Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn mogelijk toekomstige baan

Gestart door Simon BR39 maandag 10 februari 2014, 21:45:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Mijn mogelijk toekomstige baan
Dag iedereen,


Nu het er een beetje op lijkt dat dit wel een realistische poging is voor een echte toekomstige baan (ongv. over 0,5jr),
maar even een fatsoenlijke startpost aangemaakt.


Alle wensen en eisen eerst maar even op een rijtje, dan weten jullie waar je aan toe bent.


Tijdperk: III (zie de volgende link voor het type auto's die voor zullen komen [size=78%]http://www.haertle.de/out/pictures/master/product/1/wiking-086119-feuerwehr-ford-granada-spur-h0-neuheit-2012_p1.jpg[/size])
Treinen: stoom en diesel, waarbij ik soms een ep.II of ep.IV laat rijden, omdat ik dat gewoon mooi vind
                     ps: ik vind elektrische treinen wel mooi, maar de bijbehorende bovenleiding storend bij stations e.d. en om ze alleen op paradespoor te laten rijden...
Besturing: treinen met CSII, seinen en wissels handmatig (wil een enkel spoor voor passagierstreinen e.d. automatiseren)
Omgeving: semi-bergachtig
Land: Duitsland, naoorlogs (past dat in tpIII?)
FCS: niet direct, wil er wel ruimte voor houden, maar als het niet gaat, kan ik het zonder blikken of blozen laten vallen
Schaduwstations: Ja, niet per se heel groot, maar treinen samenstellen moet wel makkelijk kunnen (handmatig dan)
Thema's: doorgangsstation met goederenloods en kolenhandelaar, met daarachter/naast een klein dorpje aan het statonsplein
               kleinschalig locdepot met 3 loodsen, kibri kolenkraan en wat daarbij nog past aan waterkranen enz
                kleinschalige bos- tuinbouw (boven-achter het station) oftewel tuinderij blom met faller houtzagerij
                nevenbaan
                kolenmijn (marienschacht) en cokesfabriek
                heb ook de wens om zelf een stuwdam te maken (30x40cm), maar dat krijg ik nog niet ingetekend
Rails: voornamelijk C-rails, maar k-rails sta ik vanwege de lage hoogte (voor schaduwstation) en bewerkbaarheid/radius niet afwijzend tegenover


Als ik nog meer te weten weet dan krijgen jullie het wel te weten :)


Ik ben student, heb dus weinig geld, veel fantasie, weet wat ik wil in mn hoofd, maar kan het niet altijd.
De treinenhobby is pure fascinatie voor locomotieven in een realistische omgeving, that it.


Gr Simon
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Ik ben ondertussen de baan in Wintrack aan het zetten.
Helaas hebben de ontwerpers nogal wat keer gebruik gemaakt van de marges, zodat op 2/3 plaatsen totaal niet uitkom.
Als het morgen niet lukt, laat ik het wel zien.


Trouwens, waarom zijn de posts die hieronder moesten staan verwijderd?


Gr Simon
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Hallo Simon,

Deze mooie baan van Bernd Schmid, Märklinbahn+Landschaft (wie is er niet mee groot geworden) staat als download met c-rail bij Märklin op de site. (M Magazin 02-2010)

Link: http://medienpdb.maerklin.de/mm/downloads/MM_0210_Download.pdf

Als je deze gaat bouwen: veel succes. Mooie baan. :thumbup:
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Dank je Narwal,


Heb nu de rails er in zitten, helaas is er bij het ontwerp kennelijk nogal wat in de marges gerotzooid. Ik heb op een aantal plekken
Wintrack auto-aanvullen moeten gebruiken, soms zat ik wel 25cm naast de plek waar die volgens het document zou moeten zitten.


Ik denk dat ik vanavond de eerste foto's zal posten. Het plan past wel in de ruimte die ik heb, maar er moet nog veel aan gebeuren.
Zo wil ik in de hoofdbaan alle 130 bochten eruit halen, een fatsoenlijk schaduwstation en de hoogtes anders.


Maar eerst zal ik de orginele baan (voor zover mogelijk) posten.


Tot vanavond.
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Ha Simon,
Zie dat Marcel al geantwoord heeft met de oplossing. Deze download stond hier idd eerder ook bij en komt blijkbaar uit de Duitse versie van de Insider Magazine, want ik had deze nog niet eerder gezien (oorspronkelijk uit het boek van Bernd Schmid, zoals aangegeven op het topic van Anne W). In een andere IM (dacht oktobernummer 5, 2011??) heeft een alternatieve vorm / aangepast plan van deze baan gestaan..

