Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Aalsmeer Centraal

Gestart door Dennis ten Hove zondag 27 juli 2014, 10:25:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aalsmeer Centraal
In een ander bouwdraadje (de Nieuwe Haarlemmermeerlijnen) ben ik ooit begonnen om het oude emplacement van Hoofddorp uit te leggen. Met als resultaat dat ik niet tevreden was over het uiteindelijke resultaat. Dus ben ik nog eens gaan kijken in het mapje met bestektekeningen dat ik ooit van iemand heb gekregen en daarin zaten bijna alle tekeningen die ik nodig zou hebben om het emplacement van Aalsmeer na te bouwen. En wat blijkt: ik heb toch meer gemeen met Aalsmeer dan met Hoofddorp.

 
Dit is een oude foto van halte Kerkweg in Aalsmeler en komt uit een boekje van Oud Aalsmeer en in het huisje rechts is mijn grootmoeder geboren.


Deze foto is denk ik wat bekender. Staat in de boeken Sporen en  in de Haarlemmermeerlijnen in oude ansichten. Dit is ook Aalsmeer. Dit is het goederenspoor tussen Aalsmeer en Aalsmeer-Oost ter hoogte van de Aalsmeerderweg met de opruimtrein op de foto. De witte 'vlek'  op de foto ter hoogte van de bufferbalk van de Sik is de kwekerij van mijn overgrootouders.
                                                                                                                                                              ´
Blijkt dus dat mijn ´roots´ in Aalsmeer liggen en aangezien ik dit emplacement wel kan nabouwen heb ik deze eerst uitgelegd op de tafels. Daar heb ik helaas geen foto´s meer van kunnen vinden maar oké. Dit past tenminste. Toen ben ik mij af gaan vragen hoe station Aalsmeer er uit zou hebben gezien als deze foto niet bestaan heeft:

Dus hoe ziet Aalsmeer Centraal eruit als het heden ten dage nog een spooraansluiting zou hebben en er nog steeds NS treinen zouden stoppen. Nou ik denk globaal ongeveer zo: het oude station bestaat nog steeds in het echt dus het gebouw is hetzelfde maar heeft een moderne invulling met ticketautomaten. loketten ov-chipkaart poortjes, de goederenloods en het seinhuis bestaan ook nog en de locloods is ook nooit afgebroken geweest. Waar het spoor de Stommeerweg oversteekt naar de loswal wordt het spoor nu beveiligd met AHOB´s en zijn de HSM seinen inmiddels ook vervangen door de moderne NS versie. Genoeg nagedacht. Tijd voor actie.

Alles eerst uitgetekend op het hout. En toen maar begonnen met bouwen. Heb eerst een hele lading kademuur van Artitec verzameld en geschilderd. En toen maar begonnen met de kade neer te zetten.


Het was bij lange na niet genoeg en heb nog maar wat extra besteld en na het schilderen en het plaatsen ziet het er zo uit.

Ja, de kademuur staat dichterbij dan in het echt maar zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet. Rechts heb ik inmiddels de loswal opgehoogd en begonnen met invulling geven. De groene Sik staat geparkeerd op de loswal met een inmiddels zeldzaam geworden Artitec Koelwagen. Deze vond ik na lang zoeken op Eurospoor 2013.

Dan volgen er nu aantal foto´s van het ophogen van het spoor. De bielzen van de C-Rails moesten gelijk liggen met de bovenkant van de kade dus moet het opgehoogd worden. Gelukkig had ik wat resten 9 mm multiplex over en wat vrije tijd dus daar gaan we:
 
Begonnen vanaf de loswal gaan we het hele emplacement doen. Omdat mijn treintafel uit losse modules bestaat moet er af en toe een rails door midden ´gedremeld´ worden en voorzien worden van draadjes.

 

En na een aantal weken elke dag een paar uurtjes zagen, boren, solderen, lijmen en meten ligt het emplacement op zijn plaats.


Heb op Ontraxs staan praten met Mark van het Hoff (van Markenburg) en aan de hand daarvan een schets gemaakt, ingescand en verzonden. Inmiddels offerte gehad en nu ook een rekening gehad. Eind juni was alles klaar en werd er voor Aalsmeer een compleet pakket (op maat gemaakte) perrons en stationsplein naar Nederlands voorbeeld geleverd uit laser gesneden karton.

