Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen

Gestart door Willem E donderdag 27 december 2012, 23:31:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
L.S.,
Na lang twijfelen de stap genomen: een echt "opknappertje" van de Lima DDM-1 Panda op MP gekocht. Wellicht heeft U meegeboden.... Wel de set komt in mijn richting. :P
En dan begint ook de onvermijdelijke zoektocht naar onderdelen.

Allereerst ontbreken er 2 draaistellen van een tussenbak. Zijn er wellicht leden hier die er nog een paar van hebben rondslingeren in hun onderdelenbak. Of zijn er goed gelijkende vervangers? Ik heb nog een stel sloopwagons van Jouef (blauwe NEM-rijtuigen ofzoiets) staan en die hun draaistellen lijken wel wat op de DDM-draaiertjes. Wel wat, niet helemaal... Morgen kan ze pas echt vergelijken.
Ik hoor graag van U als U denkt mij te kunnen helpen. Enne.... voor niks gaat alleen de zon op! ;)

Uiteraard zijn de draadjes over deze set ook geraadpleegd. Daarbij viel op dat de raamrubbers vrijwel steeds met een (Edding-) stift zwart gemaakt worden. Waarom heeft een stift de voorkeur t.o.v. verf? Wellicht het verwerkingsgemak?

Komende tijd wil ik in dit draadje mijn ervaringen met U delen. Met plaatjes, veel plaatjes :D

Alvast dank voor de antwoorden vooraf.

mvg.
Willem E.

Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen: Binnengekomen!
De set is binnengekomen.
In basis ziet-ie er redelijk goed uit, slechts enkele lichte beschadigingen/slijtageplekken (raamranden).



Helaas wordt het aantal te vinden onderdelen nog wat groter: 3 koppelinghouders, 3 draaistellen (er zat 1 onjuiste onder) zijn de grootste.
12 januari zal ik best een lijstje hebben voor de Lima-man. Dat wordt dan ook mijn eerste Houten... :P

Maar als er bij jullie nog wat DDM-onderdelen rondslingeren.. O:-D

Als eerste gaan ze nu uit elkaar en in een lekker badje.

Mvg.
Willem E.


Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ha Willem,

De reden waarom met een zwarte stift, is deze: met de kwast werk je doorgaans minder netjes dan met een stift bij het inkleuren van de raamrubbers.
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Citaat van: Vinkendrecht op zaterdag 29 december 2012, 13:38:42
Ha Willem,

De reden waarom met een zwarte stift, is deze: met de kwast werk je doorgaans minder netjes dan met een stift bij het inkleuren van de raamrubbers.

Hoi Martin,

Dat is mij inmiddels duidelijk! Het zou voor de binnenrand nog wel gaan met een penseel, maar voor de buitenrand...
Mijn vrees is eigenlijk meer de kleurvastheid. Of het gaat bleken na verloop van tijd. Het moet in elk geval een kwaliteits-stift zijn, geen Hema of Action...
Maar veel ervaringen zijn positief, dus wie ben ik om nog te twijfelen!

Bedankt voor de reactie!  Enne.... geen draaistellen/koppelingen? >:-D

Mvg.
Willem E. 
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
De ventilatieroosters ontbreken zo te zien ook. De zaten er altijd los bij voor in die vakjes boven de bovenramen. Wordt nog een aardige lijst en de onderdelen zijn niet gratis.
Stift zit er hier al jaren op. Als je alleen de binnenrand kleurt, knap de boel al goed op. Het buitenrandje heeft al een zwart kleurtje dacht ik.
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ha Willem,

Nee ik heb helaas geen draaistellen en koppelingen voor je. :-(
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Citaat van: henkv op zaterdag 29 december 2012, 17:34:04
De ventilatieroosters ontbreken zo te zien ook. De zaten er altijd los bij voor in die vakjes boven de bovenramen. Wordt nog een aardige lijst en de onderdelen zijn niet gratis.
Stift zit er hier al jaren op. Als je alleen de binnenrand kleurt, knap de boel al goed op. Het buitenrandje heeft al een zwart kleurtje dacht ik.

Ik weet het Henk....
Voor niks gaat alleen de zon op.
De ventilatorroosters en nog meer zijn overigens al onderweg!
Alleen de draaistellen en koppelingen... :-(

Dank voor de reactie.

Mvg.
Willem E.
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Als je niet de juiste koppelingen kan vinden, kan je altijd nog uitwijken naar Symoba koppelingen.

Gr. Mars
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Willem.
Ga jij maar lekker verder met het opknappen van de Lima treinstellen.

Ik heb hier ook nog zo'n setje liggen (al bijna 20 jaar) , en ga straks van jouw kennis en kunde uit.

