Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

vermaledijde spiraal

Gestart door Jan22 donderdag 24 juli 2014, 17:03:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
vermaledijde spiraal
Zo af en toe bekijk ik de mogelijkheden nog eens voor een andere baanopzet, maar de speelruimte is beperkt. En ik wil misschien teveel:


  • baan bestaand uit een lus aan de ene kant, een kopstation aan de andere kant, van
  • dubbel spoor
  • geen radius kleiner dan 440 mm
  • uitsluitend slanke wissels
  • minimum opstel-spoorlengte 160 cm
  • links rijdend want Zwitsers


Zo kwam ik met een spiraal uit op:


of in detail op:


Dat geeft een maximum van 5 opstel-sporen in het schaduwstation.

Waarom "vermaledijde" spiraal? Vanaf het moment dat de sporen boven de vorige laag komen (+12), is de trein 3,60 meter verder, dus stijgt hij per 90 cm 3 cm, 30 cm per cm hoogte betekent dat een halve cirkel verder de trein op (+18) de spiraal verlaat. Daarna loopt het dubbelspoor rondom de vliering en eindigt dan in een kopstation boven de spiraal.

Dat lijkt allemaal heel mooi, maar zonder spiraal blijk ik twee lagen met opstelsporen te kunnen realiseren en op circa 11 opstelsporen verdeeld over twee schaduwstations te kunnen komen, met behoud van opstel-spoorlengte. Daaraan zit een maar: wisselstraten in hellingen.
Nu weet ik niet hoeveel mensen ervaring hebben met wissels op hellingen, ik kan me voorstellen dat ik daar voorzichtig mee om moet gaan. Ik heb een proefbaantje gelegd met een helling van 3%. Met daarop slanke wissels en kruisingen. Zolang de koppelingen tussen de rijtuigen vast bleven zitten, ontstonden geen problemen.

Hoe zit dat bij anderen?
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: vermaledijde spiraal
al eens gedacht of je geen rechte rails ook in de spiraal kan verwerken ? De hellingsgraad gaat dan snel naar beneden hoor.Heb ik in mijn spiraal ook gedaan en die overbrugt 35 cm.
Re: vermaledijde spiraal
Spoorman
gast

Re: vermaledijde spiraal
Citaat van: Jan22 op donderdag 24 juli 2014, 17:03:34

Nu weet ik niet hoeveel mensen ervaring hebben met wissels op hellingen



Dat loopt allemaal prima. :) Helling is ongeveer 2%.





Overigens heb je met +12 weinig ruimte tussen de twee stations, denk dat je daar problemen krijgt met bereikbaarheid.

Gr, Ben.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Het hoogteverschil zou zelfs kleiner zijn als ik de bovenleiding infrees in de onderkant van de plaat van het bovenste station, maar dan kom je er inderdaad nooit meer tussen met je handen.

Hoe vaak komt het voor dat iemand moet ingrijpen in een schaduwstation?
Re: vermaledijde spiraal
Spoorman
gast

Re: vermaledijde spiraal
Niet zo vaak maar zo af en toe moet er gepoetst worden.

Gr, Ben.
Re: vermaledijde spiraal
Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 juli 2014, 00:30:52
Hoe vaak komt het voor dat iemand moet ingrijpen in een schaduwstation?

Misschien vaker dan je denkt. Hoe wil je aan de gang met bedrading e.d.? Ook wisselaandrijvingen, eventueel decoders en andere zaken moeten nog onder de baan gepropt kunnen worden.  En hoe minder ruimte er tussen hoe minder ver je kan reiken. Zie ook: Schaduwstations: Ruimte tussen de niveaus

Groet Ronald.
Re: vermaledijde spiraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: vermaledijde spiraal
Hoe goed een spoor ook ligt, er zal altijd wel een keer iets ontsporen. En dan heb je een probleem als er te weinig ruimte is.  ;)
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vermaledijde spiraal
Mooi ontwerp Jan!  :thumbup:

Citaat van: ronaldk op vrijdag 25 juli 2014, 07:51:12
Misschien vaker dan je denkt.
Dus bijna net zo vaak als dat ik een beer op de weg zie ....  :P

CiteerHoe wil je aan de gang met bedrading e.d.? Ook wisselaandrijvingen, eventueel decoders en andere zaken moeten nog onder de baan gepropt kunnen worden.
Hoe dik is die bedrading dan wel niet? Wellicht infrezen of naast de rails in een leidingkanaaltje leggen, zo moeilijk is het niet!
Wisselaandrijvingen: wel eens gehoord van Bowden-kabels? Werkt perfect om een wisselaandrijving binnen bereik te houden!
En decoders onder de baan? Ik rijd analoog, dus heb geen last van die dingen, maar zou deze ook verleggen naar een beter
bereikbare plek b.v. aan de frontzijde van de modelbaan en zeker niet proppen met elektronica, da's vragen om moeilijkheden.

Groeten,

Erik.

Edit: grammaticale fout hersteld.
Re: vermaledijde spiraal
Spoorman
gast

Re: vermaledijde spiraal
Allemaal waar Erik.

Maar 12cm is niets, probeer eens een trein te hersporen op spoor 2 als op 1 en 3 ook een trein staat. Die je voorts niet weg kunt rijden doordat je geen spanning hebt.

Gr, Ben.
Re: vermaledijde spiraal
Het is net als wat ben aangeeft :) probeer maar eens de trein op spoor twee op te pakken.  :thumbdown: :thumbdown: En ja ik heb er ervaring mee :)

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 25 juli 2014, 12:03:08
Dus bijna net zo vaak als dat ik een beer op de weg zie ....  :P

Ik denk dat het misschien maar beter is voor de beer. ;)  :D Het gaat niet om het ingrijpen maar de momenten dat je er bij moet kunnen komen. Niet puur om het rijden in het schaduwstation: Bijvoorbeeld Iemand begint met het rijden op de baan zonder enig landschap. Gaat een paar huisjes plaatsen. O wat mooi! Extra mooi is verlichting in de huisjes. Ledjes plaatse en draadjes verlichting naar beneden. Gaat een sein plaatsen, draadjes gaan naar beneden. Dan mag je het daar oplossen. Natuurlijk komen ze net ter hoogte van de schaduwsporen naar beneden. Enzovoort... Dus dan moet je er weer bij :)

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 25 juli 2014, 12:03:08
Hoe dik is die bedrading dan wel niet?

Maakt niet uit :) Kijk maar eens in mijn bouwdraadje... dan zie hoe dik ze kunnen worden ;) Je moet de bedrading toch netjes aan de onderzijde van de bovenplaat kunnen aanbrengen?

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 25 juli 2014, 12:03:08
Wellicht infrezen of naast de rails in een leidingkanaaltje leggen, zo moeilijk is het niet!