Dit is de uitgewerkte tekening die ze bij Markenburg hebben gemaakt aan de hand van mijn schetsje en aanwijzingen. De perrons worden hetzelfde als die standaard bij Markenburg in het programma zitten. Voor de buitenste sporen worden dat de smalle standaard perrons en er zijn twee eilandperrons die iets verbreed werden vanwege de rail geometrie van de Marklin C-Rail.

Eind juni kwam het pakketje binnen. Ben nu bezig met het stationsplein in elkaar te zetten. Wanneer deze klaar is zal ik weer foto´s posten.
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Aalsmeer Centraal
Wauw....

Wat een mooie ruimte zeg?

Wat zijn de afmetingen wel niet?

Zie ik daar aan de wand het spoorplan hangen?
Kun je die ook posten?

Groeten,

Jan
(Een nieuwe volger).....
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2013

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Ziet er veelbelovend uit
Re: Aalsmeer Centraal
De ruimte waarin de baan staat is de kelder onder het huis. Ik woon aan de Ringvaartdijk in de Haarlemmermeer en heb het voordeel dat er onder het hele huis een kelder en garage zit.
De baan is zes meter lang en anderhalve meter diep.

Aan de wand hangen tekeningen van stoomlocomotieven die uit het blad ´De Modelbouwer´ komen.
Ik heb niet echt een spoorplan gemaakt maar ben rails gaan leggen aan de hand van de originele HESM bestektekeningen. 


Een deel van de bestektekening van emplacement Aalsmeer.

De baan is uitgevoerd in C-Rail en gebruik nog het Mobile Station voor de besturing. Als de baan werkt wordt deze vervangen door de ESU Ecos 2.


Deze kwam gisteren nog binnen. Opgesteld op een van de goederensporen van Aalsmeer. De andere drie staan nog in bestelling samen met de bijbehorende vrachtwagen. Als lok heb ik gekozen voor de Brawa 42701 (Voith Gravita 15 BB in fabrieksuitvoering) die komt als het goed is in de loop van volgende week.
Re: Aalsmeer Centraal
Hallo Dennis

Dat is inderdaad een mooie ruimte, prachtig pakketje van Markenburg, ziet er goed uit.

Blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Aalsmeer Centraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Hoi Dennis.
Bijzonder leuk dat je met de (model)bouw van een (nog?) bestaand emplacement bent begonnen.
Natuurlijk zijn de afmetingen vaak lastig in een baan in te passen maar de start ziet er prima uit! :thumbup:

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Aalsmeer Centraal
Dank jullie wel voor alle reacties.

Helaas bestaat het emplacement van Aalsmeer niet meer. Het stationsgebouw staat er nog (rijksmonument) maar de rest is allemaal verdwenen. Gelukkig heb ik van de goederenloods en van de locloods tekeningen en een paar foto´s kunnen vinden. Het seinhuis wordt wat lastiger daar heb ik maar één foto van. Ga binnenkort eens kijken in het Noord-Hollands archief daarvoor.
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Aalsmeer Centraal
prachtig station! ziet er veelbelovend uit. Succes met de verdere bouw.

groet,
Roel
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Aalsmeer Centraal

Hallo Dennis !

Mooi en veelzijdig avontuur ben je aangegaan !
Volger erbij.... :P

Grtz Tony
Re: Aalsmeer Centraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Hoi Dennis,

Mooie ruimte en plannen  :thumbup:
Jij dremeld je railzen door, wist je dat Roco hier een mooi zaagje voor heeft.

De nieuwe wagon is top, ze zijn wel duur maar erg mooi.


Mvg,

Peter degeluidsman.
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Citaat van: degeluidsman op zondag 27 juli 2014, 21:24:03
Jij dremeld je railzen door, wist je dat Roco hier een mooi zaagje voor heeft.
Ik heb ook zo'n zaagje Peter, maar dat heeft één groot nadeel, de kracht op de spoorstaven is dikwijls zo groot bij het zagen dat de railstaaf nog wel eens los komt van de (C rail) bedding.
Daarom gebruik ik ook liever de dremel met een diamant schijfje er in.

grt Piet.
Re: Aalsmeer Centraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Hoi Piet,

Daar heb ik zelf nog nooit last van gehad  B)


Mvg,

Peter degeluidsman.
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Citaat van: PietB op zondag 27 juli 2014, 21:26:59
de kracht op de spoorstaven is dikwijls zo groot bij het zagen dat de railstaaf nog wel eens los komt van de (C rail) bedding.
grt Piet.

