Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

DE2

Gestart door m-re maandag 21 juli 2014, 10:29:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DE2
m-re
gast

DE2
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje want ik vind de DE2 een mooie trein maar die heeft marklin helaas niet maar artitec wel.
Artitec heeft hem ook voor wisselstroom maar met een lokpilot is dat te verbouwen naar analoog of niet?
En ik rijd analoog en heb grote wissellantaarns rijd de DE2 daar goed overheen of niet en zwenkt hij veel uit in de bochten verder als de motorpost van marklin?

Groeten,

Remco
Re: DE2
Spoorman
gast

Re: DE2
Met een LokPilot kun je ook analoog rijden, daar hoef je niets voor te veranderen.

Maar je DE-2 zul je denk ik niet over de grote wissellantaarns krijgen.

Gr, Ben.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo ben,
Ik weet nu een stuk meer.
Is er iets aan de wissellantaarns te doen bijvoorbeeld kleine erop zetten of kan dat niet?

Groeten,

Remco
Re: DE2
nobody
gast

Re: DE2
In mijn baantje zit één wissel met die grote lantaarn.
Sommige wagons ontspoorden door dat ding.
Dus: Lantaarn eraf en lampje eruit.
Dan maar géén lantaarn... ;)
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo nobody,
Ik wou eigenlijk wel lantaarns maar kan ik niet die grote lantaarns vervangen door kleinen wissellantaarns.
Maar als dat niet kan dan maar geen lantaarns.
Zwaait de DE2 ver uit in de bochten?

Groeten,

Remco
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo allemaal,
Zijn de wissels met grote lantaarns er ook met kleine lantaarns en dan precies hetzelfde?
En rijd de Rivarossi mat 46 ook goed of is hij niet aan te raden?

Groeten,

Remco
Re: DE2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: DE2
Citaat van: m-re op maandag 21 juli 2014, 14:20:17
Ik wou eigenlijk wel lantaarns maar kan ik niet die grote lantaarns vervangen door kleinen wissellantaarns.
Nee dit gaat niet, de wisselspoel is van een andere constructie.

Citaat van: m-re op maandag 21 juli 2014, 21:43:59
En rijd de Rivarossi mat 46 ook goed of is hij niet aan te raden?
Geen ervaring mee maar ik verwacht hier ook problemen mee bij de m-wissels

Gr. Fred.
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
je zou wel de nieuwere m-rail wissels met smallere lantaarns kunnen kopen en monteren die zijn een stuk kleiner en dan heb je nog je lantaarns
Re: DE2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: DE2
Ik raad je de Rivarossi mat 46 niet aan, rijd niet goed. Een Artitec DE-2 wel, maar je lantaarns zul je moeten slopen.
Re: DE2
Lid sinds: 2010

offline
Re: DE2
Ik heb twee mat 46's

Een rijdt als een zonnetje de ander bagger.

@Wijbe,
Je hebt zeker een gele met reclame banen. :D

Robin
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo allemaal,
Ik ben erachter gekomen dat de mat 46 niet op mijn baan kan omdat het middelste draaistel niet goed door de bochten gaat in de hellingen.
De piko hondekop vind ik ook heel mooi maar rijd die goed bij hellingen en steekt die ver uit in de bochten bij m rails?
Hoelang is ongeveer een bak van de piko hondekop?

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
1 bak van de piko hondekop is 30 cm lang. Ik had gelezen dat hij kan rijden op m-rail naar in bogen smalen lantaarns nodig heeft. Ik denk dat hij bij jouw net aan een rondje kan rijden.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Tim,
Bedankt voor de hulp.
Ik wil de wissels gaan vervangen naar kleine lantaarns.
Dan moet hij wel passen.

Groeten,

Remco
Re: DE2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: DE2
Hi Remco,

Je wilt M-rails wissel met kleine lantaarns toepassen begrijp ik.

Tim zegt dat hij hier ook iets van had gelezen om te kunnen rijden met de piko hondekop.