Allemaal moeilijk doen als het het ook relatief makkelijk kan door gewoon wat meer ruimte te creeëren met de spiraal. En het gaat niet om de kabels en leidingen van het schaduwstation. Die kabels had ik ook naast de sporen liggen. Maar juist om de draden van het zichtbare gedeelte (draden van sporen, draden van verlichting, draden van aandrijvingen, enzovoort), die gaan meestal direct onder de plaat... Ik neem aan dat jij die ook onder de baan de bedrading hebt hangen en niet "bovenlangs".

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 25 juli 2014, 12:03:08
Wisselaandrijvingen: wel eens gehoord van Bowden-kabels? Werkt perfect om een wisselaandrijving binnen bereik te houden!

Ik wel :) Ooit overwogen om ze te gaan gebruiken voor onbereikbare plaatsen in mijn baanplan. Totdat ik gewoon lekker een kleinere baan ging bouwen  :D Ook daarbij geldt: Hoe wil je die aanbrengen met maar maximaal 12cm ruimte om te schroeven e.d.?

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 25 juli 2014, 12:03:08
En decoders onder de baan? Ik rijdt analoog, dus heb geen last van die dingen, maar zou deze ook verleggen naar een beter bereikbare plek b.v. aan de frontzijde van de modelbaan en zeker niet proppen met elektronica, da's vragen om moeilijkheden.

En dat gebeurt nu iedere keer wel :) Jij denkt daar blijkbaar al wel over na maar veel mensen juist niet.

Groet Ronald.
Re: vermaledijde spiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: vermaledijde spiraal
Hoi Jan Willem.
Zo'n "vermaledijde" railspiraal wordt ook meer gebouwd omdat het niet anders kan (ivm beschikbare ruimte) of juist omdat er zoveel ruimte is dat je er altijd goed bij kan.
Natuurlijk moet zo'n spiraal dan wel betrouwbaar rijden, zodat je alleen maar in noodgevallen bij moet, maar helaas komt dat nog weleens voor dus........! :D
Ook bij héle grote banen zie je railspiralen maar daar is zoveel ruimte dat je er (bijna) met de auto naar toe kunt rijden.

Wissels inbouwen gaat prima (zei Ben ook al!) maar je hellingspercentage moet dan niet te hoog zijn en goed opletten dat deze of de rails niet tordeert.

Veel succes en plezier met de verdere baabouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vermaledijde spiraal
Voilá: je geeft zelf de oplossing en het moraal van mijn verhaal:  ;)

Citaat van: ronaldk op vrijdag 25 juli 2014, 13:59:21
Jij denkt daar blijkbaar al wel over na maar veel mensen juist niet.

Bij het zorgvuldig plannen van een modelbaan hoort niet alleen een sporenplan,
maar ook het juist inpassen en opbouwen van de scenery, inclusief alle benodigde
bedrading die op beiden dient te worden afgestemd ...
Hierbij valt te denken aan uitneembare stukken scenery om anders ontoegankelijke
delen, zoals het schaduwstation, toch bereikbaar te kunnen houden bij calamiteiten.  :)

Groeten,

Erik.
Re: vermaledijde spiraal
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 25 juli 2014, 18:31:35
Voilá: je geeft zelf de oplossing en het moraal van mijn verhaal:  ;)

Erik, ik heb ook ervaring met bouwen ;)


Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 25 juli 2014, 18:31:35
Bij het zorgvuldig plannen van een modelbaan hoort niet alleen een sporenplan, maar ook het juist inpassen en opbouwen van de scenery, inclusief alle benodigde bedrading die op beiden dient te worden afgestemd ...

Men overschat zichzelf. Ik kan daar nog wel bij en dat wil nog wel gaan.... Dat lukt nog wel. Goed dan kan men de boel weer afbreken. Dus gewoon lekker meer ruimte, dus groter dan 12cm tussen de twee niveaus.

Groet Ronald.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Ik heb wel iets aangekaart, geloof ik.

@ronaldk
Bedankt voor de link. Als ik je goed begrijp is het beter om genoegen te nemen met 5 sporen waar je goed bij kunt, dan 11 die zo strak op elkaar liggen dat er geen vinger tussen te krijgen is.
De tekeningen in de link houden geen rekening met bovenleiding. Gesteld dat je die wel aanbrengt, ontstaat er hoe dan ook al een probleem met bereikbaarheid, zelfs bij 44 cm hoogteverschil.
Meestvoorkomende storing die ik op banen gezien heb, is het niet wegrijden van treinen bij een groen sein (aanduw loks), vooral bij 2-rail, of het stoppen op wissels, en dan niet willen doorrijden. Vooral op demonstratiebanen zie je dat om de haverklap op de bovenbaan. De schaduwbanen zie je niet, dus daar heb je geen weet van.

@spoorman
Ben, bedankt voor je ervaring met wissels op een hellend vlak. Ik heb het zelf uitgetest met gedremelde  wissels en kruisingen van M*, maar was van plan Piko meegebogen wissels te benutten op een helling om de opstelsporen langer en vloeiender te maken. Die wissels heb ik al. Ik begrijp dat ik vooral die zorgvuldiger moet testen voordat ik er een laag overheen zet.

@erik
Uitneembare stukken scenery, ik zag dat op allerlei banen, onder andere van Riny (die inmiddels gestopt is met z'n website). Ik zie daar het nut van in. Begrijp ook dat onderdeel van het plannen van een baan de ruimtelijke opbouw is, en dat dit onderdeel het lastigste is, tenzij je zoals Riny alles op pootjes zet, in plaats van op draadstangen of frame-planken gebruikt.

@bedrading
Een geval apart: waar laat je de bedrading (naast de rails?) en waar laat je de wissel-servo's?
Ik vind Arjan's draadje erg verhelderend over het horizontaal gebruik van servo's.
Waar laat je de bedrading van huisjes, e.d.?
Wat doe je met masten van de bovenleiding, en seinen, die door de grondplaat moeten steken?

Toen ik een plan maakte voor twee lagen boven elkaar op pak hem beet 9 cm tussenruimte, bleek dat dit alleen maar kan als je zorgt dat wisselstraten niet boven elkaar liggen, en de servo's horizontaal trekken.
Dan nog zit je met de vraag waar de bedrading loopt, en dan met name die van de blok- en schaduwstationbesturing die bij een hybride baan om iets meer draden gaat dan bij een analoge of digitale 2- of 3-rail baan. Ik denk dat ik Wintrack onvoldoende beheers om dat uit te tekenen.
Re: vermaledijde spiraal
Spoorman
gast

Re: vermaledijde spiraal
Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 juli 2014, 22:33:07

Ik denk dat ik Wintrack onvoldoende beheers om dat uit te tekenen.


