Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

eM-Track's Man Cave

Gestart door eM-Track zaterdag 26 juli 2014, 21:25:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
goeden avond iedereen.
Zoals beloofd hierbij enkele foto's van de Grote Modelspoor Expo.
Ik hoop dat ze wat in de smaak vallen.



































Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goede avond modelspoorvrienden :)

Na het lezen van enkele tijdschriften, het bezoeken van de "Grote Modelspoor Expo" en het verder uittesten van enkele van mijn eigen ontwerpen. Heb ik vandaag mijn laatste ontwerp dat ik hier op het forum plaatste verder uitgewerkt/aangepast.

Ik heb het bergdrop weggedaan en de baan iets langer gemaakt waardoor er nu plaats is voor een haven met bijhorende industrie.
Dit bied meer mogelijkheden denk ik, en het ziet er leuk uit :)

zijn er mensen die mijn plan eventueel van de nodige scenery kunnen voorzien?
Verdere is alle commentaar zoals steeds zeer welkom.







Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Het ontwerp bevat inderdaad veel herkenbare delen van de verschillende ontwerpen, die je al de revue hebt laten passeren. Ik heb er weinig over op te merken. Wel heb ik een vraag over je haven en de spoorbrug over het water. Maak je een beweegbare brug? Draaibrug, hefbrug, klapbrug? Of wordt het een vaste brug? In dat geval moet je er op letten dat de doorvaarthoogte voldoende is voor het soort schepen dat je in de haven wilt laten aanmeren. Je kunt bijvoorbeeld een containeroverslag maken. Of een kolenoverslag. Of een stukgoed overslag. Op dit forum zijn schitterende voorbeelden te zien.

Succes!
Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Citaat van: RoelMärklin op dinsdag 28 oktober 2014, 21:05:21
Maak je een beweegbare brug? Draaibrug, hefbrug, klapbrug? Of wordt het een vaste brug? In dat geval moet je er op letten dat de doorvaarthoogte voldoende is voor het soort schepen dat je in de haven wilt laten aanmeren. Je kunt bijvoorbeeld een containeroverslag maken. Of een kolenoverslag. Of een stukgoed overslag. Op dit forum zijn schitterende voorbeelden te zien.

hoi Roel,
het zal een fictieve klapbrug worden.
Aan de ene kant van de haven kan ik inderdaad iets van container afhandeling plaatsen en aan de andere kant kolen oid.
Verdere stof tot nadenken  :)

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hoi Geeraard,

Er wordt met je meegedacht😄.
Een fictieve brug kan natuurlijk heel goed. Een Klapbrug is relatief eenvoudig. Bijzonder fraai is een hefbrug, op te bouwen uit H- profielen. Een bekend voorbeeld is de Hef uit Rotterdam. Kortom, mogelijkheden genoeg.

Groeten,
Roel

Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
De brug van willebroek - ook wel brug der zuchten genoemd - is anders ook wel een mooie.
Dixit Willem vermanderen  :thumbup:
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Inderdaad, ook een zeer fraai exemplaar en een uitdaging voor de modelbouwer😄
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hallo iedereen,
pfiew, het is weer een hele tijd geleden dat ik nog eens iets gepost heb.  8o
Ondertussen heb ik niet helemaal stilgezeten en mijn verzameling treinen verder uitgebreid. :thumbup:

Nu ben ik nog steeds aan het zoeken naar een goed baanplan en een locatie waar ik het kan maken.
Ik dacht eerst de zolder, maar daar gaat nog eerst wat werk moeten gebeuren (vaste trap laten plaatsen), dan dacht ik op de kamer van mijn zoontje (= 3jaar) maar ja, dan kan ik er zelf niet aan werken als de jongen in zijn bedje ligt (19u).
Nu heb ik mijn vrouwtje precies zo ver gekregen dat ik in de living een (beperkt) baantje mag plaatsen. >:-D

Het zoeken is dus naar een geschikt baanplan van om en bij 200x110 cm.
Enkele kanshebbers passeerden reeds de revue, waaronder dit plan van "Hermanus" welke ik heb omgezet naar M rail.
ziehier de link naar het origineel: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40161.0

en hieronder het plan in M rail









Mvg,
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Een verrassende ontwikkeling! Het is een leuk baanplan met veel rijmogelijkheden. Niet geschikt voor lange treinen, maar ideaal voor korte treinen. Als je ook geëlektrificeerd wil gaan rijden moet je wel goed letten op de stijgingspercentages. Voor stoom en diesel lijkt het geen probleem, zo op het eerste gezicht.
De lus op het hoogste niveau moet je goed verstoppen, om een beetje reëel beeld te krijgen. Alternatief is een kopstation, dat ook weer veel speel (rangeer) mogelijkheden biedt.

Je kunt met de 3-D uit WinTrack de hellingen berekenen en eventuele conflicten signaleren.

Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Volgens mij kom je in de problemen met het stijgingspercentage van je brug: die lijkt me veel te steil. Als richtlijn kun je het beste aannemen 3cm stijgen per meter rijlengte. Om over een ander spoor te komen wordt doorgaans 9cm aangehouden. Je hebt dus ca 3m rijlengte nodig om over een ander spoor heen te komen. Je kunt wat sjoemelen door maar 7cm hoogte aan te houden (gaat voor het meeste materieel zonder bovenleiding wel goed) en Märklin materieel kan wat steiler klimmen, maar dan nog lijkt het me iets teveel van het goede. Ik moet bekennen dat ik het niet precies heb uitgerekend, maar mijn steunzolenboerenklompengevoel zegt dat het niet helemaal lekker zit.

Edit: mijn voorganger roept net iets eerder...
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hallo iedereen,

Ik maak me geen zorgen over het stijgingspercentage. Er bestaan véél kleinere baantjes met twee niveaus, en daar gaan de treintjes ook vlot omhoog. (was trouwens bij mijn eerste baantje op dit forum ook geen probleem, en die was 20cm minder lang  B)
Ik heb wel Roels' advies opgevolgd om het omloopspoor rond het kopstation weg te laten zodat ik dit station kon verlengen.
Het resultaat is er wel naar vind ik  :D
wat denken jullie?





Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
en hier nog een kleine aanpassing :)



Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
hallo Geeraard,

prima verbetering, zeker met de kleine laatste aanpassing!

groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goeden avond iedereen,

hieronder nog een kleine aanpassing van het kopstation.
Op deze manier kunnen er iets langere treinen in het station stoppen.







Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Goede middag iedereen,

Onderstaande plan gaat het worden denk ik, heb net het hout gekocht om de tafel en frames te maken dus in principe kan de bouw beginnen  :thumbup:





hebben jullie eventueel nog op of aanmerkingen over het plan? steeds welkom!  :)
weet er trouwens iemand hoe ik de brugpijlers inteken in Wintrack ( 8 )  :help:
Nu wil ik de baan graag digitaal/automatisch besturen in eerste instantie via koploper, maar nu stel ik de vraag of dit ook kan via bv central station of ECOS of andere?  :offtopic:

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Citaat van: eM-Track op donderdag 12 maart 2015, 12:03:57
weet er trouwens iemand hoe ik de brugpijlers inteken in Wintrack ( 8 )  :help:

JEUJ, gevonden  :D  :idea:

Re: eM-Track's Man Cave
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Kun je vanaf dit standpunt ook het linkerdeel laten zien? Ik snap 'm nog steeds niet helemaal.
Re: eM-Track's Man Cave
Lid sinds: 2014

offline
Re: eM-Track's Man Cave
Hallo Geeraard,

Ziet er goed uit. Ik had wat moeite met de bereikbaarheid van het korte goederenspoortje, maar zie dat je het ondertussen al veranderd hebt. Zo ziet het er prima uit, veel rangeermogelijkheden!

De pijlers heb je ook via Eigenschappen gevonden, zie ik.

Nu de volgende stap!

Groeten,
Roel
Re: eM-Track's Man Cave
Geeraard

Waar heb je nu die brugpijlers gevonden?
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Hey Jorg,
Daar waar je het stijgingspercentage ingeeft/berekend.
Ik zal er straks een foto van plaatsen :)

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
Citaat van: Jorg op vrijdag 13 maart 2015, 06:53:26
Geeraard

Waar heb je nu die brugpijlers gevonden?

hier dus :)


mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Geeraard

Dank voor de moeite. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hier kan ik mee aan de slag.
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
de eerste "steen" is gelegd, wordt vervolgd in een ander topic  :)
bedankt iedereen voor de tips, commentaar en het meedenken!  :thumbup:
Mvg
Geeraard

Re: eM-Track's Man Cave
Citaat van: eM-Track op vrijdag 13 maart 2015, 20:36:24
Citaat van: Jorg op vrijdag 13 maart 2015, 06:53:26
Geeraard

Waar heb je nu die brugpijlers gevonden?

hier dus :)



Hoe kleur je dat in dan?
Re: eM-Track's Man Cave
eM-Track
gast

Re: eM-Track's Man Cave
door de "sporen" in dit scherm te selecteren (klik en sleep)
dan klik je op pillar (of wat er ook mogen staan in een andere taal)  B)

Mvg
Geeraard
Re: eM-Track's Man Cave
Ja dat lukt wel, maar in 3D zie ik niets en ik krijg die kleuren niet opgevuld tussen de lijntjes zoals bij jouw.
Re: eM-Track's Man Cave
Dat die lijntjes niet zijn opgevuld is normaal als de rails selecteerd als brug worden ze weergegeven met wit ertussen.
Re: eM-Track's Man Cave
Ik gebruik Wintrack onder Linux, de weergave in dit geval is niet helemaal goed. Onder Windows krijg ik wel de kleuren.