Weet even goed dat wissels met grote lantaarns niet zijn om te bouwen naar kleine lantaarns.
De spoel met bevestiging de lantaarn zelf en de wissel zijn van een hele andere constructie!!

Gr. Fred.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Fred,
Ik wou de zelfde wissels maar dan met kleine lantaarns kopen dus niet verbouwen.
Ik vind de roco plan v iets leuker dan de piko maar ik weet niet of de roco plan v er ook voor wisselstroom is en of hij goed rijd op m-rails.
Uit welk tijdperk is eigenlijk de hondenkop en de plan v weten jullie dat?
Zijn de bakken van roco even lang als die van piko?

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
Halo Remco,
De plan V is gebouwd in 1966/67 van roco is hij in wisselstroom uitgebracht en van fleischmann moet hè hem ombouwen. De hondekop is gebouwd tussen 1956/62 
Ik weet wel dat 1 piko hondekop treinstel 60 cm is.
De m-rail wissels met kleine lantaarns die jij moet hebben: 1 SER (linker en rechter) is artikelnummer 5202 dit is alle informatie die ik voor je heb! :D
Citaat van: Marklindak op woensdag 23 juli 2014, 21:02:54
Tim zegt dat hij hier ook iets van had gelezen om te kunnen rijden met de piko hondekop.
Dat had u mij verteld en zo geef ik informatie door >:-D :idea:
Re: DE2
Lid sinds: 2010

offline
Re: DE2
Fleischmann heeft ook ac modellen uitgebracht.
Die zijn sinds de komst van het Roco modeel voor een aantrekkelijke prijs te koop.
Voordeel is dat het model korter is als zijn Roco broertje.  ;) Dus minder overhangt in de wissels.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Hero,
Is de plan v van fleischmann net zo mooi als die van roco en rijd hij ook net zo mooi als die van roco?
Hoeveel verschil zit er in de lengte dan van de treinen?

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2010

offline
Re: DE2
Citaat van: m-re op donderdag 24 juli 2014, 08:53:36
Is de plan v van fleischmann net zo mooi als die van roco

Tja dat is moeilijk te zeggen... Wij kunnen niet bepalen wat jij mooi vindt.

Citaat van: m-re op donderdag 24 juli 2014, 08:53:36
Hoeveel verschil zit er in de lengte dan van de treinen?

De fleischmann is lengteschaal 1:100 en de Roco is een lengteschaal 1:87.

Groet Ronald.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Ronald,
Bedankt voor de hulp de lengte is nu duidelijk. :thumbup:
Wat ik bedoel met de details is of fleischmann en rocco plan v de zelfde details hebben en of dat fleischmann minder details heeft dan roco.

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2010

offline
Re: DE2
Citaat van: m-re op donderdag 24 juli 2014, 11:00:26
Wat ik bedoel met de details is of fleischmann en rocco plan v de zelfde details hebben en of dat fleischmann minder details heeft dan roco.

Even logisch nadenkend.... Fleischmann heeft een model in de jaren 80 / 90 uitgebracht (Toen dachten je ouders nog niet eens aan jou...) . Roco brengt een model uit 2013 / 2014... In de tussentijd is er een revolutie geweest in 3D-ontwerpen / 3D-tekenen / 3D-printen / 3D-ontwikkelen van modellen, LED-verlichting is gemeengoed geworden, de wereld gaat digitaal....  Tja kan er dan verschil in zitten? Dat is de vraag die je moet beantwoorden... Een hele moeilijke vraag....

Toch zal je zelf naar de winkel of beurs moeten om te beoordelen welke je mooi vindt. Daarbij kan de geldbuidel weleens doorslaggevend zijn. Trouwens kijk ook eens hier na: Fleischmann Plan V ombouwen en Roco plan V Geel

Groet Ronald.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Ronald,
Ik wist niet dat fleischmann de plan v in de jaren 80/90 uitbracht.
De roco plan v is wel mooier ja maar ook een stuk duurder dan de fleischmann maar roco heeft wel mooiere details.
Ik denk er nog even over na.