Goed zo. :thumbup: Dat programma kun je het beste weggooien en het verstand gebruiken. Zo complex is je baantje nu ook weer niet. Het kan soms handig zijn een wisselstraatje uit te tekenen om te zien hoe je uit komt, anderzijds als je met flex werkt (Piko A en/of K-rail) en de dremel heb je dat allemaal niet nodig.

In het baanbouw board staan genoeg voorbeelden hoe het niet moet (de sloop topics) en hoe het wel moet.

Gr, Ben.
Re: vermaledijde spiraal
Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 juli 2014, 22:33:07
Ik heb wel iets aangekaart, geloof ik.

Valt wel mee ;)

Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 juli 2014, 22:33:07
Bedankt voor de link. Als ik je goed begrijp is het beter om genoegen te nemen met 5 sporen waar je goed bij kunt, dan 11 die zo strak op elkaar liggen dat er geen vinger tussen te krijgen is. De tekeningen in de link houden geen rekening met bovenleiding. Gesteld dat je die wel aanbrengt, ontstaat er hoe dan ook al een probleem met bereikbaarheid, zelfs bij 44 cm hoogteverschil.

Inderdaad, je kan beter een minder groot aantal sporen hebben waar je wel bij kan dan tig waar je nooit bij kan komen. Je kan op twee manieren omgaan met bovenleidingen in schaduwstations:

1: Je kan geen bovenleiding gebruiken. De pantografen staan dan gewoon omhoog in het schaduwstation. Met een schuine pantograaf-vanger bij het einde van de schaduwstations kan je dan de pantograaf weer tegen de bovenleiding krijgen. Het voordeel is dat je zonder problemen aan de bovenplaat kan werken.

2: Met 44cm heb je meer dan genoeg ruimte tussen de bovenleiding en de bovenplaat om je hand tussen te steken. Dus dat gaat beter dan bij 12cm. Je blijft problemen hebben met aan de bovenplaat werken, de bovenleiding zal altijd in de weg zitten.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 juli 2014, 22:33:07
Meestvoorkomende storing die ik op banen gezien heb, is het niet wegrijden van treinen bij een groen sein (aanduw loks), vooral bij 2-rail, of het stoppen op wissels, en dan niet willen doorrijden. Vooral op demonstratiebanen zie je dat om de haverklap op de bovenbaan. De schaduwbanen zie je niet, dus daar heb je geen weet van.

Dat is een kwestie van goed schoonmaken van de baan en locomotieven. Je moet onderhoud plegen aan je baan. Vooral op beurzen hebben de omstandigheden invloed op de vervuiling van de rails (en wielen van de locomotieven). Dat je het merendeel 2-rail ziet komt omdat er bijna geen 3-rail-beursbanen zijn. Ook bij 3-rail komt het voor. :)  Bij de banen waar ik op beurzen heb gestaan maakte wij altijd met enige regelmaat schoon om de treinen goed te laten rijden. Wij waren voor beursopening al bezig testen en rijden.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 juli 2014, 22:33:07
Een geval apart: waar laat je de bedrading (naast de rails?) en waar laat je de wissel-servo's?
Ik vind Arjan's draadje erg verhelderend over het horizontaal gebruik van servo's. Waar laat je de bedrading van huisjes, e.d.? Wat doe je met masten van de bovenleiding, en seinen, die door de grondplaat moeten steken?

Daarom moet je meer ruimte er tussen houden. Je moet mogelijk nog onder de plaat werken. Dat zeg ik al de hele tijd :) De bedrading kan je gewoon onder de bovenplaat bevestigen. Zie ook mijn bouwdraadje: Poggendam, deel III en Poggendam: De eerste bedrading. Masten e.d. gaan gewoon door de grondplaat en bevestiging onder de plaat.

Door vaste plaatsen voor de verdeling van de verschillende benodigde spanningen (18 volt DCC-spanning, 12 volt voor wissels en verlichting) kan je het een beetje netjes houden. Het vergt soms wat planning en nadenkwerk. Ik heb zelfs met mijn kleine bakkies al wat draden moeten omleggen.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 juli 2014, 22:33:07
Toen ik een plan maakte voor twee lagen boven elkaar op pak hem beet 9 cm tussenruimte, bleek dat dit alleen maar kan als je zorgt dat wisselstraten niet boven elkaar liggen, en de servo's horizontaal trekken. Dan nog zit je met de vraag waar de bedrading loopt, en dan met name die van de blok- en schaduwstationbesturing die bij een hybride baan om iets meer draden gaat dan bij een analoge of digitale 2- of 3-rail baan.
Daarom meer ruimte tussen de twee platen. Een tussenruimte / hoogte van 20 tot 40cm is al voldoende. Reken voor bedrading, servo's en bevestigingen van onderdelen op zo'n 50mm hoogte.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 juli 2014, 22:33:07
Ik denk dat ik Wintrack onvoldoende beheers om dat uit te tekenen.

Je kan niet alles van te voren uittekenen :) Gewoon het baanplan uitprinten en dan gaan schetsen van de bedrading. Dat werkt mogelijk het handigst.

Je kan heel simpel testen. Maak maar eens de verschillende hoogtes qua tussenruimte (reken dan 50mm voor de bedrading, wisselaandrijvingen, e.d.) met een tafel en een losse plank. Zet er een paar railstukken en een tweetal wagonnetjes er onder. Probeer dan de achterste wagon te pakken zonder de voorste wagon te laten omvallen. Zo kan je het testen.

Groet Ronald.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Ik heb nog even wat getekend waarvan ik denk dat ik er hoe  dan ook niet bij zal kunnen
(mix van M* en P*):


De grootste beperkingen:
- mangaten zijn te klein
- 6 sporen parallel, daar valt niet overheen te reiken
- gedeeltelijk het "clemensz-probleem"

Dat wil zeggen feitelijk twee schaduwstations na elkaar zonder een blok ertussen, dat maakt de logica iets lastiger.
Het grote voordeel: alle 6 opstelsporen zijn langer dan 1.95 meter.
Het grote nadeel: sommige opstelsporen zijn bijna 3 meter lang, en andere zijn juist hooguit 2 meter lang.
De rails in de bochten is niet bruikbaar als opstelspoor, ze dienen alleen maar om strak uit te komen op de rechte trajecten.

Voor de liefhebber de stuklijst
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal


Domme vraag misschien, Jan.

Waarom niet gewoon wat minder opstelsporen, waar je wel goed bij kunt ?

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Als je nergens goed bij kunt, houdt voor de een alles op, en de ander neemt er genoegen mee.