Piet , je kent je eigen kracht niet :P :D :D

Gr, Jan
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Echt hoor jongens ik werk altijd wel bij één of twee de railstaven los.
En ja voordat Jan er over begint mijn handen zijn groot, maar ik ben daarentegen heel voorzichtig.
Want mijn rails zijn mij te waardevol.

grt Piet.
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Piet,

Roco heeft ook een bijbehorend malletje wat je over de railstaven legt.
Dan kunnen ze zijdelings niet meer bewegen.
Dat werk alleen haaks op de rails voor schuin zaagwerk en in bochten gaat dat dus niet.

Ziet er herkenbaar als Aalsmeer uit.ik zou allen een Aki inzetten over de weg. Zoveel treinverkeer is daar niet.
Spoorbomen zijn wel mooi ,maar vind ik net wat overdreven.
Ik ben benieuwd wat je van het stationsgebouw maakt.

Mvg Robin
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Aalsmeer Centraal

Hoi Dennis !

Toch ff een vraagje , ga je ook wat aan de achtergrond doen ?
Ik denk namelijk, dat wanneer de posters weg zijn (die leiden enorm af) en de achtergrond luchtblauw zou zijn, dit een wereld van verschil zou zijn.
Krijg je een zee van polderruimte. Komt je baan nog beter uit.

Grtz Tony
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Als regiogenoot en goed bekend met de Haarlemmermeerspoorlijnen ga ik je draadje zeer zeker volgen. Ooit had ik hetzelfde idee met station Uithoorn, waar ik een deel van mijn jeugd doorbracht. Maar mijn thema is aangepast aan het andere station waar ik vele uren heb liggen.
Re: Aalsmeer Centraal
Vandaag afgeleverd op Aalsmeer Centraal de Voith Gravita 15 BB in Voith fabrieksuitvoering en meteen aan het werk gezet:




Ik weet van het bestaan van het Roco zaagje maar vind de Dremel makkelijker. Ga vooral door met suggesties, tips en opbouwende kritiek leveren. Misschien doe ik er op korte termijn nog niets mee maar op lange termijn wel.
Re: Aalsmeer Centraal
Vandaag kwam er een verlengde containertrein het emplacement van Aalsmeer oprijden. De Voith Gravita had naast de H&S Foodtrans ook nog twee containerwagens met Den Hartogh containers opgepikt:



Re: Aalsmeer Centraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Erg mooi Dennis, jij bent de tweede al met zo,n mooie set   :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Aalsmeer Centraal
Geweldig dit, als kleine jongen vaak geweest voor de woonwijk werd gebouwd op het voormalige spoor terrein. Maar toen was er al niet veel meer van over op wat gebouwen na, trein verkeer heb ik niet meegemaakt althans niet dat ik mijn kan herinneren.
Re: Aalsmeer Centraal
Na een korte modelspoorpauze ben ik vorige week tijdens Eurospoor weer begonnen met bouwen.


Herkenbaar of niet? Dit was mijn werkplek tijdens Eurospoor. Op tafel zie je al een beginnetje.

Een begin van de goederenloods van Aalsmeer:

Het begin. Het binnendeel met de vloerbalken er op gelijmd. Het meeste verdwijnt straks onder de vloer maar een deel blijf je zien omdat daar aan beide zijden een laadplatform aan komt te zitten.


Aan de lange zijden heb ik de steentjeslaag er al op gelijmd. Ik gebruik hier Slater´s plaat met de Anita Decor voegpasta.


De binnenmuur van de loods. Deze staat straks tussen het opslaggedeelte en het kantoorgedeelte van de loods.


Het voorlopige eindresultaat voor vandaag. Na 100 jaar waren de originele deuren verrot en niet meer te redden dus zijn er nieuwe moderne deuren ingekomen. Wel in Oud-Hollands groen (of wat daar op lijkt) geschilderd.