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
Als de fleischmann plan v 1:100 is moet hij op hè baan kunnen rijden zonder problemen denk ik je hebt mij zelf verteld dat marklin ook 1:100 is.
Re: DE2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: DE2
Märklin is tegenwoordig 1:93 lengteschaal. Vroeger was dat inderdaad 1:100.

Vaak moet je een Fleischmann plan V ombouwen. Heb je er ervaring mee is dat eenvoudig. Geen ervaring, niet aan beginnen. De kosten met ombouw en dergelijk lopen vaak al op boven de ?150,-. Dan is de prijs van een Roco plan V niet eens erg duur meer. Verder heeft de Roco al interieurverlichting en dergelijk, 2 decoders etc. En is hij een stuk mooier naar mijn mening :mrgreen: Alleen rijd hij vermoedelijk moeilijk over de lantaarns vanwege lengteschaal 1:87.

De beste tip die ik je kan geven is denk ik toch, kijk eens naar C of K-rails. Ben je van dat gedonder af met die lantaarns.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Wijbe,
De rails vervangen gaat niet lukken de trein loopt nu mooi.
Ik vind persoonlijk de fleischmann plan v ook erg mooi en er zit dacht ik ook sluit lichtjes in.
Ik vind de koppelingen van roco een beetje groot en de raampjes van fleischmann vind ik ook mooier zitten.
http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2064/Roco_Plan%20V_25.jpg
De gele is van roco en de rechter van Fleischmann vind ze wel een beetje gelijk. :D

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
Er zitten in die van fleischmann sluitlichtjes maar het schijnt allemaal een beetje door. Volgens mij kan je dit aanpassen. Maar ik weet niet hoe :D
Re: DE2
Lid sinds: 2010

offline
Re: DE2
Citaat van: Wijbe op donderdag 24 juli 2014, 20:15:28
De beste tip die ik je kan geven is denk ik toch, kijk eens naar C of K-rails. Ben je van dat gedonder af met die lantaarns.

Nog beter advies: Doe net als Ben, verwijder de puistjes tussen de rails ;) Ben je van al het gedonder af :)  :D

Groet Ronald.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Ronald,
De wissellantaarns heb ik er al afgehaald dus dat is het probleem niet meer gelukkig. :D
Maar is er van Fleischmann ook een wisselstroom versie van uitgegeven en zo ja wat is het nummer?
De details van Fleischmann vind ik ook erg mooi.

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: DE2
Volgens mij alleen analoge versies....
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
Analoog is gelijkstroom? Je hebt toch ook analoog wisselstroom?
Re: DE2
Lid sinds: 2010

offline
Re: DE2
Jep, fleischmann 1472 (De 14xx nummers zijn meestal 3rail / AC modellen)

Groet Ronald.
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
Hallo Remco,
Als je de wissel lantaarns eraf heb gehaald moet het toch geen probleem zijn om een de2 te kopen? Even flink doorsparen zakgeld verhoging eisen :D  >:-D of toch maar de Cadillac verkopen dan kan jer er meteen 5 kopen >:-D  >:-D >:-D >:-D :important:
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Tim,
Wat ik al zei is dat het dan niet goed gaat met de Jacobs stel.
Ik wil de fleischmann plan v een keer kopen omdat ik die ook erg mooi vind en die van roco langer is en niet goed door de bochten gaat en wel die fleischmann plan v.  :D
Ik ben al goed op weg met het poen. :P

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
De de2 van artitec bedoel ik.
Re: DE2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: DE2
Hoi Remco,

De Roco plan V gaat prima door r1 bochten, dat is dus geen probleem. Tel voor de aardigheid eens op de prijs van een Fleischmann plan V (AC) + de kosten van een decoder en wat er nog bij komt als je het zelf niet kunt inbouwen.
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
Op marktplaats zijn er ook fleischmann 3rail plan v's te koop hoor wijbe.
Re: DE2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: DE2
Vaak analoog, af en toe digitaal. Maar die krijg je zo goed als niet voor onder de ?160,-.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Wijbe,
Ik vind 160 euro ook nog een goede prijs.
En ik vind de details tussen de fleischmann en roco niet groot dus geef ik me geld liever uit aan de fleischmann maar dan koop ik hem wel gewoon uit de fabriek al wisselstroom dus ik ga hem niet ombouwen.

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: DE2
Hoi Remco,

De echte detail verschillen zijn fors. Om dat echt te beoordelen moet je eens 2 modellen naast elkaar zetten. In grote lijnen lijken ze op elkaar, maar de Roco is veel beter gedetailleerd. Kijk maar eens naar de pantografen en het dak. En vergeet het interieur niet Deze bespreking al bekeken?

Uit de fabriek is nooit een digitaal model geleverd. Dat wordt dan alsnog zelf ombouwen, of een 2e handse vinden die digitaal is. De Roco modellen vind je (zonder geluid) vaak rond de ?220,-. Rijd een stuk beter dan de oude Fleischmann die vermoedelijk al meer dan 20 jaar oud is. Voor een prijsverschil van ?60,- had ik het dan wel geweten of ik een nieuw model koop, of iets wat al 20 jaar oud is. Het model moet tenslotte nog vele jaren dienst doen, of een oud gebruikt model dat nog gaat doen zonder al te veel problemen?

Je bent nu nog jong, koop iets waar je nog jaren plezier van hebt zonder er eerst veel gedonder mee te krijgen  ;)
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Wijbe,
Je hebt wel gelijk.
Ik dacht eerst dat de roco plan v 309 euro kost maar dat is dus een stuk minder dus ik weet alleen niet hoelang de roco plan v is en of hij bij mij voor het peron kan zonder dat hij ertegen aan rijd als dat zo is is het wel aan te passen.
Maar is de roco plan v er ook wisselstroom analoog?

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: DE2
Elk digitaal model kan analoog rijden. Pas wel op met het gebruik van de oude blauwe transformatoren, de omschakelpuls geeft een te hoge spanning waardoor decoders defect kunnen gaan. De 'nieuwe' witte transformatoren voldoen.

Wel goed zoeken voor een 'goedkope'. In de winkel kosten ze inderdaad rond de ?300,- maar op beurzen vind je ze toch echt veel goedkoper.

De lengte is ongeveer 60cm.
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo Wijbe,
Bedankt voor de handige informatie ik weet nu genoeg en ga sparen voor de roco plan v.
Ik gebruik trouwens een witte trafo omdat ik een bruine motorpost heb die delta digitaal is.

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
Hallo Remco,
De plan v is ook mooi hoor. Hij is even lang als de piko hondekop dus als ik hem dan heb kan hij ook op jouw baan rijden. Ik hoop dat we dan weer eens naar een beurs gaan. (Jij, ik, mijn vader, jouw vader en opa) dat is wel leuk!
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Heey Tim,
Dat is wel leuk jaa!!
Moeten wel even kijken Wanneer er een beurs is in houten.

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
30 augustus, 4 oktober zijn de eerst volgende 2 maar ik denk dat het dan 4 oktober wordt
Re: DE2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: DE2
Ik krijg zomaar het idee dat de inhoud van dit topic erg afdwaald van de titel DE2.
Misschien tijd voor een nieuwe titel.


John
Re: DE2
m-re
gast

Re: DE2
Hallo John,
Je hebt gelijk het dwaalt af van het onderwerp DE2.
Maar ik weet nu genoeg en er kan dus eigenlijk een slotje op. :D

Groeten,

Remco
Re: DE2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: DE2
Zeg dat afdwalen komt mij bekend voor zeg... :D
Maar ga lekker voor een roco plan v sparen dan zie ik hem wel eens op je baan verschijnen! :P