Dus schroom niet om wat meer plaatjes van de aanpassingen te maken (komt mij alleen maar ten goede).... :D

Wens je veel suc6....(uiteraard deels eigen belang he)...... :D :D :D

Mvg: Alex die hopelijk alle onderdelen nog in een bakkie heeft.
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Als de limaman de draaistellen niet meer heeft word het moeilijk !! ik heb een paar jaar geleden ,mijn ddm compleet gemaakt. toen had de limaman genoeg, ben er apart voor naar houten gereden toen. voor de koppelingen kun je ook marklin koppelingen gebruiken, of bedoel je de koppelinghouders ??
Groet Robert
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Zijn de onderdelen ook niet te vinden bij/via Rivarossi. Die heeft een paar jaar terug de de dubbeldekkerset ook weer uitgebracht.
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Allen alvast dank! :thumbup:

De diverse tips en suggesties worden zeker meegenomen in deze "queeste".... ;)
Sommige al bekend, andere nieuwig. Ze blijven welkom!

Mijn vorderingen zullen hier weergegeven worden.
En dat is geen dreigement!  >:-D

Mvg.
Willem E.
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Willem...... :thumbup: ....ik zie er naar uit. :D

Mvg: Alex
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
De eerste verbeteringen zijn aangebracht.
Om te beginnen zijn de rijtuigen uit elkaar gehaald en hebben de grote onderdelen een wasbeurt gekregen in een lauw badje met gewoon afwasmiddel. Niet dat zo heel vies waren, maar toch frissen ze ervan op.
Na het bad de ergste druppels afgedept en een een nachtje 'aan de lucht' laten drogen.


En zo zien de raamranden eruit, of eigenlijk zien er niet uit, gewoon kaal.


Met de veel geroemde viltstift-methode ziet ze er nu veel beter uit.


Omdat er ook kop- en sluitverlichting in komt zijn de rode achterlichten uitgeboord op 2.1 mm. Een rood staafledje past er precies in.


De detailonderdeeltjes zijn binnengekomen en al gedeeltelijk aangebracht: 45 luchtroosters.
Da's pas echt een verbetering!


De oplettende lezer zal nu denken: 45 roosters? Dah-kannie! Dat klopt niet!
Nou dat klopt: er ontbreekt er 1.... Dus heeft U nog zo'n dingetje over dan hou ik me aanbevolen.
Net als voor de draaistellen en de koppelingsbomen.
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ik heb dit de afgelopen maanden ook gedaan bij eenzelfde panda! Met een mooie Hongkong ledstrip en een ESU decoder (in het dak van de stuurstand) wordt het een zeer mooi treinstel om op de baan te hebben rijden.

Welke locomotief ga je ervoor hangen?
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ha Willem,

Ik zal morgen eens kijken, maar ik geloof dat ik nog wel zo'n rooster heb liggen.

Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Citaat van: Vinkendrecht op zondag 06 januari 2013, 00:15:14
Ha Willem,

Ik zal morgen eens kijken, maar ik geloof dat ik nog wel zo'n rooster heb liggen.

Hoi Martin,

Dat zou mooi zijn! :thumbup:
Je weet de weg om hem bij me te krijgen! ;)

CiteerIk heb dit de afgelopen maanden ook gedaan bij eenzelfde panda! Met een mooie Hongkong ledstrip en een ESU decoder (in het dak van de stuurstand) wordt het een zeer mooi treinstel om op de baan te hebben rijden.

Welke locomotief ga je ervoor hangen?

Hallo Assembler,

Ik heb een Lima 1600 naar 3-rail gedigitaliseerd, die moet het doen.
Daarvan moet ik minimaal de lampunits nog aanpassen, maar die moet het doen.
Of dit helemaal historisch correct is.... 

mvg.
Willem E.

Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ik heb er ook eens ééntje voor een klant gemaakt.
5-delig incl. Mä 1720.
Vergeet niet enkele stukjes lood boven de draaistellen aan te brengen. De loopeigenschappen gaan dan vooruit.
Er zijn nog wel meer dingen, waaronder 5-polige stekker verbinding á la 3071, en verlichting met rijstkorrellampjes, en sleperomschakeling, welke ik heb toegepast. Mocht je meer informatie willen hebben, dan hoor ik het wel.

Gr. en succes; Marcel
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Foto's mannen meer foto's , dan word het straks voor mij een stukje makkelijker werken.
Ben wel blij met de foto's die er al op staan hoor.
Meer hoe meer hoe liever.