De laatste foto voor vandaag. Op Eurospoor had ik de houten profielen op de zijwanden gelijmd. Deze heb ik in kleur geschilderd.
Re: Aalsmeer Centraal
Leuk idee van je om station Aalsmeer na te bouwen. Hier hou ik altijd wel van, beetje historie erbij. Goed gedaan.
Re: Aalsmeer Centraal
Ik zag dat ik de vorige keer vergeten ben om de laatste containerwagon te laten zien. Daar begin ik nu mee:


En de hele containertrein op het emplacement van Aalsmeer:


Dan beginnen we vandaag met het nieuws dat emplacement Aalsmeer wordt uitgebreid met een flink aantal opstelsporen aan de zijkant van het emplacement.

Ik had nog wat wissels over na de sloop van emplacement Hoofddorp en wat rails dus die kon ik mooi allemaal gebruiken.

En dan nu een aantal foto´s van de opbouw van de goederenloods. Ik bouw de loods na van de originele HESM bestektekening en een paar foto´s die ik op het internet gevonden heb.

De eerste muren zijn opgemetseld. De tussenmuur tussen opslagruimte en personeelsruimte staat overeind evenals de muur die het kantoor met het berghok scheidt. Op de vloer van het kantoor hebben de werklui alvast de houten vloer gelegd.

Ook de andere muur tussen kantoor en portiek staat nu. Het lijkt alsof het raam in deze muur veel te hoog zit maar het is niet zo. Zo staat deze ook op tekening dus ga er vanuit dat het klopt. Intussen zijn de werklui weer klaar met het leggen van de houten vloer.
Dus kan de laatste binnenmuur opgemetseld worden:

En als ook die staat is het tijd voor de buitenmuur:

Ben even zoet geweest met deze muur. Heb deze zelfs twee keer gemaakt omdat ik over de eerste niet tevreden was. Nu wel en gelijk maar even aan het frame gelijmd.

We draaien de loods even om. Dan kunnen we de houten vloer van dichtbij bekijken:

Goed gelukt al zeg ik het zelf. Ik heb een plaat berken triplex is stroken gesneden en deze op acceptable H0 balkmaat gesneden en deze allemaal los op een plaatje Evergreen geplakt. Wanneer de lijm de droog was ben ik met een kwast en zwarte verf over heen gegaan en de naden opgevuld en daarmee meteen de balken een oude uitstraling gegeven.

En dan nu de laatste foto van deze update. Ik heb een zijwand klaar. Ben er even mee bezig geweest maar nu is er eentje klaar.
Re: Aalsmeer Centraal
Dat ziet er goed uit. Superbe!
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Je bent goed bezig Dennis!
Ga zo door !
Jan
Re: Aalsmeer Centraal
Tijd voor de volgende update

Ik heb van de week de andere zijwand en de (lastigste) kopwand kunnen voltooien. Vanwege de rondingen in de ramen was dit nog wel een lastig klusje. De rondingen in de ramen heb ik gemaakt met behulp van twee ´duppies´. Voor de kleine ramen heb ik de Gulden variant gebruikt en voor het grote raam de Euro variant.


De loods schuin van boven af gefotografeerd. Het begint al ergens op te lijken

Terwijl de houtlijm nog aan het drogen is kan ik de volgende stap al laten zien. De houten balklaag voor het dak. Dit is de eerste. Moet in totaal zes van deze constructies maken dus heb met behulp van een mislukte kopwand een mal gemaakt.
Re: Aalsmeer Centraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Veel gepriegel, maar dat gaat jou goed af Dennis   :thumbup:
Mooie set wagons, die kommen me bekend voor  >:-D als het goed is komt er binnenkort nog een uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aalsmeer Centraal
En terwijl ik wacht op de led lampjes voor onder de kap van de goederenloods ben ik beneden maar weer verder gegaan met de draden van de wissels te verlengen.


Om de verbindingen stap voor stap te kunnen testen heb ik even een test opstelling gemaakt.