Ik wacht je volgende stappen in spanning af.

groet, Gertjan
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Simon,

Het oorspronkelijke plan is in K-rail. Dat is niet 1 op 1 over te nemen, dat verklaart waarschijnlijk jouw problemen met de boogstralen. Toch hoop ik dat je deze gaat maken. Ben benieuwd.
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Nee, heb gelukkig ook een variant in C-rails. Maar auto aanvullen geeft mooie resultaten.


Hieronder een paar foto's en het programma.
Over de ebenen:
1: grundplatte
2: hohenlinien
4: standaard
10: schaduwstation 2
11: paradebaan
12: hoofdbaan niv. 1
13: schaduwbaan onder station
14: bruggen, bomen, tunnels
15: hoofdstation
16: gebouwen en auto's
17: treinen
18: ?
19: ?
20: schaduwstation onder nevenbaan
21: nevenbaan
22: spiraal (niet helemaal passend)


Er zitten nog wel wat bugs in.


Bij deze.


Simon
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Heeft iemand deze baan in C-rails?
3D




Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Nog even een berichtje tussendoor.
Ondanks de soms vervreemde blikken van de familie hier, zit ik al heel wat uurtjes te WT'en, dus er ontstaat langamerhand wat.
Loop er nu tegenaan dat de tunnels niet ondergeschikt zijn aan hohenlinien, dus af en toe ligt er berg op de weg.
Als ik het toch over wegen heb, jammer dat je ze niet schuin kan laten lopen.
De rechterkant van het plan is nog lang niet naar mijn zin. De bruggen liggen niet in elkaars verlengde, wat een eventuele waterstroom met watervallen een rare bocht zou laten maken... en het stationnetje daar kan ik nog niet echt een bestemming geven. Iemand een origineel idee?




Graag hoor ik kritiek van jullie.
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Dag Moskoviet,


Ik ben me er ten zeerste van bewust hoeveel werk het inhoud.
Zelf ben ik al ongeveer 3 jaar aan het tekenen, en durf gerust te zeggen dat ik een heel pak A4 papier heb verbruikt met complete, hetzij niet volmaakte, schetsen.
Tijd: eigenlijk heb je natuurlijk tot heel erg lang  ;)
Geld: Ik heb al een groot deel van de belangrijkste gebouwen e.d. die ik getekend heb, vandaar ben ik ook uitgegaan. Het is dus vooral zaak om onderbouw en rails te kopen.
Een vaste omgeving is inderdaad moeilijk. Maar als ik straks aan een minimaal 5-jarige studie begin, heb ik voorlopig wat te doen. En die ruimte kunnen mijn ouders op zich wel missen
(zolang ik er wel nuttig gebruik van maak uiteraard)
Ook zou het leuk zijn om de baan verplaatsbaar te maken... Daar ben ik nog mee bezig.
Dan gaat het wss om een losse opbouw, en een 'vaste' onderbouw. Mogelijk laat ik het rechterdeel vervallen als ik de ruimte (later) niet heb.
Ik ben zeker nog niet klaar met deze, maar ik heb een klik met het plan, dat heb ik nog nooit echt gehad, snap je.
Uiteraard gaat het jou ook aan, als je het wilt weten dus bij deze  :P


Nee, ik heb het boek niet. Heb alleen het plan zeg maar, zoals in de marklin pdf mm0110.
Weet niet of dat is wat je bedoeld, en zo niet, jazeker ben ik nieuwsgierig :D


Simon
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Dag allemaal.


Ondertussen wordt hier in de losse minuutjes nog wat geknutseld.
Ben nu bezig met de vollmer brandweerkazerne, maar dat valt een beetje tegen.
Het is op zich een erg mooi gebouw, alleen zitten er wat minpunten aan:
- de kleuren (voornamelijk van het hout) zijn niet precies wat ik wil
- de muren passen totaal niet op elkaar, foto's volgen
- de deuren zijn net niet hoog genoeg, maar dat ga ik verhelpen door de bodem eruit te halen en de deurtjes te verlengen.


Kort geleden heb ik de perrons al af, die waren wel goed. Alleen vraag ik me af, waar die schuurtjes op t perron voor dienen.
Ook de houtskoolerij is af.


Foto's volgen nog.


Gr Simon

Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Simon schreef:
CiteerKort geleden heb ik de perrons al af, die waren wel goed. Alleen vraag ik me af, waar die schuurtjes op t perron voor dienen.

