Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

een baanplan maken???

Gestart door 2jesper2 maandag 21 juli 2014, 14:00:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
een baanplan maken???
2jesper2
gast

een baanplan maken???
Ik zoek een progamma waar ik een baanplan voor N rails kan maken
Re: een baanplan maken???
Voor het stellen van vragen over spoor N, is dit het juiste forum. ===> klik :thumbup:
Re: een baanplan maken???
kijk eens in deze rubriek
er worden een aantal gratis programma's genoemd waarmee je zo aan de slag kunt

cees
Re: een baanplan maken???
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: een baanplan maken???
Citaat van: 2jesper2 op maandag 21 juli 2014, 14:00:49
Ik zoek een progamma waar ik een baanplan voor N rails kan maken

Scarm
Re: een baanplan maken???
Ik heb dit gemaakt in paint, omdat het me niet lukt, ook niet met scarm.

ziet dit er een beetje goed uit?

de linkerkant is top niveau rechterkant is schaduwstation

kan het beter? tips?

in de legenda: beneden is een kleine helling naar beneden naar het schaduwstation
Re: een baanplan maken???
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: een baanplan maken???
Hoi Jesper,

Ik zie twee keerlussen in je baanontwerp.........en ik weet niet of je weet wat polarisatie in houd?

Want bij gelijkstroom is het zo, dat je sluitingen maakt met de rijdende trein, als je over de keerlus rijdt.

Nu kan je hier wel maatregelen tegen nemen, maar ik weet niet of je die kan noemen, en dat zou ik graag van je horen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: een baanplan maken???
Een keerlus maakt sluiting. De trein krijgt de kans niet te rijden... ;)
Re: een baanplan maken???
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: een baanplan maken???
De trein krijgt wel de kans het rondje te rijden, maar bij de keerlus gaat het fout, zeker als de wissels dan zo staan dat de trein er in principe doorheen zou kunnen rijden.

Het is technisch wel mogelijk, maar of Jesper technisch zover is.......kan ik niet met zekerheid zeggen ;)

Je kan het oplossen met verschillende principes, maar zou er graag eentje horen van Jesper zelf O:-D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: een baanplan maken???
Hans, met alle respect, je ziet 't verkeerd.
Een keerlus veroorzaakt per definitie een kortsluiting.
Volg eens de rechter spoorstaaf en volg de lus. Bij het wissel ontmoet de rechterspoorstaaf de linkerspoostaaf.
Kortsluiting :important:
Als er ergens in de baan een niet goed gecontrueerde keerlus zit, kan er geen trein rijden. Want: Kortsluiting.
Zie ook (tweede plaatje) ===> klik
Re: een baanplan maken???
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: een baanplan maken???
Je hebt gelijk, ik zag het even verkeerd :oops:

Dacht even dat het met die draadbruggetjes te maken had, maar fysiek veranderd dat niks aan het potentiaal wat de rails op dat moment heeft.

Maar op de link is goed te zien, wat er wel moet gebeuren wil je de keerlus kunnen berijden.



Re: een baanplan maken???
Citaat van: 2jesper2 op maandag 21 juli 2014, 15:26:01
Ik heb dit gemaakt in paint, omdat het me niet lukt, ook niet met scarm.

Het advies wat ik altijd geeft: Gebruik potlood en papier om de eerste ideeën uit te tekenen. Pak een A4, teken de ruimte op schaal, 1:10 of 1:5 kan meestal zeer gemakkelijk. Meet de ruimte op die je tot je beschikking hebt. En begin te schetsen. Denk nog niet aan stralen of andere zaken. Maar begin gewoon te schetsen. Daar pas beginnen met het detail ontwerp.

Groet Ronald.
Re: een baanplan maken???
Keerlussen zijn toch helemaal geen probleem, daar zijn hele mooie oplossingen voor.

Groetjes