Hallo,
Vorig jaar rond deze tijd is het bij mij beginnen kriebelen, en na veel lezen en uitproberen is voor mij ook de tijd gekomen om aan het grote werk (voor mij toch) te beginnen: een grote baan die voor jaren plezier gaat zorgen (of zou toch moeten

)
Mijn banenplan staat alhier :
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46208.0 - alle commentaar is welkom - maar omdat de basis zeer waarschijnlijk niet meer aangepast gaat worden ben ik begonnen met de (onder)bouw.
In den beginne was ik vooral bezig met een baan op wieltjes, om nog overal aan te kunnen. Maar toen ik mijn huidige baan (2.44mx1.22m op wielen) een aantal keer moest verzetten, leek me dit voor een baan van om en bij 4m x 3m niet echt handig. Dus nu een vaste baan, maar met de nodige bereikbaarheid.
Het eerste wat we gedaan hebben is de muren "bewolkt". Een poster is leuk, maar met een creatieve partner is het toch net iets persoonlijker & leuker (imho)
Zo was het

En zo is het nu links

en rechts

Combinatie van bewolkt, onweerachtig, en mooi weer. Moet op een of andere manier ook mee in de scenery genomen worden, maar dat duurt nog wel een paar jaar

Als fundatie ben ik een aantal kasten ut Svenska gaan halen. Een balkje zagen tot daar aan toe, maar kasten maken zag ik mezelf niet doen, en met zulke paketten heb je al direct een redelijke basis en schapruimte (ook handig).
Dus vooral vijswerk, maar ging best wel snel.

Hierop moet nu het eerste nivo komen (75L - 75 cm hoog, Links) - ben ik mee bezig, foto's komen later.
Om een idee te hebben van hoe ik het allemaal in elkaar moest zetten, ben ik, na ontelbare tekeningen, droodles, isometrische zichten, etc, 2 weken geleden met (gratis) Sketchup van G**gle beginnen werken. Handig daarbij is dat je balkjes e.d. kan maken, en die dan resizen, copy/pasten etc. Gaat best wel vlot, en heeft me na een eerste versie doen inzien dat de manier waarop ik wilde bouwen niet echt handig bleek (te veel hangende balken, te veel eerst in de hoogte gewerkt, vijzen op plaatsen waar ik normaliter niet meer aan kon etc).
Dus herbegonnen en het model gemaakt zoals het gebouwd zou worden (bottom-up, balk per balk, laag per laag), en op basis daarvan ben ik gisteren beginnen bouwen.
Dit geeft een beeld van wat het ooit moet worden (excl de helix).

En dit is waar ik nu ben (eerst op computer, dan in het echt - hoezo IT-achtergrond

)

Over een paar dagen wat foto's van een hopelijk volledig afgewerkt 75L, waarna de volgende stap het schaduwstation aldaar zal zijn. Dan kan ik alvast beginnen met rijden vooraleer ik aan 75R of aan de Helix begin