Als ik alleen zou aanleggen waar ik bij kon, zou een baantje een oppervlak krijgen van 60x4.00 meter.
Het dakbeschot, ik weet niet wat anderen daarmee doen, maakt een hoek van circa 52 graden (gemakshalve 45, want 1-1-wortel2) , en de loopruimte bedraagt niet meer dan 90 cm breedte. Voor alle overige oplossingen moet ik dus omlaag naar een volgens menig forumgenruiker onaanvaardbare laagte boven de vloer.

Daarna kun je, in mijn optiek, twee dingen doen:
of
a. een schaduwstation aanleggen, laag boven de vloer, en daarboven een om de staruimte rondlopende baan, want alleen laag boven de vloer kun je cirkels (lussen) kwijt.

of b.
uitgaan van een opengewerkte tafel (binnenstebuiten zeg maar), de tafelranden zijn de bergen en de trein rijdt in de diepte; je krijgt dan een diorama-baan met een schuin omlaag gerichte kijkhoek.

Ik wil optie a., een schaduwstation met wat opslagsporen voor treinen, en daarna de vliering rond, eindigend in een kopstation omdat er eenmaal op hoogte niets anders kan.
De enige hoogte waarop de baan rondom kan liggen is op +70-+80 cm. Lager kan niet. Hoger kan niet.
Obstakels van mijn verhuurder beperken de mogelijkheid.

De vraag is inderdaad of het veel uitmaakt om een schaduwstation te hebben met 3, 6, 9 of 12 sporen omdat het aantal sporen altijd kleiner zal zijn dan het aantal treintjes dat je erop wil laten rijden.
Wat kennelijk wel belangrijk is, is of je bij die sporen kunt komen.

Van onderaf niet, zoveel is duidelijk, mangaten zijn dan ook zinloos. Dus ingrijpen zal van opzij (lade of scharnierend tafeldeel) moeten of van bovenaf (los staande scenery).
Vandaar mijn eerdere vraag: komt dit echt voor of zijn dit beren? De een zegt zelden, de ander ja, soms.

Ook interessant is dan de vraag: waar komt het voor (dat je moet ingrijpen, en wat is de reden). Is dat schoonmaak (wissels, opstarten, raillassen) of gaat het om de bereikbaarheid van elektronica en bedrading?

Deels kreeg ik antwoord: je moet de rails goed schoon kunnen houden. Als je treinen een half jaar laat staan in een schaduwstation, en daarna ermee wil rijden, dan kun je problemen krijgen met opstarten.

Een andere oorzaak zie ik in de aanpak van anderen: leg de bedrading en de elektronica vooraan, want daar moet je vaak bij kunnen, of stop hem op de bodem, als je een segment kunt kantelen.

Op dit moment ligt er geen baan. De vorige heb ik afgebroken vanwege een monteur, en daarna niet weer opgebouwd omdat ik de constructie anders wilde. Ik had in de vorige baan nogal wat draadstangen verwerkt. Hoe gaat dat: binnen 24 uur staat er een monteur voor je neus, dus draai al die moeren maar eens los (okee, de boormachine met latexvacht, maar toch).
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal

Beste Jan !

Misschien is het een idee, om je ruimte eens zo te tekenen, dat we mee kunnen denken.
Soms is het zo , dat je telkens op de zelfde manier denkt en invult.
Misschien zijn er wel heel andere oplossingen en mogelijkheden.

Ik weet trouwens niet of mijn banen kent, maar ik rijdt al 20 jaar met veel plezier zonder schaduwstation(s).
Ik heb 2 of 3 treinen waarmee ik speel en verander of vervang ze.
Een trein uit het schaduwstation ziet er altijd hetzelfde uit.
Tis maar een overweging....het is immers jouw baan.

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
De ruimte zo eens te tekenen ... Het idee is goed, kon ik maar tekenen.

Maar misschien is omschrijvwn toereikend: het vloeroppervlak is 4.40x3.00 meter; daarvan af gaat een schoorsteen (daksteun), waardoor er circa 4x3 m overblijft. De onderste 20 cm loopt recht, daarna het dakbeschot met circa 52 graden hoek. Er zit een luik in de vloer (in geopende staat 78 cm hoog), er staat een cv-ketel (waar de trein achter langs kan), een afzuiger (waar de trein achterlangs kan), en een compressievat (waar de trein overheen kan). Op 70 cm hoogte is er nog een loopbreedte van circa 90 cm, maar niet voor mensen van 2 meter lang.

Op dit moment staat de vliering vol met hout e.d., een foto ervan maken zit er even niet in.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal

Jan,
 
Plattegrond, voor- en zij aanzicht met de maten .
Beetje in paint rommelen eventueel.
Of tekenen/schetsen en een foto van maken.

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Gitaar spelen ja, tekenen qhum. Ik zal kijken of ik iets uit de hand kan krijgen.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vermaledijde spiraal
Dag Jan.

In jouw bericht #18 is optie b een interessante mogelijkheid lijkt mij :thumbup:

Je wilt blijkbaar met veel verschillende treinen kunnen rijden, wellicht is
dit een optie: mijn baan telt maar vijf korte opstelsporen en heeft ook
een spooraansluiting op mijn werktafel. Boven deze werktafel hangen vijf
vitrine-bakken met dezelfde lengte spoor als die van het schaduwstation,
wat weer is afgestemd aan de lengte van de stationssporen van de baan.
In de modulaire vitrine-bakken kan ik stofvrij een complete trein opbergen.
Dit aantal voldoet voor mij prima, maar is natuurlijk uitbreidbaar naar gelang
er ophangruimte voor de modulen beschikbaar is. Je zou zoiets ook op een
modelbaan zonder een schaduwstation kunnen toepassen.

Een oud-forumlid (Dani) heeft zelfs een lift als schaduwstation gebouwd,
de opstelsporen blijven op die manier blijven niet beperkt tot de horizontale
beschikbare ruimte maar breiden uit naar het verticale vlak.

Groeten,

Erik.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Bedankt voor de tips (in dit draadje) en het hulpaanbod (per pb).

Erik heeft natuurlijk gelijk: bij voldoende rechte wanden is een vitrine een oplossing.
Bij onvoldoende rechte wanden is een lift een oplossing. Ik heb een hele mooie uitvoering gezien op het stummiforum. Maar ik denk niet dat het zoiets gaat worden.

Tony heeft in zekere zin gelijk. Je raakt vastgeroest aan of gefixeerd op bepaalde ideeën.
Een van die ideeën is optie a, en dan met name de grootste tafelbreedte (140x140) naast het vlieringluik, en het idee dat overal spoor zou moeten liggen op elk niveau.