Deze is niet nieuw maar wel nieuw op Aalsmeer Centraal. Een digitale Marklin Motorpost. Gevonden op Marktplaats en na een grondige schoonmaak, oliën en het juiste adres opzoeken rijdt ze (nog wat onwennig heeft lang stil gestaan) over Aalsmeer Centraal met een stel PTT wagons. Ik ben nog op zoek naar meer dus als iemand zijn wagens weg wil doen laat het mij dan even weten. 
Re: Aalsmeer Centraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Hoi Dennis,

Die postwagons kom je vaak op e beurs in Houten tegen, ook op marktplaats staan ze geregeld.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aalsmeer Centraal
Voor mij is het kerstvakantie dus kan ik wat dingen doen aan de baan. Vorige week heb ik een bezoekje gebracht aan Het Utrechts Archief. Ben op dinsdag eerst naar het Noord Hollands Archief geweest in Haarlem om te zoeken naar wat ik zocht. Helaas konden ze mij daar niet helpen en werd ik door verwezen naar Het Utrechts Archief aan de Alexander Numankade in Utrecht. Dus hup effe die OV Chipkaart opladen en op de trein naar Utrecht. Na eerst de halve binnenstad gezien te hebben kwam ik op de Alexander Numankade. Eerst in de computer verschillende tekeningen opgezocht en ze daarna meteen aangevraagd. Ik kwam van alles tegen. Langzaam kwamen de bruikbare tekeningen tevoorschijn. Ik heb de tekeningen van de Aalsmeerse Mandenloods (met uitbreiding) en HESM abri laten kopiëren aldaar. De tekeningen van de dakconstructie van het station en de Aalsmeerse locomotiefloods (die duidelijk zichtbaar kleiner is als Hoofddorp) laten inscannen en op de mail op laten sturen. Maar ik had nog steeds niet gevonden waarvoor ik eigenlijk kwam (seinhuis). Totdat ik in een ladekast met een soort van dia's gericht ging zoeken. En wat kwam ik tegen: de tekening van het seinhuis. Met een glimlach op mijn gezicht van oor tot oor ging ik achter een soort scanner zitten om te bekijken en uit te printen. De tekening was in redelijk slechte staat maar kan de meeste afmetingen lezen dus ik ben blij dat ik deze gevonden heb. Heb een aantal afdrukken gemaakt ervan.

Nu even door naar Aalsmeer Centraal:
Op het deel waarvan de bedrading al getest is heb ik multiplex stroken gelijmd en ben ook maar gelijk begonnen met ballasten:


Dat had ik niet kunnen doen zonder één van mijn drie nieuwe hulpjes:

Links op de foto mijn ballasthulp van Proses (de 3 rail versie), in het midden een spanningstester (Proses) en rechts een oprijhulp voor mijn loks en rijtuigen van Marklin.

Ben ook begonnen met een soort schaduwstation te maken. Deze loopt vanaf de oprit van het emplacement helemaal naar de andere kant naar het nieuwe opstelterrein.

Op de foto zweeft het spoor naar 'Hoofddorp' nog in de lucht maar ben vandaag begonnen met het maken van een spoordijk.


De rest van het schaduwstation. Later komt er een lichtblauwe achterwand voor en ga ik de treinen in de gaten houden met een camera. Het achterste deel is ook parkeerplaats.

En dan nu een kleine update over de goederenloods. Heb even een proefopstelling gemaakt langs het spoor hoe het er ongeveer uit komt te zien.

De laad/losplaats voor de vrachtwagens. Een tijdperk van verschil. Een oude Daf naast een moderne MAN groot volume combinatie.


De spoorzijde.


Nog eentje vanuit een ongewone hoek.


Het begin van de invulling van de plaat.
Re: Aalsmeer Centraal
Hallo Dennis,

Dat zijn mooie vorderingen.
Fijn voor je dat je de tekeningen in het archief hebt gevonden, ik ben benieuwd naar de bouw hiervan.

Gr.
Piwie.
Re: Aalsmeer Centraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Hoi Dennis,

Jij hebt stand en land afgelopen voor wat archief materiaal  :)
De Alexander Numankade is voor mij geen onbekende ik heb daar om de hoek zo,n 30 jaar gewoond.

