Al een tijdje staan de werken aan de baan op een zeer laag pitje, en dan ga je je afvragen in een moment van zelf-reflectie waarom dat eigenlijk is.
Uiteraard zijn er de klassiekers zoals druk op het werk, andere zaken te doen in de tuin / aan het huis, eerst nog even fietsen, maar dan nog.
Ik weet van mezelf dat ik het soort van mens ben dat dingen graag ziet bewegen, zoals de zamboni op de ijsbaan, de bolides in de F1, de fietsers in de koers. Dus niet anders voor de treinen op mijn baan.
En laat dat nu net een van de problemen zijn met mijn huidige set-up. Grobbentals is een U-baan, en ik zit in het midden, dus moet ik letterlijk rondkijken als ik wat wil zien, wat in de praktijk neerkomt op achteroverleunen en ronddraaien als ik op nivo 75 wil kijken. Op nivo 100 minder leunen, maar nog steeds ronddraaien, en 125 is dan weer net iets te hoog om ook hier comfortabel te zien wat er rijdt.
Daarnaast is er weinig verlichting op 75 en 100, waardoor je moet pieren om te kijken wat er gaande is, wat het kijk-plezier er niet beter op maakt.
En dan ook nog:
- iemand heeft ooit gezegd: "zorg dat je elk nivo kan rijden", iets wat nu ook niet echt loopt, want ik moet een nivo hoger of lager om te kunnen keren.
- de bedieningsruimte waar de computer en de ecos staat is net iets te smal om beide naast elkaar te kunnen zetten, en in de beschikbare ruimte kan ik geen scherm rechtzetten - doenbaar, maar niet echt handig.
Zodus besloten om de bestaande baan af te breken, en opnieuw te beginnen
Ik heb nog zitten experimenten met andere vormen dan de U, zoals bijv een M, maar ik kom altijd op minder beschikbare ruimte uit dan wat ik nu heb, of ik moet brug-constructies gaan bouwen (iets waar ik me niet comfortabel bij voel).
Dus we houden de U-vorm, maar deze keer wil ik op de kop van de U starten. Weliswaar nog steeds op nivo 75 (dus niet alles moet afgebroken worden
), en met voldoende ruimte voor ECoS, scherm, toetsenbord, ...
Er komt geen tussen-nivo meer op 100 (jammer van station Herendonk dus), en de toplaag komt op iets van een 115 a 120 cm van de grond. Hierdoor komt er meer tussenruimte, en wordt het geheel m.i. zichtbaarder. Het paradespoor moet ik nog bekijken. Dit zal wslk iets hoger komen dan nu, en dan moet ik zien of ik de helling nog kan halen.
Het schaduwstation ziet er op de plannen momenteel zoals hieronder uit. Voor de toplaag ga ik wslk het bestaande plan op 125 herbruiken, want daar zat redelijk wat beweging in.
PS: Belgisch - dus we rijden links
Voordelen (die ik zie
)
- er zijn 2 sporen voor in- en uit- rijden, waardoor er parallel gereden kan worden en er meer actie komt op het schaduwstation zelf (geen bottleneck meer)
- ik kan op hetzelfde nivo keren
- er is nog steeds veel plaat voor treinen (weliswaar beperkt voor treinstellen)
Nadelen:
- ik zal nog moeten verzinnen hoe de helix hier goed in te passen (was een constructie apart - wordt nu iets moeilijker om dat zo te houden). De helix zelf is iets kleiner, en als ik meer tussenhoogte wil zal de helling moeten stijgen (is nu iets van een 2.2 a 2.5 dacht ik)
- aan de helix is er maar 40 cm tussenruimte - dus ik moet een plexi-wand voorzien aan de keerlus om te verhinderen dat er daar per ongeluk aan de treinen geraakt wordt
Wellicht dat jullie andere zaken zien - iets wat ik altijd op prijs stel