Na wat puzzelen met de ruimte merkte ik al dat het veel slimmer is om de grootste tafelbreedten (140x140, en 122x130) op 50 cm hoogte aangrenzend met de buren te leggen, en de rest op 70 cm hoogte langs het dakbeschot smaller te maken. Het lage stuk kan dan bijvoorbeeld een lus en spiraal bevatten, maar geen schaduwstation, en wel een viaduct vanaf de spiraal naar de ene poot van de U-vorm over de lus heen, en dat stuk zou dan geschikt zijn voor optie b. De spiraal+lus dienen dan alleen maar als raillengte.

In een voorgaand plan en baanbouw ging ik uit van een U-vorm met een brede (122) en een smalle (50 cm) poot van de U. Dat idee staat me ook nog steeds aan. Er past dan zelfs nog ergens een stoel tussen.

Ik zal binnenkort een plattegrond proberen te plaatsen om een en ander te verduidelijken.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal

Hallo Jan !

Als ik schets 1 bekijk, zie ik dan 1 ruimte ?
En de sporen en brug, ligt dat er al ?

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
schets 1 bevat de "tafels" rondom de loopruimte.
schets 3 is het stuk dat alleen wordt opgenomen bij ketel onderhoud.
De brug is er niet, maar is gepland.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal

Hallo Jan !

Kun je in schets 1 eens aangeven waar je de rails in het zichtbare gedeelte wilt hebben ?
Ik word er ook niet wijs uit, waar je je eerste plannen gesitueerd hebt.

Als ik zo kijk , zou je namelijk helemaal langs de wanden kunnen gaan en als dat het geval is, zou je de hele ruimte als spiraal kunnen gebruiken en de opstelsporen aan de lange zijden aan de voorkant kunnen maken. Kun je er makkelijk bij.

Is het de bedoeling om zoveel mogelijk verschillende treinen door het landschap te zien rijden ?
Wil je graag rangeren ?

Ik weet niet of je mijn draadje al eens gezien hebt, daar staat een baan bij die langs de wanden gaat, de rondombaan.
Daar zou je zo een baan (schaduwstation) onder kunnen maken.

Ik denk graag met je mee, dus wacht je reactie weer af.

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Hoi Jan,

Toch heb je wel een mooie ruimte om iets leuks neer te gaan zetten.
Ik ken genoeg mensen, die minder ruimte tot hun beschikking hebben en toch een prachtige modelbaan hebben.
Dus wees niet bang dat gaat wel goed komen.

Ik heb in eerste instantie alleen een vraag over dat luik. Hoe gaat dat open?  Zit dat luik vast aan de onderkant of aan de bovenkant op jouw tekening.

Nu schieten me nog meer vragen te binnen.

Je wilt Zwitsers rijden dus links verkeer.
Maar wat wil je verder. Een bergachtig landschap neem ik aan.
Een station, groot, klein of middel? eventueel een aftakkend zijlijntje?
Rangeren? of toch liever rijden?
Nog iets van rijdende auto's misschien?

Weet nog niet of het allemaal past natuurlijk, maar dan kan er bij de planning natuurlijk wel alvast rekening mee gehouden worden.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Het heeft al een tijdje geduurd voor ik bedacht dat dit allemaal moet kunnen. Het kostte ook een tijdje voor ik begreep waar het bedieningspaneel moet komen. Op zich is het inderdaad nog best veel ruimte, want met het ouder worden blijkt er steeds meer weg gegooid te kunnen worden. (Toch liggen er nog 3 gitaren onder het geheel.)

Het luik heeft een pianoscharnier over de lange zijde aan de linkerkant (op de schets).
Als het open staat zit de bovenkant op +78 cm van de vloer.

Schets 3 is een impressie van hoe een spiraal (berg) te combineren is met een viaduct (dal tussen twee heuvels, gevormd door de te overdekken lus-sporen).

Ik heb altijd gedacht aan een dubbelsporig traject voor een bergachtig gebied (daartoe heb ik twee achtergronden, eentje van Faller, en eentje van een poster).
Het makkelijkste realiseerbaar lijkt me een lus eindigend in een kopstation, omdat je analoog dan vrij simpel om kunt gaan het het klassieke 2-rail keerlus-probleem. Je lost dat probleem dan niet op als lus, maar als wisselstraat-schakeling.
Daarbij dacht ik zelfs aan een 4-spoor brede brug in plaats van een 2-sporige brug van 1 meter lengte, waarop dan 3 sporen (wisselstraat=hosentrager + + een doodlopend spoor) + een weg (voor Faller Car Systeem) zou kunnen lopen. Dat FSC heb ik nooit aangeschaft, en vervalt dus voorlopig.
Ik had bedacht dat links van het luik voldoende spoorlengte is voor een station (mits de wisselstraat erheen op de brug ligt).

Dan de treinlengte. Die is natuurlijk wisselend. Treinen zijn  max. 1.70 meter lang, en bestaan uit min of meer vaste stammen. Er zijn een paar trek-duw treinen (personenvervoer)  bij. Er zijn een paar wagons en een of twee loks die ergens op een dood spoor blijven staan.
Veel vrachtvervoer zal van niets naar nergens rijden: kies (kalk), alu, schroot, en schrotter wagons hebben niet echt een doel om ermee heen en weer te rangeren.

Aan de onderkant van schets 1 zou een klein station kunnen staan aan een doorgaande lijn (of met opstelsporen). Het kopstation verwacht ik aan de bovenkant van de schets, daarbij dacht ik aan max 4 sporen (2 voor de trek-duw combi's) en twee voor treinen die kop moeten maken.
Daarbij speelt de zijruimte naast de schoorsteen een rol (circa 30 cm extra diepte, kun je net een lok in zetten, of een FSC systeem een keerlus geven). Die zijruimte is moeilijk te tekenen: de schoorsteen loopt recht, het dak schuin, en hoe geef je dan de maat aan, en op welke hoogte?

@Tony
Ik snap dat je er geen wijs uit kunt halen. Ik heb gewoon zoveel mogelijk bestaande ideetjes overboord gezet, en ben terug gegaan naar een zo kaal mogelijke begin situatie. Dit is de "tafel", en (qua hoogte) dit zijn de randvoorwaarden. En daarbinnen gaan we gewoon opnieuw het wiel uit vinden.

De delen I en II waren oorspronkelijk 61 diep en 122 lang op +60 cm hoogte, maximaal zou dat 122x122 ipv 61x122 kunnen worden, waarbij II ook b.v. 140x140 (of 144x144) mag zijn als dat beter uitkomt, en ik wil er zakken naar +50 cm boven de vloer.
Boven II en III wil ik mijn kopstation aanleggen. Vandaar in schets3 het idee van een spiraal (berg) met op I een dal met viaduct of brug. Op die berg zou dan het kopstation liggen.
Bij IV zet ik het bedieningspaneel, met voor het dubbelspoor een doodlopend spoortje voor een lok, en achter het dubbelspoor een bergje tegen het dakbeschot aan, waar mijn PTT-bussen hun stek vinden.
Op V komen opstelsporen of aan een doorgaand traject een klein stationnetje.
Achter V komt een poster, en achter I en II komt een poster (achtergrond).