Succes met je verdere bouw  :)


Mvg,

Peter degeluidsman
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Aalsmeer Centraal

Hallo Dennis !

Dat wordt/is een hele mooie loods  :thumbup:, geflankeerd door 2 hele fraaie bomen....
Je bent een flink eind opgeschoten zeg.

Succes met verder bouwen...grtz Tony
Re: Aalsmeer Centraal
Dennis,

Je bent lekker aan het bouwen. Gaat de goede kant op.
Ik ben wel benieuwd naar de foto's en tekeningen die je in het Utrechts Archief gevonden hebt. Ga je zie hier nog delen? O:-D
Re: Aalsmeer Centraal
Ik zal binnenkort de gevonden tekeningen op de foto zetten.

Vandaag en gisteren lekker bezig geweest met de spoordijk van Aalsmeer naar Hoofddorp. Het spoor zweeft nu niet meer:

Het voorste stuk heb ik gisteren gedaan. Het achterste stuk vanmiddag voordat de zaag en de rasp in het piepschuim werden gezet.


Nog even van dichtbij. De willekeur van opgestapelde blokken piepschuim.


Als ik klaar ben met de grove stukken wegzagen en de fijnere lijnen met de rasp heb gedaan. En vervolgens lekker op mijn gemak alles met gips bedekken. Er is nog een scheiding te zien op de foto. Dit is de scheiding van modulebakken. Straks als ik de spoordijk ga begrassen zie je de scheiding niet meer.
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Aalsmeer Centraal
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Aalsmeer Centraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Aalsmeer Centraal
 :) Errug nuttig, zo'n vakantie.
Dan komt een mens eens aan echt nuttige dingen toe.
Bij foto 2 lijkt het of de laagste bocht wat weinig ruimte heeft aan de zijkant.
Moet je even goed testen met je langste rijtuigen of het past.

Dirk-Jan
Re: Aalsmeer Centraal
Allereerst wens ik iedereen een goed en voorspoedig 2015 toe.

@ Dirk Jan:
Dit spoor gaat alleen gebruikt worden als opstelspoor voor HSM wagens. Met de beschikbare ruimte is dus rekening gehouden.

Vanochtend kwam uit Duitsland, via Ebay mijn eerste aanwinsten van 2015 binnen.

Een achttal (4x 2 gekoppelde) Hobbytrade Transwaggon Laars TWA 800 B wagons voor speciaal transport.
Een toekomstig projectje wat ik al een tijdje in mijn gedachten heb om te doen.
Iemand een gokje wagen wat de lading wordt!!!

Hint: de lok.
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Aalsmeer Centraal

Mooi Dennis !

Dacht eerst bloembollen als lading, maar het zullen wel combines worden...... :P

Grtz Tony
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Hoi Dennis,
wat een mooi thema! En wat goed dat je gevonden hebt waarnaar je zocht in de archieven. Dat zal de nodige uurtjes hebben gekost. Ben benieuwd naar de verdere bouw!
Michel
Re: Aalsmeer Centraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Er komen machines van Claas op ( denk ik ) ik speel door voor de koelkast  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aalsmeer Centraal
Ik denk koeltrailer van bloemen exporteurs :P
Re: Aalsmeer Centraal
Ik zie twee antwoorden die ik goed reken. Er komen combines, hakselaars, balenpersen, aanhangwagens en tractoren op te staan zolang ze maar van het merk Claas zijn. De kans is groot dat er binnenkort op het terrein achter de goederenloods zich naast een kleine containerterminal ook nog een dealer zal vestigen van Claas landbouwmachines.


Zo moet het er ongeveer uit komen te zien. Ik heb nog maar één combine dus de trein is een beetje leeg nog.

Nu nog een paar plaatjes van de goederenloods en het 'diorama':






Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Zal een mooi gezicht zijn als de wagon's gevuld zijn met combines, hakselaars, balenpersen, aanhangwagens en tractoren. :thumbup:
Het terreintje naast de goederenloods ziet er goed uit zo met de caravan's en de dixis en al het andere afval. :thumbup: :thumbup:
Re: Aalsmeer Centraal
De goederenloods nadert zijn voltooiing. Er moeten nog wel een aantal dingen gebeuren maar omdat ik nog een palletstelling erin wil hebben staan moet dit nog even wachten. Ik had die van Preiser besteld maar zag later pas dat dit een 2015 noviteit is dus moet nog even geduld hebben.