Mvg: Alex
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Willem,

Ik heb ze gevonden. Er komen er 2 naar je toe deze week.
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Een paar jaar geleden heb ik er ook een onder handen genomen.
Als je binnen verlichting aanbrengt zou ik zeker ook het interieur onder handen nemen.
Met verlichting zit je gelijk aan 2 lichtstrips per wagenstel vast plus stroomvoerende koppeling, dus dat tikt lekker aan.

De gangpaden heb ik indertijd lichtgrijs gemaakt, de banken felgroen en blauw in de eerste klas. Dat geeft een frisse inkijk.
Inmiddels zijn na de revisie in het grootspoor alle banken weer blauw, voor de juiste kleur moet je maar even kijken in de Wikipedia.

De meeste verf hecht niet zo lekker op de rode interieurs, het is raadzaam om eerst met een stukje waterproof schuurpapier door de
gangpaden en wanden te gaan voordat de eerste laag verf erover heen gaat.

Later kan je nog passagiers toevoegen, maar door de matige kwaliteit van het plexiglas worden dit slechts schimmen achter de ramen.

Veel succes met de ombouw !

Cor
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Allen dank voor de reacties!

:thumbup:
Speciale dank aan Martin: ik kijk uit naar het pakket!  ;)

AliebenGalie: Wees gerust, er komen nog meer plaatjes. Ik ben er ook gek op! Je wordt 'in de watten gelegd'! :-)

Marcel: Ik zal je tips zeker meenemen als ik problemen tegenkomen.
Mijn plan is om het toch wat simpel te houden: in de stuurstand komt een lokdecoder die de rijverlichting gaat aansturen tegelijk met de decoder in de 1600. Daarnaast gaat die decoder de binnenverlichting voor de hele stam verzorgen. Dus 2 decoders op 1 adres en inderdaad ook een sleper onder de stuurstand.
Ik denk nog na over de sleperomwisseling. Dit is van belang bij eventuele detectie in stopsecties e.d. toch?
Misschien best informatief om dit in een separaat draadje te illustreren. Natuurlijk wel effe een linkje daarheen hier vermelden! :)

Cor : goeie tip over de hechtingsprobleempjes met de interieurs. Neem ik zeker mee!
Het glaswerk is zeker niet je-van-het. Maar als er interueiurverlichting in is dan moeten er wel wat chinese figuranten ook in. En dan is die beperkte zichtbaarheid wellicht een pré! Maar dit is nog ver weg!


Wordt vervolgd...

En ja, wie mooi wil zijn moet (financiële) pijn lijden... O:-D
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Heb er zelf twee, waarvan er een volledig is omgebouwd, de tweede staat in "onderhoud".
Om de treinstellen te verzwaren kun je de metalen stukken vervangen voor lood (is zwaarder) en extra stripjes lood onder de daken leggen. Verbeterd zoals al gezegd de rij eigenschappen aanzienlijk.
Wielen kun je eenvoudig vervangen door marklin wielen.
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Willem,

Het pakket is afgelopen dinsdag via de interne post verzonden.  :P
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Hoi Martin,

Dan zal het mogelijk vandaag gebracht zijn.
En vandaag was ik vrij. Dus morgen...
Je gaat het horen.

Hoe dan ook: veel dank!

Willem.E
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Hi Willem,

Ik ga dit draadje van jou volgen omdat hier ook nog een DDM gereed ligt voor ombouw.
Ziet er verder goed uit.

groet
Harald
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ik ben ook erg benieuwd naar jouw ombouw. Ik wil deze week de 1773 aan gaan schaffen, dus die moet op den duur wel een mooie stam rijtuigen krijgen :)

Grtzz Jesper
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Marklin komt ook nog met een passende stam rijtuigen ;)
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Citaat van: Wijbe op zondag 13 januari 2013, 23:01:34
Marklin komt ook nog met een passende stam rijtuigen ;)

Kank niet meer betalen Wijbe , vandaar dat het "ouwe spul" weer in de vaart word meegenomen.

Mvg: Alex
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
voor de marklin versie kun je nog rustig sparen Alex, zal wel bijna kerst zijn als die uitgeleverd gaat worden (DDM set zonder loc)
wel 4 delig !  :P
Groet Robert
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Hi,

Voordat ik begin aan de DDM heb ik eerst nog wat andere projecten af te maken.
Zie mijn verslag hierover, ook op de clubsite ben ik nog druk met diverse verslagen van ombouwen.

groet
Harald
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
nog niet verder gekomen met de DDM Willem ???
Groet Robert
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ik heb hier nog wel een sloop DDM liggen die eventueel over te nemen is.
PB maar voor interesse!
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Geachte Volgers,
Natuurlijk dank voor de warme reacties en belangstelling.