Ik ook niet zonder een plaatje, maar het zouden liftschachten kunnen zijn.
Andere gebouwtjes op een perron: kiosk of wachtkamers of evt. de overkapping van een trap naar een tunnel.

John
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
bij deze dan :)
heb zelf ook aan vanalles zitten denken, zoals bijv koelcellen.
Maar er zitten aan 2 kanten deuren, die (vrij interpretabel) lijken op roldeuren. (allemaal horizontale delen, dus ja...)
En het zijn specifiek goederenperrons -> 3631 Vollmer
[/size]Zelf spreken ze over een hut, verhelderend :?




Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Het lijken toch het meest op liftschachten,  ook al is de hoogte wat laag en zijn rolluiken daarbij niet logisch.
Je hoeft ze natuurlijk niet te plaatsen. Het gat in het perron kun je ook benutten voor het maken van een trap naar de tunnel.

John
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Volgens de website van een bekende duitse winkel zijn het "Gerätschaftshäuschen", dus in goed nederlands gereedschapschuur / gebouw. Ik vind ze nogal breed, of het perron is te smal. Je hebt helemaal geen ruimte meer naast het gebouwtje. Dichtmaken zou mijn advies zijn.  :)

Groet Ronald.
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Dag Ronald en John,


Ze zijn inderdaad nogal breed...
Afhankelijk hoe het uitvalt denk ik inderdaad dat ik de schuurtjes laat vervallen. Ik kan ze vast wel ergens anders kwijt.
Dus hoogstwaarschijnlijk maak ik de gaten dicht/ik gebruik de perrondelen gewoon niet.


Op zich is een lift wel een leuk idee, dus stel dat ik ooit een brede overkapping heb, dan zie je vast nog wel eens een lading goederen in zo'n gebouwtje op en neer gaan :)


Bedankt voor de hulp heren!


Simon
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Als ik het goed begrijp dan heb je die draaischijf met locloods al.
Anders was het een idee om van een kleinere draaischijf uit te gaan dan wat er te koop is.
In Zwitserland zie je ook draaischijven waarop alleen maar een sluitwagen past, een rangeerloc of een sneeuwschuif-loc.
Als de draaischijf kleiner kan, dan houd je meer ruimte over voor de entourage van het depot en de bocht erachter. Volgens mij zijn draaischijf en loods joekels grote dingen.
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Dag Jan,


De schijf heb ik nog niet, maar wel loks die zo'n schijf nodig hebben...
ze zijn inderdaad wel groot, maar passen vaak wel in een 'vergeten' hoek.
oorspronkelijk stond het depot een verdieping lager in t plan, op het middenstuk tussen de 2 poten.


gelukkig heb ik tijd zat, dus kan ik nog lekker stoeien met baanplannen.


Simon
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan

Hoi Simon !

Ik zie dit draadje nu pas bij de ongelezen berichten.
Het 3D baanplan hierboven ziet er niet verkeerd uit, ben je nog steeds van plan dit te gaan maken ?

Grtz Tony
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Hey Tony,


Het probleem is een beetje dat dit plan een bijna vaste onderbouw vereist, ipv modules.
Daar zie ik een beetje tegenop en het is in mijn situatie (thuiswonende student), niet helemaal logisch,
omdat ik ook ooit op eigen benen kom te staan  :D


Maar ik ben nog wel aan t sleutelen ;)


Grtjz
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan


Zomaar wat gedachtes, Simon.

Het zal niet je laatste baan zijn en als je niet als je niet alles bombenfest monteert, kun je bijna alles weer gebruiken. Deed ik ook vele malen. En misschien woon je nog wel 5 jaar thuis en als je vertrekt , zul je niet meteen alles af hoeven te breken.

Ik hoop niet dat ik je een slaploze nacht bezorg  :P

Grtz Tony
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Nee dat klopt, maar ik ben niet iemand die als t niet bevalt alles weer afbreekt en voor een kapitaal aan hout e.d. weg gaat gooien :o
het zal inderdaad nog wel wat jaartjes duren ja... en nee hoor, ik slaap best.


jullie horen nog van me
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Simon,

Ziet er goed uit wat je hebt laten zien. Hoe staan de zaken er nu voor?
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn mogelijk toekomstige baan
Hey Bas,


Nog weinig anders dan lang terug :)
Ik ben wel wat aan t aanpassen in t plan, was t kwijt, maar gelukkig had k t nog hier op t forum...


Ik loop nog steeds met modules in gedachten, dus dat heeft dan wat voeten in de aarde.