierboven ;-)



Onder die noodplaat zit ook de servo-straat voor de inkomende treinen. De wissels worden gezet afhankelijk van de lengte van de trein (want er zijn korte blokken (tot 100 cm) lange blokken (tot 300 cm) en de gewone blokken (tot 180 cm). Dit allemaal om wat variatie te brengen bij het rijden.



En dan het piece-de-la-resistence: het eerste tweede filmpje.
Ik heb een camerawagen gemaakt, en die voor mijn slechts rijdende loc geplaatst (kwestie van alles goed te kunnen testen). Dat zie er dus zo uit



En dan krijg je zo iets

Veel plezier ermee  8)


Re: Grobbentals - Update Q1 2015
Hans

Indrukwekkende baan met veel opstelsporen en een zeer imposante spiraal.
Filmpje aandachtig bekeken geeft een speciale kijk op de baan vanuit een andere ooghoek.
Re: Grobbentals - Update Q1 2015
Opazwitserland
gast

Re: Grobbentals - Update Q1 2015
Hans,

Kom toevallig jouw draadje tegen.  Indrukwekkend en ordelijk.  Blijf je volgen. :thumbup:
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Na een tijdje Koploper-proefrijden op Nivo 75 met weinig problemen ben ik midden April met een gerust gevoel begonnen met Nivo 100.

Voornaamste belemmering was de ruimte, want de plaats die ik vroeger gebruikte om zaken op te bouwen staat nu helaas - NOT - vol met sporen :-)

Eerst de rechterkant (alles aan elkaar zetten, en dan omdraaien)


De linkerkant met het "doorschuif-principe" (eerste stuk opbouwen op een makkelijk bereikbare plaats, en dan doorschuiven naar waat het moet staan, en dan daar het volgende deel aanbouwen.






En dit is dan het resultaat - helaas wegens tekort aan houten platen nog niet alles kunnen dichtzetten.


Voor de rechterkant had ik nog wel het hout liggen ...


... en de isolatie, en ook een deel van de rails. Alleen rijden doet het nu nog niet want de ringleiding voor dit nivo is nog niet klaar.
Ik gebruik ook geen kabelgoten meer op dit nivo, maar boekbinders. Is niet zo mooi weliswaar maar voldoet prima. En voor die paar kabeltjes die er door moeten is een kabelgoot redelijk overkill (imho)



Het wachten is nu op een bestelling kruisingen en servos uit duitsland. En een deel 24230-ers, die ik ofwel in Woluwe, ofwel 2e hands voor een goede prijs op de kop hoop te tikken.


Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Hans

Indrukwekkende baan begint het te worden.
De spiraal op de achtergrond is er een om u tegen te zeggen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Blijf je vorderingen volgen, veel succes met de verdere bouw.
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Hans,

Dat zijn weer mooie vorderingen.
Ik hoop dat je spullen snel binnen zijn zodat je weer lekker verder kunt bouwen.

Gr.
Piwie.
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
ik ben ja-loers! Doe zo voort man!
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Heel indrukwekkend, vooral je spiraal!
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Schitterende klimspiraal met een mooie baan kortom blijf deze topic volgen. :thumbup:
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Grobbentals - Verder op Nivo 100
Hi Hans,

Mooie spiralen ben je aan het maken, ook het andere ziet er goed uit.
Blijf je hier volgen.

groet
Harald