Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraagje

Gestart door vink maandag 21 juli 2014, 19:08:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje
vink
gast

Vraagje
Dag,

Ben bezig met nog een klein spoorbaantje 3 rail maar ik had een paar vraagjes

1. Als ik een c rail setje op een recht stuk c rail bevestig en dan aan de transformator 32 VA van marklin doe kan ik dan analoog rijden.

2. Waar moeten dan de draadjes in bij de marklin trafo om te kunnen rijden

3. kan ik alle soorten locs kopen als ik analoog wil rijden ( kan digitaal ook )

Vink 
Re: Vraagje
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Vraagje
Zit er in je set die je gekocht hebt geen gebruiksaanwijzing en of handleiding?
Re: Vraagje
Lid sinds: 2011

offline
Re: Vraagje
Beste Vink,

in elke handleiding van een lok staat voor welke systemen ze geschikt is. Het kan zijn: M Transformator 6647, M Delta, M Digital of M Systems.

Groet Nico
Re: Vraagje
vink
gast

Re: Vraagje
Dag,

Dit is niet uit een set het zijn wel allemaal c rails nieuw maar een keertje opgekocht alleen het rails
en een transformator van marklin heb ik

nu alleen nog de aansluiting van rails naar trafo

Dus ik dacht misschien kan ik met zo`n c rail setje analoog rijden?

Vink
Re: Vraagje
Lid sinds: 2011

offline
Re: Vraagje
Beste Vink,

de meeste M-loks kunnen alle 4 de systemen aan die ik genoemd heb. Je kan de rails gewoon aan de Trafo aansluiten. MAAR LET OP!!! De omschakelpuls van je trafo zou de electronica kunnen verwoesten.  Daarom adviseer ik een ieder die analoog wil rijden met een digitale lok om dat NIET te doen. Ze zeggen dat het kan en binnen de garantie termijn zou ik het ook doen, maar daarna niet meer.

Groet Nico
Re: Vraagje
vink
gast

Re: Vraagje
Bedankt Modeltreinverzamerlaar dan kan ik het maar beter niet doen.

Ik had nog een vraagje een collega van mij heeft een digitale marklin set gekocht 29166 met een IR schakelaar die erbij zat
nu is hij deze kwijtgeraakt weet u misschien waar hij een nieuwe zou kunnen krijgen.

Of zou hij nu moeten overgaan om zo`n mobile station al heeft een heel klein baantje.
Vink
Re: Vraagje
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraagje
Citaat van: vink op maandag 21 juli 2014, 19:38:20
Ik had nog een vraagje een collega van mij heeft een digitale marklin set gekocht 29166 met een IR schakelaar die erbij zat
nu is hij deze kwijtgeraakt weet u misschien waar hij een nieuwe zou kunnen krijgen.

Dat is heel erg typisch Gerben, want van het weekend vroeg jij precies hetzelfde op het buurforum: BNLS: Beginner. Het is dan wel heel erg typisch en toevallig dat jullie dezelfde startset gekocht hebben. Ik hoop echt voor je dat je korting hebt gekregen bij dezelfde winkelier. Een paar keer naar de bekende weg vragen is toch wel heel erg idioot! :(

Citaat van: vink op zondag 20 juli 2014, 12:50:51
als het zo heet met afstandsbediening ik heb op internet gezocht dit is nergens los te koop mocht er wat gebeuren

En daar heb ik het volgende antwoord gegeven:

Citaat van: Ronald Koerts op zondag 20 juli 2014, 13:17:44
Op beurzen zie je nog wel eens losse exemplaren van de afstandbediening, maximaal 10 - 15 euro. Het is de goedkoopste versie van digitale besturing die Märklin in zijn startsets verkoopt. Märklin wil je hiermee naar het merk "lokken". Wil je meer of anders moet je een andere centrale (MS II of CS II of een ander merk) kopen.  Iets meer info vind je in de Encyclopedie IR-afstandbediening. Je kan nu maximaal 2 tot 4 treinen op het zelfde spoor onafhankelijk van elkaar laten rijden.

Een tip voor de toekomst als je denkt: Dit is het toch niet de IR-afstandbediening. Om nog meer plezier van je digitale lok te hebben: koop een Marklin MS II. Kan je iets meer mee en heeft een draaiknop om de snelheid te regelen en kan je meer functies op je lok bedienen.

Citaat van: vink op maandag 21 juli 2014, 19:38:20
Of zou hij nu moeten overgaan om zo`n mobile station al heeft een heel klein baantje.

Gerben, zie het antwoord boven. Dat antwoord hoef je natuurlijk niet te geloven.... we zijn toch allemaal idioten hier.

Groet Ronald.
Re: Vraagje
Spoorman
gast

Re: Vraagje
Citaat van: vink op maandag 21 juli 2014, 19:38:20

Bedankt Modeltreinverzamerlaar dan kan ik het maar beter niet doen.


Broodje aap verhaal. ;)

Citaat van: ronaldk op maandag 21 juli 2014, 20:50:59

Dat is heel erg typisch Gerben, want van het weekend vroeg jij precies hetzelfde op het buurforum


Gerben is deze kant op gejaagd door Tijgernootje. :D

Gr, Ben.
Re: Vraagje
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraagje
Nee.... Dat heeft hij al zelf gedaan ;) Hij moet gewoon zeggen dat hij de antwoorden niet gelooft en dan hier om bevesting vraagt. Niet een collega van hem die precies dezelfde startset heeft gekocht. Daar houd ik niet van.....

Groet Ronald.
Re: Vraagje
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vraagje
Citaat van: modeltreinverzamelaar op maandag 21 juli 2014, 19:28:46
Beste Vink,

de meeste M-loks kunnen alle 4 de systemen aan die ik genoemd heb. Je kan de rails gewoon aan de Trafo aansluiten. MAAR LET OP!!! De omschakelpuls van je trafo zou de electronica kunnen verwoesten.  Daarom adviseer ik een ieder die analoog wil rijden met een digitale lok om dat NIET te doen. Ze zeggen dat het kan en binnen de garantie termijn zou ik het ook doen, maar daarna niet meer.

Groet Nico

Boeiende stelling. Märklin levert al minstens een jaar of 20 vrijwel alleen nog digitale locs. Hoe moet dat nu?
Re: Vraagje
Lid sinds: 2013

offline
Re: Vraagje
Inderdaad. Zolang je een goede, moderne trafo gebruikt (bijv de witte 32VA), lijkt me dit niet aan de orde. Gewoon rood op rood aansluiten, bruin op bruin, rijden maar.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.