In een ander bouwdraadje (de Nieuwe Haarlemmermeerlijnen) ben ik ooit begonnen om het oude emplacement van Hoofddorp uit te leggen. Met als resultaat dat ik niet tevreden was over het uiteindelijke resultaat. Dus ben ik nog eens gaan kijken in het mapje met bestektekeningen dat ik ooit van iemand heb gekregen en daarin zaten bijna alle tekeningen die ik nodig zou hebben om het emplacement van Aalsmeer na te bouwen. En wat blijkt: ik heb toch meer gemeen met Aalsmeer dan met Hoofddorp.
Dit is een oude foto van halte Kerkweg in Aalsmeler en komt uit een boekje van Oud Aalsmeer en in het huisje rechts is mijn grootmoeder geboren.
Deze foto is denk ik wat bekender. Staat in de boeken Sporen en in de Haarlemmermeerlijnen in oude ansichten. Dit is ook Aalsmeer. Dit is het goederenspoor tussen Aalsmeer en Aalsmeer-Oost ter hoogte van de Aalsmeerderweg met de opruimtrein op de foto. De witte 'vlek' op de foto ter hoogte van de bufferbalk van de Sik is de kwekerij van mijn overgrootouders.
´
Blijkt dus dat mijn ´roots´ in Aalsmeer liggen en aangezien ik dit emplacement wel kan nabouwen heb ik deze eerst uitgelegd op de tafels. Daar heb ik helaas geen foto´s meer van kunnen vinden maar oké. Dit past tenminste. Toen ben ik mij af gaan vragen hoe station Aalsmeer er uit zou hebben gezien als deze foto niet bestaan heeft:
Dus hoe ziet Aalsmeer Centraal eruit als het heden ten dage nog een spooraansluiting zou hebben en er nog steeds NS treinen zouden stoppen. Nou ik denk globaal ongeveer zo: het oude station bestaat nog steeds in het echt dus het gebouw is hetzelfde maar heeft een moderne invulling met ticketautomaten. loketten ov-chipkaart poortjes, de goederenloods en het seinhuis bestaan ook nog en de locloods is ook nooit afgebroken geweest. Waar het spoor de Stommeerweg oversteekt naar de loswal wordt het spoor nu beveiligd met AHOB´s en zijn de HSM seinen inmiddels ook vervangen door de moderne NS versie. Genoeg nagedacht. Tijd voor actie.
Alles eerst uitgetekend op het hout. En toen maar begonnen met bouwen. Heb eerst een hele lading kademuur van Artitec verzameld en geschilderd. En toen maar begonnen met de kade neer te zetten.
Het was bij lange na niet genoeg en heb nog maar wat extra besteld en na het schilderen en het plaatsen ziet het er zo uit.
Ja, de kademuur staat dichterbij dan in het echt maar zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet. Rechts heb ik inmiddels de loswal opgehoogd en begonnen met invulling geven. De groene Sik staat geparkeerd op de loswal met een inmiddels zeldzaam geworden Artitec Koelwagen. Deze vond ik na lang zoeken op Eurospoor 2013.
Dan volgen er nu aantal foto´s van het ophogen van het spoor. De bielzen van de C-Rails moesten gelijk liggen met de bovenkant van de kade dus moet het opgehoogd worden. Gelukkig had ik wat resten 9 mm multiplex over en wat vrije tijd dus daar gaan we:
Begonnen vanaf de loswal gaan we het hele emplacement doen. Omdat mijn treintafel uit losse modules bestaat moet er af en toe een rails door midden ´gedremeld´ worden en voorzien worden van draadjes.
En na een aantal weken elke dag een paar uurtjes zagen, boren, solderen, lijmen en meten ligt het emplacement op zijn plaats.
Heb op Ontraxs staan praten met Mark van het Hoff (van Markenburg) en aan de hand daarvan een schets gemaakt, ingescand en verzonden. Inmiddels offerte gehad en nu ook een rekening gehad. Eind juni was alles klaar en werd er voor Aalsmeer een compleet pakket (op maat gemaakte) perrons en stationsplein naar Nederlands voorbeeld geleverd uit laser gesneden karton.
Dit is de uitgewerkte tekening die ze bij Markenburg hebben gemaakt aan de hand van mijn schetsje en aanwijzingen. De perrons worden hetzelfde als die standaard bij Markenburg in het programma zitten. Voor de buitenste sporen worden dat de smalle standaard perrons en er zijn twee eilandperrons die iets verbreed werden vanwege de rail geometrie van de Marklin C-Rail.
Eind juni kwam het pakketje binnen. Ben nu bezig met het stationsplein in elkaar te zetten. Wanneer deze klaar is zal ik weer foto´s posten.