Ik zal nog eens wat tekenen in Wintrack , en dan andere tekenaars uitnodigen met wat mooiers aan te komen. Met dank aan Pjedro.

En vanwege vage verhuiswensen van het vrouwvolk, mag ik het daarna in verplaatsbare segmenten opbouwen en uitvoeren.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Even goed Tony,
Je hebt in meer dan 1 opzicht gelijk:

Schets1 klopt niet. Want stel I en II liggen op + 50 cm hoogte en zijn samen 280 lang (langs de stenen muur), dan moeten III en V anders getekend worden.
- V ligt op +70 cm hoogte dus moet 20 cm meer naar het middenpad liggen,
- III ligt op +60 cm hoogte en moet dus 10 cm meer naar het middenpad liggen
- het middenpad is dus 30 cm smaller, en dat klopt (er past maar net een stoel tussen).
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Even een nieuwe schets gemaakt. Het tafelgedeelte links ligt op +50 cm. De andere tafelgedeelten liggen hoger. Daarom steekt het linkerdeel uit, t.o.v. de rest. Nu klopt alleen tafel IV nog niet helemaal op de tekening, want die is 10 cm hoger dan III, en zou dus ook bij het dakbeschot 10 cm moeten inspringen t.o.v. de achterkant van III..

schets2

Meteen blijkt de tip van Bellejt (Johnny) zinvol: "maak de spiraal groter".
Dat hele lege stuk middenboven (III) zou ook in de spiraal kunnen, mits op minimaal +60 cm boven de vloer. 
Bijvoorbeeld zo (schets 4)

Ooit heb ik bedacht om veel rails onzichtbaar te laten.  Dat scheelt in de Sommerfeldt bovenleiding, en in het aantal Schneider seinen. In tunnels voldoet lasdraad ook, en hoeven geen seinen te staan.

Er zijn nog een paar sturende vragen gesteld.
Wat wil je?
a. Zwitsers (links rijden)
b. Berglandschap (achtergrond=berg, voorgrond heeft muur, tunnel, brug, viaduct, en dus een dalletje)
c. Stations: doorgaand station (op V, met dood spoor voor dummies), kopstation (op II en III)
   -Kopmakende treinen krijgen een nieuwe lok - scheelt ruimte.
   (lok koppelt af, rijdt iets door, en wacht tot een andere lok de sleep heeft afgevoerd)
   -Maximaal 3 tot 4 sporen in een station, kopstation heeft opstelspoor voor loks.
d. Treinen rijden rondjes, geen aftakkende sporen.
e. Het enige verrassingseffect zit in eventuele inhaalsporen of opstelsporen
f.  Bij het kopstation komt een dorp, met een busverbinding (eventueel over de brug naar IV)

Er zijn wat stationsgebouwen die ik kan aanpassen (Reichenbach im Kiental, Blausee-Mitholz, Unterbach). Reichenbach uitvoering leent zich het meest tot ombouw Goppenstein, een kwestie van over de lengte doormidden zagen. Blausee-Mitholz is om te bouwen tot Ausserberg (andere kleurstelling).
Unterbach lijkt het meest op Lalden. Het dorp is nog een witte vlek voor me, Spiez -Noord (wijnbergen) of Faulensee is een optie, maar het zou ook Binn of Grengiols kunnen worden, om het iets Walliser te houden.

Besturingssysteem analoog 2+3-rail. Ik gebruik contactrails (M* term, ik noem het schakelrails) voor treinen met een sleper, en magneten met reedschakelaars voor treinen met magneten. Die twee soorten bepalen o.a. of het komende blok (en/of wisselstraat, en/of polarisering) gevoed wordt als 2-rail of als 3-rail.
Die truc ontneemt me de mogelijkheid om treinen op een andere manier te herkennen (zoals trek-duw of loc+sleep, of kan wel/kan niet door een 2231-bocht), tenzij ik magneten ook inzet aan de zijkant of tegen het dak. Geen idee of andere analoge Tweeendrie-railers daar iets op verzonnen hebben.
Zie ook: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45996.msg900277;topicseen#msg900277


En dan is het nu tijd voor tips, impressies, voorstellen, raadgevingen.

Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Ik heb nog maar eens een opzetje gemaakt:


Helemaal tevreden ben ik niet, maar duidelijk begint te worden dat ik niet ontkom in dit plan aan de 2231.
Wat ik wil is 3 schaduw-sporen op niveau 0 (+50 cm boven de vloer); om dat te kunnen doen zijn er (boven-links in de tekening) 4 parallelle bochten nodig: 1 omlaag en drie omhoog.
Het spoor omlaag splitst in de 3 sporen net boven het midden van de tafel (dus zeg maar op 1.40 m vanaf de linker bovenhoek in de tekening). Dat gebeurt met twee piko meegebogen wissels.

De 3 sporen lopen helemaal rond (360 graden) en komen dan vooraan de tafelrand bij elkaar (de enige plek waar ik goed bij kan), en stijgen dan (qua bochten 270 graden) om op tafel III uit te komen (in totaal 15 cm hoger). Daar draait het spul 180 graden, en stijgt ondertussen + 5 cm naar het viaduct (als brug getekend). Na het viaduct volgen meegebogen wissels (in een tunnel) om op tafel V een station te vormen. En dat geheel stijgt met 10 cm hoogteverschil naar de brug over het trapgat.

Belangrijkste wijziging is dat alle sporen in het zicht een straal hebben van 900 mm
Daarna volgt het kopstation.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal

Hallo Jan !

Ik speel vandaag de advocaat van de duivel  >:-D

Ik vind het maar een hoop gedonder, om een paar treinen te kunnen verstoppen.
Een verrassings-effect op je eigen baan bestaat niet, je weet precies , wat waar is. Het is hooguit voor bezoekers interessant.
Een baan bouw je in principe voor jezelf.

Dan kun je je afvragen, waar je je tijd en energie in wilt stoppen. Vind je het leuk om allerlei constructies te bouwen om je rails kwijt te kunnen ? Wil je graag aan de scenery werken ? Wil je snel kunnen rijden ?
En zo kan ik er nog wel een paar bedenken.

Ik wil altijd snel kunnen rijden en snel aan de scenery beginnen en houd de rails op 1 niveau. Dat heeft zijn beperkingen, maar ook veel voordelen.
Bij mijn rondombaan heb ik één schaduwspoor achter een afneembaar 'bos' , als ik de plaats er voor gemaakt had, hadden dat er ook 4 of 6 kunnen zijn. Kun je makkelijk bij en is simpel te maken.