Het Projekt DDM-1 ligt even in wat rustiger vaarwater.
Ik heb het "probleem" dat ik meerdere dingen tegelijk heb lopen: zo is er de Liliput 6400, Station Lisse, nog wat Lima's te digitaliseren. Dan ook nog eens Autocad leren en niet te vergeten: het dagelijkse brood verdienen! :-)

Dus in stapjes en brokjes komt er overal wel een vervolg...

En v.w.b. de DDM: toevallig afgelopen week heb ik de ramen allemaal losgesneden en deze gaan vastelijmd worden in de kap. Weg met dat lelijk doorgezaagde middenstuk. Zoals de linkse is op dit plaatje zijn ze nu alle 3:


Dus toch nog een update... ;)
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
We houden je in de gaten.....

Gr. Mars
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ondanks de 120 dagen-waarschuwing toch een kort berichtje...

Dit projekt ligt al even stil doordat andere zaken voor gingen.
Intussen wel "op jacht" geweest naar een 3-tal koppelingsboompjes. Op enkele beurzen driftig gezocht in de onderdelen laden en -bakjes van de handelslieden, maar helaas...
Wellicht dat de beurs in Houten wel uitkomst biedt. Daar is de Lima-man, dhr. v.d.Linden toch wél ?

Een alternatief als Symoba of Ribu (Conrad) zie ik in Google-zoekslagen weinig/niet voorbij komen in conbinatie met deze wagons. Heeft iemand deze combinatie wel eens gebruikt?
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ik heb Ribu vaste koppelingen tussen mijn DDM1 zitten en dit werkt goed. Een nadeel is wel dat het op de rail zetten van deze combinatie voorzichtig moet gebeuren omdat de wagons niet (makkelijk) van elkaar kunnen.

Paul
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
 :thumbup:Dankje Paul,

Maar wat bedoel je met vaste koppelingen? :question:
Ik doelde op de Ribu-kortkoppelingen met NEM-schacht. Daarin de M-kortkoppeling.
Lijkt me dat die niet echt anders dan gewoon moeilijk los te maken zijn.
Zal een verder googlen.

En nu snap ik je....
Geen beugels o.i.d. maar de platte plakjes! ;)
Duyidelijk. Dank!
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Hallo Willem,
Het zijn inderdaad die platte. Het nadeel is duidelijk maar bij mij gaat de stam alleen van de baan als de wielen schoongemaakt moeten worden. Dus dat is te overzien. Een voordeel (voor mij dan) is dat ik een rubber tule over de RUBU koppeling schuif een hierin de draden doorschuif voor de verlichting e.d.. Een goedkope oplossing dus om elektrisch te koppelen.

Wat betreft de Lima- man in Houten. Die kan je ook goed helpen met de originele koppelingen en koppelingshouders.

Succes.
Paul

Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Komend weekeinde maar eens zien dat ik er kom...
Al meerdere keren gooiden familiezaken of werk roet in mijn plannen... :?
:D
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ik zoek koppelingshouders voor een Lima tijger model en 2 wielstellen. Wie heeft dit nog liggen? Of weet waar ik het kan kopen. In Houten kom ik nooit het is te ver. Trouwens 10 euro voor een wielstel vind ik erg veel.

Wie helpt?
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Hoi,

ik heb vroeger eens een Lima dubbeldekker compleet omgebouwd, met een 1702 van Märklin.
Ik gebruikte onderling ook de imitatie-koppelingen van Märklin (10 st op gietboom)
Hierbij vijlde ik een klein randje van de wigvormige male NEM-verbinding, zodat het makkelijker los kon.

Gr. Marcel
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Immitatie koppelingen op gietboom. Heb je daar een artikelnummer van? Ik begrijp wat je bedoelt maar zijn die te koop?

Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
goedemorgen.

hoe staat het met deze ombouw???
dan kan ik ook beginnen met de ombouw??
gr.Ton
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Projekt ligt nog stil.... :oops:
Afgeleid door andere zaken en projekten; zo gaat het wel vaker bij mij.
Daarnaast ben ik nog niet aan de koppelingsonderdelen gekomen. Houten blijkt ver weg! ;)

Maar wat houd je tegen om te beginnen?
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ik heb er geen loc voor :D
Dus zonde om er dan aan tebeginnen

Gr.ton
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Ach.....eventueel kan ik je er 1 lenen als het daarom draait.

Zo het enorm vervelend vinden dat je daarom er niet aan kunt beginnen...... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Lima DDM-1 Panda - Opknappen en pimpen
Hoi Alex.
Of ik moet de loc van de ic rijtuigen afhalen. Hahaha.
Voorlopig vindt ik de baan bouw en de camera loc belangrijker.

Gr.ton