Even een nieuwe schets gemaakt. Het tafelgedeelte links ligt op +50 cm. De andere tafelgedeelten liggen hoger. Daarom steekt het linkerdeel uit, t.o.v. de rest. Nu klopt alleen tafel IV nog niet helemaal op de tekening, want die is 10 cm hoger dan III, en zou dus ook bij het dakbeschot 10 cm moeten inspringen t.o.v. de achterkant van III..
schets2Meteen blijkt de tip van Bellejt (Johnny) zinvol: "maak de spiraal groter".
Dat hele lege stuk middenboven (III) zou ook in de spiraal kunnen, mits op minimaal +60 cm boven de vloer.
Bijvoorbeeld zo (schets 4)Ooit heb ik bedacht om veel rails onzichtbaar te laten. Dat scheelt in de Sommerfeldt bovenleiding, en in het aantal Schneider seinen. In tunnels voldoet lasdraad ook, en hoeven geen seinen te staan.
Er zijn nog een paar sturende vragen gesteld.
Wat wil je?
a. Zwitsers (links rijden)
b. Berglandschap (achtergrond=berg, voorgrond heeft muur, tunnel, brug, viaduct, en dus een dalletje)
c. Stations: doorgaand station (op V, met dood spoor voor dummies), kopstation (op II en III)
-Kopmakende treinen krijgen een nieuwe lok - scheelt ruimte.
(lok koppelt af, rijdt iets door, en wacht tot een andere lok de sleep heeft afgevoerd)
-Maximaal 3 tot 4 sporen in een station, kopstation heeft opstelspoor voor loks.
d. Treinen rijden rondjes, geen aftakkende sporen.
e. Het enige verrassingseffect zit in eventuele inhaalsporen of opstelsporen
f. Bij het kopstation komt een dorp, met een busverbinding (eventueel over de brug naar IV)
Er zijn wat stationsgebouwen die ik kan aanpassen (Reichenbach im Kiental, Blausee-Mitholz, Unterbach). Reichenbach uitvoering leent zich het meest tot ombouw Goppenstein, een kwestie van over de lengte doormidden zagen. Blausee-Mitholz is om te bouwen tot Ausserberg (andere kleurstelling).
Unterbach lijkt het meest op Lalden. Het dorp is nog een witte vlek voor me,
Spiez -Noord (wijnbergen) of
Faulensee is een optie, maar het zou ook
Binn of
Grengiols kunnen worden, om het iets Walliser te houden.
Besturingssysteem analoog 2+3-rail. Ik gebruik contactrails (M* term, ik noem het schakelrails) voor treinen met een sleper, en magneten met reedschakelaars voor treinen met magneten. Die twee soorten bepalen o.a. of het komende blok (en/of wisselstraat, en/of polarisering) gevoed wordt als 2-rail of als 3-rail.
Die truc ontneemt me de mogelijkheid om treinen op een andere manier te herkennen (zoals trek-duw of loc+sleep, of kan wel/kan niet door een 2231-bocht), tenzij ik magneten ook inzet aan de zijkant of tegen het dak. Geen idee of andere analoge Tweeendrie-railers daar iets op verzonnen hebben.
Zie ook:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45996.msg900277;topicseen#msg900277 En dan is het nu tijd voor tips, impressies, voorstellen, raadgevingen.