Heb je je al eens afgevraagd, hoe vaak en hoe lang je écht aan het rijden bent, wanneer je met je treinen wilt spelen ?
Ik wel en dan wil ik niet door een eindeloze bouwput, maar door een landschap rijden.

Als je nu denkt; dat wil ik zeker wel en dat zeker niet, ben je weer een stapje verder  :-)
Ik hoop van harte , dat je straks met veel plezier aan het knutselen gaat !

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Spoorman
gast

Re: vermaledijde spiraal
Citaat van: Tony op dinsdag 05 augustus 2014, 11:22:19

Ik vind het maar een hoop gedonder, om een paar treinen te kunnen verstoppen.


Ik ook, na 5 jaar puzzelen schiet het niet op. :D :D

Dit is wel wat voor J-W, niks verstoppen, analoog, rondjes rijden, geen gesodemieter met wisseltjes:



Gr, Ben.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal

Dat filmpje is nou precies wat ik bedoel, heel knap gemaakt, heel veel werk en geld, maar.........geen baan te zien !!!
Laat staan , dat je daar lekker van je loc met mooie wagens zit te genieten, ik niet tenminste  :P

Dit is voor mij een ander soort hobby.

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: vermaledijde spiraal
Citaat van: Tony op dinsdag 05 augustus 2014, 11:22:19

Hallo Jan !

Ik speel vandaag de advocaat van de duivel  >:-D

Ik vind het maar een hoop gedonder, om een paar treinen te kunnen verstoppen.
Een verrassings-effect op je eigen baan bestaat niet, je weet precies , wat waar is. Het is hooguit voor bezoekers interessant.
Een baan bouw je in principe voor jezelf.

........

Grtz Tony

Ik weet alleen dat een trein uit het zicht is. Ik moet bewust kijken waar deze staat op de PC of onder de tafel (OK, soms via een camera). Ik weet ook niet wanneer de trein in het zicht komt, dat weet alleen de PC.

Ook even advocaat van de duivel.  >:-D
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal

Hoi Olav !

Dat begrijp ik helemaal, maar ik neem aan, dat je meer dan 3 opstelsporen hebt.

Het gaat mij erom, dat je je af kunt vragen of het de moeite loont om zoiets te maken.
Ik denk ook , dat die Italiaan in het filmpje veel plezier gehad heeft met het maken van zijn fidle-yard.
Onze hobby heeft veel aspecten, invalshoeken en mogelijkheden en om daar een voor jou passende keuze uit te maken, is niet niks.
Ik heb al heel wat banen gezien, die nooit af kwamen, omdat de bouwer zich verkeken had op de omvang van zijn eigen project.

Ook daarom denk ik graag mee. En het is tenslotte ook een forum, dat maakt het extra leuk.
Het hoeft ook niet alleen maar oh en ah te zijn hier.
En als ik het goed begrijp, heb jij voor jezelf een soort verrassingsprogramma gemaakt. Lijkt me ook mooi.

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: vermaledijde spiraal
Hoi Tony,

Helemaal mee eens en klopt inderdaad. Momenteel heb ik 30 sporen schaduwstation.

Soms denk ik logica te zien in wanneer wat gaat rijden, verrast het programma mij weer.  :)
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Citaat van: Tony op dinsdag 05 augustus 2014, 11:22:19
1. Vind je het leuk om allerlei constructies te bouwen om je rails kwijt te kunnen ?
2. Wil je graag aan de scenery werken ?
3. Wil je snel kunnen rijden ?

ad 1. Constructies, ja, daar kun je me voor wakker maken, met de gekste materialen, staal, aluminium, hout. Dat er ook nog een trein op moet rijden, tja, daar hebben we een punt. Met even veel plezier denk ik na over het opkrikken van het tuinhuisje om er een nieuwe vloer in te leggen, het repareren van een wankele steiger boven de plomp, of een evenwichtsbalk door een moerasbos aanleggen als kinderspeeltje.

Rails. K-rail vind ik mooier. Jammer van die puko's, en de gevoeligheid voor de oneffenheden. Ik wil niet hoeven te prutsen aan locomotieven. Tweeendrie-rail moet gewoon rijden op dezelfde baan, dan maar wat extra puzzelwerk. Puzzelen is een beroepsmatige valkuil, denk ik wel eens. De logica is een van de grootste uitdagingen.

ad 2. Scenery is iets wat ik steeds uitstel. Ik heb ideeen en materiaal verzameld, maar kom er steeds niet aan toe. Het onroerend goed staat op instorten, en voor zover dat nog niet het geval is, overweeg ik er een zaag in te zetten. Een gehalveerd station Reichenbach (Pola) is een tweede Goppenstein in wording in mijn ogen. Desondanks ben ik er nog niet aan begonnen.
Mijn wagonnetjes (kalk, schroot, bieten, grind e.d.) hebben me nog niet verleid bijpassende gebouwen te verzamelen. Wel heb ik foto's gemaakt van situaties in het echt, om inspiratie op te doen, zoals http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46338.0 en  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46273.0

Overigens hoop ik natuurlijk dat deze ontwerpfase tijdelijk is.
En dat ik na november (als het weer bouwtijd is) iets kan opzetten dat me de komende tien jaar niet irriteert.
De vraag is natuurlijk wat boeit me dan wel? Rondjes rijden zal niet gaan met een kopstation-ontwerp.
Hoeveel treinen wil ik tegelijkertijd op de baan hebben? Laat ik mijn Zwitserse model Fe 4/4 ? De 4/4 met wagonnetjes en dummy-lok permanent rond rijden, of vind ik dat een vitrine-model?
Moet de Zwitserse rode Te 2/2 (bahnhof Spiez) van Metropolitan een ereplaatsje krijgen bij een station, of blijft dat in het doosje? Allemaal gaat niet lukken met dit baanontwerp, en ook niet met de vorige.
Toch is dat ook een sceneryvraag in mijn ogen. De treinen bepalen de sfeer en het tijdperk.

ad 3. Snel? Dan moet je C-rails of M-rails leggen. In beide gevallen ligt de baan dan snel.
en als je digitaal gaat nog steeds sneller dan analoog. K-rails is niet snel, en analoog kent wat puzzels.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal

Hallo Jan Willem !

Het wordt geloof ik steeds duidelijker, wat je wel en niet graag doet en wilt.
Ik zou zeggen, verfijn je laatste ontwerp tot je er echt ( bijna  :P)tevreden over bent en ga er lekker in de herfst mee aan de slag.
Probeer niet de perfecte baan te maken, dat lukt niemand.
Koop gewoon op beurzen 2e hands huizen e.d. die al klaar zijn, doe ik ook (is ook nog veel goedkoper).

Doe vooral wat je graag doet, daar is een hobby immers voor.

En als je graag mee-denkers nodig hebt........ik vind het leuk !

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Er zijn van die foto's die je een tijdje op je desktop zet, en waarvan je denkt achter de baan zou ook leuk zijn, bijvoorbeeld achter een brug of viaduct. Want veel achtergronden die te koop zijn tonen een landschap evenwijdig aan de treinbaan, in plaats van diepte te scheppen (door een dal te tonen).
En daar dacht ik aan terug bij dit draadje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46979.0
Maar misschien zijn er betere dan deze:


Misschien moet je juist een achtergrond met een stad of industrie nemen om te zorgen dat het nog een beetje logisch is dat ergens een station ligt, in agrarisch berggebied..

Veel Zwitserse stations lagen vroeger in agrarisch land, en dus was er bij het station een boerenbond (Landi). Dat was een boerenbond, en nu een agrosupermarkt. Vroeger had je er dus benzinepompen, landbouwgereedschap, een graan- of meelsilo, een bietenverlaadspoor, en nog veel meer.

Tegenwoordig zijn veel van die gebouwen onvindbaar. Waarschijnlijk afgebroken.

Ook houtzagerijen lagen vaak dicht bij een station, soms zelfs naast het 1e perron. Stammen kwamen aan per trein, en het bewerkte hout vertrok per trein. Alleen bij de Rhätische baan is dat nog. Elders is dat fenomeen bijna verdwenen.
Alles gaat over de weg, behalve in de Jura, daar vind je dit soort industriegeschiedenis soms nog.
Re: vermaledijde spiraal
Je vindt ze zelfs hier in Nederland nog :) Een foto van station Barneveld. Een mooi thema voor een kleine baan. Wat industrie met een simpel station en toch afwisselend verkeer in de vorm van passagierstreinen en goederenverkeer. Anders de graansilo in Wehl, is ook zo'n mooie....

Groet Ronald.
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
diagonaal denken (altijd dwars)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
diagonaal denken (altijd dwars)
Indachtig Tony's advies om alles helemaal los te laten heb ik een verkennende schets gemaakt.
Mooi is anders maar het maakt me bewust van hoe de ruimte te gebruiken is, en vooral hoe niet.



Ik heb gewoon eens gekeken wat er gebeurt als je een tafel op wieltjes diagonaal in de ruimte plaatst.
De totaal beschikbare ruimte in de lengte, evenwijdig aan het dakbeschot is 2.30 meter uitgaande van een tafel van 122 breed aan de rechterkant.
Omdat je zo'n mobiel stuk tafel eruit zult moeten draaien (recht eruit rijden gaat waarschijnlijk niet), zit er een hap uit de tafel rechts. Daardoor kreeg ik alleen een lus voor elkaar door gebruik te maken van 2231 radius (lichtblauw gestippeld is dat tracee op +50 cm.

Die roltafel zou dan op +60 of eigenlijk + 70 cm boven de vloer moeten liggen, want alles aan de linkerkant van de tekening moet op 70 (72) hoog liggen. Het openstaande luik, nog eens nagemeten, is ook +72 cm boven de vloer.  Lager kan niet vanwege het compressievat; veel hoger gaat ook niet vanwege het dakbeschot achter de cv-ketel.
Dus zo'n roltafel leg je idealiter ook op +70 en dan de aansluitende lus dus ook. Maar omdat die lus bijna niet te realiseren is, zou je dan toch omlaag moeten.

Conclusie:
Leuk idee, misschien zelfs uitvoerbaar, maar het reduceert de baan tot station-op-rolplaat, en al het overige ligt bijna onmogelijk, of uit het zicht tegen het dakbeschot, of in een aantal krappe curves. Niet doen dus.

Ik kwam er op toen iemand met de vraag stelde of het mogelijk was achter het luik langs te rijden op een andere hoogte, b.v. +50 cm. En ja dat kan, maar daarna loop je dood. o.a. vanwege allerlei buizen langs de muur, maar stel dat red je ook nog, op het laaghangende compressievat.
Een andere vraag die ik kreeg was of het mogelijk was achter de cv-ketel 2 sporen boven elkaar aan te leggen. Dat kan wel, mits het bovenste spoor enkelspoor is.

En wat zou er gebeuren als je een station diagonaal ontwerpt, of in een S-curve?
Dat weet ik dan nu: het kost me twee tafels over de lengte langs het dakbeschot, want ik moet die rolmodule toch ergens heen kunnen rollen; daarmee kost het ook nogal wat ruimte om ergens een lus te maken.

Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vermaledijde spiraal

Hoi Jan Willem !

Ik heb in paint eens een denkbeeldige treintafel getekend.
Het stuk dat naar het midden van de ruimte gaat, kan ook plaats bieden aan een schaduwstation en of keerlus(sen).
De grootte ervan is afhankelijk van de plek waar je wel en niet goed kunt lopen.

Misschien een beter idee om op verder te borduren.

Grtz Tony
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
En ondertussen denk ik verder over wat aardige wisselstraten
Met dank aan Pjedro:



en de tegenhanger


Met daartussen een in een boog liggend 6-sporig station.
Re: vermaledijde spiraal
Hoi Jan,

Heb jij die Roco Hösenträger (RO 42725) liggen?
Mooie combinatie.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: vermaledijde spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vermaledijde spiraal
Ja, maar ik moet hem nog steeds van pukkeltjes voorzien.
Ik heb ook wat spul liggen om Mad Menno's slanke Hosentrager na te bouwen. Ook nog steeds niet aan toe gekomen.
Voor wie z'n draadje te lang vindt, pro memory zijn foto:
http://i136.photobucket.com/albums/q191/madmenno/DSC00640k.jpg

Het grote verschil tussen de roco en de Mad Menno hosentrager is de hart-op-hart railafstand
bij Roco 50 mm (oftewel de standaard peco Code 100 afstand), bij Mad Menno 57 mm (oftewel de standaard slanke k-rail afstand).

Roco bracht deze Hosentrager ooit uit in twee versies (een van messing, en een van nikkelzilver). Wentink (Velp) verkocht ze vroeger allebei. Gezien het prijsverschil ging ik destijds (nu helaas) voor het messing geval.
Elk onderdeel zit met messing raillasjes vast. Er zijn bij elke staafkruising geïsoleerde hartstukken, en die zijn voorzien van soldeerpunten. Er zit en goede handleiding bij, hoe je de sporen moet aansluiten, en hoe je de wissels gecombineerd kunt schakelen.