Ondertussen weer een aantal mooie dingen gezien die de fabrikanten gaan uitbrengen. Er zijn er - tot nu toe - nog niet zo heel veel die naar Aalsmeer komen. Een ervan is deze:

Plaatje geleend van de Marklin site.

De andere is de nieuwe NS TRAXX en ik heb voor die van LS Models gekozen. Nog geen idee wanneer die komt maar we zien wel. Komt samen met de nieuwe BDs naar Aalsmeer toe. Ik heb nog een stammetje ICRm over dus die komt daartussen. De andere stam ICRm met BDs wacht nog rustig op een mooie 1700 lok van LS Models.

Dan gaan we ondertussen rustig verder met bouwen. Zelfde emplacement, ander project: de Mandenloods.

Zo moet ie gaan worden. Tekening komt uit Het Utrechts Archief. Ik ga experimenteren met een nieuwe bouwmethode voor de gebouwen. Heb in Modelspoormagazine artikelen gelezen over foamboard (oftewel architectenkarton) en dat ga ik nu ook toepassen. Ik gebruik het foamboard als basis voor het gebouw en plak aan beide zijden Slaters Plasticard er tegenaan. Ik vind het tot nu toe super werken deze methode. Een fotoreportage:

Was al lekker bezig toen ik opmerkte dat ik vergeten was om foto's te maken. Het kleine gebouwtje rechts is de oorspronkelijke mandenloods. Als je goed kijkt kan je ook zien hoe de wanden zijn opgebouwd.

Bijna vanaf Preiser niveau.

De achterkant van het gebouw.

Weer een stapje verder. De kantoren voor het personeel zijn nu gebouwd en de eerste balken voor de dakconstructie zijn gemonteerd.

Vanaf boven zie je alles beter.

En dan de laatste foto. Zo staat ze er nu bij. Wat op de foto misschien lastig te zien is maar wel al aanwezig zijn de stoeptegels op de vloer.

Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Aalsmeer Centraal

Hallo Dennis !

Dat is weer een puik project, war je aan begonnen bent  :thumbup:

Succes met de bouw verder !

Grtz Tony
Re: Aalsmeer Centraal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Aalsmeer Centraal
Prachtig gebouw gaat dit worden. :thumbup: :thumbup:
Re: Aalsmeer Centraal
Ziet er leuk uit allemaal.
had je die perrons van Markenburg al gemaakt of nog niet?
Gr. Pieter
Re: Aalsmeer Centraal
@ Pieter
Ik heb tot nu toe één perrondeel in elkaar gezet. Alleen om te proberen. Hoop binnenkort de rest in elkaar te zetten. Maar het ziet er mooi uit. Ben blij dat ik de beslissing heb genomen om een paar euro meer te investeren in het perron.

Ik was bezig om de bestelgoederenloods in elkaar te zetten. Dat is gelukt. Nu volgt een uitgebreid fotoverslag:

Ramen maken aan de weg zijde.


Ramen maken aan de perron zijde.


Na de ramen waren de deuren aan de beurt.


Kijkje aan de binnenkant. Ik heb op internet gezocht naar voorbeelden van postkamers en een aantal gevonden en aan de hand van die voorbeelden zelf een postkamer in elkaar geknutseld.


Dak gemaakt uit drie delen die je afzonderlijk van elkaar van het gebouwtje kan afhalen. Hier nog het ongeverfde dak in de proefopstelling.


Lockers voor het personeel. Dit is een 3D print van Shapeways.


Rolcontainers. Ook dit is een 3D print van Shapeways.


Postkamer compleet met werkbank, laptop en rolcontainers.


Andere kant van de postkamer.


Luchtfoto van het middendeel. Met de afhaalbalie (met computer), rolcontainers en in één van de kantoren staat een kist dat zojuist is gebracht door de posttrein.


Lockerruimte.


Buitenkant perron zijde.


Buitenkant weg zijde.


Vanaf nu is dit een afhaalpunt van bol.com en pakje gemak van post.nl (zie de bordjes naast de grote groene deur).

Ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden.